Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de vastgelijmde batterij veilig uit je MacBook Pro te verwijderen met behulp van een batterij vervangingskit van iFixit. De lijmverwijderaar in je kit verzacht de lijm die de batterij bevestigt en zorgt ervoor dat je de batterij makkelijker kunt verwijderen. Als alternatief kun je een iOpener gebruiken om warmte toe te dienen en de lijm onder de batterij zo te verzachten en verwijderen.

De lijmverwijderaar van iFixit is licht ontvlambaar. Voer deze procedure daarom uit in een goed geventileerde ruimte, rook niet tijdens de reparatie en werk ook niet in de buurt van een open vuur.

Om het risico op schade te minimaliseren, ontlaad je de batterij van je MacBook voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt doorboord. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: De vloeistof die je gebruikt om de lijm te verzachten, kan ook bepaalde soorten plastic aantasten, zoals de plastic speakerbehuizingen in je MacBook Pro. Wees daarom voorzichtig bij het toedienen van de vloeistof.

Als je de oude lijmverwijderaar van iFixit gebruikt, met een apart flesje en een spuit (welke we niet langer verkopen), vind je hier iets andere instructies.

    • Twee 2.3 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Acht 3.0 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen en zorg dat ze op dezelfde plek teruggaan om schade aan je toestel te voorkomen.

  1. Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.
    • Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.

    • Trek de onderste behuizing rustig en op voorzichtige wijze weg van de bovenste behuizing om deze te verwijderen.

  2. De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd. Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.
    • De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd.

    • Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.

  3. Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.
    • Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.

  5. Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.
    • Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.

  6. Verwijder de twee 2.1 mm lange T5 Torx-schroeven die de beugel van de I/O-bordkabel - aan de kant van het logic board - bevestigen.
    • Verwijder de twee 2.1 mm lange T5 Torx-schroeven die de beugel van de I/O-bordkabel - aan de kant van het logic board - bevestigen.

  7. Pak de beugel van de I/O-bordkabel vast met een puncet en verwijder deze uit de MacBook.
    • Pak de beugel van de I/O-bordkabel vast met een puncet en verwijder deze uit de MacBook.

  8. Gebruik het platte einde van een spudger om de I/O-bordaansluiting recht uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Wees voorzichtig dat je hierbij enkel de I/O-bordkabel en niet het contact zelf omhoogduwt. Anders riskeer je het logic board permanent te beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de I/O-bordaansluiting recht uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Wees voorzichtig dat je hierbij enkel de I/O-bordkabel en niet het contact zelf omhoogduwt. Anders riskeer je het logic board permanent te beschadigen.

  9. Til de I/O-bordkabel - aan de kant van het logic board - omhoog en buig deze aan de kant. Om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, vouw je de kabel enkel vanaf de buiging die reeds aan de kant van het I/O-bord in de kabel zit.
    • Til de I/O-bordkabel - aan de kant van het logic board - omhoog en buig deze aan de kant.

    • Om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, vouw je de kabel enkel vanaf de buiging die reeds aan de kant van het I/O-bord in de kabel zit.

  10. Duw de punt van je spudger op voorzichtige wijze onder de kabel van de rechterspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board. Duw de punt van je spudger op voorzichtige wijze onder de kabel van de rechterspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board.
    • Duw de punt van je spudger op voorzichtige wijze onder de kabel van de rechterspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board.

  11. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  12. Trek de kabel van de rechterspeaker voorzichtig los van de bovenste behuizing. Trek de kabel van de rechterspeaker voorzichtig los van de bovenste behuizing. Trek de kabel van de rechterspeaker voorzichtig los van de bovenste behuizing.
    • Trek de kabel van de rechterspeaker voorzichtig los van de bovenste behuizing.

  13. Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.7 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.5 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

  14. Til de rechterspeaker aan de kabel uit de behuizing en verwijder deze. Til de rechterspeaker aan de kabel uit de behuizing en verwijder deze. Til de rechterspeaker aan de kabel uit de behuizing en verwijder deze.
    • Til de rechterspeaker aan de kabel uit de behuizing en verwijder deze.

  15. Steek de punt van een spudger onder de kabel van de linkerspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board. Steek de punt van een spudger onder de kabel van de linkerspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board.
    • Steek de punt van een spudger onder de kabel van de linkerspeaker, in de buurt van de aansluiting, en til deze uit het contact op het logic board.

  16. Verwijder de volgende schroeven, die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende schroeven, die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.7 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.5 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

  17. Til de hoek van de linkerspeaker omhoog en schuif deze weg van de batterij om deze te verwijderen. Wees voorzichtig dat je de speakerkabel hierbij niet kapot scheurt op het uitstekende schroefgat in de zijkant van de behuizing. Wees voorzichtig dat je de speakerkabel hierbij niet kapot scheurt op het uitstekende schroefgat in de zijkant van de behuizing.
    • Til de hoek van de linkerspeaker omhoog en schuif deze weg van de batterij om deze te verwijderen.

    • Wees voorzichtig dat je de speakerkabel hierbij niet kapot scheurt op het uitstekende schroefgat in de zijkant van de behuizing.

  18. Verwijder de vijf 3.7 mm lange T5 Torx-schroeven die de batterij aan de bovenste behuizing bevestigen.
    • Verwijder de vijf 3.7 mm lange T5 Torx-schroeven die de batterij aan de bovenste behuizing bevestigen.

    • Het kan zijn dat jouw specifieke model maar één enkele schroef heeft die het circuitbord van de batterij aan het frame bevestigt.

  19. De lijmverwijderaar die in de batterijvervangingskit van iFixit meegeleverd wordt, kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.
    • De lijmverwijderaar die in de batterijvervangingskit van iFixit meegeleverd wordt, kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een scherm aluminiumfolie tussen het scherm en je toetsenbord en laat je het daar zitten terwijl je werkt.

  20. Als je een iFixit-batterijkit met vloeibare lijmverwijderaar hebt, is het tijd om jezelf klaar te maken. Als je de alternatieve methode met de iOpener gebruikt, kun je de volgende drie stappen overslaan.
    • Als je een iFixit-batterijkit met vloeibare lijmverwijderaar hebt, is het tijd om jezelf klaar te maken.

    • Als je de alternatieve methode met de iOpener gebruikt, kun je de volgende drie stappen overslaan.

    • De lijmverwijderaar van iFixit bevat aceton, wat milde huid- en oogirritaties kan veroorzaken.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Oogbescherming wordt ook met de kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Er zitten ook beschermende handschoenen in de kit. Als je geen huidirritaties wilt, trek je nu je handschoenen aan.

  21. Trek de rubberen dop van de fles met lijmverwijderaar. Draai de dop om deze van de fles te verwijderen, voordat je de punt van de fles openknipt. Dit zal de fles openen en de druk in de fles op niveau laten komen, voordat je de punt doorknipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwacht uit de fles spuit bij het openknippen van de fles.
    • Trek de rubberen dop van de fles met lijmverwijderaar.

    • Draai de dop om deze van de fles te verwijderen, voordat je de punt van de fles openknipt.

    • Dit zal de fles openen en de druk in de fles op niveau laten komen, voordat je de punt doorknipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwacht uit de fles spuit bij het openknippen van de fles.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde punt van de fles door te knippen.

    • Hoe dichter je bij de punt knipt, des te meer controle je hebt bij het toedienen van de lijmverwijderaar.

    • Draai de dop weer op de fles om deze te sluiten voordat je verdergaat.

  22. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar in gelijke mate toe onder de zijkant van de meest rechtse batterijcel.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar in gelijke mate toe onder de zijkant van de meest rechtse batterijcel.

    • Je zult niet veel nodig hebben. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid aan vloeistof die je nodig hebt om alle batterijcellen te verwijderen.

    • Wacht gedurende 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken onder de batterijcel voordat je verdergaat.

    • Gebruik, indien nodig, meer lijmverwijderaar, maar dien nooit meer dan een aantal druppels per keer toe. Als je te veel gebruikt, loop je het risico dat de lijmverwijderaar de achterkant van je toetsenbord bereikt en deze beschadigt.

  23. Als je geen vloeibare lijmverwijderaar hebt, kun je een warme iOpener gebruiken om de lijm die de batterij aan de bovenste behuizing bevestigt te verwarmen en verzachten. Vervolgens kun je de batterijcel omhoog duwen. Gebruik de hete iOpener om de helft van de twee meest rechte batterijcellen te bedekken.
    • Als je geen vloeibare lijmverwijderaar hebt, kun je een warme iOpener gebruiken om de lijm die de batterij aan de bovenste behuizing bevestigt te verwarmen en verzachten. Vervolgens kun je de batterijcel omhoog duwen.

    • Gebruik de hete iOpener om de helft van de twee meest rechte batterijcellen te bedekken.

    • Na ongeveer een minuut kun je de iOpener opnieuw verwarmen en deze naar de andere helft van de twee rechtse batterijcellen verplaatsen.

  24. Duw een plastic kaart tussen de meest rechtse batterijcel en de bovenste behuizing en snijd de lijm ertussen door. Wees, gedurende deze procedure, voorzichtig dat je de batterijcellen niet beschadigt met je tools. Een beschadigde lithium-ion batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken en/of in brand vliegen. Gebruik enkel plastic wriktools.
    • Duw een plastic kaart tussen de meest rechtse batterijcel en de bovenste behuizing en snijd de lijm ertussen door.

    • Wees, gedurende deze procedure, voorzichtig dat je de batterijcellen niet beschadigt met je tools. Een beschadigde lithium-ion batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken en/of in brand vliegen. Gebruik enkel plastic wriktools.

    • Als je na het gebruik van de iOpener nog steeds moeite hebt met het loswrikken van de batterijcellen, verwarm je de iOpener nog eens.

  25. Gebruik de plastic kaart om de meest rechtse batterijcel uit de achterste behuizing te wrikken. Gebruik de plastic kaart om de meest rechtse batterijcel uit de achterste behuizing te wrikken.
    • Gebruik de plastic kaart om de meest rechtse batterijcel uit de achterste behuizing te wrikken.

  26. Herhaal deze procedure met de naastgelegen batterijcel: Dien een kleine hoeveelheid vloeibare lijmverwijderaar toe onder de batterijcel en wacht gedurende 2-3 minuten om dit te laten intrekken en de lijm te verzachten. Als alternatieve methode, kun je dit gebied met je iOpener verwarmen.
    • Herhaal deze procedure met de naastgelegen batterijcel:

    • Dien een kleine hoeveelheid vloeibare lijmverwijderaar toe onder de batterijcel en wacht gedurende 2-3 minuten om dit te laten intrekken en de lijm te verzachten.

    • Als alternatieve methode, kun je dit gebied met je iOpener verwarmen.

    • Duw een plastic kaart voor ongeveer twee centimeter tussen de batterijcel en de bovenste behuizing en wrik de cel voorzichtig omhoog om deze los te krijgen van de lijm.

  27. Laat je plastic kaart tijdelijk onder de twee meest rechtse batterijcellen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cellen en de behuizing hecht. Als je een iOpener gebruikt, verwarm deze dan opnieuw en leg deze opnieuw op de batterijcellen, deze keer de meest linkse. Laat de iOpener opnieuw voor meer dan een minuut liggen, waarbij je 'm in de tussentijd opnieuw opwarmt, om beide helften van de linker batterijcellen te verwarmen.
    • Laat je plastic kaart tijdelijk onder de twee meest rechtse batterijcellen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cellen en de behuizing hecht.

    • Als je een iOpener gebruikt, verwarm deze dan opnieuw en leg deze opnieuw op de batterijcellen, deze keer de meest linkse.

    • Laat de iOpener opnieuw voor meer dan een minuut liggen, waarbij je 'm in de tussentijd opnieuw opwarmt, om beide helften van de linker batterijcellen te verwarmen.

  28. Herhaal de bovengenoemde procedure om de twee linkse batterijcellen van de bovenste behuizing te scheiden. Onthoud dat je een klein beetje lijmverwijderaar toedient onder iedere batterijcel en gedurende 2-3 minuten wacht om dit te laten intrekken. Gebruik een tweede plastic kaart om de twee linkse batterijcellen van de bovenste behuizing te scheiden.
    • Herhaal de bovengenoemde procedure om de twee linkse batterijcellen van de bovenste behuizing te scheiden.

    • Onthoud dat je een klein beetje lijmverwijderaar toedient onder iedere batterijcel en gedurende 2-3 minuten wacht om dit te laten intrekken.

    • Gebruik een tweede plastic kaart om de twee linkse batterijcellen van de bovenste behuizing te scheiden.

  29. Laat de tweede plastic kart in de hoek tussen de twee linkse batterijcellen zitten.
    • Laat de tweede plastic kart in de hoek tussen de twee linkse batterijcellen zitten.

    • Je kunt in de volgende stappen een derde kaart of de kaart uit de rechterhoek gebruiken. De lijm in de rechterhoek zou nu droog en koud genoeg moeten zijn om de batterijcellen makkelijk te kunnen verwijderen.

  30. Om de twee laatste, middelste batterijcellen van de behuizing te scheiden, dien je wat meer druppels lijmverwijderaar (of je iOpener) toe onder iedere batterijcel. Wees voorzichtig bij het toedienen van de lijmverwijderaar, aangezien het trackpad onder deze cellen ligt.
    • Om de twee laatste, middelste batterijcellen van de behuizing te scheiden, dien je wat meer druppels lijmverwijderaar (of je iOpener) toe onder iedere batterijcel.

    • Wees voorzichtig bij het toedienen van de lijmverwijderaar, aangezien het trackpad onder deze cellen ligt.

    • Het kan handig zijn om een kant van de MacBook Pro omhoog te tillen om zo zeker te weten dat de lijmverwijderaar in de goede richting stroomt, dat is, onder de batterijcellen. Je kunt een dik boek of een blok schuim gebruiken om een kant van je MacBook op te tillen terwijl je aan het werk bent.

    • Steek de kaart ongeveer twee centimer tussen de linker middelste batterijcel en de bovenste behuizing en scheid op deze manier de lijm tussen de cel en de behuizing.

  31. Trek de kaart weer weg en steek deze vervolgens ongeveer twee centimeter tussen de rechter middelste batterijcel en de bovenste behuizing en scheid ook hier de lijm van de cel. Trek de kaart weer weg en steek deze vervolgens ongeveer twee centimeter tussen de rechter middelste batterijcel en de bovenste behuizing en scheid ook hier de lijm van de cel.
    • Trek de kaart weer weg en steek deze vervolgens ongeveer twee centimeter tussen de rechter middelste batterijcel en de bovenste behuizing en scheid ook hier de lijm van de cel.

  32. Bij deze stap aangekomen, zouden de buitenste batterijcellen inmiddels los moeten zijn gekomen en zou je enkel nog wat weerstand voelen bij de twee middelste cellen. Als dit niet zo is, ga dan terug en herhaal de stappen om de buitenste cellen los te maken. Wrik de twee middelste cellen omhoog om ook deze te scheiden van de bovenste behuizing. Til de batterijcellen vervolgens uit het toestel.
    • Bij deze stap aangekomen, zouden de buitenste batterijcellen inmiddels los moeten zijn gekomen en zou je enkel nog wat weerstand voelen bij de twee middelste cellen. Als dit niet zo is, ga dan terug en herhaal de stappen om de buitenste cellen los te maken.

    • Wrik de twee middelste cellen omhoog om ook deze te scheiden van de bovenste behuizing. Til de batterijcellen vervolgens uit het toestel.

  33. Verwijder de batterij. Voordat je je nieuwe batterij installeert, verwijder je alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.
    • Verwijder de batterij.

    • Voordat je je nieuwe batterij installeert, verwijder je alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.

    • Met een beetje geluk kun je alle lijmstrips met je vingers uit je laptop verwijderen.

    • Als dit niet het geval is, kun je elk gebied dat lijmresten bevat indeppen met lijmverwijderaar. Wacht dan 2-3 minuten en schraap het er dan uit met een openingsplectrum of een van de andere tools in je kit. Dit kan wat werk vereisen, dus wees geduldig.

    • Dep de laptop vervolgens droog en zorg dat er geen lijmverwijderaar meer aanwezig is. Geef je MacBook Pro daarna tijd om te drogen.

    • De vervangende batterij in je kit wordt geleverd met vooraf geïnstalleerde kleefstrips. Test of de batterij past voordat je de beschermfolie eraf trekt. Als dit zo is, kun je de folie weghalen en de batterij stevig op z'n plek drukken. Als er nog extra folie op de batterij zit, haal je deze ook nu weg.

    • Kalibreer je vers geïnstalleerde batterij: laad deze op tot 100% en laat 'm nog minstens twee uur doorladen. Haal je laptop van de oplader en gebruik deze totdat deze zichzelf uitschakelt vanwege een lege batterij. Wacht 5 uur en laad je laptop nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je onverwacht of vreemd gedrag in je laptop ziet, of je hebt problemen nadat je je nieuwe batterij hebt geïnstalleerd, kan het handig zijn de SMC van je MacBook Pro te resetten.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

413.825 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

125 Leden

What is the part number for the mid 2014 13 inch MacBook Pro battery? I see a lot of batteries for sale for the mid 2013 online. Are they compatible?

johnpaeng - Antwoord

Macbook Pro A1502 not charging after disassembly/assembly (I just wanted to clean the touchpad). MagSafe is orange but the Macbook is not charging - running only when plugged in. MacOS says the battery needs to be replaced - even if it has 82% charged.. I alson tried reset of SMC and PRAM with no effect..

Any advice? Thanks

tommy69 - Antwoord

Same problem here. Did you find a solution?

Tim Bo -

guys same problem, did you find some solution? @tim_bo @tommy69

Alpay -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 109

Afgelopen 7 dagen: 771

Afgelopen 30 dagen: 3,619

Altijd: 214,887