Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de LCD- en digitizermodule van je Motorola Moto X Pure Edition te verwijderen of te vervangen.

Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Dit verkleint het risico op een ongeluk in het geval dat de batterij per ongeluk beschadigd raakt tijdens deze reparatie.

Bekijk, voordat je met de procedure begint, alvast goed de laatste stap van deze handleiding om je vervangende onderdeel te vergelijken met het onderdeel dat in deze handleiding wordt gebruikt. Deze handleiding is namelijk gemaakt voor een vervangend scherm dat reeds in een nieuw frame geïnstalleerd is. Als je een "kaal" scherm besteld hebt, zul je je oude scherm op voorzichtige wijze van het bestaande frame moeten scheiden om vervolgens je nieuwe scherm in het oude frame te bevestigen. Deze specifieke stappen zul je echter niet in deze handleiding vinden.

  1. Steek een SIM-uitwerptool, -bitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder. Druk je tool verder in het toestel om de kaarthouder uit de telefoon te duwen.
    • Steek een SIM-uitwerptool, -bitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder.

    • Druk je tool verder in het toestel om de kaarthouder uit de telefoon te duwen.

    • Dit kan een aardige hoeveelheid kracht kosten.

  2. Verwijder de SIM-kaarthouder uit de telefoon.
    • Verwijder de SIM-kaarthouder uit de telefoon.

    • Let op: de SIM-kaart kan gemakkelijk uit de kaarthouder vallen.

    • Zorg dat je SIM-kaart, bij het weer terugplaatsen van de kaarthouder, op de juiste positie zit ten opzichte van de SIM-kaarthouder.

  3. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer vijf minuten op de rechterkant van de achterkant van de telefoon om de lijm onder de achterste behuizing te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer vijf minuten op de rechterkant van de achterkant van de telefoon om de lijm onder de achterste behuizing te verzwakken.

    • Het kan voorkomen dat je je iOpener meerdere malen moet verwarmen en op je toestel moet leggen om de lijm voldoende te verwarmen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken. Wees hierbij echter wel extra voorzichtig en zorg dat je je toestel niet oververhit—het LCD-scherm en de batterij zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  4. In de volgende stappen zul je de lijm die de achterste behuizing aan de telefoon bevestigt door gaan snijden. Je kunt op de eerste foto, die de binnenkant van de achterste behuizing toont, zien hoe de lijm verdeeld is. Vermijd dit specifieke gebied bij het doorsnijden van de lijm, aangezien hier een aantal kwetsbare lintkabels zit.
    • In de volgende stappen zul je de lijm die de achterste behuizing aan de telefoon bevestigt door gaan snijden.

    • Je kunt op de eerste foto, die de binnenkant van de achterste behuizing toont, zien hoe de lijm verdeeld is.

    • Vermijd dit specifieke gebied bij het doorsnijden van de lijm, aangezien hier een aantal kwetsbare lintkabels zit.

  5. Druk een pincet dicht en steek de dichte punt in het kleine gat in de rand van de achterste behuizing, naast de SIM-kaarthouder. Gebruik je pincet om de achterste behuizing lichtjes omhoog te duwen en schuif vervolgens een openingsplectrum in de opening die je tussen de achterste behuizing en het frame hebt weten te creëren. Gebruik je pincet om de achterste behuizing lichtjes omhoog te duwen en schuif vervolgens een openingsplectrum in de opening die je tussen de achterste behuizing en het frame hebt weten te creëren.
    • Druk een pincet dicht en steek de dichte punt in het kleine gat in de rand van de achterste behuizing, naast de SIM-kaarthouder.

    • Gebruik je pincet om de achterste behuizing lichtjes omhoog te duwen en schuif vervolgens een openingsplectrum in de opening die je tussen de achterste behuizing en het frame hebt weten te creëren.

  6. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant van de telefoon om de lijm die je daar tegenkomt door te snijden. Probeer je plectrum zo ver mogelijk onder de behuizing en richting het midden van de cover te steken. Er bevindt zich namelijk een stevige klodder lijm onder het midden van de achterste behuizing welke je door zult moeten snijden. Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten en ga verder naar de volgende stap.
    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant van de telefoon om de lijm die je daar tegenkomt door te snijden.

    • Probeer je plectrum zo ver mogelijk onder de behuizing en richting het midden van de cover te steken. Er bevindt zich namelijk een stevige klodder lijm onder het midden van de achterste behuizing welke je door zult moeten snijden.

    • Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten en ga verder naar de volgende stap.

  7. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer vijf minuten op de linkerkant van de achterkant van je toestel om de lijm onder de achterste behuizing te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer vijf minuten op de linkerkant van de achterkant van je toestel om de lijm onder de achterste behuizing te verzwakken.

    • Het kan nodig zijn dat je deze stap meerdere malen herhaalt om de lijm voldoende te verwarmen. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting van je toestel te voorkomen.

  8. Snijd de lijm langs de onderkant van de telefoon door. Herverwarm de achterste behuizing indien nodig om te voorkomen dat de lijm afkoelt en weer (te) hard wordt.
    • Snijd de lijm langs de onderkant van de telefoon door.

    • Herverwarm de achterste behuizing indien nodig om te voorkomen dat de lijm afkoelt en weer (te) hard wordt.

  9. Snijd de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door. Probeer je plectrum zo ver mogelijk richting het midden van de achterste behuizing in de telefoon te steken. Er bevindt zich een dikke klodder lijm in het midden van de behuizing, welke doorgesneden zal moeten worden.
    • Snijd de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door.

    • Probeer je plectrum zo ver mogelijk richting het midden van de achterste behuizing in de telefoon te steken. Er bevindt zich een dikke klodder lijm in het midden van de behuizing, welke doorgesneden zal moeten worden.

    • Stop met snijden als je de de volumeknoppen bereikt. Als je verder gaat met snijden, riskeer je de lintkabels onder de achterste behuizing te beschadigen.

  10. Snijd de lijm langs de bovenkant van de telefoon door. Zorg echter dat je je openingsplectrum in de buurt van de naar achteren gerichte camera ietsjes uit de telefoon terugtrekt. Zo zorg je dat je om de camera heen werkt zonder deze te beschadigen. Snijd de lijm langs de bovenkant van de telefoon door. Zorg echter dat je je openingsplectrum in de buurt van de naar achteren gerichte camera ietsjes uit de telefoon terugtrekt. Zo zorg je dat je om de camera heen werkt zonder deze te beschadigen. Snijd de lijm langs de bovenkant van de telefoon door. Zorg echter dat je je openingsplectrum in de buurt van de naar achteren gerichte camera ietsjes uit de telefoon terugtrekt. Zo zorg je dat je om de camera heen werkt zonder deze te beschadigen.
    • Snijd de lijm langs de bovenkant van de telefoon door. Zorg echter dat je je openingsplectrum in de buurt van de naar achteren gerichte camera ietsjes uit de telefoon terugtrekt. Zo zorg je dat je om de camera heen werkt zonder deze te beschadigen.

  11. Wrik de behuizing op voorzichtige wijze los van je telefoon. Deze stap kan aardig wat kracht kosten als de lijm in het midden nog intact is. Zorg dat je mogelijk resterende lijm doorsnijdt met je plectrum door de behuizing iets op te tillen. Om de achterste behuizing weer te installeren:
    • Wrik de behuizing op voorzichtige wijze los van je telefoon.

    • Deze stap kan aardig wat kracht kosten als de lijm in het midden nog intact is. Zorg dat je mogelijk resterende lijm doorsnijdt met je plectrum door de behuizing iets op te tillen.

    • Om de achterste behuizing weer te installeren:

    • Gebruik je eerst een pincet en een spudger om de lijmresten uit zowel de achterste behuizing als het chassis van de telefoon te verwijderen.

    • Maak je de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek. Veeg alles weg in een en dezelfde richting (en niet heen en weer). Dit maakt het oppervlak klaar voor het bevestigen van je nieuwe onderdeel.

    • De kleefstrips kun je vinden in een vel dat vooraf op maat gesneden kleefstrips bevat die overeenkomen met de vorm van je achterste behuizing. Als deze niet beschikbaar is, kun je dubbelzijdige tape (zoals Tesa 61395) gebruiken. Verwijder, voordat je de kleefstrips op de behuizing installeert, het metalen deel in het midden.

    • Zet, na het installeren van de achterste behuizing, gedurende een aantal minuten stevige druk op je toestel om zeker te weten dat de lijm zich goed aan het toestel hecht.

    • Indien gewenst kun je je achterste behuizing zonder nieuwe kleefstrips bevestigen. Verwijder eerst alle grote stukken lijm, zodat de behuizing goed zal sluiten. Bevestig dan je achterste behuizing en verwarm deze vervolgens om de lijm te verzachten en ervoor te zorgen dat deze zich goed kant hechten. Druk je behuizing tot slot vast.

  12. Gebruik de punt van je spudger om de rubberen cover op de batterijaansluiting omhoog te duwen. Verwijder de rubberen cover. Verwijder de rubberen cover.
    • Gebruik de punt van je spudger om de rubberen cover op de batterijaansluiting omhoog te duwen.

    • Verwijder de rubberen cover.

  13. Gebruik het platte einde van je spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Zorg dat je enkel het kleine lipje aan het einde van de aansluiting, tegenover de lintkabel, omhoog duwt. Als je de aansluiting te hard omhoog duwt, riskeer je het contact op het moederbord te beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel het kleine lipje aan het einde van de aansluiting, tegenover de lintkabel, omhoog duwt. Als je de aansluiting te hard omhoog duwt, riskeer je het contact op het moederbord te beschadigen.

  14. Gebruik een pincet om de rubberen cover over de flitsaansluiting te verwijderen. Gebruik een pincet om de rubberen cover over de flitsaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de rubberen cover over de flitsaansluiting te verwijderen.

  15. Steek de punt van je spudger onder een van de hoeken van de flitsaansluiting om deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen. Steek de punt van je spudger onder een van de hoeken van de flitsaansluiting om deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen.
    • Steek de punt van je spudger onder een van de hoeken van de flitsaansluiting om deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen.

  16. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twintig 2.4 mm lange schroeven te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twintig 2.4 mm lange schroeven te verwijderen.

  17. Gebruik de punt van je spudger om de kleine klem, die de linkerzijde van het midframe bevestigt, richting de rand van de telefoon te duwen. Zo komt het midframe los uit de klemmen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine klem, die de linkerzijde van het midframe bevestigt, richting de rand van de telefoon te duwen. Zo komt het midframe los uit de klemmen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine klem, die de linkerzijde van het midframe bevestigt, richting de rand van de telefoon te duwen. Zo komt het midframe los uit de klemmen.

  18. Herhaal de vorige stap om ook de rechterkant van het midframe uit de klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap om ook de rechterkant van het midframe uit de klem los te maken.

  19. Til het midframe langzaam van het scherm weg door deze op te tillen terwijl je het scherm bij de hoeken vast blijft houden. Verwijder het midframe van het scherm. Verwijder het midframe van het scherm.
    • Til het midframe langzaam van het scherm weg door deze op te tillen terwijl je het scherm bij de hoeken vast blijft houden.

    • Verwijder het midframe van het scherm.

  20. Verwijder de tape die over de schermkabelaansluiting heen is geplakt.
    • Verwijder de tape die over de schermkabelaansluiting heen is geplakt.

  21. Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting van de schermkabel omhoog te klappen. Trek de lintkabel van het scherm uit het contact. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het bord weg. Trek de lintkabel van het scherm uit het contact. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het bord weg.
    • Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting van de schermkabel omhoog te klappen.

    • Trek de lintkabel van het scherm uit het contact. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het bord weg.

  22. Gebruik de punt van je spudger om de tweede schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen. Gebruik de punt van je spudger om de tweede schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de tweede schermaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en te verwijderen.

  23. Verwarm een iOpener en leg deze op de kleine PCB die aan de bovenkant van de SIM-kaarthouder bevestigd is.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op de kleine PCB die aan de bovenkant van de SIM-kaarthouder bevestigd is.

  24. Schuif een openingsplectrum onder de PCB om de lijm eronder door te snijden en scheid deze vervolgens van de SIM-kaarthouder. Schuif een openingsplectrum onder de PCB om de lijm eronder door te snijden en scheid deze vervolgens van de SIM-kaarthouder.
    • Schuif een openingsplectrum onder de PCB om de lijm eronder door te snijden en scheid deze vervolgens van de SIM-kaarthouder.

  25. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.4 mm lange schroef een de onderkant van het moederbord te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.4 mm lange schroef een de onderkant van het moederbord te verwijderen.

  26. Til het moederbord, vanaf de onderkant van het bord, weg van de schermmodule. Verwijder het moederbord. Verwijder het moederbord.
    • Til het moederbord, vanaf de onderkant van het bord, weg van de schermmodule.

    • Verwijder het moederbord.

  27. Als het goed is blijven nu enkel het LCD-scherm en de digitizermodule (inclusief frame) over.
    • Als het goed is blijven nu enkel het LCD-scherm en de digitizermodule (inclusief frame) over.

    • Zorg dat je zeker weet dat je vervangende onderdeel overeenkomt met je originele onderdeel en dat je alle onderdelen uit het oude frame hebt verwijderd om over te zetten naar je nieuwe frame.

    • Vervang de oude kleefstrips, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, door dubbelzijdige tape of vooraf op maat gesneden kleefstrips.

    • Het kan zijn dat je nieuwe scherm niet met de kleine, metalen speakerbescherming over de naar voren gerichte speakersgrilles wordt gelevrd. Ga, in dat geval, verder met de volgende stap. Als je scherm deze speakerbescherming wel bevat, kun je hier stoppen.

  28. Gebruik een openingstool om de bovenste speakerbeschermer in een rechte beweging omhoog en uit de speakergrill te duwen. Verwijder de speakerbeschermer. Verwijder de speakerbeschermer.
    • Gebruik een openingstool om de bovenste speakerbeschermer in een rechte beweging omhoog en uit de speakergrill te duwen.

    • Verwijder de speakerbeschermer.

  29. Herhaal de vorige stap om de onderste speakerbeschermer ook te verwijderen.
    • Herhaal de vorige stap om de onderste speakerbeschermer ook te verwijderen.

    • Om de beschermers weer te installeren, breng je de kleine lipjes op de beschermers op een lijn met de gaten in de grill om de beschermers vervolgens recht naar beneden in de grill vast te drukken.

Conclusie

Vergelijk je vervangende onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog onderdelen van je oude naar je nieuwe deel moet overzetten of om te zien of er folie verwijderd moet worden voordat je je nieuwe onderdeel kunt bevestigen.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

135.435 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

what i needed to know how to replace speaker covers

kenneth clark - Antwoord

I have Motorola moto x pure edition that the LCD screen went bad/ blacked out. I found a replacement screen. Now the left half of the screen works perfectly but the right half is scrambled. What causes this? Is there a bad component that I can replace to fix this? Has anyone else experienced this? Is it a bad motherboard?

jovast - Antwoord

I have 2 of these phones, but really needed to replace the screen on the latest one to get data off it. I thought I’d get the walnut back off the first phone, but I found it wasn’t as easy as the rubber backing, perhaps heat transfer issues, and super hard to get it started, I have a small crack at that point.

David Kavanagh - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 7

Afgelopen 30 dagen: 33

Altijd: 4,184