Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om het scherm van je Huawei P9 te vervangen.

Ontlaad de batterij van je telefoon, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25%. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord. Je verkleint het risico door je batterij te ontladen.

  1. Schakel als eerste je telefoon uit en verwijder de SIM-kaarthouder. Schroef de twee P2 Pentalobe-schroeven, die zich aan de onderkant naast de USB-C poort bevinden, los. Als het scherm gebarsten is, kan het handig zijn om het te beplakken met tape en jezelf zo te beschermen tegen mogelijk rondvliegende glasscherven. Zo zorg je ook dat je een betere grip kunt krijgen.
    • Schakel als eerste je telefoon uit en verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Schroef de twee P2 Pentalobe-schroeven, die zich aan de onderkant naast de USB-C poort bevinden, los.

    • Als het scherm gebarsten is, kan het handig zijn om het te beplakken met tape en jezelf zo te beschermen tegen mogelijk rondvliegende glasscherven. Zo zorg je ook dat je een betere grip kunt krijgen.

  2. Voorkom dat je enkel het glazen scherm omhoog tilt. Zorg dat je de hele schermmodule omhoog tilt zodat je geen schade berokkent aan het scherm. Gebruik een iSclack of een zuignap om de telefoonmodule van het achterste paneel te scheiden.
    • Voorkom dat je enkel het glazen scherm omhoog tilt. Zorg dat je de hele schermmodule omhoog tilt zodat je geen schade berokkent aan het scherm.

    • Gebruik een iSclack of een zuignap om de telefoonmodule van het achterste paneel te scheiden.

    • Als je de telefoonmodule niet op weet te tillen uit de achterste behuizing, kun je de punt van een spudger in de hoofdtelefoonjack steken en de telefoonmodule omhoog duwen todat je een opening hebt weten te creëren tussen de telefoonmodule en het achterste paneel. Gebruik je spudger vervolgens om de module uit de achterste behuizing te duwen.

    • Verwijder de achterste behuizing nog niet helemaal, aangezien er nog een kabel aan verbonden is. Deze loopt van de vingerafdruksensor naar de schermunit.

  3. Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger. Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger.
    • Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger.

  4. Koppel de antennakabel los. Verwijder de sticker bovenop de schroef. Verwijder de sticker bovenop de schroef.
    • Koppel de antennakabel los.

    • Verwijder de sticker bovenop de schroef.

  5. Schroef de twee Phillips #00 schroeven die de metalen plaat op z'n plek houden los. De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen. De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen.
    • Schroef de twee Phillips #00 schroeven die de metalen plaat op z'n plek houden los.

    • De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen.

  6. Nu kun je de batterijaansluiting loskoppelen en naar de zijkant buigen. Het EVA-L09 model heeft een NFC-antenne die op de batterij vast is gemaakt.
    • Nu kun je de batterijaansluiting loskoppelen en naar de zijkant buigen.

    • Het EVA-L09 model heeft een NFC-antenne die op de batterij vast is gemaakt.

    • Als je de batterij enkel verwijdert om toegang te krijgen tot het scherm dan kun je de NFC op de batterij laten zitten.

    • Markeer de plek waar de NFC zich bevond, zodat je weet waar deze terug geplaatst moet worden bij het weer in elkaar zetten van je toestel. Trek het er in dat geval voorzichtig van af en zorg dat je de antenne niet scheurt of anderszins beschadigt.

    • Plaats de NFC-antenne, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, op de plek waar deze zich op de batterij bevond, zodat de aansluiting in het contact past.

  7. Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt. Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt.
    • Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt.

  8. De batterij wordt op z'n plek gehouden met drie stukken kleefstrips, een verwijderbare treklip in het midden en aan de kant van de SIM-kaarthouder. De derde kleefstrip, aan de kant van de knoppen, heeft geen treklip. Trek de kleefstrips in een rustige maar constante beweging weg om zo de batterij los te krijgen. Als een van de kleefstrips of treklipjes afbreekt, kun je altijd een iOpener gebruiken om de kleefstrips te verzachten. Op die manier kun je de batterij er met een spudger alsnog uit duwen.
    • De batterij wordt op z'n plek gehouden met drie stukken kleefstrips, een verwijderbare treklip in het midden en aan de kant van de SIM-kaarthouder. De derde kleefstrip, aan de kant van de knoppen, heeft geen treklip.

    • Trek de kleefstrips in een rustige maar constante beweging weg om zo de batterij los te krijgen.

    • Als een van de kleefstrips of treklipjes afbreekt, kun je altijd een iOpener gebruiken om de kleefstrips te verzachten. Op die manier kun je de batterij er met een spudger alsnog uit duwen.

    • Er lopen twee kabels direct onder de batterij door. Zorg dat je deze niet beschadigt als je de batterij met je spudger omhoog probeert te duwen. Je kunt de positie van de kabels zien op de laatste foto.

    • Til de batterij langzaam maar zeker richting de kant van de koppen en maak deze los van de resterende, verborgen kleefstrip.

    • Vervang, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de oude kleefstrips met kleefstrips met treklipjes, dubbelzijdige tape of vooraf op maat gesneden kleefstrips.

  9. Verwijder de andere vijf Phillips #00 schroeven uit het moederbord. Koppel zowel de flexkabel van het moederbord alsook die van de aan-/uitknop en de volumeknoppen los. Koppel zowel de flexkabel van het moederbord alsook die van de aan-/uitknop en de volumeknoppen los.
    • Verwijder de andere vijf Phillips #00 schroeven uit het moederbord.

    • Koppel zowel de flexkabel van het moederbord alsook die van de aan-/uitknop en de volumeknoppen los.

  10. Koppel de flexkabel van het LCD-scherm los. Nu kun je het gehele moederbord makkelijker verwijderen. Je zult de voorste en achterste camera tegelijkertijd met het moederbord verwijderen.
    • Koppel de flexkabel van het LCD-scherm los.

    • Nu kun je het gehele moederbord makkelijker verwijderen.

    • Je zult de voorste en achterste camera tegelijkertijd met het moederbord verwijderen.

    • Verwijder de oorstukspeaker (onthoud dat deze lichtjes vast is gemaakt met lijm).

  11. Verwarm de bovenkant van het glas met een warmtepistool of een iOpener.
    • Verwarm de bovenkant van het glas met een warmtepistool of een iOpener.

    • De lijm die voor het scherm is gebruikt is stug en vereist veel tijd en kracht om los te komen.

  12. Als de lijm zacht is geworden, steek je een spudger door het gat van de camera in het midframe en duw je het scherm van het frame af. Plaats een plastic kaart of twee openingsplectrums aan de bovenkant onder het frame van het scherm, tussen het scherm en het frame. Dit voorkomt dat de lijm zich opnieuw zal gaan hechten. Plaats een plastic kaart of twee openingsplectrums aan de bovenkant onder het frame van het scherm, tussen het scherm en het frame. Dit voorkomt dat de lijm zich opnieuw zal gaan hechten.
    • Als de lijm zacht is geworden, steek je een spudger door het gat van de camera in het midframe en duw je het scherm van het frame af.

    • Plaats een plastic kaart of twee openingsplectrums aan de bovenkant onder het frame van het scherm, tussen het scherm en het frame. Dit voorkomt dat de lijm zich opnieuw zal gaan hechten.

  13. Steek een openingsplectrum ongeveer 1.5 mm (1/16 inch) in het toestel en schuif deze langs de zijkant van het toestel om het scherm van het frame te scheiden. Het kan voorkomen dat je meer weerstand tegenkomt aan de onderkant van het LCD-scherm. Stop hier en neem je tijd om het scherm nog eens te verwarmen om zo de lijm te verzachten.
    • Steek een openingsplectrum ongeveer 1.5 mm (1/16 inch) in het toestel en schuif deze langs de zijkant van het toestel om het scherm van het frame te scheiden.

    • Het kan voorkomen dat je meer weerstand tegenkomt aan de onderkant van het LCD-scherm.

    • Stop hier en neem je tijd om het scherm nog eens te verwarmen om zo de lijm te verzachten.

  14. Als de lijm zacht genoeg is, beweeg je je plectrum voorzichtig langs de onderste hoeken. Vervolgens schuif je je plectrum langs de onderkant van het toestel. Laat je openingsplectrum aan een kant in het toestel zitten en draai het scherm om.
    • Als de lijm zacht genoeg is, beweeg je je plectrum voorzichtig langs de onderste hoeken.

    • Vervolgens schuif je je plectrum langs de onderkant van het toestel.

    • Laat je openingsplectrum aan een kant in het toestel zitten en draai het scherm om.

  15. Koppel de schermflexkabel, aan de achterzijde, los van het frame. Je kunt het scherm nu van het frame wegtillen.
    • Koppel de schermflexkabel, aan de achterzijde, los van het frame.

    • Je kunt het scherm nu van het frame wegtillen.

    • Let op dat je geen onderdelen verliest, zoals de rubberen pakking aan de bovenkant achter de speakergrill.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

90.745 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

While the guide shows pictures along the process it doesn't really give the whole picture.

Just one example: as a repair guide, you could easily expect the display to be cracked and you can no longer use a suction cup to open it up.

A bigger issue is that the guide doesn't show steps up to the replacement part listed.

An incomplete guide while still providing enough information to help someone with experience in repairs.

Seth - Antwoord

ifixit sent me screen and digitizer without the metal frame. is there a way to remove the metal frame and add it to the replacement screen? does ifixit sell screen and digitizer with the metal frame?

david cech - Antwoord

you guys are killing me... first you sell the display without the frame even though your instructions clearly show the frame and now it is exactly the same story with a middle frame screen... why it is not part of your display package since it is necessary for the replacement and once again showed in instructional video?

david cech - Antwoord

Hello David, I am very sorry for the confusion. The guide was not congruent with the spare part in the shop. Having a display assembly with the frame already attached would be more convenient and an easier repair. Though the display without the frame is a bit cheaper but makes the guide more complex (hence the rating "difficult").

What instructional video do you mean? Is it for another device?

Tobias Isakeit -

Please sir let me know if I replace the only screen is it not effect to battery. Because someone told me if I have replace screen it should need whole cover with battery . Please tell me is it true or not

Anurudda Weerasekara - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 9

Afgelopen 7 dagen: 58

Afgelopen 30 dagen: 167

Altijd: 55,235