Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of kapotte batterij van je Sony MDR-1000X te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Dit verkleint het risico op een thermisch ongeluk bij het tijdens de reparatie per ongeluk beschadigen van de batterij.

  1. De kussens van de oorstukken van de Sony MDR-1000X worden door kleine plastic klemmen op hun plek gehouden. Steek een spudger in de opening tussen het kussen van het rechter oorstuk en het frame van de koptelefoon.
    • De kussens van de oorstukken van de Sony MDR-1000X worden door kleine plastic klemmen op hun plek gehouden.

    • Steek een spudger in de opening tussen het kussen van het rechter oorstuk en het frame van de koptelefoon.

    • Duw het uiteinde van je spudger als een hefboom omlaag om het kussen van het oorstuk omhoog te wrikken.

    • Als het goed is hoor je een zacht klikgeluid bij het openklikken van de klemmen.

    • Zorg dat de plastic klemmen bij het weer in elkaar zetten van je toestel weer vastklikken.

  2. Verwijder het kussen van het oorstuk. Verwijder het kussen van het oorstuk.
    • Verwijder het kussen van het oorstuk.

  3. De beschermlaag in het oorstuk is op kleine schuimen spacers vastgelijmd. Deze spacers zijn op hun beurt weer aan het frame van de koptelefoon vastgelijmd met kleine stukjes tape. Zorg dat je de beschermlaag in de volgende stap verwijdert zonder deze van de schuimen spacers te scheiden. Verwijder de beschermlaag, inclusief de schuimen spacers, op voorzichtige wijze uit de binnenkant van het oorstuk. Verwijder de beschermlaag, inclusief de schuimen spacers, op voorzichtige wijze uit de binnenkant van het oorstuk.
    • De beschermlaag in het oorstuk is op kleine schuimen spacers vastgelijmd. Deze spacers zijn op hun beurt weer aan het frame van de koptelefoon vastgelijmd met kleine stukjes tape. Zorg dat je de beschermlaag in de volgende stap verwijdert zonder deze van de schuimen spacers te scheiden.

    • Verwijder de beschermlaag, inclusief de schuimen spacers, op voorzichtige wijze uit de binnenkant van het oorstuk.

  4. Verwijder de vier 8.3 mm lange Phillips #00-schroeven waarmee de cover van het oorstuk bevestigd is.
    • Verwijder de vier 8.3 mm lange Phillips #00-schroeven waarmee de cover van het oorstuk bevestigd is.

  5. De cover van het oorstuk wordt net als de kussens door kleine plastic klemmen op z'n plek gehouden. Steek een spudger in de opening tussen de cover van het oorstuk en het frame van de koptelefoon. Duw het uiteinde van de spudger omlaag om de cover omhoog en uit de plastic klemmen los te wrikken.
    • De cover van het oorstuk wordt net als de kussens door kleine plastic klemmen op z'n plek gehouden.

    • Steek een spudger in de opening tussen de cover van het oorstuk en het frame van de koptelefoon.

    • Duw het uiteinde van de spudger omlaag om de cover omhoog en uit de plastic klemmen los te wrikken.

    • Probeer de cover van het oorstuk nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze nog steeds met het moederbord is verbonden door middel van een flexkabel.

    • Open de cover van het oorstuk op voorzichtige wijze.

  6. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoonkabel voorzichtig uit de kabelgoot omhoog te tillen. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoonkabel voorzichtig uit de kabelgoot omhoog te tillen.
    • Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoonkabel voorzichtig uit de kabelgoot omhoog te tillen.

  7. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoon uit z'n inkeping te tillen. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoon uit z'n inkeping te tillen.
    • Gebruik een pincet met botte uiteinden om de microfoon uit z'n inkeping te tillen.

  8. Steek een openingsplectrum tussen de onderkant van de batterij en de contactplaat van de batterij. Steek een openingsplectrum tussen de onderkant van de batterij en de contactplaat van de batterij.
    • Steek een openingsplectrum tussen de onderkant van de batterij en de contactplaat van de batterij.

  9. Steek een tweede openingsplectrum tussen de rechterzijde van de batterij en het batterijframe. Probeer te voorkomen dat je de batterij tijdens dit proces vervormt of doorboort. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze worden beschadigd. Druk het einde van je openingsplectrum omlaag om je batterij uit je toestel omhoog te duwen. Dit kan aardig wat kracht vereisen omdat de batterij vastgelijmd is.
    • Steek een tweede openingsplectrum tussen de rechterzijde van de batterij en het batterijframe.

    • Probeer te voorkomen dat je de batterij tijdens dit proces vervormt of doorboort. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze worden beschadigd.

    • Druk het einde van je openingsplectrum omlaag om je batterij uit je toestel omhoog te duwen. Dit kan aardig wat kracht vereisen omdat de batterij vastgelijmd is.

  10. Verwijder de batterij. Je kunt de oude lijm onder de batterij bij het weer in elkaar zetten van je toestel hergebruiken. Als je toch besluit nieuwe lijm te gebruiken, zorg dan dat je de oude lijm verwijdert en de voorheen gelijmde gebieden goed schoonmaakt met wat isopropyl alcohol (hoger dan 90% concentratie) alvorens de nieuwe lijm aan te brengen.
    • Verwijder de batterij.

    • Je kunt de oude lijm onder de batterij bij het weer in elkaar zetten van je toestel hergebruiken. Als je toch besluit nieuwe lijm te gebruiken, zorg dan dat je de oude lijm verwijdert en de voorheen gelijmde gebieden goed schoonmaakt met wat isopropyl alcohol (hoger dan 90% concentratie) alvorens de nieuwe lijm aan te brengen.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparatie voordat je je toestel weer sluit.

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

[Battery Calibration|Kalibreer]] je nieuwe batterij: Laad deze op tot 100% en laat je toestel nog minimaal twee uur aan de oplader liggen. Gebruik je toestel vervolgens tot deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je toestel tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100$.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

95.997 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

137 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 3

Afgelopen 7 dagen: 20

Afgelopen 30 dagen: 104

Altijd: 171