Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Engels
Nederlands

Hoe gebruik je een multimeter?

Handleidingsinformatie

= Klaar = Onvolledig

      Maak een titel aan.

      Stappen

      Stap 1 — Het meten van continuïteit

      Door het meten van de continuïteit, kun je erachter komen of twee dingen elektrisch verbonden zijn: als een circuit continu is, betekent dit dat de elektrische stroom vrij van de ene naar de andere kant kan stromen.

      Stap 2

      Om te beginnen, zorg je ervoor dat er geen stroom meer loopt door het circuit of onderdeel dat je wilt testen. Schakel je toestel uit, haal de stekker uit het stopcontact als deze aan het apparaat zit en haal eventuele batterijen eruit.

      Stap 3

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de continuïteit modus (het icoon lijkt op een geluidsgolf).

      Stap 4

      De multimeter test continuïteit door een beetje stroom via de ene meetpen door het apparaat te sturen en vervolgens te meten of deze stroom bij de andere meetpen aankomt.

      Stap 5

      Om je continuïteitstest te voltooien, plaats je een meetpen aan beide einden van het circuit of het onderdeel dat je wilt testen.

      Stap 6

      Als je multimeter geen speciale stand heeft voor een continuïteitstest, betekent dit niet per se dat je geen continuïteit kunt meten.

      Stap 7

      In deze modus stuurt de multimeter een stroompje van de ene meetpen naar de andere en meet de multimeter of en hoeveel stroom er bij de andere meetpen wordt ontvangen.

      Stap 8

      Om de continuïteitstest te voltooien, plaats je je je meetpennen beide aan een uiteinde van het circuit of van het onderdeel dat je door wilt meten.

      Stap 9 — Het meten van voltage

      Steek de aansluiting van de zwarte meetpen in de poort die op je multimeter met COM wordt aangeduid.

      Stap 10

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de DC voltagemodus (welke wordt aangegeven met een V-symbool met een rechte streep of het ⎓-symbool).

      Stap 11

      Plaat de rode meetpen op de positieve kant (de plus) en de zwarte meetpen op de negatieve kant (de min) van het onderdeel of apparaat waarvan je het voltage wilt meten.

      Stap 12

      Met de juiste schaalinstelling toont de multimeter een waarde van 9.42 volt.

      Stap 13 — Het meten van weerstand

      Om te beginnen zorg je dat er geen stroom staat op het circuit of het onderdeel dat je wilt testen. Zet het apparaat uit, haal de stekker uit het stopcontact en verwijder eventueel aanwezige batterijen.

      Stap 14

      Zet de multimeter aan en draai de knop naar de weerstandsmodus.

      Stap 15

      Plaats de meetpennen ieder op een uiteinde van het circuit of het onderdeel dat je door wilt meten.

      Stap 16

      Met de multimeter op de juiste schaal meten we een waarde van 1.04k ohm.