Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Het verwijderen van het scherm vereist dat je de lijm langs de buitenkant van het scherm doorsnijdt. Als de lijm is doorgesneden, kan deze niet meer worden gebruikt om het scherm opnieuw te bevestigen. Daarom zul je een nieuwe set kleefstrips nodig hebben.

Deze handleiding laat je zien hoe je de kleefstrips van de meeste 21.5" Intel iMac's vervangt. Sommige afbeeldingen in deze handleidingen laten een oudere iMac zien, welke enkel op minimale wijze verschilt. Deze verschillen zullen de repraratieprocedure niet beïnvloeden.

    • Als het scharnier los wordt gemaakt, is de iMac uit balans en niet makkelijk te hanteren voor een reparatie. Plaats daarom een iMac-ondersteuningswig in de houder om de iMac te stabiliseren.

    • Als je de kartonnen iFixit-ondersteuningswig gebruikt, volg dan deze instructies om 'm in elkaar te zetten.

    • Als je geen iMac-ondersteuningswig hebt, zorg je dat je extra voorzichtig werkt—het scherm kan makkelijk vallen en zelfs breken als de iMac onverwachts uit balans raakt.

  1. Zorg dat je, voordat je de nieuwe kleefstrips plaatst, alle oude lijmresten rondom de achterste behuizing eerst verwijdert. Als je je oude scherm nog hergebruikt, zul je ook de lijmresten aan de achterkant van je scherm moeten verwijderen.
    • Zorg dat je, voordat je de nieuwe kleefstrips plaatst, alle oude lijmresten rondom de achterste behuizing eerst verwijdert.

    • Als je je oude scherm nog hergebruikt, zul je ook de lijmresten aan de achterkant van je scherm moeten verwijderen.

    • Trek de oude kleefstrips uit het toestel met behulp van een pincet of je vingers. Begin aan de onderkant en peuter alles weg naar boven, richting de bovenkant van het toestel.

    • Maak de voorheen gelijmde gebieden, nadat je alle oude lijmresten hebt verwijderd, schoon met wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek. Veeg alles weg in dezelfde richting en niet heen en weer.

    • Sla deze stap niet over. Anders kan het voorkomen dat je nieuwe kleefstrips zich niet goed aan de oppervlakte hechten en dat je scherm uiteindelijk uit je iMac valt.

  2. De kleefstrip met het label 4R zou een uitsnede moeten bevatten voor de microfoon. Als je 4R-strip deze uitsnede niet bevat, kun je beter deze handleiding volgen.
    • De kleefstrip met het label 4R zou een uitsnede moeten bevatten voor de microfoon.

    • Als je 4R-strip deze uitsnede niet bevat, kun je beter deze handleiding volgen.

  3. Leg al je kleefstrips op hun eigen plek voor je, zodat je overzicht voor jezelf creëert en ervoor zorgt dat je geen kleefstrips op de verkeerde plek plaatst: Strip 01 aan de linker bovenkant
    • Leg al je kleefstrips op hun eigen plek voor je, zodat je overzicht voor jezelf creëert en ervoor zorgt dat je geen kleefstrips op de verkeerde plek plaatst:

    • Strip 01 aan de linker bovenkant

    • Strip 02 aan de rechter bovenkant

    • Strip 03 aan de rechter zijkant

    • Strip 4R aan de rechter onderkant met de donkere kant naar boven toe gericht

    • Strip 4L aan de linker onderkant met de donkere kant naar boven toe gericht

    • Strip 05 aan de linker zijkant

  4. Begin met strip 03, welke aan de rechter zijkant van de achterste behuizing wordt geplaatst. Plaats je kleefstrip, voordat je de folie er vanaf trekt, alvast langs het frame in de iMac zodat je een idee krijgt van waar je deze moet plaatsen. Pak het blauwe lipje vast en trek het korte stukje folie van de achterkant van je kleefstrip af om de kleefkant van de kleefstrip bloot te leggen, zodat je deze in de behuizing kunt plakken.
    • Begin met strip 03, welke aan de rechter zijkant van de achterste behuizing wordt geplaatst.

    • Plaats je kleefstrip, voordat je de folie er vanaf trekt, alvast langs het frame in de iMac zodat je een idee krijgt van waar je deze moet plaatsen.

    • Pak het blauwe lipje vast en trek het korte stukje folie van de achterkant van je kleefstrip af om de kleefkant van de kleefstrip bloot te leggen, zodat je deze in de behuizing kunt plakken.

  5. Steek de punt van een spudger in het gat aan het einde van de strip, waar je zojuist de folie hebt verwijderd. Steek de spudger in het gat vanaf de kant met de witte laag op de kleefstrip. Steek de punt van een spudger in het gat aan het einde van de strip, waar je zojuist de folie hebt verwijderd. Steek de spudger in het gat vanaf de kant met de witte laag op de kleefstrip.
    • Steek de punt van een spudger in het gat aan het einde van de strip, waar je zojuist de folie hebt verwijderd. Steek de spudger in het gat vanaf de kant met de witte laag op de kleefstrip.

  6. Met je spudger door het gat in de kleefstrip heen stekend, duw je je spudger in het bijbehorende gat in het frame van de iMac. Breng de kleefstrip, met behulp van het gat en je spudger, aan op de juiste positie aan de rechterkant. Trek je spudger weg van de kleefstrip, zodat deze op spanning komt te staan en druk deze vervolgens stevig vast in het frame. Breng de kleefstrip, met behulp van het gat en je spudger, aan op de juiste positie aan de rechterkant. Trek je spudger weg van de kleefstrip, zodat deze op spanning komt te staan en druk deze vervolgens stevig vast in het frame.
    • Met je spudger door het gat in de kleefstrip heen stekend, duw je je spudger in het bijbehorende gat in het frame van de iMac.

    • Breng de kleefstrip, met behulp van het gat en je spudger, aan op de juiste positie aan de rechterkant. Trek je spudger weg van de kleefstrip, zodat deze op spanning komt te staan en druk deze vervolgens stevig vast in het frame.

  7. Als je het onderste deel van de kleefstrip eenmaal op de juiste positie hebt gebracht, trek je het langere stuk folie achter de kleefstrip los. Als de onderste helft niet correct is aangebracht, kun je deze alsnog voorzichtig lostrekken en proberen om 'm opnieuw en ditmaal correct te positioneren voordat je de onderste folie lostrekt. Zorg dat je je spudger gebruikt om de bovenkant vast te houden.
    • Als je het onderste deel van de kleefstrip eenmaal op de juiste positie hebt gebracht, trek je het langere stuk folie achter de kleefstrip los.

    • Als de onderste helft niet correct is aangebracht, kun je deze alsnog voorzichtig lostrekken en proberen om 'm opnieuw en ditmaal correct te positioneren voordat je de onderste folie lostrekt. Zorg dat je je spudger gebruikt om de bovenkant vast te houden.

  8. Breng de bovenste helft van je kleefstrip op een lijn met de rechterzijde van de achterste behuizing en druk deze vast. Breng de bovenste helft van je kleefstrip op een lijn met de rechterzijde van de achterste behuizing en druk deze vast.
    • Breng de bovenste helft van je kleefstrip op een lijn met de rechterzijde van de achterste behuizing en druk deze vast.

  9. Gebruik je vinger om de kleefstrip plat te strijken. Zorg dat deze op een nagenoeg perfecte lijn zit met de rechterzijde van het frame en dat er geen rimpels in zitten. Trek de voorste folie nog niet van de kleefstrip af.
    • Gebruik je vinger om de kleefstrip plat te strijken. Zorg dat deze op een nagenoeg perfecte lijn zit met de rechterzijde van het frame en dat er geen rimpels in zitten.

    • Trek de voorste folie nog niet van de kleefstrip af.

  10. Werk tegen de klok in langs de buitekant van de iMac en breng hierbij drie kleefstrip op eenzelfde wijze aan:
    • Werk tegen de klok in langs de buitekant van de iMac en breng hierbij drie kleefstrip op eenzelfde wijze aan:

    • Strip 02 aan de rechter bovenkant

    • Strip 01 aan de linker bovenkant

    • Strip 05 aan de linker zijkant.

  11. De volgende stappen zullen je laten zien hoe je de kleefstrip aan de rechter onderkant bevestigt (strip 4R), welke een inkeping bevat die over de microfoon heen moet vallen. Lees eerst deze en de volgende vier stappen door voordat je met dit deel van de procedure begint. Pak de rode treklip op strip 4R vast en trek hieraan om ongeveer 5 cm (2 inches) aan witte folie van de strip af te trekken.
    • De volgende stappen zullen je laten zien hoe je de kleefstrip aan de rechter onderkant bevestigt (strip 4R), welke een inkeping bevat die over de microfoon heen moet vallen.

    • Lees eerst deze en de volgende vier stappen door voordat je met dit deel van de procedure begint.

    • Pak de rode treklip op strip 4R vast en trek hieraan om ongeveer 5 cm (2 inches) aan witte folie van de strip af te trekken.

  12. Vouw het losse gedeelte van de witte folie om en druk de vouwlijn aan. Dit legt 5 cm aan kleefstrip bloot terwijl je tegelijkertijd de rode treklip uit de weg vouwt. Dit legt 5 cm aan kleefstrip bloot terwijl je tegelijkertijd de rode treklip uit de weg vouwt.
    • Vouw het losse gedeelte van de witte folie om en druk de vouwlijn aan.

    • Dit legt 5 cm aan kleefstrip bloot terwijl je tegelijkertijd de rode treklip uit de weg vouwt.

  13. De microfoon bevindt zich in het middelste gat en wordt omgeven door twee grotere gaten. Breng de kleefstrip aan op een lijn met de onderkant door de inkeping voor de microfoon over het microfoongat heen te leggen. Als je iMac geen microfoongat bevat, breng je de rechterkant van de kleefstrip zo aan dat de L-vormige hoek precies naar de kleefstrip aan de rechter zijkant komt te zitten. De L-vormige hoek behoort niet te overlappen met de kleefstrip aan de rechter zijkant.
    • De microfoon bevindt zich in het middelste gat en wordt omgeven door twee grotere gaten.

    • Breng de kleefstrip aan op een lijn met de onderkant door de inkeping voor de microfoon over het microfoongat heen te leggen.

    • Als je iMac geen microfoongat bevat, breng je de rechterkant van de kleefstrip zo aan dat de L-vormige hoek precies naar de kleefstrip aan de rechter zijkant komt te zitten. De L-vormige hoek behoort niet te overlappen met de kleefstrip aan de rechter zijkant.

    • De kleefstrips scheuren vrij gemakkelijk. Wees dus voorzichtig en zorg dat je niet te hard aan de strips trekt.

    • Als je de strip eenmaal op z'n plek hebt gebracht, druk je ook de inmiddels blootgelegde linkerkant van de strip op de iMac.

  14. Trek het resterende deel van de witte folie weg om de rest van de kleefstrip ook bloot te leggen. Trek het resterende deel van de witte folie weg om de rest van de kleefstrip ook bloot te leggen. Trek het resterende deel van de witte folie weg om de rest van de kleefstrip ook bloot te leggen.
    • Trek het resterende deel van de witte folie weg om de rest van de kleefstrip ook bloot te leggen.

  15. Schuif je vinger, van links naar rechts, over de kleefstrip om zeker te weten dat er zich geen rimpels in de strip bevinden. Druk de strip, terwijl je je vinger over de strip heen beweegt, stevig naar beneden. Schuif je vinger, van links naar rechts, over de kleefstrip om zeker te weten dat er zich geen rimpels in de strip bevinden. Druk de strip, terwijl je je vinger over de strip heen beweegt, stevig naar beneden. Schuif je vinger, van links naar rechts, over de kleefstrip om zeker te weten dat er zich geen rimpels in de strip bevinden. Druk de strip, terwijl je je vinger over de strip heen beweegt, stevig naar beneden.
    • Schuif je vinger, van links naar rechts, over de kleefstrip om zeker te weten dat er zich geen rimpels in de strip bevinden. Druk de strip, terwijl je je vinger over de strip heen beweegt, stevig naar beneden.

  16. Herhaal de vorige stap voor de 4L-kleefstrips, waarbij je deze langs de onderkant van de iMac's linkerzijde plaatst. De 4L-strip zou zo moeten worden gepositioneerd dat de L-vormige hoek naast precies naast de kleefstrip aan de linker zijkant valt. De L-vormige hoek zou niet moeten overlappen met de kleefstrip aan de linker zijkant. De 4L-strip zou zo moeten worden gepositioneerd dat de L-vormige hoek naast precies naast de kleefstrip aan de linker zijkant valt. De L-vormige hoek zou niet moeten overlappen met de kleefstrip aan de linker zijkant.
  17. Breng het scherm voorzichtig op z'n plek en zorg dat deze op de juiste positie komt te zitten. Breng het scherm voorzichtig op z'n plek en zorg dat deze op de juiste positie komt te zitten.
    • Breng het scherm voorzichtig op z'n plek en zorg dat deze op de juiste positie komt te zitten.

  18. Gebruik schilderstape om de onderkant van het scherm tijdelijk aan de behuizing van de iMac te bevestigen. De tape zorgt enkel dat de positionering van het scherm even behouden blijft en maakt het dus mogelijk om de bovenkant van het scherm open te klappen zodat je bij de schermkabels kunt.
    • Gebruik schilderstape om de onderkant van het scherm tijdelijk aan de behuizing van de iMac te bevestigen.

    • De tape zorgt enkel dat de positionering van het scherm even behouden blijft en maakt het dus mogelijk om de bovenkant van het scherm open te klappen zodat je bij de schermkabels kunt.

  19. Op dit moment is het een goed idee om je reparatie te testen, zodat je zeker weet dat je iMac goed functioneert voordat je deze definitief sluit. Volg de volgende drie stappen om de schermkabels tijdelijk weer aan te sluiten en je iMac in te schakelen voordat je de folie van de kleefstrips af trekt en je je scherm bevestigt. Als je reeds hebt gecheckt of je iMac correct werkt, kun je deze  en de volgende stap overslaan en je iMac sluiten.
    • Op dit moment is het een goed idee om je reparatie te testen, zodat je zeker weet dat je iMac goed functioneert voordat je deze definitief sluit. Volg de volgende drie stappen om de schermkabels tijdelijk weer aan te sluiten en je iMac in te schakelen voordat je de folie van de kleefstrips af trekt en je je scherm bevestigt.

    • Als je reeds hebt gecheckt of je iMac correct werkt, kun je deze en de volgende stap overslaan en je iMac sluiten.

    • Steek de stroomkabel van het scherm in het contact op het logic board.

  20. Gebruik een pincet of je andere hand om de schermdatakabel aan te sluiten op het contact op het logic board. Zorg dat je deze aansluiting volledig recht en helemaal in het contact duwt. Bevestig de metalen bevestigingsbeugel op de schermdatakabel door deze naar beneden, in de richting van het logic board, te drukken.
    • Gebruik een pincet of je andere hand om de schermdatakabel aan te sluiten op het contact op het logic board.

    • Zorg dat je deze aansluiting volledig recht en helemaal in het contact duwt.

    • Bevestig de metalen bevestigingsbeugel op de schermdatakabel door deze naar beneden, in de richting van het logic board, te drukken.

  21. Zet het scherm terug op de achterste behuizing van de iMac. Steek de stekker van je iMac nu in het stopcontact, schakel je iMac in en test je reparatie voordat je verder gaat met het sluiten van je computer. Zorg dat je alle functies checkt van alle onderdelen die je mogelijk hebt verwijderd of losgekoppeld hebt.
    • Zet het scherm terug op de achterste behuizing van de iMac.

    • Steek de stekker van je iMac nu in het stopcontact, schakel je iMac in en test je reparatie voordat je verder gaat met het sluiten van je computer. Zorg dat je alle functies checkt van alle onderdelen die je mogelijk hebt verwijderd of losgekoppeld hebt.

    • Als je deze stap hebt voltooid, schakel je je iMac weer uit en haal je de stekker weer uit het stopcontact voordat je verder gaat met deze reparatie.

  22. Zorg dat je dubbel checkt of je iMac is uitgeschakeld en dat de stekker uit het stopcontact is voordat je verder gaat. Nadat je hebt bevestigd dat je iMac prima functioneert, koppel je de schermkabels weer los en laat je het scherm voorzichtig naar voren leunen. Verwijder de folie van de twee onderste kleefstrips door de blauwe folie vanaf boven met een pincet vast te pakken en deze in een rechte beweging van de onderkant van het scherm naar boven te trekken.
    • Zorg dat je dubbel checkt of je iMac is uitgeschakeld en dat de stekker uit het stopcontact is voordat je verder gaat.

    • Nadat je hebt bevestigd dat je iMac prima functioneert, koppel je de schermkabels weer los en laat je het scherm voorzichtig naar voren leunen.

    • Verwijder de folie van de twee onderste kleefstrips door de blauwe folie vanaf boven met een pincet vast te pakken en deze in een rechte beweging van de onderkant van het scherm naar boven te trekken.

  23. Sluit de stroom- en datakabels van het scherm voor de laatste keer aan. Zorg dat je de metalen bevestigingsbeugel op de schermdatakabel goed bevestigt en sluit. Zorg dat je de metalen bevestigingsbeugel op de schermdatakabel goed bevestigt en sluit.
    • Sluit de stroom- en datakabels van het scherm voor de laatste keer aan.

    • Zorg dat je de metalen bevestigingsbeugel op de schermdatakabel goed bevestigt en sluit.

  24. Check het glas direct voor de webcam op stof en andere mogelijke bevuilingen. Indien nodig kun je dit glas even schoonmaken met een microvezeldoekje voordat je je scherm sluit. Houd het scherm stevig vast en in balans met een hand terwijl je in de volgende stappen de folie van de kleefstrips af zult halen met je andere hand. Je kunt er ook voor kiezen om het scherm tegen de iMac-behuizing aan te laten leunen. Houd het scherm stevig vast en in balans met een hand terwijl je in de volgende stappen de folie van de kleefstrips af zult halen met je andere hand. Je kunt er ook voor kiezen om het scherm tegen de iMac-behuizing aan te laten leunen.
    • Check het glas direct voor de webcam op stof en andere mogelijke bevuilingen. Indien nodig kun je dit glas even schoonmaken met een microvezeldoekje voordat je je scherm sluit.

    • Houd het scherm stevig vast en in balans met een hand terwijl je in de volgende stappen de folie van de kleefstrips af zult halen met je andere hand. Je kunt er ook voor kiezen om het scherm tegen de iMac-behuizing aan te laten leunen.

  25. Verwijder de folie van strip 01 door deze aan de treklip omhoog te trekken. Verwijder de folie van strip 01 door deze aan de treklip omhoog te trekken. Verwijder de folie van strip 01 door deze aan de treklip omhoog te trekken.
    • Verwijder de folie van strip 01 door deze aan de treklip omhoog te trekken.

  26. Verwijder de andere kant van de folie van strip 01. Verwijder de andere kant van de folie van strip 01.
    • Verwijder de andere kant van de folie van strip 01.

  27. Herhaal de vorige stappen om de folie van alle overige kleefstrips af te trekken.
    • Herhaal de vorige stappen om de folie van alle overige kleefstrips af te trekken.

  28. Om ervoor te zorgen dat de kleefstrips zich goed aan het scherm hechten, leg je de iMac voorzichtig op z'n rug (zodat het scherm naar boven wijst) en druk je alle kanten van het scherm stevig aan. Verwijder de tape die het scherm tijdelijk aan de achterste behuizing bevestigde. Check het scherm na 24 uur om te bevestigen dat het niet losjes in de iMac-behuizing zit.
    • Om ervoor te zorgen dat de kleefstrips zich goed aan het scherm hechten, leg je de iMac voorzichtig op z'n rug (zodat het scherm naar boven wijst) en druk je alle kanten van het scherm stevig aan.

    • Verwijder de tape die het scherm tijdelijk aan de achterste behuizing bevestigde.

    • Check het scherm na 24 uur om te bevestigen dat het niet losjes in de iMac-behuizing zit.

Eindstreep

97%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

133.415 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

132 Leden

Één commentaar

Useful guide, thank you very much :-)

Dariusz - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 22

Afgelopen 7 dagen: 143

Afgelopen 30 dagen: 715

Altijd: 1,353