Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een oude of kapotte batterij in een Samsung Galaxy A10 te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad, voor je eigen veiligheid, je batterij tot onder de 25% voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon. Dit verkleint het risico op brand- en/of ontploffingsgevaar als de batterij per ongeluk wordt beschadigd tijdens de reparatie.
Je zult vervangende kleefstrips of lijm nodig hebben om de onderdelen bij het weer in elkaar zetten van de telefoon vast te maken.

  1. Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon. Druk stevig om de kaarthouder eruit te duwen.
    • Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon.

    • Druk stevig om de kaarthouder eruit te duwen.

  2. Verwijder de SIM-kaarthouder. Zorg dat je, bij het weer inbrengen van de kaarten, de kaarten op de juiste manier positioneert.
    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je, bij het weer inbrengen van de kaarten, de kaarten op de juiste manier positioneert.

  3. De achterste behuizing wordt door plastic klemmen op z'n plek gehouden. Steek een openingsplectrum tussen het scherm en de achterste behuizing aan de onderkant van de telefoon, in de buurt van de oplaadpoort.
    • De achterste behuizing wordt door plastic klemmen op z'n plek gehouden.

    • Steek een openingsplectrum tussen het scherm en de achterste behuizing aan de onderkant van de telefoon, in de buurt van de oplaadpoort.

  4. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken.

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken.

  6. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken.

  7. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken.

  8. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  9. Verwijder de achterste behuizing. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

  10. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3mm lang).
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3mm lang).

  11. Gebruik het platte einde van een spudger om de cover van het moederbord omhoog te duwen en deze zo los te klikken uit de plastic klemmen die de cover op z'n plek houden. De klemmen kunnen wat weerstand bieden. Als je moeite hebt met het omhoogduwen van de cover, draai je spudger dan een beetje om het proces makkelijker te maken. Verwijder de cover van het moederbord.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de cover van het moederbord omhoog te duwen en deze zo los te klikken uit de plastic klemmen die de cover op z'n plek houden.

    • De klemmen kunnen wat weerstand bieden. Als je moeite hebt met het omhoogduwen van de cover, draai je spudger dan een beetje om het proces makkelijker te maken.

    • Verwijder de cover van het moederbord.

    • De overige plastic klemmen zouden in dit proces ook los moeten komen. Anders kun je ze gemakkelijk met je hand losmaken.

  12. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact.
    • Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabels van de interconnect en het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabels van de interconnect en het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabels van de interconnect en het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabels van de interconnect en het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  14. Verwijder de acht Phillips #00 schroeven uit de onderkant van de telefoon (3 mm lang).
    • Verwijder de acht Phillips #00 schroeven uit de onderkant van de telefoon (3 mm lang).

  15. Verwijder de cover van het dochterbord.
    • Verwijder de cover van het dochterbord.

  16. Gebruik een spudger om de interconnectkabel los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Verwijder de interconnectkabel.
    • Gebruik een spudger om de interconnectkabel los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

    • Verwijder de interconnectkabel.

  17. Leg een verwarmde iOpener op het scherm om de lijm onder de batterij te verzachten. Laat 'm gedurende minstens twee minuten liggen. Het kan nodig zijn dat je deze procedure aan aantal keren moet herhalen tijdens het vervangen van de batterij.
    • Leg een verwarmde iOpener op het scherm om de lijm onder de batterij te verzachten. Laat 'm gedurende minstens twee minuten liggen. Het kan nodig zijn dat je deze procedure aan aantal keren moet herhalen tijdens het vervangen van de batterij.

  18. Buig de schermkabel op voorzichtige wijze weg van de batterij om ruimte te maken voor het verwijderen van de batterij. Zorg dat je de kabel enkel lichtjes wegbuigt. Zorg dat je de kabel enkel lichtjes wegbuigt.
    • Buig de schermkabel op voorzichtige wijze weg van de batterij om ruimte te maken voor het verwijderen van de batterij.

    • Zorg dat je de kabel enkel lichtjes wegbuigt.

  19. Wees voorzichtig en zorg dat je de batterij tijdens dit proces niet vervormt. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken en ook exploderen als deze worden beschadigd. Gebruik dus geen excessieve kracht en gebruik geen metalen tools bij het loswrikken van de batterij. Steek een plastic kaart onder de onderkant van de batterij. Schuif deze voorzichtig onder de batterij door om de lijm los te maken.
    • Wees voorzichtig en zorg dat je de batterij tijdens dit proces niet vervormt. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken en ook exploderen als deze worden beschadigd. Gebruik dus geen excessieve kracht en gebruik geen metalen tools bij het loswrikken van de batterij.

    • Steek een plastic kaart onder de onderkant van de batterij.

    • Schuif deze voorzichtig onder de batterij door om de lijm los te maken.

    • Blijf de plastic kaart onder de batterij schuiven om de batterij los te krijgen van de behuizing.

  20. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Herinstalleer een kapotte of vervormde batterij nooit, aangezien dit een potentieel gevaar op kan leveren. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.

    • Bevestig de nieuwe batterij met een vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om deze op de juiste manier te positioneren, zorg je dat de kleefstrips op dezelfde plek komen te zitten als de oude kleefstrips en niet direct op de batterij. Druk de batterij tot slot stevig op z'n plek.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparatie voordat je de nieuwe kleefstrips of lijm aanbrengt en je je toestel definitief sluit.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Dien nieuwe kleefstrips of lijm toe waar nodig nadat je de desbetreffende gebieden schoon hebt gemaakt met isopropyl alcohol (>90%).

Kalibreer je nieuwe batterij voor een optimale performance: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je apparaat vervolgens totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je toestel tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Breng je e-afval naar een [E-Waste|door R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler|new_window=true]].

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag in onze antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

3.257 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 14

Afgelopen 7 dagen: 109

Afgelopen 30 dagen: 402

Altijd: 506