Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Een desoldeerpomp (of soldeerzuiger) is een handige tool die gesmolten soldeer opzuigt. Je kunt deze tool gebruiken bij het desolderen van "through-hole" onderdelen of het bewerken of herstellen van (slechte) soldeerverbindingen.

Deze handleiding laat je zien hoe je iFixit's desoldeerpomp gebruikt en schoonmaakt. Het kan ook handig zijn om desoldeerdraad te gebruiken om de soldeerresten te verwijderen—gebruik deze handleiding om te zien hoe je desoldeerdraad gebruikt.

Onderdelen

Geen onderdelen opgegeven.

  1. Als dit de eerste keer is dat je een desoldeerpomp gebruikt, is het handig om deze eerste te activeren en uit te proberen zonder desoldeerdoeleinden. Pak de desoldeerpomp stevig in je hand vast.
    • Als dit de eerste keer is dat je een desoldeerpomp gebruikt, is het handig om deze eerste te activeren en uit te proberen zonder desoldeerdoeleinden.

    • Pak de desoldeerpomp stevig in je hand vast.

    • Druk het uiteinde naar beneden totdat deze vastzit.

    • Dit creëert een zuigkracht die de soldeer op kan zuigen.

  2. Om de pomp te activeren druk je de zwarte zijknop in. Dit haalt de met een veer op spanning gebrachte zuiger van het slot af en creëert de zuiging die nodig is.
    • Om de pomp te activeren druk je de zwarte zijknop in.

    • Dit haalt de met een veer op spanning gebrachte zuiger van het slot af en creëert de zuiging die nodig is.

    • De zuiger komt met een stevige kracht terugspringen, dus houd de pomp stevig vast bij het gebruiken van de pomp.

    • Gebruik de desoldeerpomp niet om verbindingen in de buurt van kleine "surface-mounted" (SMT) onderdelen te desolderen. De verspreiding van de warmte en de zuigkracht kunnen ervoor zorgen dat de SMT-onderdelen los komen te zitten.

    • Prepareer de desoldeerpomp door de zuiger in te drukken tot deze zich vastklikt.

    • Verwarm de soldeerverbinding tot de soldeertin vloeibaar wordt. Om de warmteafvoer te bevorderen kun je alvast wat soldeer op de punt van je soldeerbout aanbrengen.

    • Plaats de punt van de pomp zo dicht mogelijk bij de gesmolten soldeertin.

    • De punt is van warmtewerend plastic gemaakt, dus maak je geen zorgen over het smelten van het plastic.

    • Druk de knop aan de zijkant in om de pomp te activeren.

    • Herhaal dit proces totdat de verbinding helemaal schoon is. Je kunt ook desoldeerdraad gebruiken om soldeerresten te verwijderen.

  3. Om de pomp schoon te maken, druk je de zuiger een aantal keer in. Dit zorgt ervoor dat er een staafje door de punt heen wordt geduwd die ervoor zorgt dat er geen soldeertin achterblijft die de punt blokkeert. In de enkele gevallen dat de pomp grondiger schoongemaakt moet worden, kun je de pomp demonteren en volledig schoonmaken: Pak de punt bij de gekartelde kant vast.
    • Om de pomp schoon te maken, druk je de zuiger een aantal keer in. Dit zorgt ervoor dat er een staafje door de punt heen wordt geduwd die ervoor zorgt dat er geen soldeertin achterblijft die de punt blokkeert.

    • In de enkele gevallen dat de pomp grondiger schoongemaakt moet worden, kun je de pomp demonteren en volledig schoonmaken:

    • Pak de punt bij de gekartelde kant vast.

    • Draai de punt van de pomp tegen de klok in om deze los te schroeven. Dit kan wat kracht vereisen door de aanwezigheid van een strakzittende O-ring.

    • Verwijder de punt en maak de binnenkant van de pomp grondig schoon.

Conclusie

Voor soldeerinstructies en -tips gebruik je deze handleiding.

en nl

100%

Manusje van Alles helpt ons de wereld te herstellen! Wil je bijdragen?
Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

173.170 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

Één commentaar

Good review, but I’ve found that these small solder suckers don’t do a very good job. The much larger “Soldapult” (https://www.edsyn.com/product/DS017.html) provides much more suction and can often completely clear a joint in one use.

shamino - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 24

Afgelopen 7 dagen: 185

Afgelopen 30 dagen: 886

Altijd: 6,140