Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de optische schijf van je Playstation 4 te vervangen.

In de 1XXX-serie modellen van de PS4 zijn de optische schijf en het moederbord met elkaar gecombineerd. Als je dus enkel de optische schijf vervangt, zul je achterblijven met een niet-functionerende spelcomputer. Zorg dat je de juiste optische schijf/moederbord-combinatie voor jouw PS4-model bestelt en vervang beide onderdelen tegelijkertijd.

Schakel je PS4 uit en haal de stekker uit het stopcontact voordat je met enige reparatie begint.

  1. Draai de PS4 om, zodat deze met de onderkant/achterkant naar boven wijst.
    • Draai de PS4 om, zodat deze met de onderkant/achterkant naar boven wijst.

  2. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen.
    • Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen.

  3. Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen. Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen.
    • Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen.

  4. Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4. Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4.
    • Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4.

  5. Gebruik je duimen om de onderste behuizing omhoog en van de PS4 weg te tillen. De onderste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic klemmen. Je zult dus aanzienlijke kracht uit moeten oefenen om de onderste behuizing los te krijgen.
    • Gebruik je duimen om de onderste behuizing omhoog en van de PS4 weg te tillen.

    • De onderste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic klemmen. Je zult dus aanzienlijke kracht uit moeten oefenen om de onderste behuizing los te krijgen.

  6. Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen . Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen .
    • Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen .

  7. Verwijder de drie 9.7 mm lange Torx Security-schroeven. Verwijder de twee 41 mm lange Phillips-schroeven inclusief beugels.
    • Verwijder de drie 9.7 mm lange Torx Security-schroeven.

    • Verwijder de twee 41 mm lange Phillips-schroeven inclusief beugels.

  8. Til de stroomvoorziening in een rechte beweging omhoog en uit de PS4. De stroomvoorziening wordt stevig op z'n plek gehouden door een soort vorken die zich aan de linkerzijde bevinden. Het kan meerdere pogingen kosten om de stroomvoorziening te verwijderen. Zorg dat je de vorken, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, goed hebt gepositioneerd alvorens je de stroomvoorziening op de juiste plek terugplaatst.
    • Til de stroomvoorziening in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.

    • De stroomvoorziening wordt stevig op z'n plek gehouden door een soort vorken die zich aan de linkerzijde bevinden. Het kan meerdere pogingen kosten om de stroomvoorziening te verwijderen.

    • Zorg dat je de vorken, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, goed hebt gepositioneerd alvorens je de stroomvoorziening op de juiste plek terugplaatst.

  9. Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen.

  10. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen.
    • Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen.

  11. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden.
    • Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden.

  12. Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt. Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt.
    • Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt.

  13. Verwijder de WiFi-antenne. Verwijder de WiFi-antenne.
    • Verwijder de WiFi-antenne.

  14. Gebruik je nagels om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die zich aan de bovenkant van de optische schijf bevindt, naar beneden te drukken. Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel los te koppelen door deze aan de zwarte lip van het contact weg te trekken. Je hoeft de metalen uitwerphendel niet weer in te drukken bij het weer aansluiten van de lintkabel. Je hoort als het goed is een klik als de kabel er volledig in is geduwd.
    • Gebruik je nagels om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die zich aan de bovenkant van de optische schijf bevindt, naar beneden te drukken.

    • Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel los te koppelen door deze aan de zwarte lip van het contact weg te trekken.

    • Je hoeft de metalen uitwerphendel niet weer in te drukken bij het weer aansluiten van de lintkabel. Je hoort als het goed is een klik als de kabel er volledig in is geduwd.

  15. Gebruik je nagel om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die aan het moederbord is verbonden, naar beneden te duwen. Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel, door deze aan de zwarte lip weg te trekken, los te koppelen. Leg de lintkabel aan de kant voor het weer in elkaar zetten van je toestel.
    • Gebruik je nagel om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die aan het moederbord is verbonden, naar beneden te duwen.

    • Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel, door deze aan de zwarte lip weg te trekken, los te koppelen.

    • Leg de lintkabel aan de kant voor het weer in elkaar zetten van je toestel.

  16. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen.

  17. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen.
    • Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen.

  18. Verwijder de vier schroeven die de optische schijf bevestigen: Drie 9.7 mm lange Torx-schroeven
    • Verwijder de vier schroeven die de optische schijf bevestigen:

    • Drie 9.7 mm lange Torx-schroeven

    • Eén 6.2 mm lange Phillips-schroef

  19. Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4. Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.
    • Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.

  20. Als je een optische schijf met PCB-bord en -beugel hebt gekocht, sla je de rest van de stappen over en begin je met het weer in elkaar zetten van je toestel. Verwijder de drie 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit de metalen beugel.
    • Als je een optische schijf met PCB-bord en -beugel hebt gekocht, sla je de rest van de stappen over en begin je met het weer in elkaar zetten van je toestel.

    • Verwijder de drie 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit de metalen beugel.

  21. Til de metalen beugel recht omhoog om dez van de optische schijf te scheiden. Til de metalen beugel recht omhoog om dez van de optische schijf te scheiden.
    • Til de metalen beugel recht omhoog om dez van de optische schijf te scheiden.

  22. Verwijder de 6.4 mm lange Phillips-schroef uit het PCB-bord. Verwijder de 6.4 mm lange Phillips-schroef uit het PCB-bord.
    • Verwijder de 6.4 mm lange Phillips-schroef uit het PCB-bord.

  23. Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting open te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting open te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting open te klappen.

  24. Trek de lintkabel in een rechte beweging uit de ZIF-aansluiting. Trek de lintkabel in een rechte beweging uit de ZIF-aansluiting.
    • Trek de lintkabel in een rechte beweging uit de ZIF-aansluiting.

  25. Houd de PCB in een hand en de onderste lintkabel in de andere hand vast. Trek de onderste lintkabel rustig en in een rechte beweging uit het contact.
    • Houd de PCB in een hand en de onderste lintkabel in de andere hand vast.

    • Trek de onderste lintkabel rustig en in een rechte beweging uit het contact.

  26. Houd de PCB in een hand en de bovenste lintkabel in de andere hand vast. Trek de bovenste lintkabel in een rechte beweging uit het contact op het PCB-bord.
    • Houd de PCB in een hand en de bovenste lintkabel in de andere hand vast.

    • Trek de bovenste lintkabel in een rechte beweging uit het contact op het PCB-bord.

  27. Verwijder het PCB-bord.
    • Verwijder het PCB-bord.

Conclusie

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten. Dubbel-check ook of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt bevestigen.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

27.505 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

137 Leden

66 Opmerkingen

This was a great help after my 2 yr old put a coin in my PS4. However when following the steps backwards I got to step 7 which says 'Remove the 5 wire plug attached from the power supply to the motherboard' & couldn't see how to reattach it. I then noticed it looks like I've pulled the whole plastic white casing/plug holder (within the orange rectangle) off the mobo rather than just the plug from the casing. Although the pic looks like the plastic casing does come off the mobo as it's at an angle (maybe why I pulled the whole thing out or maybe I did it right).

I'm thinking I've made a mistake is because now I cant see anywhere that I can 'plug' the 5 L shaped wires on the bottom of the plastic casing back onto the mobo. Plus where they used to be attached there's now 5 tiny silver rectangles on the mobo (2 opposite 3), so I guess these 5 wires were some how adhered to those mobo rectangles by a conductive adhesive of some sort.

Any suggestion for the best repair method would be appreciated.

Thanks

doc browejnn - Antwoord

If you've pulled the female end from the motherboard the it need to be resoldered to the board, most likely gonna need to pull the motherboard. It's a very simple connector, sounds as if you yanked the whole thing off.

lynx2069 -

Is anyone there who try to change the optical drive without change the Motherboard in the same time ? And does it run ?

Thanks for your help.

Frederic Morelli - Antwoord

How about a guide for replacing just the laser unit instead of the whole drive?

david.walker52 -

I changed the drive with its motherboard, when I want to update the system, an error message appears:

CE-42116-8 .

rafat abulaeth -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 76

Afgelopen 7 dagen: 511

Afgelopen 30 dagen: 2,403

Altijd: 339,644