Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de rechter speaker van je MacBook Air uit begin 2020 te verwijderen of te vervangen.

  1. Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.
    • Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.

    • Als je MacBook op Big Sur v11.1 of nieuwer draait, kan het uitschakelen van de Auto Boot-functie mogelijk niet werken. Je kunt het proces vervolgen, maar zorg in dat geval wel dat je de batterij, zodra je deze kunt bereiken, direct loskoppelt.

    • Schakel je MacBook Air volledig uit en koppel alle aangesloten kabels los. Klap het scherm dicht en draai de gehele laptop om en leg deze ondersteboven weer neer.

    • Gebruik een P5-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Twee 7.9 mm lange schroeven.

    • Twee 7.1 mm lange schroeven.

    • Zes 2.6 mm lange schroeven.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat deze weer op de juiste plek terug worden geplaatst. Zo voorkom je schade aan je MacBook.

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen:
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken.

    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze op de juiste plek aan en druk je deze stevig omlaag om de behuizing in de twee verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is hoor en voel je de behuizing vastklikken.

  3. Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.
    • Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.

  4. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.

  5. De rechter speaker bevindt zich tijdens deze reparatie aan de linkerkant van de MacBook, aangezien deze op z'n kop ligt. Schuif de punt van je spudger onder de rechter speakerkabel en wrik deze recht omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.
    • De rechter speaker bevindt zich tijdens deze reparatie aan de linkerkant van de MacBook, aangezien deze op z'n kop ligt.

    • Schuif de punt van je spudger onder de rechter speakerkabel en wrik deze recht omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.

  6. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechter speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechter speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  7. Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de kleefstrip, onder de rechter speaker, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken. Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan. Houd de hoek van de kleefstrip zo klein mogelijk en trek zo veel mogelijk parallel aan de laptop. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de kleefstrip, onder de rechter speaker, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.

    • Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan.

    • Houd de hoek van de kleefstrip zo klein mogelijk en trek zo veel mogelijk parallel aan de laptop. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt.

    • Trek de kleefstrip weg totdat deze in z'n geheel onder de speaker vandaan is gekomen.

    • Als de kleefstrip breek of scheurt, kun je een verwarmde iOpener, een warmtepistool of een föhn gebruiken om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Verwarm de speaker om de lijm eronder te verzwakken.

    • Schuif je spudger of openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de speaker om deze van de lijm eronder los te krijgen.

  8. Verwijder de rechter speaker. Zorg dat je bij het weer in elkaar zetten van je toestel een nieuwe kleefstrip onder de speaker plaatst voordat je deze in de behuizing terug bevestigt. Zo zorg je dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.
    • Verwijder de rechter speaker.

    • Zorg dat je bij het weer in elkaar zetten van je toestel een nieuwe kleefstrip onder de speaker plaatst voordat je deze in de behuizing terug bevestigt. Zo zorg je dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen alvorens je nieuwe onderdeel te kunnen plaatsen.

en nl

92%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

57.438 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 4

Afgelopen 7 dagen: 20

Afgelopen 30 dagen: 78

Altijd: 404