Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Vooraf vereiste handleiding voor het veilig loskoppelen van de batterij voordat je reparaties begint.

  1. Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt. Zet je Mac aan en open Terminal. Kopieer en plak de volgende command (of type het precies na) in Terminal:
    • Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

  2. Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt.
    • Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen los te draaien. Deze hebben de volgende lengtes:

    • Vier 4.7 mm lange schroeven

    • Twee 6.6 mm lange schroeven

    • Let op de lichte hoek die de schroeven beschrijven als je ze eruit draait—het is de bedoeling dat je ze op eenzelfde wijze terugdraait.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je ze op de juiste plek terug schroeft en zo schade aan je toestel voorkomt.

  3. Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten. Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.
    • Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten.

    • Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.

  4. Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing. Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.
    • Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing.

    • Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.

  5. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.
    • Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.

  6. Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.
    • Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.

    • Twee extra verborgen klemmen in de buurt van het midden van de behuizing kunnen op dit punt los klikken, als ze dat nog niet eerder gedaan hadden.

    • Til de behuizing echter niet te ver op en probeer deze ook nog niet volledig te verwijderen.

  7. Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet omhoog.

    • Deze handeling kan wat kracht vereisen.

  8. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen:
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze aan op de juiste plek en breng je de schuifklemmen op één lijn met de houders bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens naar beneden en schuif de behuizing richting de scharnieren. Als de klemmen in elkaar grijpen, zou het schuiven moeten stoppen.

    • Als de schuifklemmen volledig in elkaar gegrepen hebben en de onderste behuizing op de juiste plek lijkt te zitten, druk je de behuizing stevig naar beneden om ook de verborgen klemmen vast te klikken. Je zou de klik moeten horen en voelen.

  9. Peuter de grote, rechthoekige cover, die aan de kant van het logic board het dichtst bij de batterij over het batterijbord zit, los en verwijder deze. Als de cover niet makkelijk los komt, kun je de lijm eronder door middel van een iOpener, föhn of warmtepistool proberen te verzachten. Vervolgens probeer je het nog eens.
    • Peuter de grote, rechthoekige cover, die aan de kant van het logic board het dichtst bij de batterij over het batterijbord zit, los en verwijder deze.

    • Als de cover niet makkelijk los komt, kun je de lijm eronder door middel van een iOpener, föhn of warmtepistool proberen te verzachten. Vervolgens probeer je het nog eens.

    • Als de cover tijdens het weer in elkaar zetten van het toestel niet goed lijkt te passen, kun je deze 180 graden draaien. Het moet goed geplaatst worden zodat de lijmkussens eronder in contact komen met de schroeven van het bord.

  10. Trek de tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit los. Het kan zijn dat de tape niet helemaal los komt; trek het in dat geval ver genoeg terug om in ieder geval goed bij de aansluiting te kunnen.
    • Trek de tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit los.

    • Het kan zijn dat de tape niet helemaal los komt; trek het in dat geval ver genoeg terug om in ieder geval goed bij de aansluiting te kunnen.

  11. Gebruik een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de datakabel van het batterijbord mee verbonden is, omhoog te klappen. Gebruik een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de datakabel van het batterijbord mee verbonden is, omhoog te klappen. Gebruik een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de datakabel van het batterijbord mee verbonden is, omhoog te klappen.
    • Gebruik een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de datakabel van het batterijbord mee verbonden is, omhoog te klappen.

  12. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel zelf.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel zelf.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven.

  14. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij voorzichtig op te tillen en zo de batterij los te koppelen. Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact gescheiden te houden terwijl je werkt. Als het per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij voorzichtig op te tillen en zo de batterij los te koppelen.

    • Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact gescheiden te houden terwijl je werkt. Als het per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro beschadigen.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

349.966 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 0

Afgelopen 7 dagen: 0

Afgelopen 30 dagen: 0

Altijd: 86