Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Engels
Nederlands

Het herkennen en ontkoppelen van verschillende kabelaansluitingen

Handleidingsinformatie

= Klaar = Onvolledig

      Maak een titel aan.

      Stappen

      Stap 1 — ZIF-aansluitingen

      De zero insertion force (ZIF) aansluiting kan vaak wat problemen opleveren voor beginners. ZIF-aansluitingen worden gebruikt om kwetsbare lintkabels, zoals FFC- ('flat flex cables') of FPC-kabels ('flexible printed circuit'), veilig te verbinden.

      Stap 2 — Eenvoudig bevestigde lintkabelaansluitingen

      Soms zul je een lintkabel vinden die je gemakkelijk kunt lostrekken omdat deze zonder bevestigingsflap vastzit. Het lint is, normaal gesproken, steviger dan de kabels die in ZIF-aansluitingen worden gebruikt en het einde is vaak verstevigd met behulp van een stijve, plastic folie.

      Stap 3 — Platte (Low Profile) aansluitingen

      Om platte aansluitingen, zoals die op de foto, los te maken, moet je een spudger gebruiken om beide kanten los te wrikken. Hierna kun je de platte kabel met een rechte beweging uit het contact halen.

      Stap 4 — Drukaansluitingen

      Kleine aansluitingen met een klik- of druksluiting kunnen vaak makkelijk los worden geklikt met een openingstool, spudger of nagel.

      Stap 5 — Coaxiale aansluitingen

      Bij kleinere coaxiale aansluitingen, zoals deze U.FL antennekabelaansluiting, schuif je een dunne, ESD-veilige wriktool of pincet onder de draad totdat het tegen de kabelaansluiting aan zit. Wrik het dan in een rechte beweging los van het bord.

      Stap 6 — Schermkabelaansluitingen

      Scherm- en camerakabelaansluitingen, zoals die op de foto, hebben soms een kleine, metalen klem die om de achterkant van het contact heen zit en zo de kabelaansluiting vastklemt.

      Stap 7 — Andere lintkabelaansluitingen

      Hier op de foto kun je nog een soort lintkabelaansluiting zien. Deze zijn doorgaans te vinden in Xbox-spelconsoles.

      Stap 8 — Schuifaansluitingen

      Sommige aansluitingen vereisen wat wrik- en peuterwerk voordat ze hun kabels vrijgeven. Deze kleine iSight-camerakabelaansluiting is bijvoorbeeld niet uitgerust met een makkelijk los te wrikken of trekken handvat.

      Stap 9 — Stroomkabelaansluitingen

      Stroomkabelaansluitingen zoals die op de foto hebben een paneeltje aan de zijkant dat ervoor zorgt dat de kabelaansluiting vastklemt en op z'n plaats blijft zitten.

      Stap 10 — Gebundelde kabelaansluitingen

      Wanneer je een kabel tegenkomt die bestaat uit meerdere, losse draden die naar dezelfde aansluiting leiden, is het trekken aan deze kabels vaak de beste manier om de kabelaansluiting los te krijgen.

      Stap 11 — Vastgelijmde kabels

      Soms is het niet voldoende om de kabel uit het contact te verwijderen, maar zijn er een of twee stappen meer benodigd. Neem bijvoorbeeld de Lightningpoort-lintkabel op deze foto, die is vastgelijmd aan de behuizing.

      Stap 12 — SATA-kabels

      Sommige veelvoorkomende stroom- en datakabels, zoals deze SATA-kabel, werken ongeveer hetzelfde als de gewone audio/videokabels die je waarschijnlijk in je huis aan zult treffen.

      Stap 13 — Gesoldeerde aansluitingen

      Hoogstwaarschijnlijk zul je ook kabels tegenkomen die niet bedoeld zijn om verwijderd te worden en daarom vast zijn gesoldeerd.

      Stap 14 — Elastomerische (ZEBRA) aansluitingen

      Deze kabels tref je vaak aan in rekenmachines, DECT-telefoons en andere apparaten met een simpel 7-segment monochroom of lage-resolutie beeldscherm. De kabels worden vaak gebruikt om de geleidingssporen op het glas van een LCD-scherm met de onderliggende printplaat te verbinden. (Deze schermen hebben soms last van dode segmenten of pixels.)

      Stap 15 — Zeldzame & exotische aansluitingen

      Uiteindelijk zul je ook kabels tegenkomen die je nog nooit ergens hebt gezien.