Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de antennekabelmodule van je non-Touch Bar MacBook Pro (13-inch, 2017, twee Thunderbolt 3-poorten) te vervangen.

Ontlaad je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met het uit elkaar halen van je toestel.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, los van de oplader en schakel deze uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven, die de onderste behuizing vasthouden, te verwijderen:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Twee 5.3 mm lange schroeven

    • Twee 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen tijdens deze reparatie om ervoor te zorgen dat de schroeven weer op de juiste plek terugkomen. Zo voorkom je de beschadiging van je toestel.

  2. Druk een zuignap met handvat op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant, van de MacBook Pro. Til de zuignap op om zo een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Druk een zuignap met handvat op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant, van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om zo een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Het kan helpen om eerst aan een hoek en dan aan de andere hoek te trekken. Het kan zijn dat dit wat kracht vereist.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Het kan helpen om eerst aan een hoek en dan aan de andere hoek te trekken.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vereist.

  7. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

  8. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  9. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  10. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  11. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

  12. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  13. Vouw de datakabel van het batterijbord naar achteren zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar achteren zodat deze uit de weg ligt.

    • Als je je batterij aan het vervangen bent, kan het zijn dat je deze kabel volledig moet verwijderen en mee moet overzetten naar je nieuwe batterij Ontkoppel beide einden en verwijder de kabel voorzichtig. Zorg dat je het, tijdens de installatie, niet op z'n kop of achterstevoren installeert—let hiervoor goed op de oriëntatie op de foto's.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

  16. Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plasticen beschermers bovenop de schermscharnieren bevestigen. Verwijder beide plasticen scharnierbeschermers. Verwijder beide plasticen scharnierbeschermers.
    • Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plasticen beschermers bovenop de schermscharnieren bevestigen.

    • Verwijder beide plasticen scharnierbeschermers.

  17. Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium bescherming bovenop de hoofdschermkabel bevestigen. Verwijder de bescherming.
    • Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium bescherming bovenop de hoofdschermkabel bevestigen.

    • Verwijder de bescherming.

  18. Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium bescherming bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen. Verwijder de bescherming.
    • Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium bescherming bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen.

    • Verwijder de bescherming.

  19. Wrik de flexkbabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermbord. Wrik de flexkbabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermbord.
    • Wrik de flexkbabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit het contact om deze los te koppelen van het schermbord.

  20. Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium beschermers bovenop de twee schermkabels bevestigen. Gebruik een pincet om de twee aluminium beschermers te verwijderen. Gebruik een pincet om de twee aluminium beschermers te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium beschermers bovenop de twee schermkabels bevestigen.

    • Gebruik een pincet om de twee aluminium beschermers te verwijderen.

  21. Verwijder de twee 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven (een aan beide kanten) die de antennekabelmodule bevestigen. Verwijder ook de twee 4.1 mm lange T5 Torx-schroeven (een aan beide kanten).
    • Verwijder de twee 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven (een aan beide kanten) die de antennekabelmodule bevestigen.

    • Verwijder ook de twee 4.1 mm lange T5 Torx-schroeven (een aan beide kanten).

    • Verwijder de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven (zes aan beide kanten) die de rest van de antennakabelmodule bevestigen.

  22. Koppel de twee antenne-coaxkabels los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Schuif je pincet of spudger onder elke kabel totdat deze in de buurt van het contact geraakt en draai deze dan voorzichtig om of wrik de kabel wat omhoog om deze los te koppelen. Om de kabels weer aan te sluiten, plaats je de aansluiting direct boven het contact en duw je deze omlaag totdat deze in het contact klikt.
    • Koppel de twee antenne-coaxkabels los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

    • Schuif je pincet of spudger onder elke kabel totdat deze in de buurt van het contact geraakt en draai deze dan voorzichtig om of wrik de kabel wat omhoog om deze los te koppelen.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, plaats je de aansluiting direct boven het contact en duw je deze omlaag totdat deze in het contact klikt.

  23. Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de twee antenna-coaxkabels aan het main board bevestigen.
    • Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de twee antenna-coaxkabels aan het main board bevestigen.

  24. Gebruik een openinsplectrum om de antennekabelmodule, in de gebieden die op de foto te zien zijn, los te wrikken. Schuif je openingsplectrum niet van kant naar kant, aangezien er zich twee schermkabels bevinden die in dat geval mogelijk beschadigd raken. Schuif je openingsplectrum niet van kant naar kant, aangezien er zich twee schermkabels bevinden die in dat geval mogelijk beschadigd raken.
    • Gebruik een openinsplectrum om de antennekabelmodule, in de gebieden die op de foto te zien zijn, los te wrikken.

    • Schuif je openingsplectrum niet van kant naar kant, aangezien er zich twee schermkabels bevinden die in dat geval mogelijk beschadigd raken.

  25. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze. Vergeet daarbij de antennekabelbundel niet door het gat in het chassis te begeleiden. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze. Vergeet daarbij de antennekabelbundel niet door het gat in het chassis te begeleiden. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze. Vergeet daarbij de antennekabelbundel niet door het gat in het chassis te begeleiden.
    • Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze. Vergeet daarbij de antennekabelbundel niet door het gat in het chassis te begeleiden.

  26. Verwijder de antennekabelmodule.
    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Druk de kabelbundel, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, bij elkaar en begeleid deze door het gat in het chassis totdat deze op z'n plek ligt op het bord. Gebruik, indien nodig, je tools om de kabel door het gat te begeleiden, maar forceer dit niet.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe vervangende onderdeel met het originele onderdeel—het kan zijn dat je oude onderdelen mee moet vervangen of dat je folie op de kleefstrips van het nieuwe onderdeel moet verwijderen voordat je het installeert.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Stel dan je vraag in het Antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

14.320 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 10

Afgelopen 7 dagen: 95

Afgelopen 30 dagen: 438

Altijd: 1,263