Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de "solid-state-drive" van een MacBook Pro 13" eind 2013 te upgraden of te vervangen. Deze MacBook Pro gebruik een speciale, exclusieve opslagaansluiting, en is daarom niet "compatibel" met normale M.2 schijven zonder gebruik te maken van een adapter.

Maak, indien mogelijk en voordat je met deze reparatie begint, een back-up van de gegevens van je huidige SSD. Maak jezelf dan vertrouwd met internet herstel of creëer een opstartbare externe schijf zodat je klaar bent om macOS te installeren op je nieuwe schijf en je data te migreren.

Tenslotte raden we je ten sterkste aan om macOS 10.13 High Sierra (of een latere macOS) te installeren voordat je de huidige SSD van je MacBook Pro vervangt. De meeste nieuwe SSD's vereisen geupdate drivers die niet gevonden kunnen worden in de versies van macOS vóór High Sierra.

    • Twee 2.3 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Acht 3.0 mm lange P5 Pentalobe schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen en zorg dat ze op dezelfde plek teruggaan om schade aan je toestel te voorkomen.

  1. Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.
    • Wring het topje van je vingers tussen de bovenste en de onderste behuizing.

    • Trek de onderste behuizing rustig en op voorzichtige wijze weg van de bovenste behuizing om deze te verwijderen.

  2. De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd. Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.
    • De onderste behuizing wordt in het midden door middel van twee plastic klemmen aan de bovenste behuizing bevestigd.

    • Druk het midden van de onderste behuizing, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, naar beneden om de twee plastic klemmen weer met elkaar te verbinden.

  3. Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.
    • Verwijder, indien nodig, de plastic bescherming die aan het contactbord van de batterij bevestigd is.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je alleen de connector en niet het contact zelf omhoogduwt, aangezien je daarmee riskeert het logic board permanent te beschadigen.

  5. Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.
    • Buig de batterijaansluiting omhoog en uit de weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact.

  6. Verwijder de enige 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enige 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  7. Til de loszittende kant van de SSD een beetje omhoog en trek de SSD vervolgens recht uit het contact op het logic board. Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is. Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is.
    • Til de loszittende kant van de SSD een beetje omhoog en trek de SSD vervolgens recht uit het contact op het logic board.

    • Til het uiteinde van de SSD enkel zo ver omhoog dat je deze eruit kan trekken—wat ongeveer 6 mm is.

Conclusie

Om het apparaat weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in de omgekeerde volgorde.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

436.316 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

134 Leden

So… can I just buy the new PCIe SSDs and use it in the 2013 rMBP? I'm very confused about these PCIe SSDs.

Timothy Brown - Antwoord

My retina 15" got the logic board damage and fix it is just stupid. Now in the mean time the new ones come up next quarter, I'm using my macbook pro 2011. Now, because the 2011 is no Retina, SSD and all the other good stuff in it (crying in silence) I did some research to make the 2011 better and I found out I can upgrade to 16 ram and a SSD. Now I check and is not that expensive at least for a SSD 128. BUT this morning it hit me, and I want to ask and make research about this idea. Guys I was wondering, can I take the SSD from my Retina that is actually SSD 256 and put it in my 2011? And save in the SSD? I mean, if possible of curse, if not I would go to buy it how I plan in the first place. Anyway guys any suggestions, ideas or advice are all welcome. I want to know whats best to improve the 2011 meanwhile the new ones get the upgrade. Thanks in advance! :)

tane883 - Antwoord

Can I use an Intel SSD 540s SSD M.2? Intel says it doesn't support NVMe. Does it need to or would that just add extra performance?

3PL - Antwoord

Can you also please put a link how to reinstall mac os after installing a new hardrive? thanks

Joseph Grigoletti - Antwoord

Can i swap my macbook pro 13" (late 2013) 128gb ssd with macbook air 13" 512gb ssd...? Would it work like that or they don't work with this combination...?

VVK - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 58

Afgelopen 7 dagen: 515

Afgelopen 30 dagen: 2,686

Altijd: 322,714