Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de schermmodule, inclusief frame, van je Huawei P9 te vervangen.

Ontlaad de batterij van je telefoon, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25%. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord. Je verkleint het risico door je batterij te ontladen.

  1. Schakel als eerste je telefoon uit en verwijder de SIM-kaarthouder. Schroef de twee P2 Pentalobe-schroeven, die zich aan de onderkant naast de USB-C poort bevinden, los. Als het scherm gebarsten is, kan het handig zijn om het te beplakken met tape en jezelf zo te beschermen tegen mogelijk rondvliegende glasscherven. Zo zorg je ook dat je een betere grip kunt krijgen.
    • Schakel als eerste je telefoon uit en verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Schroef de twee P2 Pentalobe-schroeven, die zich aan de onderkant naast de USB-C poort bevinden, los.

    • Als het scherm gebarsten is, kan het handig zijn om het te beplakken met tape en jezelf zo te beschermen tegen mogelijk rondvliegende glasscherven. Zo zorg je ook dat je een betere grip kunt krijgen.

  2. Voorkom dat je enkel het glazen scherm omhoog tilt. Zorg dat je de hele schermmodule omhoog tilt zodat je geen schade berokkent aan het scherm. Gebruik een iSclack of een zuignap om de telefoonmodule van het achterste paneel te scheiden.
    • Voorkom dat je enkel het glazen scherm omhoog tilt. Zorg dat je de hele schermmodule omhoog tilt zodat je geen schade berokkent aan het scherm.

    • Gebruik een iSclack of een zuignap om de telefoonmodule van het achterste paneel te scheiden.

    • Als je de telefoonmodule niet op weet te tillen uit de achterste behuizing, kun je de punt van een spudger in de hoofdtelefoonjack steken en de telefoonmodule omhoog duwen todat je een opening hebt weten te creëren tussen de telefoonmodule en het achterste paneel. Gebruik je spudger vervolgens om de module uit de achterste behuizing te duwen.

    • Verwijder de achterste behuizing nog niet helemaal, aangezien er nog een kabel aan verbonden is. Deze loopt van de vingerafdruksensor naar de schermunit.

  3. Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger. Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger.
    • Koppel de vingerafdruksensor los met behulp van je spudger.

  4. Koppel de antennakabel los. Verwijder de sticker bovenop de schroef. Verwijder de sticker bovenop de schroef.
    • Koppel de antennakabel los.

    • Verwijder de sticker bovenop de schroef.

  5. Schroef de twee Phillips #00 schroeven die de metalen plaat op z'n plek houden los. De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen. De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen.
    • Schroef de twee Phillips #00 schroeven die de metalen plaat op z'n plek houden los.

    • De plaat, die de batterijaansluiting beschermt, bevat twee kleine haakjes aan beide kanten. Gebruik een pincet om deze los te maken en maak de plaat los uit de scharnieren door deze naar boven te duwen.

  6. Nu kun je de batterijaansluiting loskoppelen en naar de zijkant buigen. Het EVA-L09 model heeft een NFC-antenne die op de batterij vast is gemaakt.
    • Nu kun je de batterijaansluiting loskoppelen en naar de zijkant buigen.

    • Het EVA-L09 model heeft een NFC-antenne die op de batterij vast is gemaakt.

    • Als je de batterij enkel verwijdert om toegang te krijgen tot het scherm dan kun je de NFC op de batterij laten zitten.

    • Markeer de plek waar de NFC zich bevond, zodat je weet waar deze terug geplaatst moet worden bij het weer in elkaar zetten van je toestel. Trek het er in dat geval voorzichtig van af en zorg dat je de antenne niet scheurt of anderszins beschadigt.

    • Plaats de NFC-antenne, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, op de plek waar deze zich op de batterij bevond, zodat de aansluiting in het contact past.

  7. Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt. Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt.
    • Maak de einden van de kleefstrips los en zorg dat je een goede grip hebt.

  8. De batterij wordt op z'n plek gehouden met drie stukken kleefstrips, een verwijderbare treklip in het midden en aan de kant van de SIM-kaarthouder. De derde kleefstrip, aan de kant van de knoppen, heeft geen treklip. Trek de kleefstrips in een rustige maar constante beweging weg om zo de batterij los te krijgen. Als een van de kleefstrips of treklipjes afbreekt, kun je altijd een iOpener gebruiken om de kleefstrips te verzachten. Op die manier kun je de batterij er met een spudger alsnog uit duwen.
    • De batterij wordt op z'n plek gehouden met drie stukken kleefstrips, een verwijderbare treklip in het midden en aan de kant van de SIM-kaarthouder. De derde kleefstrip, aan de kant van de knoppen, heeft geen treklip.

    • Trek de kleefstrips in een rustige maar constante beweging weg om zo de batterij los te krijgen.

    • Als een van de kleefstrips of treklipjes afbreekt, kun je altijd een iOpener gebruiken om de kleefstrips te verzachten. Op die manier kun je de batterij er met een spudger alsnog uit duwen.

    • Er lopen twee kabels direct onder de batterij door. Zorg dat je deze niet beschadigt als je de batterij met je spudger omhoog probeert te duwen. Je kunt de positie van de kabels zien op de laatste foto.

    • Til de batterij langzaam maar zeker richting de kant van de koppen en maak deze los van de resterende, verborgen kleefstrip.

    • Vervang, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de oude kleefstrips met kleefstrips met treklipjes, dubbelzijdige tape of vooraf op maat gesneden kleefstrips.

  9. Verwijder de andere vijf Phillips #00 schroeven uit het moederbord.
    • Verwijder de andere vijf Phillips #00 schroeven uit het moederbord.

  10. Koppel zowel de flexkabel van het moederbord alsook de kabels van de aan-/uitknop en de volumeknoppen los. Koppel de flexkabel van het LCD-scherm los. Koppel de flexkabel van het LCD-scherm los.
    • Koppel zowel de flexkabel van het moederbord alsook de kabels van de aan-/uitknop en de volumeknoppen los.

    • Koppel de flexkabel van het LCD-scherm los.

  11. Verwijder de moederbordmodule. Verwijder de oorstukspeaker (onthoud dat er lijm onder zit).
    • Verwijder de moederbordmodule.

    • Verwijder de oorstukspeaker (onthoud dat er lijm onder zit).

  12. Verwijder de nabijheidssensormodule uit de beugel. Als het nieuwe scherm niet met de rubberen pakking van de nabijheidssensor wordt geleverd, dan zul je deze van je oude scherm over moeten zetten.
    • Verwijder de nabijheidssensormodule uit de beugel.

    • Als het nieuwe scherm niet met de rubberen pakking van de nabijheidssensor wordt geleverd, dan zul je deze van je oude scherm over moeten zetten.

    • Trek de flexkabel van het moederbord op voorzichtige wijze los.

  13. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven uit het dochterbord. Verwijder de metalen beugel op voorzichtige wijze. De aansluiting van de hoofdtelefoonjack kan er nog steeds aan vast zitten. Koppel de flexaansluiting van het moederbord los en duw de kabel uit de weg.
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven uit het dochterbord.

    • Verwijder de metalen beugel op voorzichtige wijze. De aansluiting van de hoofdtelefoonjack kan er nog steeds aan vast zitten.

    • Koppel de flexaansluiting van het moederbord los en duw de kabel uit de weg.

  14. Koppel de flexaansluiting van de hoofdtelefoonjack los. Koppel de antennekabel los.
    • Koppel de flexaansluiting van de hoofdtelefoonjack los.

    • Koppel de antennekabel los.

  15. Koppel de aansluiting van de luidspreker los. Verwijder het dochterbord. Wrik de speaker los van de lijm die het aan de schermmodule vasthoudt.
    • Koppel de aansluiting van de luidspreker los.

    • Verwijder het dochterbord.

    • Wrik de speaker los van de lijm die het aan de schermmodule vasthoudt.

  16. Verwijder de hoofdtelefoonjack uit de inkeping in het toestel. Wrik de trilmotor uit de inkeping in de schermmodule. Verwijder de kwetsbare contactkabel op voorzichtige wijze van de lijm die het aan het frame bevestigt.
    • Verwijder de hoofdtelefoonjack uit de inkeping in het toestel.

    • Wrik de trilmotor uit de inkeping in de schermmodule.

    • Verwijder de kwetsbare contactkabel op voorzichtige wijze van de lijm die het aan het frame bevestigt.

  17. Verwijder de antennekabel, de aan-/uitknopkabel en de volumeknoppenkabel aan beide zijden. Check je nieuwe onderdeel en vergelijk deze met je oude onderdeel. Het kan nodig zijn om wat kleine onderdelen over te zetten van je oude naar je nieuwe onderdeel. Er bevinden zich thermische kussens (roze, rubberachtige blokjes) aan de achterkant van het moederbord, welke zorgen voor de verdeling van de warmte. Als deze kapot of uitgedroogd zijn of aan de oude schermmodule blijven plakken, kan het nodig zijn om de oude te vervangen. Breng de nieuwe kussens aan op je schermmodule of het moederbord.
    • Verwijder de antennekabel, de aan-/uitknopkabel en de volumeknoppenkabel aan beide zijden.

    • Check je nieuwe onderdeel en vergelijk deze met je oude onderdeel. Het kan nodig zijn om wat kleine onderdelen over te zetten van je oude naar je nieuwe onderdeel.

    • Er bevinden zich thermische kussens (roze, rubberachtige blokjes) aan de achterkant van het moederbord, welke zorgen voor de verdeling van de warmte. Als deze kapot of uitgedroogd zijn of aan de oude schermmodule blijven plakken, kan het nodig zijn om de oude te vervangen. Breng de nieuwe kussens aan op je schermmodule of het moederbord.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

90.416 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

Één commentaar

thank you ifixit

safi alsafi - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 8

Afgelopen 30 dagen: 26

Altijd: 7,430