Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een niet langer goed werkende batterij in je Motorola Moto E4 Plus te verwijderen en te vervangen. Het bereiken van de batterij is niet moeilijk, maar de batterij wordt wel vastgehouden door een zeer sterke lijm. Hierdoor zul je hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) nodig hebben om de batterij uit de telefoon te kunnen verwijderen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Ontlaad je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon. Dit verkleint het risico op ongelukken met je batterij, die in brand kan vliegen of zelfs kan ontploffen als deze wordt doorboord.

  1. Schakel je telefoon uit voordat je begint deze uit elkaar te halen. Steek de zijkant van je spudger in de inkeping in de rechter onderhoek van de telefoon. Kantel je spudger om de achterste behuizing van de telefoon af te duwen.
    • Schakel je telefoon uit voordat je begint deze uit elkaar te halen.

    • Steek de zijkant van je spudger in de inkeping in de rechter onderhoek van de telefoon.

    • Kantel je spudger om de achterste behuizing van de telefoon af te duwen.

    • Schuif je spudger langs de onderkant van de telefoon om de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

  2. Til de telefoonmodule uit de achterste behuizing. Til de telefoonmodule uit de achterste behuizing.
    • Til de telefoonmodule uit de achterste behuizing.

  3. Verwijder de negentien 3.2 mm lange T3-schroeven uit het plastic midframe.
    • Verwijder de negentien 3.2 mm lange T3-schroeven uit het plastic midframe.

  4. Het plastic midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van klemmen. Steek het platte einde van een spudger, in de linker onderhoek van de telefoon, in de naad van het midframe (naast het microfoongat).
    • Het plastic midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van klemmen.

    • Steek het platte einde van een spudger, in de linker onderhoek van de telefoon, in de naad van het midframe (naast het microfoongat).

    • Kantel je spudger om het midframe uit de plastic klemmen te duwen.

    • Herhaal dit proces voor de klemmen nabij de rechter bovenhoek van de telefoon.

  5. Til de onderkant van het plastic midframe omhoog totdat het midframe los kan worden gemaakt uit de klemmen aan de bovenkant van de telefoon. Verwijder het plastic midframe.
    • Til de onderkant van het plastic midframe omhoog totdat het midframe los kan worden gemaakt uit de klemmen aan de bovenkant van de telefoon.

    • Verwijder het plastic midframe.

    • Om het plastic midframe weer te bevestigen, breng je deze op de juiste positie boven de telefoon en druk je alle kanten van het frame naar beneden totdat deze zich vastklikken in de klemmen.

  6. Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  7. Als je batterij twee zwarte lipjes in de onderste hoeken bevat, betekent het dat je batterij wordt vastgehouden door kleefstrips met treklipjes. In dat geval volg je deze handleiding om je batterij te vervangen. Wees je er, voordat je begint met het wrikken, bewust van dat de batterij op z'n plek wordt gehouden door middel van twee kleefstrips. Wees je er, voordat je begint met het wrikken, bewust van dat de batterij op z'n plek wordt gehouden door middel van twee kleefstrips.
    • Als je batterij twee zwarte lipjes in de onderste hoeken bevat, betekent het dat je batterij wordt vastgehouden door kleefstrips met treklipjes. In dat geval volg je deze handleiding om je batterij te vervangen.

    • Wees je er, voordat je begint met het wrikken, bewust van dat de batterij op z'n plek wordt gehouden door middel van twee kleefstrips.

  8. Steek een openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de batterij. Duw je openingsplectrum op voorzichtige wijze totdat deze zich voor de helft onder de batterij bevindt.
    • Steek een openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de batterij.

    • Duw je openingsplectrum op voorzichtige wijze totdat deze zich voor de helft onder de batterij bevindt.

  9. Vul een plastic dropper of een spuit met hooggeconcentreerde isopropyl alcohol en dien een aantal druppels alcohol langs de rechterzijde van de batterij toe.
    • Vul een plastic dropper of een spuit met hooggeconcentreerde isopropyl alcohol en dien een aantal druppels alcohol langs de rechterzijde van de batterij toe.

    • Til de rechterkant van de telefoon lichtjes op zodat de alcohol onder de batterij kan lopen en de lijm eronder kan verzwakken.

  10. Zorg ervoor dat je, tijdens het doorsnijden van de lijm met je plectrum, je best doet om de batterij niet te vervormen of te verbuigen. Soft-shell lithium-ion batterijen zijn erg kwetsbaar en kunnen in brand vliegen of zelfs ontploffen als deze worden beschadigd of doorboord. Steek nog een openingsplectrum in de rechterzijde van de batterij, vlak bij de eerste plectrum.
    • Zorg ervoor dat je, tijdens het doorsnijden van de lijm met je plectrum, je best doet om de batterij niet te vervormen of te verbuigen. Soft-shell lithium-ion batterijen zijn erg kwetsbaar en kunnen in brand vliegen of zelfs ontploffen als deze worden beschadigd of doorboord.

    • Steek nog een openingsplectrum in de rechterzijde van de batterij, vlak bij de eerste plectrum.

    • Schuif je plectrum langs de rechterkant naar beneden om de rechter kleefstrip los te maken.

    • Als je veel moeite hebt met het doorsnijden van de lijm dien je wat extra druppels isopropyl alcohol toe onder de zijkant van de batterij. Wacht een minuutje, zodat het begint te werken en probeer het vervolgens nog eens.

  11. Steek een openingsplectrum in de linker onderhoek van de batterij.
    • Steek een openingsplectrum in de linker onderhoek van de batterij.

    • Duw je plectrum onder de batterij totdat deze zich voor de helft onder de batterij bevindt.

    • Dien wat isopropyl alcohol toe langs de linkerkant van de batterij en laat dit even intrekken voordat je verdergaat.

  12. Pak de batterij bij de rechter boven- en onderhoeken vast en til de rechterkant voorzichtig omhoog. Als de batterij begint te buigen, stop je onmiddellijk en dien je meer isopropyl alcohol onder de linker kleefstrip toe.
    • Pak de batterij bij de rechter boven- en onderhoeken vast en til de rechterkant voorzichtig omhoog.

    • Als de batterij begint te buigen, stop je onmiddellijk en dien je meer isopropyl alcohol onder de linker kleefstrip toe.

  13. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Hergebruik nooit een gebruikte batterij nadat deze is verwijderd, aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.

    • Om een nieuwe batterij te installeren:

    • Verwijder je alle oude lijmresten uit het frame van de telefoon.

    • Breng je nieuwe kleefstrips aan op dezelfde plekken als waar de oude kleefstrips zich bevonden.

    • Druk je de nieuwe batterij lichtjes op z'n plek en check je of de batterijaansluiting op de juiste plek zit ten opzichte van het contact op het moederbord.

    • Druk je de nieuwe batterij gedurende ongeveer dertig seconden stevig in de telefoon vast.

Conclusie

Kalibreer je nieuwe batterij voor een optimale performance: laad je batterij op tot 100% en laat deze minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je telefoon tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of check ons Motorola Moto E4 Plus antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

194.977 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

Één commentaar

You are a star. Spot on. I very much appreciate your contribution in breaking the monopoly of the bastards. They sold me the mobile without telling me the battery is fixed. I was about to send it for repair on their lab which could have cost me at least £200 if not more. £25 DHL . £45 just for looking into it . This is even before replacing the battery and the cost of labor. Take off my hat for you. Keep up the good work.

best regards

Sburgess

SALWAN BURGESS - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 3

Afgelopen 7 dagen: 24

Afgelopen 30 dagen: 93

Altijd: 3,142