Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of niet langer goed functionerende batterij in je MacBook Air 13" uit begin 2015 te vervangen.

Let op: Als er een stuk dunne plastic folie op je nieuwe batterij zit, probeer deze dan niet te verwijderen. Deze zit op de batterij vastgelijmd en beschermt de batterij in de MacBook.

Video overzicht

  1. Schakel je MacBook uit voordat je verder gaat. Klap het scherm dicht en leg je laptop met het scherm naar beneden op een zachte ondergrond.
    • Schakel je MacBook uit voordat je verder gaat. Klap het scherm dicht en leg je laptop met het scherm naar beneden op een zachte ondergrond.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier(bitje) om de tien schroeven die de onderste behuizing bevestigen te verwijderen. Deze hebben de volgende lengtes:

    • Twee 9 mm lange schroeven

    • Acht 2.6 mm lange schroeven

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze van de body van de Air los te krijgen.
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze van de body van de Air los te krijgen.

    • Verwijder de onderste behuizing en leg deze aan de kant.

  3. Om ervoor te zorgen dat je laptop ontladen is en niet zomaar aan zal gaan tijdens de reparatie, raden we je aan om de batterij los te koppelen. Pak de doorzichtige plastic lip vast die aan de batterijaansluiting is bevestigd en trek deze parallel aan het bord ernaast richting de voorkant van de Air weg.
    • Om ervoor te zorgen dat je laptop ontladen is en niet zomaar aan zal gaan tijdens de reparatie, raden we je aan om de batterij los te koppelen.

    • Pak de doorzichtige plastic lip vast die aan de batterijaansluiting is bevestigd en trek deze parallel aan het bord ernaast richting de voorkant van de Air weg.

    • Trek de aansluiting niet omhoog aangezien je daarmee riskeert het contact te beschadigen.

  4. Verwijder de volgende vijf schroeven die de batterij in de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende vijf schroeven die de batterij in de bovenste behuizing bevestigen:

    • Drie 6.9 mm lange T5 Torx-schroeven

    • Twee 3.0 mm lange T5 Torx-schroeven

  5. Voorkom bij het terugplaatsen van de batterij dat je de vier lithium polymeer batterijcellen indrukt of aanraakt.
    • Voorkom bij het terugplaatsen van de batterij dat je de vier lithium polymeer batterijcellen indrukt of aanraakt.

    • Til de batterij vanaf de rand het dichtst bij het logic board omhoog en verwijder deze uit de bovenste behuizing.

    • Het kan zijn dat je nieuwe batterij wordt geleverd met een op de bovenkant van de batterij geplaatst stuk plastic folie. Verwijder dit stuk folie als het makkelijk loskomt, maar als je merkt dat het vastgelijmd en moeilijk te verwijderen is, kun je het laten zitten.

    • Zorg dat je je nieuwe batterij na installatie kalibreert:

    • Laad je batterij op tot 100% en laat deze minimaal twee uur doorladen. Koppel je toestel van de oplader los en gebruik deze totdat deze uitvalt als gevolg van een lege batterij. Wacht minimaal 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je laptop ongewoon gedrag of problemen vertoont nadat je je nieuwe batterij hebt geïnstalleerd, kan het nodig zijn dat je de SMC van je MacBook reset.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

iRobot

Lid sinds: 24-09-09

1 Reputatie

42 Opmerkingen

Do I have to allow the battery to completely discharge and then recharge after replacement? One site said that was appropriate way to do it.

Patricia Farrell - Antwoord

Yes, for best results you should calibrate your battery by draining it completely and then charging it uninterrupted to 100%. Once it hits 100%, leave it plugged in for a couple more hours. Then drain it again until it shuts off automatically (make sure it doesn't go to sleep). After that, charge it up and use it normally.

Jeff Suovanen -

But thats a myth … if I’m not wrong, only nickel battery can be calibrated, the os-systems of theses days take care of it, like with all smartphones nowadays.

Christopher Winker -

@mrgrdn You might be thinking of memory effect. Calibration is still very much a thing and quite important, particularly on a new battery. Here’s some reading if you are curious!

Jeff Suovanen -

Génial pour la livraison et pour ce tuto… j’ai un mac tout neuf ! Et un grand merci pour les bonbons :-)

Gilda BERNARD - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 139

Afgelopen 7 dagen: 1,074

Afgelopen 30 dagen: 4,378

Altijd: 200,738