Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Engels
Nederlands

Hoe je echt goede foto's neemt

Handleidingsinformatie

= Klaar = Onvolledig

      Maak een titel aan.

      Stappen

      Stap 1 — Stel je werkruimte op

      Vind een lege tafel of vlak werkveld.

      Stap 2 — Stel je camera op

      Gebreek geen flash! Flash is de vijand.

      Stap 3

      Gebruik een zelfontspanner of afstandsbediening. Je bevende handen op de camera kunnen de foto minder scherp maken. Stel je camera in op een korte vertraging (1 of 2 seconden) met de zelfontspanner, zodat je je handen volledig kan verwijderen nadat je op de knop geduwd hebt.

      Stap 4 — Neem een paar testfoto's

      Je bent klaar om foto's te nemen!

      Stap 5

      Een vaak voorkomend probleem is de witbalans, de kleur die je toestel beschouwt als echt wit.

      Stap 6

      Voor je verdergaat, ontruim een aparte werkplaats om je toestel uiteen te halen. Werken in je fotografie-opstelling leidt tot een hoop rommel die je foto's complexer maakt, en vuile onderdelen kunnen je witter achtergrond bevuilen.

      Stap 7 — Oefen je techniek

      Gebruik je handen of werktuigen in elk beeld om de actie die je onderneemt te tonen.

      Stap 8

      Vul het beeld met je onderwerp. In deze foto is het onderwerp te ver weg, waardoor het enkel een klein deel van de foto inneemt.

      Stap 9 — Teamwork!

      Fantastische handleidingsfoto's maken is groepswerk! Belangrijke rollen zijn:

      Stap 10

      Zet de actie centraal. Richt de aandacht op de vereiste handeling door deze in het midden van het beeld te zetten.

      Stap 11

      Houd de focus op het onderwerp. Je kan al snel per ongeluk focussen op je hand in plaats van op je toestel.

      Stap 12

      Neem verschillende foto's voor elke stap. Probeer verschillende hoeken en posities, en neem diegene die het best overbrengt wat de lezer moet doen.

      Stap 13

      Zoom in voor gedetailleerde beelden van acties te maken, vooral wanneer je kleine of ingewikkelde handelingen uitvoert.

      Stap 14

      Gebruik geen metalen gereedschap om te wrikken in je handleidingen, tenzij als laatste toevlucht.

      Stap 15

      Gebruik verschillende opeenvolgende foto's voor complexe acties. Je kan een "stop-motion" of "flip-book" effect creëren door tot 3 foto's te gebruiken in één stap.

      Stap 16

      Vermijd "Ta-Da!" foto's. Het is belangrijk om beknopt te zijn bij het schrijven van instructies. Een foto van een gedemonteerd toestel brengt geen actie of procedure over.