Ga door naar hoofdinhoud
Engels
Nederlands

Het identificeren van belangrijke elektrische componenten

Handleidingsinformatie

= Klaar = Onvolledig

      Maak een titel aan.

      Stappen

      Stap 1 — Batterij

      De meeste moderne mobiele toestellen worden van stroom voorzien door batterijen, die enorm kunnen verschillen in grootte, vorm en capaciteit.

      Stap 2 — Digitizer

      Digitizers zorgen ervoor dat je toestel herkent waar en wanneer je het scherm aanraakt. Digitizers produceren niet de visuele effecten op je toestel - dat is het werk van het beeldscherm.

      Stap 3 — Beeldscherm

      Het beeldscherm is het onderdeel dat alle visuele effecten op je toestel toont.

      Stap 4 — Speakers

      Speakers zorgen voor het geluid bij veel verschillende toestellen. Ze converteren een elektrisch signaal in geluid door middel van magneten die een flexibele kegel in een akoestische ruimte laten vibreren. Deze trillingen produceren de geluidsgolven die je oren binnenkomen.

      Stap 5 — Microfoon

      Microfoons zijn een integraal onderdeel van veel moderne apparaten. Deze ontvangen geluidsgolven en zetten deze om in elektrische signalen die kunnen worden opgenomen en verstuurd.

      Stap 6 — Toetsenbord

      Toetsenborden vormen een ander prominent onderdeel van de meeste toestellen. Deze zorgen ervoor dat de gebruiker input in het toestel kan inbrengen.

      Stap 7 — Ventilator

      Ventilatoren kun je gewoonlijk vinden in grotere apparaten, zoals laptops, die stevige koeling nodig hebben.

      Stap 8 — Behuizing

      De meeste toestellen hebben een behuizing die de onderdelen die binnenin zitten beschermen. De behuizing kan worden gemaakt van verschillende soorten materialen, zoals plastic, aluminium en glas.

      Stap 9 — Moederbord

      Het moederbord is eigenlijk het zenuwstelsel van je toestel. Zonder je moederbord zou je toestel slechts een onbruikbare hoop aan electronica zijn!

      Stap 10 — Koellichaam

      Koellichamen houden CPU's koel door de warmte naar buiten af te voeren.

      Stap 11 — CPU

      De Central Processing Unit (CPU) lijkt veel op het "brein" van een toestel. Het maakt alle noodzakelijke berekeningen om je besturingssysteem en alle andere applicaties te laten draaien.

      Stap 12 — Antenne

      Antennes zorgen ervoor dat je toestel digitale signalen zoals cellulair, Bluetooth en Wi-Fi kan ontvangen en verzenden. Antennes kunnen enorm variëren per toestel, maar er zijn twee zeer veel voorkomende antennedesigns.

      Stap 13 — Harde schijf/Solid-state drive

      Harde schijven en solid-state drives (SSD) nemen de opslag van documenten/foto's/etc. op een toestel op zich en zijn meestal te vinden in laptops en desktop computers.

      Stap 14 — RAM

      RAM (Random access memory) kun je in bijna alle moderne apparaten vinden en ziet er meestal uit als een staaf die bedekt is met een groot aantal geheugenchips. RAM functioneert als een soort van "tijdelijk" geheugen van je toestel waarin veel gebruikte data wordt opgeslagen zodat het sneller en makkelijker toegankelijk is.

      Stap 15 — Optische schijf

      Veel laptops hebben een optische schijf die de laptops in staat stellen om CD's en DVD's te lezen.

      Stap 16 — Touchpad

      Touchpads (of trackpads) kun je vinden op alle laptops en zorgen ervoor dat de gebruiker met de vingers kan communiceren met het toestel.

      Stap 17 — Draadloze kaart

      De draadloze kaart is een kleine printplaat die een draadloze verbinding met je laptop mogelijk maakt.

      Stap 18 — Lensmodule

      De lensmodule van een camera bevat de sluiter en de lens die je camera in staat stellen om foto's te maken.

      Stap 19 — Flitsmodule

      De flashmodule van een camera zorgt voor een snelle lichtflits bij het nemen van een foto en zorgt dus voor licht in donkere omgevingen.

      Stap 20 — Poorten

      Audio/video (A/V) poorten zijn te vinden op de meeste camera's en zorgen ervoor dat de inhoud van de camera op een televisie of monitor kan worden getoond. Ze worden vaak gekenmerkt door een cirkelvorm en je kunt ze vaak vinden dichtbij stroom- en geheugenkaartpoorten.

      Stap 21 — Grafische kaart

      De meeste hoogwaardige desktop computers bevatten een grafische kaart speciaal bedoeld om de inhoud op een monitor af te spelen.

      Stap 22 — Geluidskaart

      Sommige desktopcomputers bevatten een geluidskaart die de audio-output richting de speakers verzorgt.

      Stap 23 — Voeding

      De voeding of stroomvoorziening zet AC-stroom (Alternating Current, wisselstroom) vanuit een stopcontact in de muur om in DC-stroom (Direct Current, gelijkstroom) die je PC kan gebruiken.