Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als je Mac niet verbonden is met een opslagstation met MacOS erop, of als je opstartschijf gecorrumpeerd is, zal je computer een mapicoontje met een flikkerend vraagteken laten zien bij het opstarten en zich daarna weer uitschakelen.

Gebruik deze handleiding om je Mac op te starten in internetherstelmodus en daarmee toegang te krijgen tot onderdelen als schijfhulpprogramma's, Time Machine en het macOS-installatieprogramma.

De internetherstelmodus is alleen beschikbaar op Apple-computers die na 2009 geproduceerd zijn. Als je computer in 2010 of 2011 is geproduceerd, moet je deze misschien updaten naar de laatste versie van MacOS en/of een EFI- en SMC-firmware upgrade uitvoeren voordat je toegang kunt krijgen tot de internetherstelmodus.

  1. Zet de computer uit.
    • Zet de computer uit.

    • Als je MacOS met behulp van de internetherstelmodus op een nieuwe schijf probeert te installeren, kun je deze stap overslaan.

  2. Als de computer compleet is afgesloten, druk je op de aan-/uitknop om vervolgens direct de toetsencombinatie cmd + option + R in te drukken en ingedrukt te houden.
    • Als de computer compleet is afgesloten, druk je op de aan-/uitknop om vervolgens direct de toetsencombinatie cmd + option + R in te drukken en ingedrukt te houden.

  3. Als je de draaiende wereldbolanimatie (zie foto) ziet, kun je de toetsen loslaten. De wereldbol zal draaien terwijl de internetherstelmodus opstart. Als je geen internetkabel gebruikt, zal de melding kies een netwerk ("choose network") op het scherm verschijnen. Gebruik dit menu om verbinding te maken met een WiFi-netwerk.
    • Als je de draaiende wereldbolanimatie (zie foto) ziet, kun je de toetsen loslaten.

    • De wereldbol zal draaien terwijl de internetherstelmodus opstart. Als je geen internetkabel gebruikt, zal de melding kies een netwerk ("choose network") op het scherm verschijnen. Gebruik dit menu om verbinding te maken met een WiFi-netwerk.

  4. Als er verbinding is gemaakt met een netwerk verschijnt er een voortgangsbalk onder de draaiende wereldbol.
    • Als er verbinding is gemaakt met een netwerk verschijnt er een voortgangsbalk onder de draaiende wereldbol.

  5. Als de internetherstelmodus is geladen, zul je een MacOS-herstelscherm zien.
    • Als de internetherstelmodus is geladen, zul je een MacOS-herstelscherm zien.

Conclusie

Vanuit de herstelmenu's kun je je data herstellen met behulp van een Time Machine-backup, macOS opnieuw installeren, online hulp ontvangen, en het schijfhulpprogramma gebruiken om problemen op aangesloten opslagschijven te diagnosticeren of deze opnieuw te formatteren.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Taylor Dixon

Lid sinds: 26-06-18

51.078 Reputatie

Team

Teardown Team Lid van Teardown Team

Community

2 Leden

32 Opmerkingen

Apparently PowerBook G4 12” does not work for restoral based upon this exercise?

72Yonatan - Antwoord

Oh, I’m so sorry! I forgot to specify: internet recovery mode is only available on newer Apple computers. I’ve updated the intro now, sorry for the confusion!

Taylor Dixon -

So a mid 2009 computer won’t have internet recovery mode?

Carlos Perdomo - Antwoord

I bought a Asgard (seems operates from HongKong) 2TB NVME PCIe M.2 SSD that I installed into mackbook pro 15in mid 2015 with sintech adapter for conversion to MacBook AHCI controller. The disk utility does not show this SSD. Later I installed in same way another Sabrent SSD 2TB it worked fine.

What might have gone wrong in the fist SSD. Could that SSD itself faulty or incompatible? any fixes available?

GBish - Antwoord

Two main reasons:

- You aren’t pushing deep enough your new ssd drive into the slot. Please reopen your mac, unplug the battery connector and push the new ssd to a fashion position.

- Your are missing the Alt/Option key. Please make the full shorcut: Alt+Shift+R.

Orlando Gomez -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 288

Afgelopen 7 dagen: 2,002

Afgelopen 30 dagen: 9,389

Altijd: 230,546