Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de linker speaker van de MacBook Air uit begin 2020 te verwijderen of te vervangen.

  1. Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.
    • Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.

    • Als je MacBook op Big Sur v11.1 of nieuwer draait, kan het uitschakelen van de Auto Boot-functie mogelijk niet werken. Je kunt het proces vervolgen, maar zorg in dat geval wel dat je de batterij, zodra je deze kunt bereiken, direct loskoppelt.

    • Schakel je MacBook Air volledig uit en koppel alle aangesloten kabels los. Klap het scherm dicht en draai de gehele laptop om en leg deze ondersteboven weer neer.

    • Gebruik een P5-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Twee 7.9 mm lange schroeven.

    • Twee 7.1 mm lange schroeven.

    • Zes 2.6 mm lange schroeven.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat deze weer op de juiste plek terug worden geplaatst. Zo voorkom je schade aan je MacBook.

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen:
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken.

    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze op de juiste plek aan en druk je deze stevig omlaag om de behuizing in de twee verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is hoor en voel je de behuizing vastklikken.

  3. Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.
    • Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.

  4. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.

  5. De linker speaker bevindt zich aan de rechterkant bij het werken in de MacBook, aangezien je MacBook tijdens de reparatie op z'n kop ligt. Schuif de punt van je spudger onder de linker speakerkabel en wrik deze in een rechte beweging omhoog om deze van het logic board los te koppelen. Nu de aansluiting losgekoppeld is, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze van de lijm op het logic board los te maken.
    • De linker speaker bevindt zich aan de rechterkant bij het werken in de MacBook, aangezien je MacBook tijdens de reparatie op z'n kop ligt.

    • Schuif de punt van je spudger onder de linker speakerkabel en wrik deze in een rechte beweging omhoog om deze van het logic board los te koppelen.

    • Nu de aansluiting losgekoppeld is, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze van de lijm op het logic board los te maken.

  6. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de linker speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de linker speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  7. Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de uitrekbare kleefstrip los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken. Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek de kleefstrip langzaam maar zeker onder de speaker vandaan. Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk, oftewel zo parallel aan de laptop als mogelijk. Probeer echter te voorkomen dat je de kleefstrip over de rand van de laptop schuurt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de uitrekbare kleefstrip los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.

    • Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek de kleefstrip langzaam maar zeker onder de speaker vandaan.

    • Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk, oftewel zo parallel aan de laptop als mogelijk. Probeer echter te voorkomen dat je de kleefstrip over de rand van de laptop schuurt.

    • Trek de kleefstrip weg tot deze onder de speaker vandaan is gekomen.

    • Als de kleefstrip breekt of scheurt, kun je een verwarmde iOpener, een warmtepistool of een föhn gebruiken om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Verwarm de speaker om de lijm eronder te verzwakken.

    • Schuif op voorzichtige wijze een spudger of openingsplectrum onder de speaker om deze van de kleefstrip te scheiden.

  8. Verwijder de linker speaker. Zorg dat je bij het weer installeren van de speaker ook een nieuwe kleefstrip onder de speaker bevestigt voordat je deze terug in de behuizing plaatst. Zo zorg je ervoor dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.
    • Verwijder de linker speaker.

    • Zorg dat je bij het weer installeren van de speaker ook een nieuwe kleefstrip onder de speaker bevestigt voordat je deze terug in de behuizing plaatst. Zo zorg je ervoor dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

en nl

92%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

57.675 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

139 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 2

Afgelopen 7 dagen: 9

Afgelopen 30 dagen: 49

Altijd: 263