Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of kapotte batterij in je OnePlus Nord te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Dit verkleint het risico op een thermisch ongeluk bij het tijdens de reparatie per ongeluk beschadigen van de batterij.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen bij het weer in elkaar zetten van je toestel te bevestigen.

  1. Schakel je telefoon uit.
    • Schakel je telefoon uit.

    • Verwarm een iOpener om de kleefstrips onder de glazen achterkant te verwarmen. Leg je iOpener gedurende twee minunten op de achterkant. Het kan handig zijn om deze stap een aantal keer te herhalen tijdens het verwijderproces.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan wel extra voorzichtig—het AMOLED-scherm en de batterij zijn beide erg kwetsbaar voor warmteschade.

  2. Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijkant. Trek de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.
    • Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijkant.

    • Trek de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

  3. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de linker onderhoek. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de linker onderhoek.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als je je openingsplectrum eenmaal hebt ingebracht, kun je de zuignap verwijderen. Je kunt deze echter ook laten zitten ten behoeve van meer grip op je telefoon tijdens deze procedure.

  4. Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van het toestel, tussen de glazen achterkant en het frame van je telefoon. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar boven tot je de rechter bovenhoek hebt bereikt. Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm kun je je iOpener opnieuw op je toestel leggen om de lijm weer iets verder te verzwakken.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek van het toestel, tussen de glazen achterkant en het frame van je telefoon.

    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar boven tot je de rechter bovenhoek hebt bereikt.

    • Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm kun je je iOpener opnieuw op je toestel leggen om de lijm weer iets verder te verzwakken.

    • Laat je openingsplctrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Plaats een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van je toestel, onder de glazen achterkant. Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Plaats een derde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van je toestel, onder de glazen achterkant.

    • Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Breng een vierde openingsplectrum in de telefoon aan, deze keer in de linker bovenhoek. Schuif je plectrum langs de zijkant naar beneden totdat je de linker onderhoek hebt bereikt en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Breng een vierde openingsplectrum in de telefoon aan, deze keer in de linker bovenhoek.

    • Schuif je plectrum langs de zijkant naar beneden totdat je de linker onderhoek hebt bereikt en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

  7. Steek een vijfde openingsplectrum onder de linker onderhoek van je toestel, tussen het frame en de glazen achterkant. Schuif deze langs de onderkant richting de rechter onderhoek om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum onder de linker onderhoek van je toestel, tussen het frame en de glazen achterkant.

    • Schuif deze langs de onderkant richting de rechter onderhoek om de laatste stukken lijm door te snijden.

  8. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Zet, na het installeren van je nieuwe glazen achterkant, gedurende een aantal minuten een stevige, constante druk op je telefoon. Zo weet je zeker dat de lijm van de kleefstrips zich goed aan de telefoon zullen hechten. Je kunt hiervoor een stapel boeken gebruiken.

  9. Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de negen 3.6 mm lange schroeven uit de cover van het moederbord te verwijderen.
    • Gebruik een Phillips #00-schroevendraaier om de negen 3.6 mm lange schroeven uit de cover van het moederbord te verwijderen.

  10. Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het moederbord. Gebruik je openingsplectrum om de moederbordcover omhoog te tillen en deze los te maken uit de plastic klemmen die de cover in de behuizing vasthouden. Verwijder de moedebordcover.
    • Steek de punt van een openingsplectrum onder de cover van het moederbord.

    • Gebruik je openingsplectrum om de moederbordcover omhoog te tillen en deze los te maken uit de plastic klemmen die de cover in de behuizing vasthouden.

    • Verwijder de moedebordcover.

  11. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  12. Peuter de rode treklip en de bijbehorende zwarte sticker los van de zijkant van de batterij. Trek de treklip langzaam maar zeker omhoog om de kleefstrip onder de batterij los te trekken. Als de kleefstrips te sterk blijken te zijn, kun je ervoor kiezen om een verwarmde iOpener gedurende ongeveer twee minuten op het scherm te leggen. Als alternatief kun je ook een warmtepistool gebruiken om de lijm onder de batterij te verzwakken.
    • Peuter de rode treklip en de bijbehorende zwarte sticker los van de zijkant van de batterij.

    • Trek de treklip langzaam maar zeker omhoog om de kleefstrip onder de batterij los te trekken.

    • Als de kleefstrips te sterk blijken te zijn, kun je ervoor kiezen om een verwarmde iOpener gedurende ongeveer twee minuten op het scherm te leggen. Als alternatief kun je ook een warmtepistool gebruiken om de lijm onder de batterij te verzwakken.

  13. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Herinstalleer en hergebruik nooit een beschadigde of vervormde batterij, aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt.

    • Je kunt de oude kleefstrips wél hergebruiken, mits deze nog plakkerig zijn. Als je de kleefstrips hebt moeten verwijderen, vervang je deze met nieuwe, op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape.

Conclusie

Schakel je toestel, indien mogelijk, in en test al je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips bevestigt en je je toestel definitief sluit.

Bevestig je nieuwe batterij met op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om je nieuwe batterij op de juiste plek te plaatsen, breng je de nieuwe kleefstrips aan op de plek in het toestel waar de oude kleefstrips zich bevonden en niet direct op de batterij. Druk je nieuwe batterij vervolgens stevig op z'n plek.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig nadat je de voorheen gelijmde gebieden hebt schoongemaakt met wat isopropyl alcohol (>90%).

Kalibreer je nieuwe batterij voor een optimale performance: Laad deze op tot 100% en laat je toestel nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens totdat deze zich uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Breng je e-afval naar een door [E-Waste|R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler|new_window=true]].

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

87%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

29.954 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 20

Afgelopen 7 dagen: 156

Afgelopen 30 dagen: 680

Altijd: 5,206