Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

De trilmotor zorgt voor de trillingen en haptische feedbackfuncties van je iPhone. Volg deze handleiding om de trilmotor in een iPhone X te verwijderen en/of vervangen.

Deze handleiding toont je hoe je de schermmodule volledig kunt verwijderen; dit heeft als doel te voorkomen dat je de schermkabels per ongeluk vastklemt of beschadigt tijdens het werken. Als je denkt dat je de trilmotor kunt verwijderen zonder de schermkabels in gevaar te brengen, kun je de stappen die je tonen hoe je de schermkabels loskoppelt, overslaan.

  1. Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.
    • Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon.

    • Als de schroeven zijn beschadigd, vervang je de schroeven.

  3. De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone X.
    • De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone X.

    • Plaats de zuignap dichtbij de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig op hun plek.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je het beplakken met lagen stevige tape zodat het één geheel blijft en de zuignap kan blijven plakken. De iSclack bevat ook twee stukken tape precies voor dit doeleinde.

  4. Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.
    • Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  5. Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas. Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.
    • Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.

  6. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

  7. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt.

    • Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.

  8. Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  9. De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen. Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort. Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort.

    • Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.

    • Nogmaals, steek je openingsplectrum niet meer dan een paar millimeter in de telefoon—ongeveer de breedte van het schermframe—of je loopt het risico dat je de sensormodule in het voorste paneel beschadigt.

    • Schuif je plectrum naar de tegenoverliggende bovenste hoek en snijd alle lijm daartussen door.

  10. Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.
    • Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt en deze nog steeds aan de telefoon zit, kun je deze er nu afhalen.

  11. Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.
    • Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.

    • Tijdens de hermontage breng je het scherm in positie, op één lijn met de klemmen aan de bovenkant, en druk je de bovenkant van het scherm voorzichtig in de klemmen voordat je de rest van het scherm vastklikt. Als het scherm niet goed vastklikt, controleer je de klemmen om zeker te weten dat ze niet gebogen zijn.

  12. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
    • Verwijder de vijf Y000 schroeven die het beschermpaneel op het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Drie 1.1 mm schroeven

    • Eén 3.1 mm schroef

    • Eén 3.7 mm schroef

  13. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

    • Het kan zijn dat het paneel ietwat vastzit. Til het voorzichtig, maar wel met wat kracht, omhoog om het los te maken.

    • Tijdens de hermontage is dit een goed moment om je iPhone weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je de telefoon weer helemaal sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen als je verdergaat met de reparatie.

  14. Gebruik de punt van een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.
    • Gebruik de punt van een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.

    • Zorg dat je de aansluiting wegbuigt van het logic board om zo te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact en zo de telefoon mogelijk aanzet.

  15. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  16. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen.

  17. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen. De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen.

    • De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.

    • Als er een deel van je scherm niet op aanraking reageert na de reparatie, ontkoppel je de batterij en sluit je deze aansluiting opnieuw aan. Zorg hierbij dat deze volledig op z'n plaats klikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact zitten.

  18. De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.
    • De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek.

    • Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.

  19. Verwijder de schermmodule.
  20. Zorg dat je de drie rijen met 'grounding pads' aan de onderkant van de iPhone niet aanraakt. Verwijder de zeven schroeven die het paneel onder de trilmotor en de speaker bevestigen:
    • Zorg dat je de drie rijen met 'grounding pads' aan de onderkant van de iPhone niet aanraakt.

    • Verwijder de zeven schroeven die het paneel onder de trilmotor en de speaker bevestigen:

    • Twee Y000 1.9 mm schroeven

    • Eén Y000 1.2 mm schroef

    • Eén Y000 1.6 mm schroef

    • Eén Phillips 2.4 mm schroef

    • Eén Phillips 1.7 mm schroef

    • Eén Phillips 1.5 mm schroef

  21. Til het paneel op vanaf de kant die het dichtst bij de batterij ligt. Probeer deze nog niet volledig te verwijderen aangezien deze nog steeds vastzit met een kleine flexkabel. Til het paneel op vanaf de kant die het dichtst bij de batterij ligt. Probeer deze nog niet volledig te verwijderen aangezien deze nog steeds vastzit met een kleine flexkabel.
    • Til het paneel op vanaf de kant die het dichtst bij de batterij ligt. Probeer deze nog niet volledig te verwijderen aangezien deze nog steeds vastzit met een kleine flexkabel.

  22. Gebruik, terwijl je het paneel uit de weg houdt, de punt van een spudger om de flexkabel eronder omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik, terwijl je het paneel uit de weg houdt, de punt van een spudger om de flexkabel eronder omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik, terwijl je het paneel uit de weg houdt, de punt van een spudger om de flexkabel eronder omhoog te duwen en los te koppelen.

  23. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

  24. Verwijder de 2.1 mm Y000 schroeven die het plaatje op de speakeraansluiting bevestigt. Verwijder de 2.1 mm Y000 schroeven die het plaatje op de speakeraansluiting bevestigt.
    • Verwijder de 2.1 mm Y000 schroeven die het plaatje op de speakeraansluiting bevestigt.

  25. Verwijder het beschermplaatje bovenop de speakeraansluiting.
    • Verwijder het beschermplaatje bovenop de speakeraansluiting.

  26. Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

  27. Wees, bij het omhoogduwen van de speaker, voorzichtig dat je de flexkabel die je zojuist hebt losgekoppeld, niet beschadigt. Indien nodig kun je deze naar een zijde wegduwen, zodat je ruimte maakt voor de speaker om eruit te komen. Steek een spudger onder de bovenkant van de speaker dichtbij de zijkant van de behuizing van de iPhone.
    • Wees, bij het omhoogduwen van de speaker, voorzichtig dat je de flexkabel die je zojuist hebt losgekoppeld, niet beschadigt. Indien nodig kun je deze naar een zijde wegduwen, zodat je ruimte maakt voor de speaker om eruit te komen.

    • Steek een spudger onder de bovenkant van de speaker dichtbij de zijkant van de behuizing van de iPhone.

    • Duw en til de bovenkant van de speaker voorzichtig omhoog.

    • Check, bij het herinstalleren van de speaker, de positie van de flexkabel en zorg dat deze niet vast of klem komt te zitten onder de speaker.

  28. Pak de speaker vast bij de zijkanten en wiebel deze heen en weer, zodat deze langzaam loskomt van de lijm die het aan de onderkant van de iPhone bevestigt. Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze loskomt van de gelijmde pakking. Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze loskomt van de gelijmde pakking.
    • Pak de speaker vast bij de zijkanten en wiebel deze heen en weer, zodat deze langzaam loskomt van de lijm die het aan de onderkant van de iPhone bevestigt.

    • Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze loskomt van de gelijmde pakking.

  29. Verwijder de speaker. De gelijmde pakking van de speaker is niet herbruikbaar. Schraap alle lijmresten weg met behulp van een pincet.
    • Verwijder de speaker.

    • De gelijmde pakking van de speaker is niet herbruikbaar. Schraap alle lijmresten weg met behulp van een pincet.

    • Om te zorgen dat je telefoon beschermd blijft tegen water- en stofschade, is het handig om tijdens de remontage de afdichting te vervangen. Maak de plek schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek of een koffiefilter om ervoor te zorgen dat de afdichting goed kan hechten. Breng een nieuwe afdichting aan op de speaker en installeer dan pas de speaker.

  30. Verwijder de 2.3 mm Phillips schroef die de trilmotor bevestigt. Verwijder de 2.3 mm Phillips schroef die de trilmotor bevestigt.
    • Verwijder de 2.3 mm Phillips schroef die de trilmotor bevestigt.

  31. Gebruik een spudger om de flexkabel van de trilmotor los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de trilmotor los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de trilmotor los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  32. Verwijder de trilmotor.
    • Verwijder de trilmotor.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

299.524 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

123 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 26

Afgelopen 7 dagen: 175

Afgelopen 30 dagen: 817

Altijd: 18,894