Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de antennekabelmodule van je MacBook Pro 13" Touch Bar eind 2016 te vervangen.

Ontlaad, voor je eigen veiligheid, de batterij van je MacBook Pro tot onder de 25% voordat je dit proces begint.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Voordat je verder gaat, koppel je MacBook los en zet 'm uit. Sla het scherm dicht en leg de laptop op een zachte ondergrond met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te schroeven:

    • Twee 6.2 mm schroeven

    • Vier 3.4 mm schroeven

    • Verlies je schroeven niet gedurende deze reparatie en zorg ervoor dat ze op precies dezelfde plaats terugkomen om zo eventuele schade te voorkomen.

  2. Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro. Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.
    • Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.

  3. Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis. Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.
    • Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.

  5. Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten. Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen. Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen.

    • Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.

  6. Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen. Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek. Trek naar de zijkant - niet omhoog.
    • Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen.

    • Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek.

    • Trek naar de zijkant - niet omhoog.

    • Het kan zijn dat hier veel kracht voor nodig is.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer terug te zetten: Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer terug te zetten:

    • Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de klemmen weer vast zitten en de onderste behuizing op de juiste plaats zit, druk dan opnieuw stevig naar beneden om de vier niet zichtbare klemmen in elkaar te laten grijpen. Als het goed is, hoor en voel je ze op hun plaats klikken.

  8. Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los. Verwijder de tape.
    • Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los.

    • Verwijder de tape.

  9. Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult. De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.
    • Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult.

    • De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.

  10. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.
    • Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.

  11. Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven. Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.
    • Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven.

    • Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.

  14. Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen. Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen.

    • Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.

  15. Verwijder de vier 1.9 mm T3 Torx schroeven die de plastic kapjes op de schermscharnieren op hun plek houden. Verwijder beide scharnierkapjes. Verwijder beide scharnierkapjes.
    • Verwijder de vier 1.9 mm T3 Torx schroeven die de plastic kapjes op de schermscharnieren op hun plek houden.

    • Verwijder beide scharnierkapjes.

  16. Verwijder de twee 2.9 mm T3 Torx schroeven die de aluminium bescherming bovenop de schermkabel vasthouden. Verwijder de bescherming.
    • Verwijder de twee 2.9 mm T3 Torx schroeven die de aluminium bescherming bovenop de schermkabel vasthouden.

    • Verwijder de bescherming.

  17. Verwijder de twee 1.7 mm T3 Torx schroeven die het aluminium beschermplaatje bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen. Verwijder de beschermplaat.
    • Verwijder de twee 1.7 mm T3 Torx schroeven die het aluminium beschermplaatje bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen.

    • Verwijder de beschermplaat.

  18. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit de aansluiting om deze los te koppelen. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit de aansluiting om deze los te koppelen.
    • Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging omhoog uit de aansluiting om deze los te koppelen.

  19. Verwijder de vier 1.5 mm T3 Torx schroeven die de twee aluminium beschermplaatjes bovenop de twee schermkabelaansluitingen bevestigen. Gebruik een paar pincetten om de twee aluminium beschermplaatjes te verwijderen. Gebruik een paar pincetten om de twee aluminium beschermplaatjes te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm T3 Torx schroeven die de twee aluminium beschermplaatjes bovenop de twee schermkabelaansluitingen bevestigen.

    • Gebruik een paar pincetten om de twee aluminium beschermplaatjes te verwijderen.

  20. Verwijder de vier 3.9 mm T5 Torx schroeven die, aan beide kanten, de antennekabelmodule bevestigen. Verwijder ook de twaalf 1.1 mm P2 pentalobe schroeven aan beide kanten.
    • Verwijder de vier 3.9 mm T5 Torx schroeven die, aan beide kanten, de antennekabelmodule bevestigen.

    • Verwijder ook de twaalf 1.1 mm P2 pentalobe schroeven aan beide kanten.

  21. Ontkoppel voorzichtig de drie coax antennekabels door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Schuif je pincetten of de platte kant van je spudger onder iedere kabel totdat je dichtbij de aansluiting bent en draai of duw deze dan voorzichtig omhoog om deze los te krijgen. Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting precies boven het contact om deze vervolgens naar beneden te duwen totdat deze op z'n plaats klikt.
    • Ontkoppel voorzichtig de drie coax antennekabels door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

    • Schuif je pincetten of de platte kant van je spudger onder iedere kabel totdat je dichtbij de aansluiting bent en draai of duw deze dan voorzichtig omhoog om deze los te krijgen.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting precies boven het contact om deze vervolgens naar beneden te duwen totdat deze op z'n plaats klikt.

  22. Verwijder de 2.8 mm T5 Torx schroeven die de drie coax antennekabels aan het moederbord vastmaken.
    • Verwijder de 2.8 mm T5 Torx schroeven die de drie coax antennekabels aan het moederbord vastmaken.

  23. Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule eruit te liften zoals op de foto wordt getoond. Schuif je openingsplectrum niet zomaar van de ene naar de andere kant vanwege de twee schermkabels die daar liggen en dus beschadigd kunnen raken. Schuif je openingsplectrum niet zomaar van de ene naar de andere kant vanwege de twee schermkabels die daar liggen en dus beschadigd kunnen raken.
    • Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule eruit te liften zoals op de foto wordt getoond.

    • Schuif je openingsplectrum niet zomaar van de ene naar de andere kant vanwege de twee schermkabels die daar liggen en dus beschadigd kunnen raken.

  24. Verwijder met zorg de antennemodule en trek tegelijkertijd de bundel van de antennekabels onder de warmtepijp door naar buiten. Verwijder met zorg de antennemodule en trek tegelijkertijd de bundel van de antennekabels onder de warmtepijp door naar buiten.
    • Verwijder met zorg de antennemodule en trek tegelijkertijd de bundel van de antennekabels onder de warmtepijp door naar buiten.

  25. Verwijder de antennekabelmodule.
    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Knijp, tijdens het weer in elkaar zetten van de module, de kabelbundel samen en dirigeer deze onder de warmtepijp door in de juiste positie op het bord. Gebruik, indien nodig, je tools om deze bundel erdoor te krijgen, maar forceer dit niet.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

49.985 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

108 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 0

Afgelopen 7 dagen: 23

Afgelopen 30 dagen: 78

Altijd: 1,873