Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de vastgelijmde batterij van je MacBook Pro op veilige wijze te verwijderen met behulp van een iFixit-batterijvervangingskit. De lijmverwijderaar in je kit zal de lijm die de batterij aan de behuizing bevestigt oplossen, waardoor je deze makkelijker kunt verwijderen.

Apple riep voor dit model de batterijen terug in juni 2019—dus voordat je je batterij vervangt, kun je checken of je in aanmerking komt voor een gratis vervanging door Apple.

iFixit-lijmverwijderaar is licht ontvlambaar. Voer deze procedure dus uit in een goed geventileerde ruimte. Rook niet tijdens het proces en werk niet in de buurt van een open vuur.

Om het risico op schade te minimaliseren, schakel je je MacBook uit en laat je je batterij volledig ontladen voordat je deze procedure start. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt doorboord. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: de vloeistof die je gebruikt om de lijm onder de batterij te verzwakken, zal je speakers aantasten als deze in aanraking komt met de plastic speakerbehuizing. Deze handleiding laat je daarom ook zien hoe je de speakers verwijdert voordat je de batterij verwijdert. Het verwijderen van de speakers vereist ook het verwijderen van een aantal andere onderdelen, waaronder het logic board.

  1. Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:
    • Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:

    • Acht 3.1 mm lange schroeven

    • Twee 2.3 mm lange schroeven

  2. Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop. Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop.
    • Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop.

  3. De onderste behuizing heeft twee plastic haakjes (rood) die in de plastic klemmen in de bovenste behuizing (oranje) passen. Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen. Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen.
    • De onderste behuizing heeft twee plastic haakjes (rood) die in de plastic klemmen in de bovenste behuizing (oranje) passen.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen.

  4. Trek de sticker die over de batterijaansluiting is heen geplakt los.
    • Trek de sticker die over de batterijaansluiting is heen geplakt los.

  5. Til beide kanten van de batterijaansluiting voorzichtig omhoog om de aansluiting uit het contact op het logic board te duwen. Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt. Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt.
    • Til beide kanten van de batterijaansluiting voorzichtig omhoog om de aansluiting uit het contact op het logic board te duwen.

    • Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt.

  6. Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen. Buig ze vervolgens omhoog en uit de weg. De aansluitpunten van de kabels zijn erg fragiel en kwetsbaar. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting omhoog duwt en niet het contact of de kabel zelf. Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze vervolgens stevig in het contact met het platte deel van je spudger.
    • Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen. Buig ze vervolgens omhoog en uit de weg.

    • De aansluitpunten van de kabels zijn erg fragiel en kwetsbaar. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting omhoog duwt en niet het contact of de kabel zelf.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze vervolgens stevig in het contact met het platte deel van je spudger.

  7. Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg. Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg.
    • Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg.

  8. Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera uit het contact op het logic board te duwen. Zorg dat je parallel aan het logic board duwt, waarbij je de aansluiting eerst aan de ene en dan aan de andere kant duwt. Zo "loop" je de aansluiting als het ware uit het contact.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera uit het contact op het logic board te duwen.

    • Zorg dat je parallel aan het logic board duwt, waarbij je de aansluiting eerst aan de ene en dan aan de andere kant duwt. Zo "loop" je de aansluiting als het ware uit het contact.

  9. Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator af te trekken. De kabels zijn aan de ventilator vastgemaakt. Je zult deze dus voorzichtig van de ventilator af moeten trekken om te voorkomen dat ze beschadigd raken. Trek de kabels ook op voorzichtige wijze uit de plastic kabelgoot.
    • Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator af te trekken.

    • De kabels zijn aan de ventilator vastgemaakt. Je zult deze dus voorzichtig van de ventilator af moeten trekken om te voorkomen dat ze beschadigd raken.

    • Trek de kabels ook op voorzichtige wijze uit de plastic kabelgoot.

    • Bij het weer in elkaar zetten zou je gebruik moeten kunnen maken van de lijm die nog steeds op de kabel zit om de kabels weer her te bevestigen.

  10. Verwijder de vier 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de covers over de kabelaansluitingen van het I/O-bord bevestigen.
    • Verwijder de vier 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de covers over de kabelaansluitingen van het I/O-bord bevestigen.

  11. Verwijder de linkse cover. Gebruik het platte einde van een spudger om het linkereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Verwijder de linkse cover.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om het linkereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  12. Verwijder de rechter cover. Gebruik het platte einde van een spudger om het rechtereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Verwijder de rechter cover.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om het rechtereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  13. Trek de bovenste I/O-bordkabel los van de lijm die het aan de ventilator bevestigt.
    • Trek de bovenste I/O-bordkabel los van de lijm die het aan de ventilator bevestigt.

    • Verwijder de kabel.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de volgende drie schroeven, die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen, los te draaien:
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de volgende drie schroeven, die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen, los te draaien:

    • Eén 5.0 mm lange schroef met een 2.0 mm lange schouder.

    • Eén 4.0 mm lange schroef met een brede kop.

    • Eén 4.4 mm lange schroef.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te klappen. Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te klappen.

    • Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

  16. Til de ventilator op en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de kabel van de ventilator uit het contact te duwen. De kabel van de ventilator kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat deze beschadigd raakt, kun je deze langzaam lostrekken bij het optillen van de ventilator.
    • Til de ventilator op en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de kabel van de ventilator uit het contact te duwen.

    • De kabel van de ventilator kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat deze beschadigd raakt, kun je deze langzaam lostrekken bij het optillen van de ventilator.

    • Verwijder de ventilator.

  17. Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg. Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg.
    • Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg.

  18. Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 3.6 mm lange T5 Torx-schroef met een brede kop.

    • Eén 5.0 mm lange T5 Torx-schroef met een 2.0 mm lange schouder.

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef.

  19. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de linker ventilator omhoog te klappen. Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de linker ventilator omhoog te klappen.

  20. Til de ventilator omhoog en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de ventilatorkabel uit het contact te bevrijden. De ventilatorkabel kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, moet je deze rustig lostrekken tijdens het optillen van de ventilator.
    • Til de ventilator omhoog en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de ventilatorkabel uit het contact te bevrijden.

    • De ventilatorkabel kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, moet je deze rustig lostrekken tijdens het optillen van de ventilator.

    • Verwijder de ventilator.

  21. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  22. Til het einde van de SSD hoog genoeg op om deze over de speaker die er direct achter ligt heen te tillen. Til de SSD echter niet te hoog, aangezien je daarmee riskeert het contact of de pinnen te beschadigen. Trek de SSD in een rechte beweging uit het contact op het logic board.
    • Til het einde van de SSD hoog genoeg op om deze over de speaker die er direct achter ligt heen te tillen.

    • Til de SSD echter niet te hoog, aangezien je daarmee riskeert het contact of de pinnen te beschadigen.

    • Trek de SSD in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

  23. Gebruik de punt van een spudger om het sluitingsmechanisme op de I/O-bordaansluiting omhoog te klappen. Draai de spudger om en gebruik het platte einde om de kabel van het I/O-bord uit het contact te schuiven. Druk op het geopende sluitingsmechanisme om de I/O-kabel gemakkelijker uit het contact te kunnen schuiven. Dit kan helpen te voorkomen dat je de kabel, de aansluiting of het contact per ongeluk beschadigt.
    • Gebruik de punt van een spudger om het sluitingsmechanisme op de I/O-bordaansluiting omhoog te klappen.

    • Draai de spudger om en gebruik het platte einde om de kabel van het I/O-bord uit het contact te schuiven.

    • Druk op het geopende sluitingsmechanisme om de I/O-kabel gemakkelijker uit het contact te kunnen schuiven. Dit kan helpen te voorkomen dat je de kabel, de aansluiting of het contact per ongeluk beschadigt.

  24. Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven uit het I/O-bord.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven uit het I/O-bord.

  25. Til de binnenkant van het I/O-bord lichtjes omhoog en trek deze richting het midden van de MacBook, weg van de zijkant van de behuizing. Verwijder het I/O-bord.
    • Til de binnenkant van het I/O-bord lichtjes omhoog en trek deze richting het midden van de MacBook, weg van de zijkant van de behuizing.

    • Verwijder het I/O-bord.

  26. Verwijder de twee 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de cover over de touchpadkabelaansluiting op het logic board bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de cover over de touchpadkabelaansluiting op het logic board bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  27. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het touchpad uit het contact op het logic board los te koppelen. Het lichtjes draaien of kantelen van het platte einde van een spudger kan helpen bij het omhoog duwen van dit soort aansluitingen en contacten. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het touchpad uit het contact op het logic board los te koppelen.

    • Het lichtjes draaien of kantelen van het platte einde van een spudger kan helpen bij het omhoog duwen van dit soort aansluitingen en contacten.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt.

  28. Verwijder de kleine rubberen bescherming die op de schroef zit aan het einde van het koellichaam.
    • Verwijder de kleine rubberen bescherming die op de schroef zit aan het einde van het koellichaam.

  29. Verwijder de volgende zes schroeven die de logic board module aan de bovenste behuizing bevestigen.
    • Verwijder de volgende zes schroeven die de logic board module aan de bovenste behuizing bevestigen.

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

    • Twee 5.7 mm lange T5 Torx-schroeven

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef (deze is zilver en heeft een grotere kop dan de andere)

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.2 mm lange T5 Torx-schroef

    • Zet, bij het weer in elkaar zetten van het toestel, eerst alle schroeven op hun plek maar draai deze nog niet vast. Beweeg het logic board op z'n plek totdat alle schroeven in de juiste gaten vallen en de poorten overeenkomen met de openingen aan de zijkant van de bovenste behuizing. Draai dan pas alle schroeven strak vast.

  30. De volgende stappen laten in detail zien hoe je de zes gemarkeerde aansluitingen los koppelt. Zorg dat je iedere stap goed leest, aangezien deze aansluitingen alle verschillende zijn en dus verschillende instructies vereisen.
    • De volgende stappen laten in detail zien hoe je de zes gemarkeerde aansluitingen los koppelt. Zorg dat je iedere stap goed leest, aangezien deze aansluitingen alle verschillende zijn en dus verschillende instructies vereisen.

    • Microfoonkabel

    • Linkerspeakerkabel

    • Datakabel van het toestenbord

    • Rechterspeakerkabel

    • Backlightkabel van het toetsenbord

    • Schermdatakabel

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, checkt of alle aansluitingen op de juiste wijze zijn aangesloten.

  31. Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van de microfoon in is geplaatst, omhoog te klappen. Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt. Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van de microfoon in is geplaatst, omhoog te klappen.

    • Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt.

  32. Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact zelf kan ervoor zorgen dat deze loskomt van het logic board en dus niet meer zal werken. Vouw de kabel op voorzichtige wijze omhoog en uit de buurt van het logic board.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact zelf kan ervoor zorgen dat deze loskomt van het logic board en dus niet meer zal werken.

    • Vouw de kabel op voorzichtige wijze omhoog en uit de buurt van het logic board.

  33. Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los. Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los.
    • Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los.

  34. Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem van het ZIF-contact waar de datakabel van het toetsenbord mee is verbonden omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de gescharnierde sluitklem omhoog duwt en niet het contact zelf. Trek de datakabel van het toetsenbord uit het ZIF-contact. Zorg dat je parallel aan het logic board trekt en niet omhoog.
    • Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem van het ZIF-contact waar de datakabel van het toetsenbord mee is verbonden omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de gescharnierde sluitklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Trek de datakabel van het toetsenbord uit het ZIF-contact. Zorg dat je parallel aan het logic board trekt en niet omhoog.

  35. Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact kan ervoor zorgen dat deze los komt van het logic board en dus niet meer werkt. Vouw de kabel op voorzichtige wijze uit de weg van het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact kan ervoor zorgen dat deze los komt van het logic board en dus niet meer werkt.

    • Vouw de kabel op voorzichtige wijze uit de weg van het logic board.

  36. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  37. Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien. Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien.

  38. Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board. Til de schermdatakabel in geen geval omhoog, aangezien het contact erg kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board. Raak de contacten op de data-aansluiting of op het contact niet aan met je vingers noch met je tools, aangezien je hiermee oliën kunt achterlaten of de pinnen kunt beschadigen.
    • Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

    • Til de schermdatakabel in geen geval omhoog, aangezien het contact erg kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

    • Raak de contacten op de data-aansluiting of op het contact niet aan met je vingers noch met je tools, aangezien je hiermee oliën kunt achterlaten of de pinnen kunt beschadigen.

    • Buig de schermdatakabel richting de schermscharnieren om de schroeven op het MagSafe 2-bord bloot te leggen.

  39. Verwijder de twee 4.0 mm lange T5 Torx-schroeven uit het MagSafe 2-bord.
    • Verwijder de twee 4.0 mm lange T5 Torx-schroeven uit het MagSafe 2-bord.

  40. Til de volledige logic board module omhoog en trek deze weg van de muur van de bovenste behuizing. Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert. Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert.
    • Til de volledige logic board module omhoog en trek deze weg van de muur van de bovenste behuizing.

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert.

  41. Verwijder de volgende schroeven, die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende schroeven, die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 2.7 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef (met 4.5 mm lange schouder)

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

  42. Verwijder de linkerspeaker door deze lichtjes van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die het blokkeert weg te trekken. Verwijder de linkerspeaker door deze lichtjes van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die het blokkeert weg te trekken.
    • Verwijder de linkerspeaker door deze lichtjes van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die het blokkeert weg te trekken.

  43. Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 2.7 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

  44. De kabel van de rechterspeaker zit lichtjes vastgemaakt aan de bovenste behuizing. Trek de kabel van de rechterspeaker omhoog om deze van de bovenste behuizing los te maken.
    • De kabel van de rechterspeaker zit lichtjes vastgemaakt aan de bovenste behuizing.

    • Trek de kabel van de rechterspeaker omhoog om deze van de bovenste behuizing los te maken.

    • Duw de kabel, bij het weer in elkaar zetten van het toestel, tegen het aluminium frame boven de batterij.

  45. Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert. Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert.
    • Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert.

  46. Trek de tape die over de lintkabelaansluiting van het trackpad heen is geplakt, in de buurt van de voorkant van de MacBook Pro, los. Trek de tape die over de lintkabelaansluiting van het trackpad heen is geplakt, in de buurt van de voorkant van de MacBook Pro, los.
    • Trek de tape die over de lintkabelaansluiting van het trackpad heen is geplakt, in de buurt van de voorkant van de MacBook Pro, los.

  47. Gebruik de punt van een spudger om de zwarte sluitklem op de ZIF-aansluiting van de lintkabel van het trackpad omhoog te klappen. Gebruik de punt van een spudger om de zwarte sluitklem op de ZIF-aansluiting van de lintkabel van het trackpad omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de zwarte sluitklem op de ZIF-aansluiting van de lintkabel van het trackpad omhoog te klappen.

  48. Steek een openingsplectrum tussen de lintkabel van het trackpad en de batterij. Schuif je plectrum voorzichtig onder de lintkabel en beweeg deze over de hele lengte om de kabel van de lijm die het aan de batterij bevestigt te scheiden. De lintkabel kan makkelijk worden beschadigd. Indien nodig kun je wat warmte van je iOpener of een föhn gebruiken om de lijm te verzachten en de kabel met minder kracht te verwijderen.
    • Steek een openingsplectrum tussen de lintkabel van het trackpad en de batterij.

    • Schuif je plectrum voorzichtig onder de lintkabel en beweeg deze over de hele lengte om de kabel van de lijm die het aan de batterij bevestigt te scheiden.

    • De lintkabel kan makkelijk worden beschadigd. Indien nodig kun je wat warmte van je iOpener of een föhn gebruiken om de lijm te verzachten en de kabel met minder kracht te verwijderen.

  49. Verwijder de lintkabel van het trackpad. Verwijder de lintkabel van het trackpad.
    • Verwijder de lintkabel van het trackpad.

  50. Verwijder de twee 3.2 mm lange T5 Torx-schroeven die het batterijbord bevestigen.
    • Verwijder de twee 3.2 mm lange T5 Torx-schroeven die het batterijbord bevestigen.

  51. De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit werd geleverd kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit werd geleverd kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je deze gedurende het gehele proces daar zitten.

  52. Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe wijzend, til je de rechterkant op en leg je deze op een boek of een stuk schuim, zodat deze een lichte hoek beschrijft. In de volgende stappen zul je vloeibare lijmverwijderaar gebruiken aan de rechter buitenkant van de batterij. Het omhoog houden van deze kant van de MacBook Pro zal erbij helpen om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten stromen.
    • Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe wijzend, til je de rechterkant op en leg je deze op een boek of een stuk schuim, zodat deze een lichte hoek beschrijft.

    • In de volgende stappen zul je vloeibare lijmverwijderaar gebruiken aan de rechter buitenkant van de batterij. Het omhoog houden van deze kant van de MacBook Pro zal erbij helpen om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten stromen.

  53. Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden. iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.
    • Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden.

    • iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Oogbescherming wordt ook in je kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Er zitten ook beschermende handschoenen in je kit. Als je bang bent voor mogelijke huidirritaties, kun je nu je handschoenen aantrekken.

  54. Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar. Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt. Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.
    • Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar.

    • Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt.

    • Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde top van de dop af te knippen.

    • Des te dichter je bij het puntje van de dop knipt, des te meer controle je hebt bij het toedienen van de lijmverwijderaar.

    • Draai de dop weer veilig dicht voordat je verder gaat.

  55. Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de zijkant van de buitenste rechter batterijcel, aan de opgetilde kant van de laptop. Je hebt niet veel vloeistof nodig. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig zou hebben om alle batterijcellen te verwijderen.
    • Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de zijkant van de buitenste rechter batterijcel, aan de opgetilde kant van de laptop.

    • Je hebt niet veel vloeistof nodig. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig zou hebben om alle batterijcellen te verwijderen.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten intrekken voordat je verder gaat met de volgende stap.

  56. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenkant van de batterijcel. Het kan helpen om de kaart, als deze eenmaal onder de cel zit, lichtjes te draaien en kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro te creëren. Schuif de kaart verder onder de batterijcel om deze van de lijm te scheiden die het aan de bovenste behuizing van de MacBook Pro vasthoudt.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenkant van de batterijcel.

    • Het kan helpen om de kaart, als deze eenmaal onder de cel zit, lichtjes te draaien en kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro te creëren.

    • Schuif de kaart verder onder de batterijcel om deze van de lijm te scheiden die het aan de bovenste behuizing van de MacBook Pro vasthoudt.

  57. Til de batterijcel op om deze van de bovenste behuizing van de MacBook Pro te scheiden, maar probeer deze nog niet volledig te verwijderen. Laat je plastic kaart onder de batterijcel zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de bovenste behuizing gaat hechten.
    • Til de batterijcel op om deze van de bovenste behuizing van de MacBook Pro te scheiden, maar probeer deze nog niet volledig te verwijderen.

    • Laat je plastic kaart onder de batterijcel zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de bovenste behuizing gaat hechten.

  58. Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de opgetilde zijkant van de naastgelegen batterijcel. Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken onder de batterijcel voordat je verder gaat met de volgende stap.
    • Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de opgetilde zijkant van de naastgelegen batterijcel.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken onder de batterijcel voordat je verder gaat met de volgende stap.

  59. Schuif een hoek van je plastic kaart onder de tweede batterijcel. Duw de kaart onder de tweede batterijcel en schuif deze heen en weer om de lijm eronder van de batterijcel te scheiden. Laat de plastic kaart onder beide cellen zitten (of kantel deze uit de laptop) om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de batterijcel en de behuizing gaat hechten.
    • Schuif een hoek van je plastic kaart onder de tweede batterijcel.

    • Duw de kaart onder de tweede batterijcel en schuif deze heen en weer om de lijm eronder van de batterijcel te scheiden.

    • Laat de plastic kaart onder beide cellen zitten (of kantel deze uit de laptop) om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de batterijcel en de behuizing gaat hechten.

  60. Het is tijd om om te draaien. Verwijder het boek of stuk schuim onder je laptop en plaats deze onder de andere kant van je MacBook Pro. Het is tijd om om te draaien. Verwijder het boek of stuk schuim onder je laptop en plaats deze onder de andere kant van je MacBook Pro.
    • Het is tijd om om te draaien. Verwijder het boek of stuk schuim onder je laptop en plaats deze onder de andere kant van je MacBook Pro.

  61. Herhaal de procedure van de vorige stappen om de twee batterijcellen aan deze kant van de behuizing te scheiden: Dien lijmverwijderaar toe langs de opgetilde zijkant van de buitenste linker batterijcel en wacht 2-3 minuten om dit in te laten trekken. Schuif een hoek van een plastic kaart volledig onder de batterijcel om deze van de behuizing te scheiden.
    • Herhaal de procedure van de vorige stappen om de twee batterijcellen aan deze kant van de behuizing te scheiden:

    • Dien lijmverwijderaar toe langs de opgetilde zijkant van de buitenste linker batterijcel en wacht 2-3 minuten om dit in te laten trekken.

    • Schuif een hoek van een plastic kaart volledig onder de batterijcel om deze van de behuizing te scheiden.

    • Doe hetzelfde bij de naastgelegen batterijcel.

    • Laat je plastic kaart onder de cellen zitten of kantel deze naar de zijkant van de laptop om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cellen gaat hechten.

  62. Met de linkerkant van je MacBook Pro nog steeds opgetild, dien je een aantal druppels lijmverwijderaar toe tussen de middelste twee batterijcellen. Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken en ga dan pas verder.
    • Met de linkerkant van je MacBook Pro nog steeds opgetild, dien je een aantal druppels lijmverwijderaar toe tussen de middelste twee batterijcellen.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken en ga dan pas verder.

  63. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de middelste twee batterijcellen en onder de opgetilde kant van de rechtse middelste batterijcel. Schuif de kaart verder onder de batterijcel om de lijm die het bevestigt door te snijden. Probeer deze batterijcel nog niet volledig te verwijderen. Laat je plastic kaart op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de middelste twee batterijcellen en onder de opgetilde kant van de rechtse middelste batterijcel.

    • Schuif de kaart verder onder de batterijcel om de lijm die het bevestigt door te snijden.

    • Probeer deze batterijcel nog niet volledig te verwijderen. Laat je plastic kaart op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.

  64. Draai de twee losgemaakte rechter batterijcellen om en leg deze over de rand van de MacBook Pro als je dat nog niet hebt gedaan. Dit geeft je toegang tot de buitenste zijkant van de middelste cel. Draai de twee losgemaakte rechter batterijcellen om en leg deze over de rand van de MacBook Pro als je dat nog niet hebt gedaan. Dit geeft je toegang tot de buitenste zijkant van de middelste cel.
    • Draai de twee losgemaakte rechter batterijcellen om en leg deze over de rand van de MacBook Pro als je dat nog niet hebt gedaan. Dit geeft je toegang tot de buitenste zijkant van de middelste cel.

  65. Duw een hoek van je plastic kaart onder het plastic batterijframe en onder de nog steeds vastgelijmde zijkant van de onderste middelste batterijcel. Duw niet langs de kant die het dichtst bij de batterijaansluiting zit, aangezien je daarmee riskeert de lintkabel van het toetsenbord te beschadigen. Schuif je kaart helemaal onder de batterijcel en laat deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.
    • Duw een hoek van je plastic kaart onder het plastic batterijframe en onder de nog steeds vastgelijmde zijkant van de onderste middelste batterijcel.

    • Duw niet langs de kant die het dichtst bij de batterijaansluiting zit, aangezien je daarmee riskeert de lintkabel van het toetsenbord te beschadigen.

    • Schuif je kaart helemaal onder de batterijcel en laat deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.

  66. Verwijder de eerste plastic kaart die je onder de rechtse middelste batterijcel hebt geplaatst. Duw de andere kaart iets verder onder de batterijcel en laat deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten als je verder gaat. Duw de andere kaart iets verder onder de batterijcel en laat deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten als je verder gaat.
    • Verwijder de eerste plastic kaart die je onder de rechtse middelste batterijcel hebt geplaatst.

    • Duw de andere kaart iets verder onder de batterijcel en laat deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten als je verder gaat.

  67. Verwijder je boek of blok schuim. Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe gericht, til je de rechterkant op en leg je er een object onder zodat deze opgetild blijft.
    • Verwijder je boek of blok schuim.

    • Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe gericht, til je de rechterkant op en leg je er een object onder zodat deze opgetild blijft.

  68. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe tussen de twee middelste cellen zodat het onder de resterende batterijcel loopt.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe tussen de twee middelste cellen zodat het onder de resterende batterijcel loopt.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken voordat je verdergaat.

  69. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de opgetilde kant van de laatste batterijcel. Duw de kaart verder onder de batterijcel om de lijm door te snijden die het nog aan de behuizing bevestigt. Probeer de cel nog niet volledig te scheiden. Laat je plastic kaart op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de opgetilde kant van de laatste batterijcel.

    • Duw de kaart verder onder de batterijcel om de lijm door te snijden die het nog aan de behuizing bevestigt.

    • Probeer de cel nog niet volledig te scheiden. Laat je plastic kaart op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cel gaat hechten.

  70. Til de twee buitenste linker batterijcellen op en kantel deze uit de laptop om jezelf toegang te verschaffen tot de buitenkant van de laatste vastzittende batterijcel. Til de twee buitenste linker batterijcellen op en kantel deze uit de laptop om jezelf toegang te verschaffen tot de buitenkant van de laatste vastzittende batterijcel.
    • Til de twee buitenste linker batterijcellen op en kantel deze uit de laptop om jezelf toegang te verschaffen tot de buitenkant van de laatste vastzittende batterijcel.

  71. Herhaal het proces dat je bij de rechtse middelste batterijcel hebt voltrokken om de ook de linkse middelste batterijcel te scheiden van de lijm: Duw een hoek van je plastic kaart onder het plastic batterijframe en onder de laatste vastgelijmde batterijcel. Schuif je kaart helemaal onder de batterijcel en laat deze daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Herhaal het proces dat je bij de rechtse middelste batterijcel hebt voltrokken om de ook de linkse middelste batterijcel te scheiden van de lijm:

    • Duw een hoek van je plastic kaart onder het plastic batterijframe en onder de laatste vastgelijmde batterijcel.

    • Schuif je kaart helemaal onder de batterijcel en laat deze daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  72. Verwijder de eerste kaart die je onder de laatste batterijcel hebt geschoven. Verwijder de eerste kaart die je onder de laatste batterijcel hebt geschoven.
    • Verwijder de eerste kaart die je onder de laatste batterijcel hebt geschoven.

  73. Draai, nu je twee kaarten onder de laatste twee middelste cellen hebt geschoven, de kaarten om en til deze op om de batterijcellen, inclusief plastic frame en het batterijbord, volledig los te krijgen uit de behuizing van de MacBook Pro. Draai, nu je twee kaarten onder de laatste twee middelste cellen hebt geschoven, de kaarten om en til deze op om de batterijcellen, inclusief plastic frame en het batterijbord, volledig los te krijgen uit de behuizing van de MacBook Pro.
    • Draai, nu je twee kaarten onder de laatste twee middelste cellen hebt geschoven, de kaarten om en til deze op om de batterijcellen, inclusief plastic frame en het batterijbord, volledig los te krijgen uit de behuizing van de MacBook Pro.

  74. Til de batterij omhoog en verwijder deze uit de laptop. Verwijder alle oude lijmresten uit de behuizing van de MacBook Pro voordat je de nieuwe batterij installeert.
    • Til de batterij omhoog en verwijder deze uit de laptop.

    • Verwijder alle oude lijmresten uit de behuizing van de MacBook Pro voordat je de nieuwe batterij installeert.

    • Met een beetje geluk kun je de oude lijmstrips met je vingers uit de behuizing trekken.

    • Als dit niet lukt, dien je lijmverwijderaar toe op iedere kleefstrip en wacht je 2-3 minuten. Vervolgens schraap je de strips eruit met een plastic tool. Dit kan wat moeite kosten, dus wees geduldig.

    • Maak je laptop schoon en verwijder alle lijmverwijderaar die nog aanwezig is. Laat je MacBook Pro vervolgens een aantal minuten drogen.

    • De vervangende batterij in de iFixit-batterijvervangingskit wordt met een vooraf geïnstalleerde kleefstrip geleverd. Test of de batterij past voordat je de folie van de lijm af trekt en druk iedere cel vervolgens stevig op z'n plek. Als er nog folie op de batterij zit die niet op je oude zat, verwijder je deze nu.

    • Kalibreer je nieuwe batterij: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens 2 uur doorladen. Trek de oplader eruit en gebruik je laptop totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Wacht minstens 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je vreemd gedrag of andersoortige problemen tegenkomt na het installeren van je nieuwe batterij kan het nodig zijn om de SMC van je MacBook Pro te resetten.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

317.997 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

132 Leden

111 Opmerkingen

Do I need to remove all these things just to replace the battery or can I just remove the connectors above the battery than the battery?

Tony - Antwoord

I just went through this process yesterday, and today wondered why I needed to take all that crap out, because I don’t remember anything blocking the battery removal, that would require removing the speakers, logic board, etc. I think it’s because of the acetone adhesive solvent. It’s powerful stuff that can easily damage the system. Maybe, if you are able to get the battery out without the solvent, you can skip all the other stuff. I will say, however, that in my system, it seemed like the adhesive is real solid. It felt like I was pressing the card up against aluminum studs in the frame, until the solvent loosened it up. If you try to remove the battery without the solvent, be very careful not to use excessive force and warp your frame.

Edward Harvey -

I made it within 1 hour doing Steps 1-5, then Steps 46-50.

I removed battery heating the aluminium frame in the location of battery pack on the opposite side of the frame with NTE HG-300D Mini Heat Gun, and then gently peeling this battery pack with plastic spudger. You may need to reheat the area several times.

For 2 central battery elements you can't heat aluminium frame because they are below touchpad, so I peeled batteries a little bit with spudger, heated the underneath gently, and then peeled it again. Also dental floss could help cutting the glue underneath the battery.

pzhivulin - Antwoord

Thanks for your fast approach, worked fine for me as well! I did not use any glue dissolver at all.

Tom Vandepoel -

Same for me, about an hour. I didn’t use a heat gun, just finagled the tip of the adhesive dissolver around the edges and otherwise followed the directions using the plastic cards. That dissolver is great stuff, worked twice as fast as the instructions.

Bob Compono -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 283

Afgelopen 7 dagen: 2,054

Afgelopen 30 dagen: 8,812

Altijd: 190,579