Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als je Dell XPS 13 (ook bekend als de Dell XPS 13 Infinity Edge Ultrabook of Dell XPS 13 Skylake) niet langer meer in staat is om de lading vast te houden, is het waarschijnlijk dat je batterij versleten is en dus vervangen moet worden.

Een functionele batterij voorziet je laptop van stroom. Na een bepaald aantal oplaadcycli zal je batterij zodanig versleten zijn dat deze niet goed meer in staat is de batterijlading vast te houden. Hierdoor ontlaadt je batterij zo snel dat je laptop niet goed meer functioneert. Zorg dat je je batterij, om een accuraat beeld te krijgen van de oplaadcapaciteit van je batterij, wel hebt gecalibreerd. Als je dan nog steeds plotselinge afnames in batterijlading in je batterij waarneemt, is het verstandig om je batterij volledig te vervangen.

Een doorboorde of beschadigde batterij kan een gevaarlijke brand veroorzaken. Zorg er dus voor dat je, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.

Zorg dat je je toestel hebt uitgeschakeld voordat je met deze procedure begint.

  1. Verwijder de acht 4 mm lange T5 Torx-schroeven uit de achterste behuizing. Verwijder de acht 4 mm lange T5 Torx-schroeven uit de achterste behuizing.
    • Verwijder de acht 4 mm lange T5 Torx-schroeven uit de achterste behuizing.

  2. Gebruik een plastic openingstool om de 'XPS-flap' in het middel open te wrikken. Gebruik een plastic openingstool om de 'XPS-flap' in het middel open te wrikken.
    • Gebruik een plastic openingstool om de 'XPS-flap' in het middel open te wrikken.

  3. Verwijder de enkele Phillips-schroef die onder de flap verstopt is.
    • Verwijder de enkele Phillips-schroef die onder de flap verstopt is.

  4. Gebruik openingsplectrums of een plastic wriktool om de behuizing uit de klemmen los te wrikken. Begin hierbij aan de achterkant.
    • Gebruik openingsplectrums of een plastic wriktool om de behuizing uit de klemmen los te wrikken. Begin hierbij aan de achterkant.

  5. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

  6. Trek de kabelaansluiting van de batterij in de richting van de batterij om deze uit het contact te verwijderen. Als de aansluiting niet mee wil werken, kun je eerst de ene kant en dan de andere kant richting de batterij duwen, zodat je de aansluiting als het ware "uit het contact loopt".
    • Trek de kabelaansluiting van de batterij in de richting van de batterij om deze uit het contact te verwijderen.

    • Als de aansluiting niet mee wil werken, kun je eerst de ene kant en dan de andere kant richting de batterij duwen, zodat je de aansluiting als het ware "uit het contact loopt".

    • Als je ook moeite hebt met het uit het contact lopen van de aansluiting kun je de punt van je spudger gebruiken om de aansluiting via de inkeping naar buiten te duwen.

    • Trek de aansluiting niet omhoog.

    • Open het scherm en druk de aan-/uitknop gedurende vijf seconden in om de resterende stroom uit het toestel te laten lopen.

  7. Verwijder drie Phillips-schroeven die met "M2x2" gemarkeerd zijn.
    • Verwijder drie Phillips-schroeven die met "M2x2" gemarkeerd zijn.

    • Verwijder een Phillips-schroef die met "M1.6x4" gemarkeerd is.

  8. Peuter de tape die de speakerkabels op de batterij bevestigt los.
    • Peuter de tape die de speakerkabels op de batterij bevestigt los.

    • Je hoeft de speakers niet te verwijderen–enkel de tape. Zo kan de batterij onder de speakerkabels vandaan verwijderd worden.

  9. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

Conclusie

Sluit de nieuwe batterij aan en sluit je laptop vervolgens op de oplader aan. Als je notebook niet oplaadt en ook niet opstart, koppel je zowel de batterij als de oplader weer los en verwijder en herinstalleer je de knoopcelbatterij (CMOS, RTC; check Dell’s handleiding).

en nl

100%

Begin met vertalen ›

The Raptor

Lid sinds: 27-11-16

5.885 Reputatie

64 Opmerkingen

Put compatible batteries under parts.

Keenan Lewis - Antwoord

Awesome instructions. Worked perfectly. I’m back in business now, and it took me about 10 minutes. Thank you so much. By the way, I was using iFixit tools, which really helped. John Day

John Day - Antwoord

using picks to open the case was a little tricky, but without this guide I would have looking for more screws or other ways to open it!

Mark - Antwoord

I followed the instruction carefully and it was quite helpful. However, now that I am done with the battery replacement, the speaker no longer works, and it seems that there is a hardware issue. Any thoughts on this?

Sara Hadavi - Antwoord

@Sara - Looking on another ifixit procedure, I found that the speaker wires are taped to the battery, so I suspect that the speaker was not properly plugged in after reassemble, or that something happened to the wires during battery removal. Hopefully the wires weren’t cut or stretched.

Here is what the XPS 13 teardown procedure had to say:

“….After that, it still isn't a perfectly clean getaway—the speaker wires are strategically taped to the battery in a half dozen spots, which we'll have to liberate to free the battery. (Admittedly, it could have been a lot worse.)

These same wires are trapped under the battery screws—so speaker replacement means battery removal. It looks like the XPS has some layering issues.”

ref: Dell XPS 13 Teardown

I hope this helps.

Graham Vodden -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 163

Afgelopen 7 dagen: 1,069

Afgelopen 30 dagen: 4,983

Altijd: 240,985