Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om het moederbord van je Microsoft Surface Pro 4 te vervangen.

Er bestaat een aanzienlijke kans dat je het kwetsbare scherm van je toestel tijdens deze procedure breekt of beschadigt. Zorg daarom dat je voldoende warmte gebruikt en extreem voorzichtig te werk gaat bij het doorsnijden van de lijm. Draag tevens een veiligheidsbril voor het geval dat het glas barst.

Het aanbrengen van nieuwe thermische pasta kan de prestaties van je Surface aanzienlijk verbeteren. Zorg in dat geval dat je verse thermische pasta en hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) of speciale thermische pasta-verwijderaar paraat hebt.

  1. Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je voorkomen dat het scherm nog verder barst en dat je fysieke schade oploopt door het glas te beplakken met tape. Plak overlappende lagen doorzichtige tape op het scherm van de Surface totdat het gehele oppervlak bedekt is. Dit zal ervoor zorgen dat de scherven bij elkaar gehouden worden en biedt tevens structurele integriteit bij het loswrikken en omhoogtillen van het scherm.
    • Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je voorkomen dat het scherm nog verder barst en dat je fysieke schade oploopt door het glas te beplakken met tape.

    • Plak overlappende lagen doorzichtige tape op het scherm van de Surface totdat het gehele oppervlak bedekt is.

    • Dit zal ervoor zorgen dat de scherven bij elkaar gehouden worden en biedt tevens structurele integriteit bij het loswrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Doe je best om de stappen in de rest van de handleiding zo nauwgezet mogelijk te volgen. Als het glas echter eenmaal gebarsten is, is er een grote kans dat het zal blijven barsten tijdens dit proces. Het kan nodig zijn dat je het glas met een metalen tool moet verwijderen.

    • Draag altijd een veiligheidsbril om jezelf te beschermen tegen mogelijk rondvliegende glasscherven.

  2. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende twee minuten op de rechterzijde van het scherm.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende twee minuten op de rechterzijde van het scherm.

    • Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere keren moet verwarmen en op het scherm moet leggen om deze warm genoeg te krijgen. Volg de instructies van de iOpener op om vormen van oververhitting te voorkomen.

    • Je kunt ook een föhn, warmtepistool of kookplaat gebruiken om de Surface te verwarmen.

    • Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de Surface oververhit—het scherm en de batterij zijn erg kwetsbaar voor warmtegerelateerde schade.

    • Gebruik geen kookplaat als je het scherm hebt beplakt met tape.

  3. Zorg dat je, voordat je verder gaat, goed bekijkt waar de lijm zich rondom het scherm bevindt:
    • Zorg dat je, voordat je verder gaat, goed bekijkt waar de lijm zich rondom het scherm bevindt:

    • Deze gebieden bevatten enkel lijm en kunnen dus worden doorgesneden zonder al te veel moeite.

    • Het schermbord en de flexkabels bevinden zich hier vrij dicht bij de rand van het toestel. Ga hier dus voorzichtig te werk bij het doorsnijden van de lijm en steek je plectrum niet verder dan 3 mm (1/8 inch) in het toestel.

    • Hier bevinden zich erg kwetsbare antennekabels onder het scherm. Volg de instructies in stap 13 nauwgezet om schade aan de kabels te voorkomen. De lijm is hier ook het dikst.

  4. Steek een openingsplectrum in de speakeropening rechtsbovenin het scherm en schuif je plectrum tussen het glas en de speakergrille. Steek je openingsplectrum niet dieper dan 12 mm (0.45 inch) in het toestel. Als je dit wel doet, dan riskeer je het LCD-scherm te beschadigen.
    • Steek een openingsplectrum in de speakeropening rechtsbovenin het scherm en schuif je plectrum tussen het glas en de speakergrille.

    • Steek je openingsplectrum niet dieper dan 12 mm (0.45 inch) in het toestel. Als je dit wel doet, dan riskeer je het LCD-scherm te beschadigen.

  5. Draai je plectrum richting de onderkant van de Surface en steek deze onder de onderste rand van de speakeropening. Draai je plectrum richting de onderkant van de Surface en steek deze onder de onderste rand van de speakeropening.
    • Draai je plectrum richting de onderkant van de Surface en steek deze onder de onderste rand van de speakeropening.

  6. Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de Surface omlaag om de lijm onder het scherm door te snijden. Als je, tijdens de rest van de procedure, op serieuze weerstand stuit, stop je direct en verwarm je het betreffende gebied nog een keer. Als je te veel kracht zet met je plectrum loop je het risico het glas nog verder te beschadigen.
    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de Surface omlaag om de lijm onder het scherm door te snijden.

    • Als je, tijdens de rest van de procedure, op serieuze weerstand stuit, stop je direct en verwarm je het betreffende gebied nog een keer. Als je te veel kracht zet met je plectrum loop je het risico het glas nog verder te beschadigen.

    • Laat je openingsplectrum in de rechterzijkant van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm rondom het scherm zich opnieuw aan het toestel gaat hechten.

  7. Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op het scherm van de Surface.
    • Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op het scherm van de Surface.

    • Je kunt ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken om de Surface te verwarmen.

    • Wees voorzichtig en voorkom dat je de Surface oververhit—het scherm en de batterij zijn vooral kwetsbaar voor warmtegerelateerde schade.

    • Gebruik geen kookplaat als je scherm beplakt is met tape.

  8. Steek een nieuwe plectrum in de rechter onderhoek van het toestel en schuif deze om de hoek heen richting de onderkant van de Surface . Steek je plectrum, rondom de rechter onderhoek, niet dieper dan 6 mm (0.25 inch) in je toestel. Als je dit wel doet, riskeer je het LCD te beschadigen. Schuif je plectrum langs de onderkant van de Surface om de lijm onder het scherm door te snijden.
    • Steek een nieuwe plectrum in de rechter onderhoek van het toestel en schuif deze om de hoek heen richting de onderkant van de Surface .

    • Steek je plectrum, rondom de rechter onderhoek, niet dieper dan 6 mm (0.25 inch) in je toestel. Als je dit wel doet, riskeer je het LCD te beschadigen.

    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de Surface om de lijm onder het scherm door te snijden.

    • Steek je plectrum, aan de onderkant van het toestel, niet verder dan 12 mm (0.45 inch) in het toestel.

    • Laat je plectrum in de onderkant van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  9. Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op de linkerzijde van het scherm van de Surface.
    • Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op de linkerzijde van het scherm van de Surface.

    • Het kan nodig zijn om je iOpener meerdere keren te verwarmen en op het scherm te leggen om je toestel voldoende te verwarmen. Volg de instructies van de iOpener nauwgezet om oververhitting te voorkomen.

    • Je kunt ook een föhn, warmtepistool of kookplaat gebruiken om je Surface te verwarmen.

    • Wees voorzichtig en voorkom dat je de Surface oververhit—vooral het scherm en de batterij zijn kwetsbaar voor warmtegerelateerde schade.

    • Gebruik, als je het scherm hebt beplakt met tape, geen kookplaat om je toestel te verwarmen.

  10. Steek een nieuwe openingsplectrum in de linker onderhoek van de Surface en schuif deze rondom de hoek richting de linkerzijde. Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de lijm in de onderste 65 mm (2.5 inches) van de linkerzijde. Steek je openingsplectrum niet verder dan 3 mm (1/8 inch) in het toestel, aangezien de schermkabels zich hier bevinden en erg snel kunnen worden beschadigd. Als je eenmaal voorbij het gedeelte bent waar de schermkabels zich bevinden, kun je je plectrum weer 12 mm (0.45 inch) diep in het toestel steken.
    • Steek een nieuwe openingsplectrum in de linker onderhoek van de Surface en schuif deze rondom de hoek richting de linkerzijde.

    • Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de lijm in de onderste 65 mm (2.5 inches) van de linkerzijde. Steek je openingsplectrum niet verder dan 3 mm (1/8 inch) in het toestel, aangezien de schermkabels zich hier bevinden en erg snel kunnen worden beschadigd.

    • Als je eenmaal voorbij het gedeelte bent waar de schermkabels zich bevinden, kun je je plectrum weer 12 mm (0.45 inch) diep in het toestel steken.

    • Schuif je plectrum langs de linkerzijde van de Surface omhoog om de lijm rondom het scherm door te snijden.

    • Laat je plectrum in de linkerzijde zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  11. Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op de bovenkant van het scherm van de Surface.
    • Verwarm je iOpener nog een keer en leg deze gedurende twee minuten op de bovenkant van het scherm van de Surface.

    • De lijm is het dikst langs deze kant van het toestel en het kan daarom nodig zijn deze zijde meerdere malen te verwarmen om de lijm voldoende warm te krijgen. Volg de instructies van de iOpener nauwgezet om oververhitting te voorkomen.

    • Wees voorzichtig en voorkom dat je de Surface oververhit—het scherm en de batterij zijn erg kwetsbaar voor warmtegerelateerde schade.

    • Gebruik geen kookplaat als je je scherm beplakt hebt met tape.

  12. Schuif je plectrum langs de linker bovenhoek en schuif deze langs de bovenkant van de Surface . Stop als je plectrum zich ongeveer 7 cm (2.75 inches) van de linkerzijde bevindt. In de volgende 15 cm (6 inches) van de bovenkant van de behuizing, tussen de behuizing en de rand van het scherm, bevinden zich de linker- en rechterantenne. Volg de komende stappen nauwgezet om te voorkomen dat je ze beschadigt. In de volgende 15 cm (6 inches) van de bovenkant van de behuizing, tussen de behuizing en de rand van het scherm, bevinden zich de linker- en rechterantenne. Volg de komende stappen nauwgezet om te voorkomen dat je ze beschadigt.
    • Schuif je plectrum langs de linker bovenhoek en schuif deze langs de bovenkant van de Surface . Stop als je plectrum zich ongeveer 7 cm (2.75 inches) van de linkerzijde bevindt.

    • In de volgende 15 cm (6 inches) van de bovenkant van de behuizing, tussen de behuizing en de rand van het scherm, bevinden zich de linker- en rechterantenne. Volg de komende stappen nauwgezet om te voorkomen dat je ze beschadigt.

  13. Onder de bovenzijde van het scherm bevinden zich vrij kwetsbare antennekabels. Volg de komende procedure nauwgezet om te voorkomen dat je de kabels beschadigt. Steek de punt van een plectrum onder het scherm, precies op de plek waar je net bent gestopt met snijden. Steek je plectrum niet verder dan de rand van het scherm. Rol je plectrum nu voorzichtig naar rechts, druk de lange zijde van je plectrum in de lijm onder de rand van het scherm en snijd de lijm voorzichtig door. Schuif je plectrum niet langs de rand van de Surface.
    • Onder de bovenzijde van het scherm bevinden zich vrij kwetsbare antennekabels. Volg de komende procedure nauwgezet om te voorkomen dat je de kabels beschadigt.

    • Steek de punt van een plectrum onder het scherm, precies op de plek waar je net bent gestopt met snijden. Steek je plectrum niet verder dan de rand van het scherm.

    • Rol je plectrum nu voorzichtig naar rechts, druk de lange zijde van je plectrum in de lijm onder de rand van het scherm en snijd de lijm voorzichtig door. Schuif je plectrum niet langs de rand van de Surface.

    • Herhaal deze beweging, waarbij je de punt van je plectrum in het toestel steekt en je je plectrum naar rechts rolt om de lijm door te snijden, voor de bovenzijde van je Surface totdat je ongeveer 6,4 cm (2.5 inches) van de rechterzijde van de Surface verwijderd bent.

  14. Als je de lijm boven de antennes (22 cm, of 8.5 inches. van de linkerzijde vandaan) eenmaal doorgesneden hebt, schuif je je plectrum verder langs de rest van de bovenkant en langs de rechter bovenhoek om alle resterende lijm door te snijden. Als je de lijm boven de antennes (22 cm, of 8.5 inches. van de linkerzijde vandaan) eenmaal doorgesneden hebt, schuif je je plectrum verder langs de rest van de bovenkant en langs de rechter bovenhoek om alle resterende lijm door te snijden. Als je de lijm boven de antennes (22 cm, of 8.5 inches. van de linkerzijde vandaan) eenmaal doorgesneden hebt, schuif je je plectrum verder langs de rest van de bovenkant en langs de rechter bovenhoek om alle resterende lijm door te snijden.
    • Als je de lijm boven de antennes (22 cm, of 8.5 inches. van de linkerzijde vandaan) eenmaal doorgesneden hebt, schuif je je plectrum verder langs de rest van de bovenkant en langs de rechter bovenhoek om alle resterende lijm door te snijden.

  15. Til de schermmodule langzaam en voorzichtig van de behuizing van de Surface weg. Als je op weerstand stuit, stop je onmiddellijk en dubbel-check je of je alle lijm goed door hebt gesneden, Verwijder het scherm nog niet volledig. Deze is namelijk nog steeds met het moederbord verbonden door middel van twee kabels. Gebruik een openingsplectrum om de resterende lijm door te snijden.
    • Til de schermmodule langzaam en voorzichtig van de behuizing van de Surface weg. Als je op weerstand stuit, stop je onmiddellijk en dubbel-check je of je alle lijm goed door hebt gesneden,

    • Verwijder het scherm nog niet volledig. Deze is namelijk nog steeds met het moederbord verbonden door middel van twee kabels.

    • Gebruik een openingsplectrum om de resterende lijm door te snijden.

  16. Til de bovenkant van de schermmodule van de behuizing weg terwijl je de onderkant van het scherm richting de schermaansluitingen op het moederbord schuift. Leg het scherm vervolgens voorzichtig, en met de aansluitingen naar boven wijzend, op de behuizing neer. Voorkom dat je de schermkabels onder onnodige spanning zet of beschadigt. Leg het scherm vervolgens voorzichtig, en met de aansluitingen naar boven wijzend, op de behuizing neer. Voorkom dat je de schermkabels onder onnodige spanning zet of beschadigt.
    • Til de bovenkant van de schermmodule van de behuizing weg terwijl je de onderkant van het scherm richting de schermaansluitingen op het moederbord schuift.

    • Leg het scherm vervolgens voorzichtig, en met de aansluitingen naar boven wijzend, op de behuizing neer. Voorkom dat je de schermkabels onder onnodige spanning zet of beschadigt.

  17. Gebruik deze methode om alle EMI-schilden die je tijdens reparaties tegenkomt te verwijderen: Gebruik de punt van een pincet om het EMI-schild, vanaf de opening tussen twee "tanden", omhoog te tillen. Herhaal deze procedure op verschillende punten langs de buitenkant van het schild totdat deze helemaal los is gekomen.
    • Gebruik deze methode om alle EMI-schilden die je tijdens reparaties tegenkomt te verwijderen:

    • Gebruik de punt van een pincet om het EMI-schild, vanaf de opening tussen twee "tanden", omhoog te tillen.

    • Herhaal deze procedure op verschillende punten langs de buitenkant van het schild totdat deze helemaal los is gekomen.

    • Probeer het schild niet te veel te vervormen aangezien je deze weer terug zult moeten plaatsen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

    • Om het schild weer terug te kunnen plaatsen, corrigeer je alle vervormingen die het schild bevat, zorg je dat de "tanden" op één lijn komen te zitten met de rand van het moederbord en druk je het schild langs de gehele buitenkant omlaag.

    • Zorg dat alle "tanden" strak tegen de metalen rand aan zitten en niet per ongeluk onder het schild gebogen zijn.

  18. Gebruik je pincet om de twee EMI-schilden, die over de aansluitingen van de schermkabels heen zijn geplaatst, te verwijderen. Gebruik je pincet om de twee EMI-schilden, die over de aansluitingen van de schermkabels heen zijn geplaatst, te verwijderen. Gebruik je pincet om de twee EMI-schilden, die over de aansluitingen van de schermkabels heen zijn geplaatst, te verwijderen.
    • Gebruik je pincet om de twee EMI-schilden, die over de aansluitingen van de schermkabels heen zijn geplaatst, te verwijderen.

  19. Gebruik het platte deel van je spudger om beide schermkabels van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte deel van je spudger om beide schermkabels van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte deel van je spudger om beide schermkabels van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte deel van je spudger om beide schermkabels van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  20. Verwijder het scherm van de Surface-behuizing.
    • Verwijder het scherm van de Surface-behuizing.

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, hier even pauzeert en deze handleiding gebruikt om de lijm of kleefstrips rondom het lijm te vervangen.

  21. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de vier 4.5 mm lange schroeven, waarmee de steunbeugel van de antenne bevestigd is, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de vier 4.5 mm lange schroeven, waarmee de steunbeugel van de antenne bevestigd is, te verwijderen.

  22. Verwijder de steunbeugel van de antenne op voorzichtige wijze. Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de kabels scheurt of onnodig onder spanning zet. Verwijder de beugel niet met botte kracht als deze niet makkelijk los komt. Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de kabels scheurt of onnodig onder spanning zet. Verwijder de beugel niet met botte kracht als deze niet makkelijk los komt.
    • Verwijder de steunbeugel van de antenne op voorzichtige wijze.

    • Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de kabels scheurt of onnodig onder spanning zet. Verwijder de beugel niet met botte kracht als deze niet makkelijk los komt.

  23. Beide delen van het koellichaam zijn door middel van een paneel met het moederbord verbonden. Het paneel is met een metalen behuizing bedekt. Verwijder de behuizing door deze vanaf alle kanten omhoog te wrikken. Til de behuizing weg als deze los is gekomen. Verwijder de behuizing door deze vanaf alle kanten omhoog te wrikken. Til de behuizing weg als deze los is gekomen.
    • Beide delen van het koellichaam zijn door middel van een paneel met het moederbord verbonden. Het paneel is met een metalen behuizing bedekt.

    • Verwijder de behuizing door deze vanaf alle kanten omhoog te wrikken. Til de behuizing weg als deze los is gekomen.

  24. Verwijder de vier 1.5 mm lange Torx T5 schroeven die de body van het koellichaam aan het moederbord bevestigen. Verwijder de vier 1.5 mm lange Torx T5 schroeven die de body van het koellichaam aan het moederbord bevestigen. Verwijder de vier 1.5 mm lange Torx T5 schroeven die de body van het koellichaam aan het moederbord bevestigen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm lange Torx T5 schroeven die de body van het koellichaam aan het moederbord bevestigen.

  25. Verwijder de twee 1.5 mm lange Torx T3 schroeven die de koperen plaat in het midden van het toestel bevestigen. Verwijder de twee 1.5 mm lange Torx T3 schroeven die de koperen plaat in het midden van het toestel bevestigen.
    • Verwijder de twee 1.5 mm lange Torx T3 schroeven die de koperen plaat in het midden van het toestel bevestigen.

  26. Verwijder de 1.5 mm lange Torx T4 schroef die de pijpjes van het koellichaam aan het frame van het toestel bevestigen. Verwijder de 3.0 mm lange Torx T4 schroef.
    • Verwijder de 1.5 mm lange Torx T4 schroef die de pijpjes van het koellichaam aan het frame van het toestel bevestigen.

    • Verwijder de 3.0 mm lange Torx T4 schroef.

  27. Je kunt nu het volledige koellichaam verwijderen door deze er met je handen uit te tillen. Zorg dat je de thermische pasta vervangt bij het weer installeren van het (nieuwe) koellichaam. Zorg dat je de thermische pasta vervangt bij het weer installeren van het (nieuwe) koellichaam.
    • Je kunt nu het volledige koellichaam verwijderen door deze er met je handen uit te tillen.

    • Zorg dat je de thermische pasta vervangt bij het weer installeren van het (nieuwe) koellichaam.

  28. Steek een punt van een pincet in de openingn in de hoek van het EMI-schild, welke over de aansluitingen van de camera heen is geplaatst. Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te duwen zonder dat deze verbuigt. Probeer koste wat het kost te voorkomen dat het schild verbuigt—je zult het namelijk weer op dezelfde plek terug moeten plaatsen.
    • Steek een punt van een pincet in de openingn in de hoek van het EMI-schild, welke over de aansluitingen van de camera heen is geplaatst.

    • Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te duwen zonder dat deze verbuigt.

    • Probeer koste wat het kost te voorkomen dat het schild verbuigt—je zult het namelijk weer op dezelfde plek terug moeten plaatsen.

    • Verwijder het EMI-schild.

  29. Gebruik de punt van je spudger om alle drie de camerakabels van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om alle drie de camerakabels van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om alle drie de camerakabels van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om alle drie de camerakabels van het moederbord los te koppelen.

  30. Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluiting, die de kabel van de volume- en aan-/uitknoppen vasthoudt, te ontgrendelen. Schuif de kabel van de volume- en aan-/uitknoppen rustig uit de ZIF-aansluiting. Schuif de kabel van de volume- en aan-/uitknoppen rustig uit de ZIF-aansluiting.
    • Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluiting, die de kabel van de volume- en aan-/uitknoppen vasthoudt, te ontgrendelen.

    • Schuif de kabel van de volume- en aan-/uitknoppen rustig uit de ZIF-aansluiting.

  31. Schuif de punt van je spudger tussen de speakerkabels en het moederbord totdat je spudger tegen de aansluiting van de speakerkabel aanzit. Wrik de aansluiting vervolgens voorzichtig omhoog om deze van het moederbord los te koppelen.
    • Schuif de punt van je spudger tussen de speakerkabels en het moederbord totdat je spudger tegen de aansluiting van de speakerkabel aanzit.

    • Wrik de aansluiting vervolgens voorzichtig omhoog om deze van het moederbord los te koppelen.

    • Ga voorzichtig te werk—de speakerkabels zijn erg kwetsbaar.

    • Plaats de aansluiting van de speakerkabels, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, bovenop het contact op het moederbord en druk deze met je vingers recht omlaag om weer aan te sluiten.

  32. Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluitingen van de ventilator en audio-jack te ontgrendelen. Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluitingen van de ventilator en audio-jack te ontgrendelen. Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluitingen van de ventilator en audio-jack te ontgrendelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluitingen van de ventilator en audio-jack te ontgrendelen.

  33. Gebruik de punt van je spudger om de kabels van de ventilator en de audio-jack voorzichtig uit de ZIF-aansluitingen te trekken. Gebruik de punt van je spudger om de kabels van de ventilator en de audio-jack voorzichtig uit de ZIF-aansluitingen te trekken. Gebruik de punt van je spudger om de kabels van de ventilator en de audio-jack voorzichtig uit de ZIF-aansluitingen te trekken.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kabels van de ventilator en de audio-jack voorzichtig uit de ZIF-aansluitingen te trekken.

  34. Steek een punt van een pincet in de opening in de rand van het EMI-schild, welke over de kabel en aansluiting van de microSD-kaartlezer heen is geplaatst. Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te duwen zonder deze te buigen. Probeer het schild zo min mogelijk te verbuigen, aangezien je deze weer op dezelfde positie terug zult moeten plaatsen.
    • Steek een punt van een pincet in de opening in de rand van het EMI-schild, welke over de kabel en aansluiting van de microSD-kaartlezer heen is geplaatst.

    • Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te duwen zonder deze te buigen.

    • Probeer het schild zo min mogelijk te verbuigen, aangezien je deze weer op dezelfde positie terug zult moeten plaatsen.

    • Verwijder het schild.

  35. Gebruik het platte einde van je spudger om de aansluiting van de microSD-kaartlezer recht uit het contact omhoog te duwen. Til de kabel van de microSD-kaartlezen omhoog en uit de weg van het EMI-schild dat over de oplaadmodule heen is geplaatst. Buig de kabel enkel zo veel als strikt noodzakelijk is om het EMI-schild te kunnen bereiken. Vouw of buig de kabel niet in scherpe hoeken.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de aansluiting van de microSD-kaartlezer recht uit het contact omhoog te duwen.

    • Til de kabel van de microSD-kaartlezen omhoog en uit de weg van het EMI-schild dat over de oplaadmodule heen is geplaatst.

    • Buig de kabel enkel zo veel als strikt noodzakelijk is om het EMI-schild te kunnen bereiken. Vouw of buig de kabel niet in scherpe hoeken.

  36. Steek een punt van een pincet in de opening in de rand van het EMI-schild dat over de kabelaansluiting van de oplaadmodule heen is geplaatst. Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te buigen zonder deze te verbuigen. Probeer het schild niet te veel te vervormen, aangezien je deze op dezelfde plek terug zult moeten plaatsen.
    • Steek een punt van een pincet in de opening in de rand van het EMI-schild dat over de kabelaansluiting van de oplaadmodule heen is geplaatst.

    • Gebruik je pincet om het EMI-schild zo ver mogelijk van het moederbord weg te buigen zonder deze te verbuigen.

    • Probeer het schild niet te veel te vervormen, aangezien je deze op dezelfde plek terug zult moeten plaatsen.

    • Verwijder het schild.

  37. Gebruik het platte einde van je spudger om de sluitarm, die de kabelaansluiting van de oplaadmodule vasthoudt, open te klappen. Gebruik het platte einde van je spudger om de sluitarm, die de kabelaansluiting van de oplaadmodule vasthoudt, open te klappen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de sluitarm, die de kabelaansluiting van de oplaadmodule vasthoudt, open te klappen.

  38. Gebruik de punt van je spudger om beide zijden van de aansluiting op voorzichtige wijze uit het contact te duwen. Duw beide kanten om en om een stukje uit het contact, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "loopt". Duw beide kanten om en om een stukje uit het contact, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "loopt".
    • Gebruik de punt van je spudger om beide zijden van de aansluiting op voorzichtige wijze uit het contact te duwen.

    • Duw beide kanten om en om een stukje uit het contact, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "loopt".

  39. Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluiting tussen de processor en de rechter speaker te ontgrendelen. Koppel de kabel van de ZIF-aansluiting los. Koppel de kabel van de ZIF-aansluiting los.
    • Gebruik de punt van je spudger om de ZIF-aansluiting tussen de processor en de rechter speaker te ontgrendelen.

    • Koppel de kabel van de ZIF-aansluiting los.

  40. Schuif de punt van je spudger tussen de kabels van de rechter speaker en het moederbord totdat de punt tegen de aansluiting van de speakerkabel aan zit. Wrik de speakeraansluiting voorzichtig omhoog om deze van het moederbord los te koppelen.
    • Schuif de punt van je spudger tussen de kabels van de rechter speaker en het moederbord totdat de punt tegen de aansluiting van de speakerkabel aan zit.

    • Wrik de speakeraansluiting voorzichtig omhoog om deze van het moederbord los te koppelen.

    • Plaats de nieuwe speakeraansluiting, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, bovenop het contact op het moederbord en druk deze vervolgens voorzichtig met je vinger omlaag om weer aan te sluiten.

  41. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de volgende schroeven uit de ventilator en het moederbord te verwijderen: Tien 2.4 mm lange schroeven
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de volgende schroeven uit de ventilator en het moederbord te verwijderen:

    • Tien 2.4 mm lange schroeven

    • Twee 2.2 mm lange schroeven

    • Eén 2.5 mm lange schroef

    • Twee 2.4 mm lange schroef

    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om een 4.2 mm lange schroef, die de rechter speaker en het moederbord op hun plek houdt, te verwijderen.

  42. Pak het smalle deel van de rechter speakerbox vast en til deze een stukje op. Schuif de rechter speaker naar achteren en uit het chassis. Verwijder de rechter speaker.
    • Pak het smalle deel van de rechter speakerbox vast en til deze een stukje op.

    • Schuif de rechter speaker naar achteren en uit het chassis.

    • Verwijder de rechter speaker.

  43. Verwijder het moederbord door eerst de linkerzijde van het moederbord ongeveer 30 graden op te tillen. Schuif de I/O-poorten op het moederbord op voorzichtige wijze uit hun openingen en verwijder het moederbord. Zorg dat je de oplaadmodule, de linker speaker en de drie camerakabels, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, niet onder het moederbord vast komen te zitten. Ga pas verder als je zeker weet dat dit niet het geval is.
    • Verwijder het moederbord door eerst de linkerzijde van het moederbord ongeveer 30 graden op te tillen.

    • Schuif de I/O-poorten op het moederbord op voorzichtige wijze uit hun openingen en verwijder het moederbord.

    • Zorg dat je de oplaadmodule, de linker speaker en de drie camerakabels, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, niet onder het moederbord vast komen te zitten. Ga pas verder als je zeker weet dat dit niet het geval is.

Conclusie

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze algemene probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

40.893 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

146 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 5

Afgelopen 7 dagen: 50

Afgelopen 30 dagen: 213

Altijd: 933