Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Leer met behulp van deze handleiding hoe je het scherm van je iPhone SE vervangt. Dit onderdeel wordt geleverd met het vooraf geïnstalleerde voorste paneel, de oorstukspeaker en het EMI-schild, wat reparaties gemakkelijker maakt.

Het enige wat je zelf moet doen is het verwijderen van het oude scherm en het overzetten van de thuisknop uit je oude naar je nieuw scherm, zodat de Touch ID-functie behouden blijft.

Je kunt deze handleiding ook gebruiken om het plaatje over de kabel van de voorste paneelmodule te vervangen.

Video overzicht

  1. Ontlaad, voordat je verdergaat, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.
    • Ontlaad, voordat je verdergaat, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.

    • Zet je iPhone volledig uit voordat je hem uit elkaar gaat halen.

    • Verwijder de twee 3.9 mm lange pentalobe schroefjes aan beide zijden van de Lightning-aansluiting.

  2. Als het scherm van je telefoon is gebroken, gebruik dan tape om de scherven aan elkaar te plakken. Zo voorkom je extra beschadigingen en letsel. Gebruik lagen helder plakband om het scherm weer tot één geheel te maken. Dit maakt van je gebroken scherm weer een compleet geheel, dat makkelijker uit elkaar te halen is.
    • Als het scherm van je telefoon is gebroken, gebruik dan tape om de scherven aan elkaar te plakken. Zo voorkom je extra beschadigingen en letsel.

    • Gebruik lagen helder plakband om het scherm weer tot één geheel te maken.

    • Dit maakt van je gebroken scherm weer een compleet geheel, dat makkelijker uit elkaar te halen is.

    • Draag een beschermende bril om je ogen te beschermen tegen scherfjes rondvliegend glas.

  3. In de volgende stappen zul je de schermmodule uit de telefoon proberen te trekken. Deze bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen. Ongeacht welke tool je gebruikt, zul je de complete schermmodule uit de telefoon moeten krijgen. Als het glazen scherm los begint te komen van het plasticen frame, zoals je op de eerste foto kunt zien, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen telefoon om de metalen klemmen uit de behuizing te klikken.
    • In de volgende stappen zul je de schermmodule uit de telefoon proberen te trekken. Deze bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen.

    • Ongeacht welke tool je gebruikt, zul je de complete schermmodule uit de telefoon moeten krijgen.

    • Als het glazen scherm los begint te komen van het plasticen frame, zoals je op de eerste foto kunt zien, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen telefoon om de metalen klemmen uit de behuizing te klikken.

    • Als je je telefoon weer in elkaar probeert te zetten met een gescheiden schermframe, kan het handig zijn om een dunne strip lijm aan te brengen tussen het plasticen frame en het glazen scherm om er zo voor te zorgen dat de telefoon gesloten blijft.

    • De volgende twee stappen laten zien hoe je de iPhone opent met behulp van een iSlack, een geweldig gereedschap dat we iedereen die vaker dan eens een telefoon opent, van harte aanbevelen. Als je de iSlack niet gebruikt, kun je de volgende twee stappen overslaan.

    • Sluit de handgrepen van de iSlack, waardoor de zuignappen uit elkaar komen.

    • Plaats de onderkant van je telefoon in de iSlack, tegen de plasticen dieptemeter aan.

    • De bovenste zuignap zit dan net boven de thuisknop.

    • Open de handgrepen en druk de zuignappen stevig in het midden van de voor- en achterkant van je telefoon. Druk aan.

  4. Houd je telefoon stevig vast en druk op de handgrepen, zodat de zuignappen van elkaar bewegen en het scherm losmaken van de behuizing. De iSlack is zó ontworpen dat het scherm loskomt zonder van binnen onderdelen kapot te maken.
    • Houd je telefoon stevig vast en druk op de handgrepen, zodat de zuignappen van elkaar bewegen en het scherm losmaken van de behuizing.

    • De iSlack is zó ontworpen dat het scherm loskomt zonder van binnen onderdelen kapot te maken.

    • Verwijder de zuignappen van de iSlack van je telefoon.

    • Sla de volgende drie stappen over en ga verder bij stap 9.

  5. Als je geen iSlack hebt kun je een enkele zuignap gebruiken om het scherm uit de behuizing los te krijgen:
    • Als je geen iSlack hebt kun je een enkele zuignap gebruiken om het scherm uit de behuizing los te krijgen:

    • Plaats de zuignap net boven de thuisknop.

    • Zorg ervoor dat de zuignap volledig op het scherm zit om een luchtdichte aansluiting te krijgen.

  6. Het scherm zit vast met klemmen en er lopen verschillende platte kabels die verbinding maken met de rest van de telefoon. Je doel is om het scherm net ver genoeg los te krijgen om de kabels los te kunnen maken. Werk rustig en voorkom schade.
    • Het scherm zit vast met klemmen en er lopen verschillende platte kabels die verbinding maken met de rest van de telefoon. Je doel is om het scherm net ver genoeg los te krijgen om de kabels los te kunnen maken. Werk rustig en voorkom schade.

    • Zorg dat de zuignap stevig aan de voorste paneelmodule, net boven de thuisknop, vastzit.

    • Terwijl je de behuizing naar beneden drukt, trek je aan de zuignap om het scherm los te trekken uit de behuizing.

    • Gebruik een plastic openingstool om de behuizing langs de rand naar beneden los te drukken terwijl je blijft trekken aan de zuignap.

    • Neem je tijd en oefen een constante en flinke kracht uit. Het scherm van de 5s zit veel vaster dan op veel andere apparaten.

  7. Probeer het scherm nog niet los te trekken van de behuizing, aangezien het scherm nog verbonden is aan de achterkant van de telefoon door middel van verschillende kwetsbare lintkabels. Trek aan het kleine nopje om de zuignap los te maken van het scherm.
    • Probeer het scherm nog niet los te trekken van de behuizing, aangezien het scherm nog verbonden is aan de achterkant van de telefoon door middel van verschillende kwetsbare lintkabels.

    • Trek aan het kleine nopje om de zuignap los te maken van het scherm.

    • Verwijder de zuignap voorzichtig van het scherm.

  8. Open de telefoon nét genoeg om toegang te krijgen tot het metalen plaatje dat over de thuisknopkabel is geplaatst. Open niet te ver, want dan kun je de fragiele kabel of de aansluiting kapot trekken. Houd de kabel losjes. Als hij strak staat, ben je al te ver. Alleen de originele homeknop kan gebruik maken van de Touch ID-functie. Als je de kabel kapot trekt en een nieuwe homeknop moet installeren, heb je alleen een 'gewone' homeknop, zonder de Touch ID-functies.
    • Open de telefoon nét genoeg om toegang te krijgen tot het metalen plaatje dat over de thuisknopkabel is geplaatst.

    • Open niet te ver, want dan kun je de fragiele kabel of de aansluiting kapot trekken. Houd de kabel losjes. Als hij strak staat, ben je al te ver.

    • Alleen de originele homeknop kan gebruik maken van de Touch ID-functie. Als je de kabel kapot trekt en een nieuwe homeknop moet installeren, heb je alleen een 'gewone' homeknop, zonder de Touch ID-functies.

    • Gebruik de punt van een spudger om het plaatje los te werken en gebruik vervolgens een pincet om deze voorzichtig weg te halen.

    • De volgende twee stappen hebben betrekking op het weer in elkaar zetten van je telefoon. Sla deze over en ga verder met stap 12. Kom terug voor deze stappen bij het weer in elkaar zetten van je telefoon.

  9. Je zult, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het plaatje over de Touch ID-kabel weer terug moeten plaatsen. De bovenkant van het plaatje moet tussen de batterij en de Touch ID-kabelaansluiting schuiven, voor het metalen lipje. De onderkant moet over de aansluiting heen vallen. Schuif de bovenkant van het plaatje van links naar rechts over de aansluiting van de Touch ID-kabel.
    • Je zult, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het plaatje over de Touch ID-kabel weer terug moeten plaatsen. De bovenkant van het plaatje moet tussen de batterij en de Touch ID-kabelaansluiting schuiven, voor het metalen lipje. De onderkant moet over de aansluiting heen vallen.

    • Schuif de bovenkant van het plaatje van links naar rechts over de aansluiting van de Touch ID-kabel.

  10. Gebruik, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het platte einde van een spudger om het voorste deel van het plaatje (van de Touch ID-kabel) over de kabelaansluiting vast te klikken. Als het plaatje niet vastklikt en vervolgens op dezelfde hoogte zit, kan het zijn dat je het plaatje moet verwijderen en deze opnieuw over de kabelaansluiting moet schuiven om ervoor te zorgen dat deze beter op z'n plek valt.
    • Gebruik, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het platte einde van een spudger om het voorste deel van het plaatje (van de Touch ID-kabel) over de kabelaansluiting vast te klikken.

    • Als het plaatje niet vastklikt en vervolgens op dezelfde hoogte zit, kan het zijn dat je het plaatje moet verwijderen en deze opnieuw over de kabelaansluiting moet schuiven om ervoor te zorgen dat deze beter op z'n plek valt.

  11. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  12. Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopkabel los te maken van de aansluiting. Let op dat je de connector losmaakt van het contact, en niet het gehele contact loswrikt. Het contact zit op een vastgelijmde kabel die je mee kunt trekken als je niet voorzichtig bent.
    • Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopkabel los te maken van de aansluiting.

    • Let op dat je de connector losmaakt van het contact, en niet het gehele contact loswrikt. Het contact zit op een vastgelijmde kabel die je mee kunt trekken als je niet voorzichtig bent.

  13. Als je de connector eenmaal los hebt gemaakt, klap het scherm dan voorzichtig omhoog vanaf de kant waar de thuisknop zit, waarbij je de bovenkant van de telefoon als een scharnier gebruikt. Open de telefoon totdat het scherm ongeveer een hoek van 90º beschrijft en laat deze dan tegen een object leunen zodat deze blijft staan terwijl je verder werkt aan de telefoon. Plaats eventueel een elastiek om het scherm en het object heen, zodat deze blijft staan terwijl je eraan werkt. Dit voorkomt ook dat er onnodige druk op de schermkabels komt te staan.
    • Als je de connector eenmaal los hebt gemaakt, klap het scherm dan voorzichtig omhoog vanaf de kant waar de thuisknop zit, waarbij je de bovenkant van de telefoon als een scharnier gebruikt.

    • Open de telefoon totdat het scherm ongeveer een hoek van 90º beschrijft en laat deze dan tegen een object leunen zodat deze blijft staan terwijl je verder werkt aan de telefoon.

    • Plaats eventueel een elastiek om het scherm en het object heen, zodat deze blijft staan terwijl je eraan werkt. Dit voorkomt ook dat er onnodige druk op de schermkabels komt te staan.

    • Eventueel kun je ook een niet-geopend blikje drinken gebruiken om het scherm omhoog te houden.

  14. Verwijder de twee 1.6 mm lange Phillips #000 schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen.
    • Verwijder de twee 1.6 mm lange Phillips #000 schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen.

  15. Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.
    • Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board op voorzichtige wijze omhoog te duwen. Wees hierbij voorzichtig en zorg ervoor dat je enkel de batterijaansluiting zelf en niet het contact op het logic board omhoogwrikt. Als het het contact of het logic board zelf loswrikt, kun je deze en andere onderdelen permanent beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board op voorzichtige wijze omhoog te duwen.

    • Wees hierbij voorzichtig en zorg ervoor dat je enkel de batterijaansluiting zelf en niet het contact op het logic board omhoogwrikt. Als het het contact of het logic board zelf loswrikt, kun je deze en andere onderdelen permanent beschadigen.

  17. Verwijder de volgende schroeven om de beschermingsplaat los te maken van de behuizing:
    • Verwijder de volgende schroeven om de beschermingsplaat los te maken van de behuizing:

    • Eén 1.7 mm lange Phillips #000 schroef

    • Eén 1.2 mm lange Phillips #000 schroef

    • Eén 1.3 mm lange Phillips #000 schroef

    • Nog één 1.7 mm lange Phillips #000 schroef

    • Deze 1.7 mm schroef wordt niet aangetrokken door een magnetische schroevendraaier. Let op dat je hem niet verliest.

    • Het is erg belangrijk om in deze stap de schroeven goed apart te houden. Als je per ongeluk een 1.7 of 1.3 mm lange schroef in het gaatje rechtsonder gebruikt, kan dat zorgen voor ernstige schade aan je moederbord. Daardoor kan je iPhone misschien niet meer opstarten.

    • Wees voorzichtig dat je de schroeven niet te hard aandraait. Als ze niet makkelijk passen terwijl je ze vastzet, zou het kunnen dat ze de verkeerde maat hebben. Forceer ze niet.

  18. Verwijder het metalen plaatje over de kabel van de voorste paneelmodule van het logic board.
    • Verwijder het metalen plaatje over de kabel van de voorste paneelmodule van het logic board.

  19. Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen. Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen.
    • Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen.

  20. Zorg dat de batterij los is gekoppeld voordat je de kabel in deze stap loskoppelt of weer aansluit. Koppel de kabel van de aansluiting van het LCD-scherm los.
    • Zorg dat de batterij los is gekoppeld voordat je de kabel in deze stap loskoppelt of weer aansluit.

    • Koppel de kabel van de aansluiting van het LCD-scherm los.

    • Bij het in elkaar zetten kan de LCD-kabel losschieten van de connector. Dat kan zorgen voor een scherm met witte lijnen of een compleet zwart scherm. In dat geval maak je de kabel opnieuw goed vast en doe je een 'powercycle'. De beste manier om dat te doen is door de batterij los te maken en weer aan te sluiten.

  21. Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los. Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los.
    • Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los.

  22. Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.
    • Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.

  23. Verwijder de losse kruiskopschroef die de kabel van de thuisknop op zijn plaats houdt. De schroef zit aan de thuisknopkabel vast met een veertje dat contact moet kunnen maken. Kijk goed naar de foto, zodat je hem weer goed installeert: precies tussen het LCD en de schroef.
    • Verwijder de losse kruiskopschroef die de kabel van de thuisknop op zijn plaats houdt.

    • De schroef zit aan de thuisknopkabel vast met een veertje dat contact moet kunnen maken. Kijk goed naar de foto, zodat je hem weer goed installeert: precies tussen het LCD en de schroef.

    • Als je vervangende onderdeel deze schroef en dit veercontact niet bevat, zul je deze over moeten zetten van de oude naar de nieuwe kabel.

  24. Vouw de kabel van de thuisknop open, weg van de beugel die de thuisknop vasthoudt. Vouw de kabel van de thuisknop open, weg van de beugel die de thuisknop vasthoudt.
    • Vouw de kabel van de thuisknop open, weg van de beugel die de thuisknop vasthoudt.

  25. Verwijder twee 1,4 mm. kruiskopschroeven die de beugel van de thuisknop op zijn plaats houden.
    • Verwijder twee 1,4 mm. kruiskopschroeven die de beugel van de thuisknop op zijn plaats houden.

  26. Verwijder het beugeltje uit de schermbehuizing.
    • Verwijder het beugeltje uit de schermbehuizing.

  27. Gebruik de punt van een plastic priem om de kabel los te werken van de behuizing. De kabel van de thuisknop zit zachtjes vastgelijmd.
    • Gebruik de punt van een plastic priem om de kabel los te werken van de behuizing.

    • De kabel van de thuisknop zit zachtjes vastgelijmd.

    • Werk je plastic priem zachtjes onder de kabel, zodat je de kabel los kan maken van de behuizing.

    • Verwijder de thuisknop nog niet: deze zit nog vast aan de behuizing.

  28. Waar nodig: verwijder de plakband over de thuisknop aan de voorkant van de gebroken behuizing. Druk voorzichtig op de thuisknop om hem aan de linkerbovenkant los te maken van het scherm. De knop zit vast met een soort heel dunne rubberen sticker.
    • Waar nodig: verwijder de plakband over de thuisknop aan de voorkant van de gebroken behuizing.

    • Druk voorzichtig op de thuisknop om hem aan de linkerbovenkant los te maken van het scherm. De knop zit vast met een soort heel dunne rubberen sticker.

    • Druk niet de hele thuisknop los, maar alleen een hoekje zodat je de rest met de priem kan loswerken.

    • Het membraan is erg dun. Als je het gevoel hebt dat je het gaat scheuren, verwarm het geheel dan eerst om de lijm zachter te maken.

  29. Werk de thuisknop verder vrij met een plastic priem. Werk de thuisknop verder vrij met een plastic priem.
    • Werk de thuisknop verder vrij met een plastic priem.

  30. Verwijder de thuisknop uit de schermbehuizing.
    • Verwijder de thuisknop uit de schermbehuizing.

  31. Het scherm blijft over.
    • Het scherm blijft over.

    • Als er bij je vervangende scherm sommige onderdelen, die op de zojuist verwijderde module zitten, ontbreken, kun je deze handleiding volgen om ze over te zetten naar je nieuwe scherm.

    • Als je vervangende scherm werd geleverd in een plastic beschermlaag dat je niet op het originele scherm ziet, zorg dan dat je deze eraf haalt voordat je met het weer in elkaar zetten van je toestel begint.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

414.153 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Why do you guys say it works with the 5s screen ? Because i tried like 9 different iPhone 5s screens on SE and all of them got a line in the LCD...

Dan Even Hansen - Antwoord

Me too - I tried two 5S screens wit the same result, screens are obviously not interchangable

ernstxy -

An original 5s disply works flawless. Others (third party, china) will have problems. I fixed an se today but the non orignal screen had a blank display but was glowing. I had a spare original 5s lcd so I put that on and it worked perfectly. So, an original 5s display is interchangeable with the SE without any problems. Was yours an orignal?

Nghia Phan -

i heard that its two different iPhone SE models. The oldest one is compatible with 5s screen ( i tried) But if its a new one (like 5-6 month) Then its another screen so you will have to use an iPhone SE screen.

Dan Even Hansen - Antwoord

Can admin please update the beginning of this guide to reflect that 5S screens are NOT interchangeable? I did not see these comments before undertaking the repair, thinking that I had compatible 5S screens and had egg on my face while I waited for a week for the correct screen.

rendallwagner - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 196

Afgelopen 7 dagen: 1,268

Afgelopen 30 dagen: 6,039

Altijd: 358,014