Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de solid-state drive (SSD) van je MacBook Pro 13" uit begin 2015 te vervangen of te upgraden. Deze MacBook Pro maakt gebruik van een propriëtaire opslagschijf-aansluiting en is daarom niet compatibel met de doorgaans voorkomende M.2 schijven zonder het gebruik van een adapter.

Zorg dat je een back up maakt van je huidige opslagschijf alvorens je met deze reparatie begint. Zorg dat je daarna uitvindt hoe je een herstel via internet uitvoert of maak een opstartbare externe harde schijf aan zodat je macOS op je nieuwe schijf kunt installeren en je oude data naar je nieuwe SSD kunt verplaatsen.

Tot slot raden we je ten sterkste aan om macOS 10.13 High Sierra (of een nieuwere versie van macOS) te installeren voordat je de originele SSD van je MacBook Pro vervangt. De meeste nieuwe SSD's vereisen ge-update opslag-drivers die vaak niet in macOS-versie voor High Sierra te vinden zijn.

    • Twee 2.3 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Acht 3.0 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen en zorg dat ze op dezelfde plek teruggaan om schade aan je toestel te voorkomen.

  1. Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.
    • Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.

    • Trek de onderste behuizing rustig en op voorzichtige wijze weg van de bovenste behuizing om deze te verwijderen.

  2. De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd. Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.
    • De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd.

    • Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.

  3. Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.
    • Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.

  5. Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.
    • Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.

  6. Verwijder de enige 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enige 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  7. Til de loszittende kant van de SSD een beetje omhoog en trek de SSD vervolgens recht uit het contact op het logic board. Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is. Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is.
    • Til de loszittende kant van de SSD een beetje omhoog en trek de SSD vervolgens recht uit het contact op het logic board.

    • Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Andrew Optimus Goldheart

Lid sinds: 17-10-09

475.310 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

137 Leden

82 Opmerkingen

If not disconnecting battery before replacement of ssd, will ssd be damaged for sure, or is it just a precaution and not likely?

Chris - Antwoord

This is recommendation. I never disconnect battery and no issues occur so far.

Oleg -

Yes, damage can occur. Always disconnect any kind of power before removing different boards. After removing battery connector, it can be a good idea to discharge capacitors by pressing the power button on your mac. This ensures theres no latent current passing through the circuits.

andrehedegaard -

I know this is an old comment but it is the top one, so this is a note for other people :)

You don’t only risk the SSD, you also risk damaging the rest of the computer.

Also please only use a plastic tool to lift off the battery connector, shorting out the pins can damage your SMC!

Slot1gamer -

Which SSD can i use for upgrade? Can it be a normal like from Samung or else? Or has it to be from Apple?

karimi1993 - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 218

Afgelopen 7 dagen: 1,373

Afgelopen 30 dagen: 6,593

Altijd: 616,141