Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

De trilmotor zorgt voor de trillingen en haptische feedbackfuncties van je iPhone. Volg deze handleiding om de trilmotor in een iPhone 8 te verwijderen en/of vervangen.

Let op: Deze handleiding toont je hoe je de schermmodule volledig kunt verwijderen; dit heeft als doel te voorkomen dat je de schermkabels per ongeluk vastklemt of beschadigt tijdens het werken. Als je denkt dat je de trilmotor kunt verwijderen zonder de schermkabels in gevaar te brengen, kun je de stappen die je tonen hoe je de schermkabels loskoppelt, overslaan.

    • Gebruik een föhn of een warmtepistool, of prepareer een iOpener en leg deze op de onderkant van de iPhone gedurende ongeveer 90 seconden om zo de lijm die eronder zit te verzachten.

  3. Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop. Zorg dat de zuignap niet overlapt met de thuisknop, aangezien dit ervoor zal zorgen dat de zuignap zich niet vast kan zuigen aan het scherm.
    • Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop.

  4. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening.

    The screen on my phone was so broken, a suction cup did not work, so I softened the adhesive with a blow dryer and used a Jimmy to carefully pry open the phone from the bottom just enough to slip a pick in.

    charguy - Antwoord

    Just completed a smashed screen replacement, this is probably the most time consuming part. Used packing tape to cover the screen to help create a suction surface (had to replace it a couple times because it pulls away after a purple good pulls ) Used consistent heat for about 5 minutes, then stuck a pick in the tiniest opening… and pry pry pry!

    Brian Gill - Antwoord

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt. Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm. Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt.

    • Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm.

    • Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.

  6. Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  7. Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen. Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.
    • Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen.

    • Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.

    • Trek aan het kleine lipje op de zuignap om deze van het voorste paneel te kunnen verwijderen.

  8. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.
    • Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.

  9. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.
    • Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.

  10. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  11. Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.
    • Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.

    Nach RECHTS klappen - nicht nach links!

    Manfred Wachtel - Antwoord

    • Verwijder de vier Phillips-schroeven die het plaatje van de onderste schermkabel aan het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Twee 1.3 mm schroeven

    • Twee 2.8 mm schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroef waarvandaan komt, zodat je deze op de juiste plek weer terug kan schroeven. Een schroef op de verkeerde plek kan leiden tot permanente schade.

    • Verwijder het plaatje.

    Not Y000 this time haha

    Easy Repair - Antwoord

    can same length screws mixed up?

    Brook布魯克 - Antwoord

    It is not ideal, but possible for these screws.

    Arthur Shi -

    using the repair kit i purchased with my screen replacement, i am currently having issues removing these screws with the PH000. please help

    Mark Ordaz - Antwoord

    I was too, thankfully I had another set that contained the PH00 bit, that worked great for me.

    William Mitchell -

  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.

  15. Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen. Verwijder het plaatje.
    • Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen.

    • Verwijder het plaatje.

    If you are replacing the adhesive liner, the remaining release liner strips will interfere with the two outer screws. I had to cut a working section out of the liner at each location and move it aside with the spudger.

    Thomas Tritt - Antwoord

    This part is throwing me for a loop. Having difficulty finding the read head for these screws. Is it the same size as the two small 1.3mm screws in step 12?

    Jared Hensley - Antwoord

    ended up getting it with the PH000, I must of just been rushing it.

    Jared Hensley - Antwoord

  16. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.

  17. Verwijder de schermmodule.

    Hi ifixit, if you find my method dangerous, please remove it.

    After Step 17, I skipped Step 18 to Step 28.

    At Step 29, I lifted up the four adhesive black pull-tabs to expose the white adhesive side. Next, I use hot air gun and blow on the back cover of the iphone for about a minute (maybe a hairdryer will work too) .

    Warning: Don't overheat the iPhone, or you may accidentally ignite the battery.

    I think the temperature was around 60 DegC.

    Extreme Caution: Do Not overheat. I use my hand to gauge the hotness. Careful not to burn yourself or the board.

    I was able to pull out all the white adhesive tapes easily as the adhesive soften.

    DO NOT TRY this method if you are a novice or inexperience! I am not responsible if you hurt yourself or damage your iphone!

    John - Antwoord

    Hey John! I’m glad the repair worked out for you!

    From our research, applying heat does soften the adhesive strips, but it also causes them to lose structural integrity and break more easily. That’s why we normally suggest using heat after the strips are already broken. Removing the Taptic Engine definitely takes a few extra steps, but we feel that it gives fixers the best chance of pulling out the adhesive strips intact.

    Arthur Shi -

  18. Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:

    • Eén 1.3 mm Y000 schroef

    • Eén 2.7 mm Phillips schroef

    • Eén 2.9 mm Phillips schroef

    My phone had Phillips screws in all three places, so I did not need the Y000 screwdriver bit.

    Daryl Maunder - Antwoord

    I don’t see the point in steps 18-27 if we’re only changing the battery. I pulled out the sticky tape with taptic and all this other jazz still intact. Am I missing something? Reconnecting that taptic connection cost me 5 years off my life, needlessly.

    William Mitchell - Antwoord

    Hey William!

    We instruct people to remove the Taptic Engine in order to minimize the chance that the battery adhesive will tear when you try to pull it out. The steep angle you have to pull the adhesive with the Taptic Engine installed dramatically increases the chance that the adhesive will break under the battery.

    Arthur Shi -

  19. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

  20. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker. Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen). Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker.

    • Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).

  21. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.

  22. Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden. Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.
    • Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden.

    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden.

    • Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.

    Don’t worry if the socket lifts up a bit as you get it out. You’ll need to lift it up later (Step 25) so don’t push it back into place yet.

    Daryl Maunder - Antwoord

  23. Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.
    • Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.

  24. Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:

    • Eén 2.1 mm Phillips schroef

    • Eén 2.1 mm standoff schroef

    • Je kunt standoff-schroeven het beste verwijderen met een iPhone Standoff schroevendraaierbitje en een schroevendraaierhandvat.

    • Een kleine platkopschroevendraaier voldoet ook—maar wees in dat geval extra voorzichtig datje niet uitschiet en per ongeluk omliggende onderdelen beschadigt.

    Tiene que ser una broma que en el kit no te venga el destornillador plano para abrir el tornillo separador. Me habeis dejado a mitad

    Charlie - Antwoord

    Why is this screwdriver bit not included in the fix kit?

    It’s more important to get this unusual piece than a common Phillips head.

    Daryl Maunder - Antwoord

    When reinstalling the standoff that connects to the Taptic Engine, I found that the pointy tip of the spudger fits really well into the little hole at the top of the standoff, and helps with getting it into place and screwing it down if you don’t have a screwdriver bit for the standoff. Hope this is helpful!

    Daniel Timothy Case - Antwoord

  25. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.
    • Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.

    Just a heads up, I found a small bit of adhesive tape between the antenna cable socket and the connector below.

    Nic Giannandrea - Antwoord

    Yep, I did find it too. Thanks

    Stefano Restuccia -

    Hola,

    Se me ha roto ese conector pequeño de la antena y no encuentro donde puedo comprar un repuesto. ¿Alguna idea?

    Gracias

    Eduardo Moral - Antwoord

  26. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.

    I found that this cable was glued down with similar adhesive to the screen. It pulled away as I removed the taptic engine from the phone (next step).

    Daryl Maunder - Antwoord

  27. Verwijder de trilmotor.
    • Verwijder de trilmotor.

Conclusie

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Vergeet hierbij niet de lijm rondom het scherm weer aan te brengen voordat je je scherm weer installeert.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze iPhone 8 antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

113.206 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

124 Leden

Één commentaar

Is the iPhone 8 Taptic Engine interchangeable with the iPhone 8+ Taptic Engine. So that you can put the one from the Plus model into the regular one.

Peter Horvat - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 24

Afgelopen 7 dagen: 181

Afgelopen 30 dagen: 740

Altijd: 10,383