Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm in je Samsung Galaxy S9 te vervangen.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. Je batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als het per ongeluk wordt doorboord, maar de kans dat dat gebeurt is veel kleiner als de batterij ontladen is.

Note: deze handleiding toont hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame, het moederbord en de batterij laat zitten. Sommige vervangende schermen komen echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis), wat een andere procedure vereist - namelijk het transplanteren van interne onderdelen en het installeren van een nieuwe batterij. Zorg ervoor dat je het goede vervangende onderdeel hebt voordat je aan deze handleiding begint.

Deze handleiding bevat ook instructies voor het verwijderen van de glazen achterkant; hiervoor zul je ook vervangende lijm of kleefstrips nodig hebben om de achterkant weer terug aan de telefoon te bevestigen. Als je vervangende scherm niet met kleefstrips komt, kun je ook sterke dubbelzijdige tape gebruiken, zoals Tesa 61395 om deze te bevestigen.

Het openen van de Samsung Galaxy S9 zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Als je deze niet vervangt, zal je telefoon gewoon functioneren, maar zal deze niet meer waterdicht zijn.

Als het frame beschadigd of gebogen is, is het belangrijk dat je het ook vervangt. Anders kan het zijn dat het scherm niet correct past en dus kapot gaat vanwege de ongelijke druk die erop komt te staan.

Her proces waarbij je het scherm van het frame los haalt, sloopt normaal gezien het scherm, dus volg deze handleiding niet als je niet van plan bent het scherm te vervangen.

  1. Zet, voordat je begint, je telefoon uit.
    • Zet, voordat je begint, je telefoon uit.

    • Gebruik een opgewarmde iOpener aan de lange zijde van de telefoon om zo de lijm onder de glazen achterkant te verzachten. Laat de iOpener op z'n minst twee minuten z'n werk doen.

    • Het kan zijn dat je de iOpener opnieuw moet opwarmen en op de telefoon moet leggen tijdens de procedure om zo het kleefmiddel genoeg te verzachten zodat je het kunt knippen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je telefoon niet oververhit.

    • Het kleefmiddel in de Samsung Galaxy S9 is erg sterk. Als je geen iOpener hebt, kun je ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken om het toestel te openen. Wees voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit - het AMOLED-scherm en de interne batterij zijn beide zeer vatbaar voor schade vanwege oververhitting.

  2. In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.
    • In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.

    • Op de foto kun je zien hoe de kleefstrips aan de binnenkant van de achterkant zijn bevestigd.

    • Je gaat de strips doorsnijden op de plaatsen die je op de foto kunt zien:

    • Dikke laag aan kleefmiddel

    • Dunne laag aan kleefmiddel

    • Voorkom dat je snijdt of wrikt in dit gebied om zo de flexbkabel van de vingerafdruksensor te beschermen.

  3. Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen. Druk een zuignap op de glazen achterkant. Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.
    • Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen.

    • Druk een zuignap op de glazen achterkant.

    • Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vergt, maar onthoud dat je maar een heel kleine opening hoeft te creëren met de zuignap om je openingsplectrum erin te kunnen steken. Als het niet lukt, kun je meer warmte toepassen om de lijm te verzachten. De lijm koelt snel weer af dus het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen.

    • Schuif een openingsplectrum in de opening die je zojuist hebt gecreëerd en schuif deze in de richting van de onderste rechterhoek.

    • Schuif een tweede openingsplectrum in de opening en schuif deze in de richting van de onderste linkerhoek.

    • Schuif nu een derde openingsplectrum in de ruimte om te voorkomen dat het kleefmiddel zich weer aan de telefoon hecht tijdens de rest van het proces.

  4. Schuif de punt van de openingsplectrum nu vanaf de onderste linkerhoek langs de zijkant naar boven. Schuif de plectrum vervolgens om de bovenste linkerhoek heen en laat het daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten aan de telefoon.
    • Schuif de punt van de openingsplectrum nu vanaf de onderste linkerhoek langs de zijkant naar boven.

    • Schuif de plectrum vervolgens om de bovenste linkerhoek heen en laat het daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten aan de telefoon.

  5. Schuif de openingsplectrum van de onderste rechterhoek ook langs de zijkant naar boven. Gebruik meer warmte als de lijm te hard is om door te knippen. Tijdens het verwijderproces zal de achterste behuizing onder constante druk staan en deze kan dus breken als de lijm niet zacht genoeg is. Schuif de openingsplectrum om de hoek heen en snijd de resterende lijmresten aan de bovenkant van de telefoon weg.
    • Schuif de openingsplectrum van de onderste rechterhoek ook langs de zijkant naar boven.

    • Gebruik meer warmte als de lijm te hard is om door te knippen. Tijdens het verwijderproces zal de achterste behuizing onder constante druk staan en deze kan dus breken als de lijm niet zacht genoeg is.

    • Schuif de openingsplectrum om de hoek heen en snijd de resterende lijmresten aan de bovenkant van de telefoon weg.

    • Open de telefoon nog niet helemaal. De kwetsbare kabel van de vingerafdruksensor verbindt de achterkant nog steeds met het moederbord.

  6. Lift de zijkant van de glazen achterkant voorzichtig omhoog op de plaats van de geluidsknop. Gebruik de zijkant van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Lift de zijkant van de glazen achterkant voorzichtig omhoog op de plaats van de geluidsknop.

    • Gebruik de zijkant van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  7. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Volg, bij het in elkaar zetten, deze handleiding om de kleefstrip te vervangen en de glazen achterkant opnieuw te plaatsen.

    • Volg, als je de glazen achterkant wil vervangen, deze handleiding om het frame van de achterste camera, inclusief de vingerafdruksensor, te verplaatsen.

  8. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  9. Verwijder de acht 4 mm Phillips #00 schroeven.
    • Verwijder de acht 4 mm Phillips #00 schroeven.

  10. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat. Kantel of wiebel je plectrum om zo de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

    • Kantel of wiebel je plectrum om zo de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.

  11. Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van het plasticen paneel. Kantel of wiebel met je plectrum om de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van het plasticen paneel.

    • Kantel of wiebel met je plectrum om de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.

  12. Verwijder het plasticen paneel met daarin de NFC-antenne en de oplaadspoel.
    • Verwijder het plasticen paneel met daarin de NFC-antenne en de oplaadspoel.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te maken.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te maken.

  14. Verwijder de twee 4 mm Phillips #00 schroeven die het plasticen paneeltje op z'n plek houden.
    • Verwijder de twee 4 mm Phillips #00 schroeven die het plasticen paneeltje op z'n plek houden.

  15. Verwijder het plasticen paneel van het moederbord.
    • Verwijder het plasticen paneel van het moederbord.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen.

  17. Prepareer een iOpener en gebruik deze op het scherm voor minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.
    • Prepareer een iOpener en gebruik deze op het scherm voor minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.

    • Het kan zijn dat je de iOpener meerdere malen moet verwarmen om de telefoon warm genoeg te maken. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je tape over het scherm heen plakken om te voorkomen dat het scherm verder breekt en jezelf te behoeden voor glasscherven die in je vingers snijden.

    • Plak meerdere lagen tape over het scherm totdat deze volledig is beplakt.

    • Dit zorgt ervoor dat het scherm in een geheel los zal komen en biedt een structuur die het mogelijk maakt om je scherm eruit te liften.

    • Draag altijd oogbescherming om je ogen tijdens de reparatie te beschermen tegen mogelijk vrijkomend glas.

  18. Als het scherm warm aanvoelt, kun je de zuignap aan de bovenkant van het scherm plaatsen. Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet vast blijft zitten. Probeer in dat geval je scherm op te tillen met behulp van stevige tape of bevestig de zuignap met secondelijm en laat deze intrekken voordat je doorgaat.
    • Als het scherm warm aanvoelt, kun je de zuignap aan de bovenkant van het scherm plaatsen.

    • Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet vast blijft zitten. Probeer in dat geval je scherm op te tillen met behulp van stevige tape of bevestig de zuignap met secondelijm en laat deze intrekken voordat je doorgaat.

    • Schuif een openingsplectrum in de opening die je hebt gecreëerd en begin met het lossnijden van de lijm door je plectrum naar de linker bovenhoek te schuiven.

  19. Schuif nog een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon. Schuif een derde openingsplectrum in de opening om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht tijdens het verwijderen van het scherm.
    • Schuif nog een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon.

    • Schuif een derde openingsplectrum in de opening om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht tijdens het verwijderen van het scherm.

  20. Schuif nu de meest rechtse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame om de lijm door te snijden. Als het doorsnijden van de lijm niet helemaal lukt, kun je de iOpener opnieuw verwarmen en op je telefoon leggen.
    • Schuif nu de meest rechtse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame om de lijm door te snijden.

    • Als het doorsnijden van de lijm niet helemaal lukt, kun je de iOpener opnieuw verwarmen en op je telefoon leggen.

    • Schuif nu de meest linkse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame en laat deze daar zitten.

  21. Schuif vervolgens een vierde openingsplectrum in de linkerzijde van het frame en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om daar de lijm door te snijden. Wees je ervan bewust dat de flexkabel van het scherm net onder het midden van de telefoon bij de aan-/uitknop zit en zorg dat je deze niet doorsnijdt. Schuif nu een vijfde openingsplectrum in de telefoon aan de rechterkant van de telefoon en snijd de overgebleven lijm daar ook door.
    • Schuif vervolgens een vierde openingsplectrum in de linkerzijde van het frame en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om daar de lijm door te snijden.

    • Wees je ervan bewust dat de flexkabel van het scherm net onder het midden van de telefoon bij de aan-/uitknop zit en zorg dat je deze niet doorsnijdt.

    • Schuif nu een vijfde openingsplectrum in de telefoon aan de rechterkant van de telefoon en snijd de overgebleven lijm daar ook door.

  22. Als je alle lijm aan alle kanten hebt door weten te snijden kun je het scherm langzaam naar boven optillen en deze verwijderen. De schermkabel loopt door een gat in het middelste frame; dirigeer deze op voorzichtige wijze uit het frame zodat het scherm vrij komt en je deze kunt losmaken.
    • Als je alle lijm aan alle kanten hebt door weten te snijden kun je het scherm langzaam naar boven optillen en deze verwijderen.

    • De schermkabel loopt door een gat in het middelste frame; dirigeer deze op voorzichtige wijze uit het frame zodat het scherm vrij komt en je deze kunt losmaken.

    • Verwijder, voordat je het nieuwe scherm installeert, alle overgebleven lijmresten van het frame en maak de gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stofvrij stuk doek.

    • Als het frame gebogen is, of als er enige lijm- of glasresten overblijven, zal het nieuwe scherm niet correct kunnen worden geplaatst en kun je het beschadigen. Vervang, indien nodig, ook het scherm.

Conclusie

De beste manier om je scherm te bevestigen is met behulp van een op maat uitgesneden stuk dubbelzijdige tape. Plak de tape op de achterkant van het scherm, dirigeer vervolgens de schermkabel door het frame. Plaats het scherm in de juiste positie en druk het op z'n plek.

Zet je telefoon aan en test, indien mogelijk, of je reparatie is geslaagd voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je telefoon weer afsluit.

Breng je e-afval naar een  R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je problemen.

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

64.421 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

123 Leden

Excellent. But, I am not able to handle it. Please help.

gsn_raju55 - Antwoord

Excellent. But I am not into electronics. Please help me to replace display screens of my S6 and S9+ phones

gsn_raju55 - Antwoord

Is this guide missing parts too?

Kara Monster - Antwoord

I was able to do it a little under 3 hours. First time changing a smartphone screen myself. The tutorial is great. However, the toughest parts were figuring out the good amount of heat to apply and putting back the adhesives afterwards.

I used a heat gun instead of the IOpener for both the back plate and the front glass. Those step probably took most of the 3 hours.

Jacquelin Martineau-Rousseau - Antwoord

Jacquelin Martineau-Rousseau great to hear. I also want to try this tutorial but before I try, I need to find the best price for the replacement LCD. Where did you get yours? I am based in Ireland

Darren - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 120

Afgelopen 7 dagen: 808

Afgelopen 30 dagen: 3,551

Altijd: 63,934