Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om het scherm van de Huawei Honor 9 te verwijderen.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk beschadigt. Als je batterij ontladen is, verklein je deze risico's.

Note: Deze handleiding toont je hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek houdt. Sommige vervangende schermen worden echter geleverd in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) en behoeft dus een andere procedure. Zorg dat je zeker weet of je het goede vervangende onderdeel hebt voordat je met deze handleiding begint.

Onderdeel van deze handleiding is het verwijderen van de glazen achterkant en de batterij—om deze weer terug te plaatsen, zul je vervangende lijm moeten hebben. Als je vervangende onderdeel niet met vervangende lijm wordt geleverd, gebruik je sterke dubbelzijdige tape om de batterij en/aan de glazen achterkant te bevestigen.

  1. Schakel je telefoon uit.
    • Schakel je telefoon uit.

    • Verwarm een iOpener en leg deze op de achterkant van de telefoon gedurende twee minuten. Dit helpt de lijm, die de glazen achterkant vasthoudt, te verzachten.

    • Het kan zijn dat je de iOpener meerdere malen zult moeten verwarmen en op de telefoon moet leggen tijdens het verwijderen van de glazen achterkant.

    • Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kunnen ook worden gebruikt, maar hierbij zul je voorzichtig moeten zijn dat je de telefoon niet oververhit—het scherm en de batterij zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  2. Zet een zuignap vast aan de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de onderkant. Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet werkt. Probeer het in dat geval op te tillen met stevige tape of lijm de zuignap vast met secondelijm en geef het wat tijd om uit te harden voordat je verdergaat.
    • Zet een zuignap vast aan de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de onderkant.

    • Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet werkt. Probeer het in dat geval op te tillen met stevige tape of lijm de zuignap vast met secondelijm en geef het wat tijd om uit te harden voordat je verdergaat.

    • Til de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap en creëer zo een opening tussen het glas en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.

    • Als je moeite hebt met deze stap, kun je proberen meer warmte toe te dienen om de lijm zo nog meer te verzachten en verzwakken. Volg de instructies voor de iOpener om oververhitting te voorkomen.

  3. Schuif je openingsplectrum in de rechteronderhoek van de telefoon. Steek een tweede openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. Laat je openingsplectrums in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan het scherm gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum in de rechteronderhoek van de telefoon.

    • Steek een tweede openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • Laat je openingsplectrums in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan het scherm gaat hechten.

  4. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. Schuif de punt van deze plectrum nu van de linker onderhoek langs de gehele linkerzijde van de Huawei Honor 9 om zo de lijm door te snijden. Laat je openingsplectrum op z'n plaats zitten in de linker bovenhoek om te voorkomen dat de lijm zich weer aan het scherm gaat hechten.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • Schuif de punt van deze plectrum nu van de linker onderhoek langs de gehele linkerzijde van de Huawei Honor 9 om zo de lijm door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plaats zitten in de linker bovenhoek om te voorkomen dat de lijm zich weer aan het scherm gaat hechten.

  5. Als de lijm te hard is om te worden doorgesneden dan is het waarschijnlijk nog te koud. Gebruik je iOpener om het opnieuw op te warmen. Schuif een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van de glazen achterkant.
    • Als de lijm te hard is om te worden doorgesneden dan is het waarschijnlijk nog te koud. Gebruik je iOpener om het opnieuw op te warmen.

    • Schuif een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van de glazen achterkant.

    • Schuif je plectrum langs de gehele bovenkant van de telefoon om daar de lijm door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan het scherm zal hechten.

  6. Schuif een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon. Schuif deze openingsplectrum langs de gehele rechterzijde van de telefoon om de resterende lijm door te snijden.
    • Schuif een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon.

    • Schuif deze openingsplectrum langs de gehele rechterzijde van de telefoon om de resterende lijm door te snijden.

    • Til de glazen achterkant voorzichtig omhoog en verwijder deze.

    • Bevestig de nieuwe glazen achterkant met op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape.

    • Na het installeren van de nieuwe glazen achterkant, zet je een stevige, constante druk op je telefoon gedurende een aantal minuten om er zo voor te zorgen dat de lijm zich goed aan de telefoon hecht. Je kunt dit doen door een aantal boeken op je telefoon te leggen.

  7. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3.45 mm lang).
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3.45 mm lang).

    • Verwijder de vijf Phillips #00 schroeven (2.9 mm lang).

  8. Trek op voorzichtige wijze de zwarte warmteafvoerfolie los en verwijder deze. Deze folie is erg dun en kwetsbaar en kan dus gemakkelijk scheuren.
    • Trek op voorzichtige wijze de zwarte warmteafvoerfolie los en verwijder deze.

    • Deze folie is erg dun en kwetsbaar en kan dus gemakkelijk scheuren.

    • Verwijder de Phillips #00 schroef die in het midden aan de onderkant van het moederbord onder de folie is bevestigd.

  9. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van de moederbordplaat. Kantel je openingsplectrum lichtjes om de plaat zo los te maken uit de klemmen die de plaat op z'n plaats houden.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van de moederbordplaat.

    • Kantel je openingsplectrum lichtjes om de plaat zo los te maken uit de klemmen die de plaat op z'n plaats houden.

    • Herhaal dit proces aan alle kanten van de moederbordplaat totdat deze in z'n geheel loskomt.

  10. Verwijder de moederbordplaat.
    • Verwijder de moederbordplaat.

  11. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  12. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.

  13. Leg een iOpener op het midden van het scherm om zo de lijm onder de batterij te verzachten. De lijm onder de batterij is erg sterk. Het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen. Als warmte niet voldoende werkt, kun je ervoor kiezen om isopropyl alcohol (90+%) onder de hoeken van de batterij aan te brengen. Geef deze een aantal minuten de tijd om in te trekken voordat je verder gaat. Op de foto kun je zien hoe de flexkabels onder de batterij zijn gelegd. Probeer deze gebieden te vermijden om te voorkomen dat je deze kabels beschadigt.
    • Leg een iOpener op het midden van het scherm om zo de lijm onder de batterij te verzachten.

    • De lijm onder de batterij is erg sterk. Het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen. Als warmte niet voldoende werkt, kun je ervoor kiezen om isopropyl alcohol (90+%) onder de hoeken van de batterij aan te brengen. Geef deze een aantal minuten de tijd om in te trekken voordat je verder gaat.

    • Op de foto kun je zien hoe de flexkabels onder de batterij zijn gelegd. Probeer deze gebieden te vermijden om te voorkomen dat je deze kabels beschadigt.

    • Flexkabel van het scherm

    • Interconnectflexkabel

  14. Doe je best de batterij niet te vervormen tijdens het verwijderproces. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en vermijd contact met de batterij als je metalen gereedschap gebruikt. Steek het platte eind van een spudger onder de rechter bovenhoek van de batterij, waar de flexkabel ligt, en begin met het langzaam omhoog duwen van de batterij. Herhaal dit proces langs de rechterzijde van de batterij en maak deze los van de lijm met behulp van de spudger.
    • Doe je best de batterij niet te vervormen tijdens het verwijderproces. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en vermijd contact met de batterij als je metalen gereedschap gebruikt.

    • Steek het platte eind van een spudger onder de rechter bovenhoek van de batterij, waar de flexkabel ligt, en begin met het langzaam omhoog duwen van de batterij.

    • Herhaal dit proces langs de rechterzijde van de batterij en maak deze los van de lijm met behulp van de spudger.

  15. Steek het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij en duw deze omhoog. Steek het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij en duw deze omhoog. Steek het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij en duw deze omhoog.
    • Steek het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij en duw deze omhoog.

  16. De scherm- en interconnectflexkabel lopen onder de batterij door. Beschadig deze niet bij het doorsnijden van de resterende lijm. Steek een openingsplectrum of een plastic kaart tussen het frame en de batterij. Snijd de overige lijm onder de batterij ook door.
    • De scherm- en interconnectflexkabel lopen onder de batterij door. Beschadig deze niet bij het doorsnijden van de resterende lijm.

    • Steek een openingsplectrum of een plastic kaart tussen het frame en de batterij.

    • Snijd de overige lijm onder de batterij ook door.

    • Wrik de batterij omhoog totdat deze ver genoeg los is om vast te pakken.

    • Verwijder de batterij.

    • Hergebruik de batterij niet nadat deze verwijderd is, aangezien dit een potentieel gevaar kan vormen. Vervang deze altijd met een nieuwe batterij.

    • Verwijder, voordat je de nieuwe batterij installeert, alle lijmresten van de telefoon en maak de gelijmde gebieden schoon met isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.

    • Indien mogelijk kun je op dit punt je telefoon aanzetten en testen of je reparatie is gelukt, voordat je de nieuwe lijm aanbrengt en je je telefoon weer sluit.

    • Bevestig de nieuwe batterij met op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om ervoor te zorgen dat de batterij uiteindelijk juist gepositioneerd wordt, breng je de lijm aan op de plaatsen waar de vroegere lijm zat en niet op de batterij zelf. Druk de nieuwe batterij stevig op z'n plek.

  17. Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen.

  18. Gebruik een pincet om de flexkabel van het scherm van het frame van de telefoon af te trekken. Gebruik een pincet om de flexkabel van het scherm van het frame van de telefoon af te trekken.
    • Gebruik een pincet om de flexkabel van het scherm van het frame van de telefoon af te trekken.

  19. Verwijder de vier Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).
    • Verwijder de vier Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).

    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (2.9 mm lengte).

  20. Leg een iOpener op de onderkant van het scherm om de lijm onder de luidspreker te verzachten.
    • Leg een iOpener op de onderkant van het scherm om de lijm onder de luidspreker te verzachten.

  21. Schuif een openingsplectrum onder de luidspreker- en dochterbordplaat. Schuif je openingsplectrum naar de rechterkant van de plaat en kantel deze dan lichtjes om de luidspreker uit de inkeping te tillen. Schuif je openingsplectrum naar de rechterkant van de plaat en kantel deze dan lichtjes om de luidspreker uit de inkeping te tillen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de luidspreker- en dochterbordplaat.

    • Schuif je openingsplectrum naar de rechterkant van de plaat en kantel deze dan lichtjes om de luidspreker uit de inkeping te tillen.

  22. Verwijder de luidspreker.
    • Verwijder de luidspreker.

  23. Gebruik een spudger om de flexkabel van de thuisknop, die aan de rechtsonder in de telefoon zit, omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de thuisknop, die aan de rechtsonder in de telefoon zit, omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de thuisknop, die aan de rechtsonder in de telefoon zit, omhoog te duwen en los te koppelen.

  24. Leg een verwarmde iOpener op het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm eronder te verzachten.
    • Leg een verwarmde iOpener op het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm eronder te verzachten.

    • Het kan zijn dat je de iOpener een aantal keer opnieuw moet verwarmen en op het scherm moet leggen om de lijm eronder zacht en warm genoeg te krijgen om door te kunnen snijden. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting van je telefoon te voorkomen.

  25. Als het scherm warm aanvoelt als je het aanraakt, zet je een zuignap aan de bovenkant van de telefoon, net onder de oorstukluidspreker. Als het scherm van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met sterke tape of lijm je zuignap met secondelijm vast en geef het wat tijd om te hechten voordat je verdergaat. Trek aan de zuignap en steek de punt van een openingsplectrum onder het scherm in de buurt van de oorstukluidspreker.
    • Als het scherm warm aanvoelt als je het aanraakt, zet je een zuignap aan de bovenkant van de telefoon, net onder de oorstukluidspreker.

    • Als het scherm van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met sterke tape of lijm je zuignap met secondelijm vast en geef het wat tijd om te hechten voordat je verdergaat.

    • Trek aan de zuignap en steek de punt van een openingsplectrum onder het scherm in de buurt van de oorstukluidspreker.

    • Schuif je plectrum naar de linker bovenhoek van de telefoon en snijd de lijm door.

  26. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon.

  27. Steek een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van het scherm. Schuif je openingsplectrum van de rechter bovenhoek langs de gehele rechterzijde van de telefoon en snijd onderweg de lijm door. Zorg dat je openingsplectrum, tijdens het snijden, onder het schermpaneel zit en niet alleen tussen het scherm en de glazen voorkant.
    • Steek een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van het scherm.

    • Schuif je openingsplectrum van de rechter bovenhoek langs de gehele rechterzijde van de telefoon en snijd onderweg de lijm door.

    • Zorg dat je openingsplectrum, tijdens het snijden, onder het schermpaneel zit en niet alleen tussen het scherm en de glazen voorkant.

  28. Als het doorsnijden van de lijm te lastig is, verwarm je de iOpener opnieuw en leg je deze nog een keer op je telefoon. Steek een vierde openingsplectrum in de telefoon aan de rechter onderkant van het scherm.
    • Als het doorsnijden van de lijm te lastig is, verwarm je de iOpener opnieuw en leg je deze nog een keer op je telefoon.

    • Steek een vierde openingsplectrum in de telefoon aan de rechter onderkant van het scherm.

    • Schuif de punt van je openingsplectrum langs de onderkant van het scherm om daar ook de lijm door te snijden.

  29. Steek een vijfde openingsplectrum in de onderste linkerhoek van het scherm. Schuif de openingsplectrum langs de gehele linkerzijde van de telefoon om daar de lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de onderste linkerhoek van het scherm.

    • Schuif de openingsplectrum langs de gehele linkerzijde van de telefoon om daar de lijm door te snijden.

    • Verwijder het scherm nog niet helemaal. De thuisknop en de flexkabels van het scherm lopen nog steeds door het midframe heen.

  30. Zorg dat de flexkabel niet aan het frame blijft plakken en begeleid deze voorzichtig door het gat aan de onderkant van het frame. Zorg dat de flexkabel niet aan het frame blijft plakken en begeleid deze voorzichtig door het gat aan de onderkant van het frame.
    • Zorg dat de flexkabel niet aan het frame blijft plakken en begeleid deze voorzichtig door het gat aan de onderkant van het frame.

    • Verwijder het scherm.

    • Verwijder alle lijmresten van het midframe en maak de voorheen gelijmde gebieden in de telefoon schoon met isopropyl alcoholo en een stuk stofvrij doek.

    • Indien mogelijk kun je nu je telefoon aanzetten en alle functies testen, voordat je de nieuwe lijm aanbrengt en de telefoon sluit.

    • De beste manier om je nieuwe scherm te bevestigen, is met een laag op maat gesneden dubbelzijdige tape, maar normale dubbelzijdige tape zou ook moeten werken. Plak de tape op de achterkant van het scherm en begeleid de schermkabel vervolgens door het midframe. Positioneer het scherm in lijn met het frame en druk het op z'n plek.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

64.362 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

123 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 19

Afgelopen 7 dagen: 114

Afgelopen 30 dagen: 488

Altijd: 4,591