Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de schermmodule van je MacBook Pro 13" Touch Bar 2019 te vervangen.

Ontlaad de batterij van je MacBook Pro, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze reparatie begint.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Trek, voordat je begint, de oplader uit je laptop en schakel je MacBook uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Twee 5.3 mm lange schroeven

    • Twee 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed in de gaten houdt welke schroef waarvandaan komt en deze niet verliest, zodat je deze ook weer op de juiste plek terug kunt zetten en zo te voorkomen dat je je toestel onnodig beschadigt.

  2. Druk, in het midden van de onderkant van de onderste behuizing, een zuignap vast. Til de zuignap langzaam op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Druk, in het midden van de onderkant van de onderste behuizing, een zuignap vast.

    • Til de zuignap langzaam op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een punt van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif de openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en tot de helft van de zijkant omhoog. Hiermee maak je de eerste van de verborgen klemmen, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Als het goed is, zou je de klem moeten horen en voelen als deze los schiet.
    • Steek een punt van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif de openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en tot de helft van de zijkant omhoog.

    • Hiermee maak je de eerste van de verborgen klemmen, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Als het goed is, zou je de klem moeten horen en voelen als deze los schiet.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt.

  5. Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van de twee middelste schroefgaten. Kantel je plectrum om ook de derde klem, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigt, los te maken. Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten en maak ook de vierde klem los.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van de twee middelste schroefgaten.

    • Kantel je plectrum om ook de derde klem, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigt, los te maken.

    • Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten en maak ook de vierde klem los.

  6. Trek de onderste behuizing met wat kracht in de richting van de voorkant van je MacBook (weg van de scharnieren) om deze ook van de laatste klemmen te verlossen. Het kan helpen om eerst aan een hoek te trekken en daarna aan de andere. Trek naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing met wat kracht in de richting van de voorkant van je MacBook (weg van de scharnieren) om deze ook van de laatste klemmen te verlossen.

    • Het kan helpen om eerst aan een hoek te trekken en daarna aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet omhoog.

    • Het kan zijn dat dit heel wat kracht vereist.

  7. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing opnieuw te bevestigen:

    • Positioneer deze op de juiste plek en breng de schuifklemmen op de juiste positie in de buurt van de schermscharnieren. Druk deze dan naar beneden en schuif de cover in de richting van het scharnier. Het schuiven stopt zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuifklemmen in elkaar hebben gegrepen en de onderste behuizing goed lijkt te zijn gepositioneerd, kun je deze naar beneden vastdrukken om ook de vier verborgen klemmen eronder vast te laten klikken. Ook nu hoor en voel je deze, als het goed is, in elkaar klikken.

  8. Peuter het grote stuk tape, dat aan de zijkant van het logic board bij de batterij over de batterijaansluiting zit, voorzichtig los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape, dat aan de zijkant van het logic board bij de batterij over de batterijaansluiting zit, voorzichtig los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord zit. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal niet volledig loskomen. Maak het daarom los totdat je simpelweg toegang hebt tot de aansluiting.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord zit.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal niet volledig loskomen. Maak het daarom los totdat je simpelweg toegang hebt tot de aansluiting.

  10. Gebruik de punt van een spudger om de kleine, zwarte sluitklep, die de kabel in de aansluiting vasthoudt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van een spudger om de kleine, zwarte sluitklep, die de kabel in de aansluiting vasthoudt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kleine, zwarte sluitklep, die de kabel in de aansluiting vasthoudt, omhoog te klappen.

  11. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  12. Koppel de datakabel van het batterijbord door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.

  13. Trek de datakabel van het batterijbord weg en zorg dat deze niet in de weg komt te zitten tijdens de rest van de reparatie.
    • Trek de datakabel van het batterijbord weg en zorg dat deze niet in de weg komt te zitten tijdens de rest van de reparatie.

    • Als je je batterij aan het vervangen bent, kan het nodig zijn dat je deze kabel volledig verwijdert en mee overzet naar je nieuwe batterij. Koppel in dit geval beide einden los en verwijder de kabel. Zorg ervoor dat je de kabel, tijdens het installeren, niet op z'n kop of achterstevoren installeert—check de foto's voor de juiste installatie.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij op voorzichtige wijze omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen. Til de aansluiting zodanig omhoog dat deze geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk wel contact maakt tijdens de reparatie, kun je je MacBook Pro permanent beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij op voorzichtige wijze omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen.

    • Til de aansluiting zodanig omhoog dat deze geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk wel contact maakt tijdens de reparatie, kun je je MacBook Pro permanent beschadigen.

  16. Verwijder de vier 3.3 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers boven op de scharnieren van het scherm bevestigen.
    • Verwijder de vier 3.3 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers boven op de scharnieren van het scherm bevestigen.

  17. Verwijder beide plastic scharniercovers. Verwijder beide plastic scharniercovers. Verwijder beide plastic scharniercovers.
    • Verwijder beide plastic scharniercovers.

  18. Verwijder de twee 3.1 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  19. Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  20. Wrik de flexkabel van het schermboard in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermboard. Wrik de flexkabel van het schermboard in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermboard.
    • Wrik de flexkabel van het schermboard in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermboard.

  21. Verwijder de vier 1.5 mm T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermkabelaansluitingen bevestigen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermkabelaansluitingen bevestigen.

    • Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.

  22. Verwijder de vier 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven die antennekabelmodule aan beide kanten bevestigen. Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven die aan beide kanten zitten.
    • Verwijder de vier 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven die antennekabelmodule aan beide kanten bevestigen.

    • Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven die aan beide kanten zitten.

    • De kop van deze kleine schroeven kan makkelijk worden doorgedraaid, dus zorg ervoor dat je P2 pentalobe schroevendraaier nog goed werkt voordat je deze gebruikt in deze reparatie.

  23. Koppel de twee coaxkabels van de antenne voorzichtig los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze zich dicht bij het contact beving en kantel of draai deze dan op voorzichtige wijze om de kabel los te koppelen.
    • Koppel de twee coaxkabels van de antenne voorzichtig los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

    • Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze zich dicht bij het contact beving en kantel of draai deze dan op voorzichtige wijze om de kabel los te koppelen.

    • Om de kabels weer te installeren, plaats je de aansluiting direct boven het contact en druk je deze aan totdat je de aansluiting op z'n plaats hoort of voelt klikken.

  24. Verwijder de 3.4 mm lange T5 Torx-schroeven die de twee coaxkabels van de antenne aan het main board bevestigen.
    • Verwijder de 3.4 mm lange T5 Torx-schroeven die de twee coaxkabels van de antenne aan het main board bevestigen.

  25. Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule, in de gebieden die op de foto worden getoond, omhoog te duwen. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, omdat er twee schermkabels lopen die je daar kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, omdat er twee schermkabels lopen die je daar kunt beschadigen.
    • Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule, in de gebieden die op de foto worden getoond, omhoog te duwen.

    • Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, omdat er twee schermkabels lopen die je daar kunt beschadigen.

  26. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze terwijl je tegelijkertijd zorgt dat je de bundel aan antennekabels onder het koellichaam door trekt. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze terwijl je tegelijkertijd zorgt dat je de bundel aan antennekabels onder het koellichaam door trekt.
    • Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze terwijl je tegelijkertijd zorgt dat je de bundel aan antennekabels onder het koellichaam door trekt.

  27. Verwijder de antennekabelmodule.
    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten, zorg je ervoor dat je de kabelbundel compact bij elkaar duwt om deze vervolgens in een geheel onder het koellichaam door te duwen en deze op de juiste positie op het board te brengen. Indien nodig kun je je tools gebruiken om dit te doen, maar zorg dat je niets forceert.

  28. Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de veerscharnieren van de twee schermkabels bevestigen.
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de veerscharnieren van de twee schermkabels bevestigen.

  29. Pak de linkerzijde van de schermkabelmodule vast en trek deze in de richting van de onderkant van de MacBook en weg van de veerscharnier. Gebruik een pincet om de veerscharnier van de schermkabel uit de beugel te trekken. Herhaal deze stap bij de rechter veerscharnier van de schermkabelmodule.
    • Pak de linkerzijde van de schermkabelmodule vast en trek deze in de richting van de onderkant van de MacBook en weg van de veerscharnier.

    • Gebruik een pincet om de veerscharnier van de schermkabel uit de beugel te trekken.

    • Herhaal deze stap bij de rechter veerscharnier van de schermkabelmodule.

  30. Open je scherm en zet je MacBook Pro op de zijkant, met het scherm open. Terwijl je je MacBook Pro met je vrije hand vasthoudt, verwijder je de drie T8 Torx-schroeven van de onderste scharnier van het scherm.
    • Open je scherm en zet je MacBook Pro op de zijkant, met het scherm open.

    • Terwijl je je MacBook Pro met je vrije hand vasthoudt, verwijder je de drie T8 Torx-schroeven van de onderste scharnier van het scherm.

    • Verwijder de resterende drie T8 Torx-schroeven van de bovenste scharnier van het scherm.

  31. Houd zowel het scherm als de body van de MacBook Pro stevig vast. Een van beide kan namelijk leiden tot een val van je laptop tijdens de reparatie. Duw beide helften van de MacBook Pro samen zodat de scharnierbeugels uit hun inkepingen in het chassis kunnen worden getild. Duw de body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt om de twee delen zo van elkaar te scheiden.
    • Houd zowel het scherm als de body van de MacBook Pro stevig vast. Een van beide kan namelijk leiden tot een val van je laptop tijdens de reparatie.

    • Duw beide helften van de MacBook Pro samen zodat de scharnierbeugels uit hun inkepingen in het chassis kunnen worden getild.

    • Duw de body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt om de twee delen zo van elkaar te scheiden.

    • Verwijder de schermmodule, maar wees daarbij voorzichtig dat je hierbij geen kabels scheur of anderszins beschadigt.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of zoek of stel je vraag op ons antwoordenforum en vind de juiste hulp voor het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

6.312 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

123 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 19

Afgelopen 7 dagen: 91

Afgelopen 30 dagen: 355

Altijd: 812