Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Geburik deze handleiding voor het vervangen van een kapotte harde schijf.

Als je nieuwe harde schijf langzaam of niet juist lijkt te werken, probeer dan de kabel van de harde schijf te vervangen. Een beschadiging van de kabel is een veelvoorkomend probleem dat resulteert is een afname in snelheid waarmee data van en naar je harde schijf wordt getransporteerd. Dit komt vaak voor bij SSD-schijven aangezien deze een hoge lees- en schrijfsnelheid hebben.

Video overzicht

  1. Verwijder de volgende tien schroeven:
    • Verwijder de volgende tien schroeven:

    • Drie 14.4 mm lange Phillips #00 schroeven

    • Vier 3.5 mm lange geschouderde Phillips #00 schroeven

    • Bij het weer terugplaatsen van de kleine schroeven zorg je dat je ze haaks op de lichte ronding van de behuizing plaatst (aangezien ze niet recht naar beneden draaien).

  2. Gebruik je vingers om de onderste behuizing,  van de body van de MacBook, in de buurt van de ventilatieopening, weg te wrikken. Verwijder de onderste behuizing.
    • Gebruik je vingers om de onderste behuizing, van de body van de MacBook, in de buurt van de ventilatieopening, weg te wrikken.

    • Verwijder de onderste behuizing.

  3. Gebruik de voor- of achterkant van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te wrikken. Het is handig om de aansluiting aan beide kanten omhoog te wrikken zodat deze als het ware vanzelf uit het contact "loopt". Wees wel voorzichtig bij de hoeken van de aansluitigen, aangezien deze makkelijk kunnen breken.
    • Gebruik de voor- of achterkant van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te wrikken.

    • Het is handig om de aansluiting aan beide kanten omhoog te wrikken zodat deze als het ware vanzelf uit het contact "loopt". Wees wel voorzichtig bij de hoeken van de aansluitigen, aangezien deze makkelijk kunnen breken.

  4. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  5. Buig de kabel van de batterij weg van het contact op het logic board zodat het niet per ongeluk contact kan maken met het contact terwijl je aan het werk bent.
    • Buig de kabel van de batterij weg van het contact op het logic board zodat het niet per ongeluk contact kan maken met het contact terwijl je aan het werk bent.

  6. Verwijder de twee Phillips schroeven die de beugel van de harde schijf aan de bovenste behuizing bevestigen.
    • Verwijder de twee Phillips schroeven die de beugel van de harde schijf aan de bovenste behuizing bevestigen.

    • Laat deze schroeven aan de beugel van de harde schijf zitten.

  7. Verwijder de beugel van de harde schijf.
    • Verwijder de beugel van de harde schijf.

    • Het kan zijn dat de beugel van de harde schijf nogal stevig aan de bovenste behuizing vastzit.

  8. Gebruik de al aanwezige treklip om de harde schijf uit de bovenste behuizing te tillen.
    • Gebruik de al aanwezige treklip om de harde schijf uit de bovenste behuizing te tillen.

    • Probeer de harde schijf nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze nog steeds aan de laptop is verbonden met de harde schijfkabel.

  9. Trek de harde schijfkabel weg van de body van de harde schijf. Verwijder de harde schijf.
    • Trek de harde schijfkabel weg van de body van de harde schijf.

    • Verwijder de harde schijf.

  10. Verwijder de vier 6.0 mm lange T6 Torx bevestigingspinnen aan de zijkant van de harde schijf. Verplaats de bevestigingspinnen naar je nieuwe harde schijf.
    • Verwijder de vier 6.0 mm lange T6 Torx bevestigingspinnen aan de zijkant van de harde schijf.

    • Verplaats de bevestigingspinnen naar je nieuwe harde schijf.

    • Indien je dit wilt, kun je ook de treklip overzetten naar je nieuwe harde schijf.

    • We hebben een speciale OS X installatiehandleiding die je zal helpen bij het installeren van je nieuwe harde schijf.

    • In het geval dat je je EFI Firmware ROM hebt ge-update, kun je ook een "internet recovery" uitvoeren.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Andrew Optimus Goldheart

Lid sinds: 17-10-09

451.474 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

You saved me $150 by helping me replace my hard drive on my own! Thank you!!! I know where to turn when my mac acts up now!!

Jennie - Antwoord

In case you need to install/reinstall your OS, the new MBPs no longer come with an install disc. To install your OS you will need to hold down CMD + R while booting up until it chimes. It will then walk you through the process.

Lynzi - Antwoord

After holding command + R during start up I ran into a problem using Time Machine trying to restore all the files in my system. Apparently the Samsung solid state SSD 859 EVO drive I put in first needs to be formatted before Time Machine can even recognize it! No error message appeared, but no destination disk could be located. Apparently that's what happens with an unformatted hard drive. The solution is to select Disk Utilities in the first window seen after pressing command +R. Then In the left sidebar I could see all the drives including the external hard drive with my Time Machine back up and also the Samsung solid state hard drive I installed. With the newly installed hard drive selected, use the default erase and re-formating options and click on ERASE (this will also format the erased drive). This operation was very quick. I then returned to Time Machine and voila, the hard drive was locatable as a destination disk.

Martin Kluger -

To the people that this still doesn’t work, try pressing cmd+alt+R, after connecting to WiFi go to Disk Utilities, format the new hard drive, and then you can proceed to restore or clean install iOS.

Felipe Mail-no-principal -

I needed to install the OS X in the new HD using a USB (manual in applesfera), then I was surprised when after do all this guide I see a message "Can't verified the copy...." I fixed reinstalling my old HD, and run the old OS, changed the date and time, I change again the HD, but (this is the important) don't pull off the battery connector. If you disconnect the battery, the system lost the date and time and yo can't install the OS X with and USB. I don't test the cmd + R option.

Agustin Jimenez Fernandez - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 263

Afgelopen 7 dagen: 1,468

Afgelopen 30 dagen: 6,723

Altijd: 847,940