Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm van je OnePlus Nord te vervangen.

Als het frame vervormd is, is het belangrijk om ook dit onderdeel te vervangen. Zo weet je zeker dat je nieuwe scherm zal passen en niet wederom kapot gaat als gevolg van de oneven druk die erop komt te staan.

Zorg dat je de batterij van je toestel, voordat je begint met het demonteren van je telefoon, tot onder de 25% ontlaadt. Je batterij kan namelijk in brand vliegen en/of exploderen als deze tijdens de reparatie per ongeluk wordt beschadigd, maar het risico hierop is vele malen kleiner als je batterij ontladen is.

Let op: Deze handleiding laat je zien hoe je enkel het scherm vervangt terwijl je het originele frame en moederbord op hun plek laat zitten. Sommige vervangende schermen worden echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) geleverd, waardoor deze een andere procedure vereist. Zorg dat je het juiste vervangende onderdeel hebt voordat je met deze handleiding begint.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen bij het weer in elkaar zetten van je toestel te bevestigen.

  1. Schakel je telefoon uit.
    • Schakel je telefoon uit.

    • Verwarm een iOpener om de kleefstrips onder de glazen achterkant te verwarmen. Leg je iOpener gedurende twee minunten op de achterkant. Het kan handig zijn om deze stap een aantal keer te herhalen tijdens het verwijderproces.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan wel extra voorzichtig—het AMOLED-scherm en de batterij zijn beide erg kwetsbaar voor warmteschade.

  2. Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijkant. Trek de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.
    • Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijkant.

    • Trek de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

  3. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de linker onderhoek. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de linker onderhoek.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als je je openingsplectrum eenmaal hebt ingebracht, kun je de zuignap verwijderen. Je kunt deze echter ook laten zitten ten behoeve van meer grip op je telefoon tijdens deze procedure.

  4. Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van het toestel, tussen de glazen achterkant en het frame van je telefoon. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar boven tot je de rechter bovenhoek hebt bereikt. Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm kun je je iOpener opnieuw op je toestel leggen om de lijm weer iets verder te verzwakken.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van het toestel, tussen de glazen achterkant en het frame van je telefoon.

    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar boven tot je de rechter bovenhoek hebt bereikt.

    • Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm kun je je iOpener opnieuw op je toestel leggen om de lijm weer iets verder te verzwakken.

    • Laat je openingsplctrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Plaats een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van je toestel, onder de glazen achterkant. Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Plaats een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van je toestel, onder de glazen achterkant.

    • Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Breng een vierde openingsplectrum in de telefoon aan, deze keer in de linker bovenhoek. Schuif je plectrum langs de zijkant naar beneden totdat je de linker onderhoek hebt bereikt en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Breng een vierde openingsplectrum in de telefoon aan, deze keer in de linker bovenhoek.

    • Schuif je plectrum langs de zijkant naar beneden totdat je de linker onderhoek hebt bereikt en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

  7. Steek een vijfde openingsplectrum onder de linker onderhoek van je toestel, tussen het frame en de glazen achterkant. Schuif deze langs de onderkant richting de rechter onderhoek om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum onder de linker onderhoek van je toestel, tussen het frame en de glazen achterkant.

    • Schuif deze langs de onderkant richting de rechter onderhoek om de laatste stukken lijm door te snijden.

  8. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Zet, na het installeren van je nieuwe glazen achterkant, gedurende een aantal minuten een stevige, constante druk op je telefoon. Zo weet je zeker dat de lijm van de kleefstrips zich goed aan de telefoon zullen hechten. Je kunt hiervoor een stapel boeken gebruiken.

  9. Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de negen 3.6 mm lange schroeven uit de cover van het moederbord te verwijderen.
    • Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de negen 3.6 mm lange schroeven uit de cover van het moederbord te verwijderen.

  10. Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het moederbord. Gebruik je openingsplectrum om de moederbordcover omhoog te tillen en deze los te maken uit de plastic klemmen die de cover in de behuizing vasthouden. Verwijder de moedebordcover.
    • Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het moederbord.

    • Gebruik je openingsplectrum om de moederbordcover omhoog te tillen en deze los te maken uit de plastic klemmen die de cover in de behuizing vasthouden.

    • Verwijder de moedebordcover.

  11. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  12. Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de zeven 3.6 mm lange schroeven te verwijderen.
    • Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de zeven 3.6 mm lange schroeven te verwijderen.

  13. Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het dochterbord. Wrik de cover omhoog om deze los te maken uit de klemmen die de cover op z'n plek houden. Verwijder de cover van het dochterbord.
    • Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het dochterbord.

    • Wrik de cover omhoog om deze los te maken uit de klemmen die de cover op z'n plek houden.

    • Verwijder de cover van het dochterbord.

  14. Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  15. Leg een verwarmde iOpener gedurende twee minuten op het scherm.
    • Leg een verwarmde iOpener gedurende twee minuten op het scherm.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken. Wees hierbij echter wel extra voorzichtig en zorg ervoor dat je je telefoon niet oververhit—het scherm en de batterij zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  16. Druk een zuignap op het midden van het scherm, zo dicht mogelijk bij de rechterzijde van de telefoon. Als het scherm van je telefoon barsten bevat, kan het zijn dat de zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met wat secondelijm en laat dit drogen voordat je verder gaat. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creërene.
    • Druk een zuignap op het midden van het scherm, zo dicht mogelijk bij de rechterzijde van de telefoon.

    • Als het scherm van je telefoon barsten bevat, kan het zijn dat de zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met wat secondelijm en laat dit drogen voordat je verder gaat.

    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creërene.

    • Steek de punt van een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter onderhoek.

  17. Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van de telefoon. Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde omhoog tot je de rechter bovenhoek bereikt. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat beide openingsplectrums op hun plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van de telefoon.

    • Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde omhoog tot je de rechter bovenhoek bereikt. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat beide openingsplectrums op hun plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  18. Steek een derde openingsplectrum onder de rechter bovenhoek. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het toestel om de lijm aldaar door te snijden. Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een derde openingsplectrum onder de rechter bovenhoek.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het toestel om de lijm aldaar door te snijden.

  19. Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van je telefoon. Schuif je plectrum langs de linkerzijde naar beneden tot je bij de linker onderhoek bent. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van je telefoon.

    • Schuif je plectrum langs de linkerzijde naar beneden tot je bij de linker onderhoek bent. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  20. Steek een vijfde openingsplectrum in de linker onderhoek. Schuif deze langs de onderkant van je toestel naar de rechter onderhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de linker onderhoek.

    • Schuif deze langs de onderkant van je toestel naar de rechter onderhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Verwijder het scherm nog niet volledig. De schermkabel loopt namelijk nog steeds door het frame heen.

  21. Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame van de telefoon. Verwijder tot slot het scherm. Verwijder tot slot het scherm.
    • Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame van de telefoon.

    • Verwijder tot slot het scherm.

Conclusie

Schakel je toestel, indien mogelijk, eerst in en test al je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel definitief sluit.

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog extra onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je eerst beschermfolie moet verwijderen voordat je je onderdelen kunt installeren.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig nadat je de voorheen gelijmde gebieden hebt schoongemaakt met wat isopropyl alcohol (>90%).

De beste manier om je nieuwe scherm te bevestigen is door middel van op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Plak deze op de achterkant van je nieuwe scherm.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

90%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

29.954 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

2 Opmerkingen

So essentially the greater part of the guide is only necessary because OnePlus decided to have the display connector at the back of the phone rather than at the front under the display? What a poor choice repairability-wise on their side, very disappointing! Otherwise great guide.

Nikola Steffanov - Antwoord

Hi Nikola, yes, this is troublesome! Indeed, you have to make a few moves until it is possible to remove the display. Unfortunately, there is no easier way.

Adriana Zwink -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 49

Afgelopen 7 dagen: 377

Afgelopen 30 dagen: 1,707

Altijd: 16,322