Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de schermmodule van de Samsung Galaxy S7 Edge te vervangen.

Deze handleiding laat je zien hoe je enkel het scherm vervangt, terwijl je het originele frame en de batterij op hun plek laat zitten.

Let op: Sommige vervangende schermen voor deze telefoon worden in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) geleverd. Dit vereist dat je alle onderdelen van je telefoon overzet en ook een nieuwe batterij installeert. Zorg dat je het juiste vervangende onderdeel bezit voordat je met deze handleiding begint.

Als het frame beschadigd of gebogen is, is het belangrijk dat je deze ook vervangt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat het scherm niet past of dat je het scherm beschadigt door deze in het gebogen frame te forceren.

Het proces waarin je het scherm van het frame scheidt, leidt er meestal toe dat je het scherm kapot maakt. Volg deze handleiding dus niet als je niet van plan bent het scherm te vervangen.

Zorg dat je, als je scherm gebarsten is, oogbescherming draagt en een schermbeschermer of tape aanbrengt om ervoor te zorgen dat de scherven niet rond gaan vliegen.

  1. Steek een SIM-kaart openingstool, een SIM-uitwerpbitje of een paperclip in het kleine gat aan de bovenkant van de telefoon. Er zitten twee gaten in de bovenkant. Het gat met de lange, rechthoekige uitsnede is het juiste gat. Druk je openingstool in het gat om de kaarthouder uit te werpen.
    • Steek een SIM-kaart openingstool, een SIM-uitwerpbitje of een paperclip in het kleine gat aan de bovenkant van de telefoon.

    • Er zitten twee gaten in de bovenkant. Het gat met de lange, rechthoekige uitsnede is het juiste gat.

    • Druk je openingstool in het gat om de kaarthouder uit te werpen.

    • Verwijder de SIM-/SD-kaarthouder uit de telefoon.

  2. Het openen van je telefoon zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg daarom dat je vervangende kleefstrips klaar hebt liggen voordat je verder gaat of zorg ervoor dat je voorkomt dat je je toestel blootstelt aan water als je ervoor kiest de pakkingen niet te vervangen.
    • Het openen van je telefoon zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg daarom dat je vervangende kleefstrips klaar hebt liggen voordat je verder gaat of zorg ervoor dat je voorkomt dat je je toestel blootstelt aan water als je ervoor kiest de pakkingen niet te vervangen.

    • Verwarm een iOpener en leg deze op de lange kant van de telefoon gedurende ongeveer twee minuten.

    • Het kan nodig zijn om je iOpener meerdere malen op te warmen en op je toestel te leggen om de lijm eronder genoeg te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je telefoon oververhit.

    • Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kunnen ook gebruikt worden in deze stap. Wees hierbij wel extra voorzichtig dat je je telefoon niet oververhit—het OLED-scherm en de batterij zijn beide erg kwetsbaar voor warmteschade.

  3. Als het achterste paneel eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap zo dicht mogelijk bij de verwarmde kant op de telefoon. Zorg dat je je zuignap niet op het gebogen deel van het glas drukt.
    • Als het achterste paneel eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap zo dicht mogelijk bij de verwarmde kant op de telefoon. Zorg dat je je zuignap niet op het gebogen deel van het glas drukt.

    • De zuignap zal zich niet vastzuigen als je deze over het gebogen deel van het glas plaatst.

    • Als de achterste behuizing van je telefoon gebarsten is, zal je zuignap zich ook niet makkelijk vastzuigen. Probeer de achterkant in dat geval omhoog te trekken met sterke tape of plak je zuignap vast met secondelijm en laat de lijm drogen voordat je verdergaat.

    • Trek je zuignap omhoog en steek een openingsplectrum onder de glazen achterkant.

    • Je zult je openingsplectrum, doordat het glas aan de zijkanten gebogen is, omhoog moeten duwen in plaats van deze parallel aan het frame van de telefoon in te brengen.

    • Als je moeite hebt met het voltooien van deze stap verwarm je je toestel nog meer om de lijm nog verder te verzachten en probeer je het nog eens. De lijm koelt vaak snel af, dus het kan nodig zijn dat je dit vaak en snel herhaalt.

  4. Als je je plectrum eenmaal stevig in het toestel hebt weten te plaatsen, verwarm je je iOpener nog eens en leg je deze nog een keer op je telefoon om de lijm verder te verzachten.
    • Als je je plectrum eenmaal stevig in het toestel hebt weten te plaatsen, verwarm je je iOpener nog eens en leg je deze nog een keer op je telefoon om de lijm verder te verzachten.

  5. Schuif je plectrum langs de zijkant van de telefoon en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Doe dit langzaam, zodat de punt van je plectrum niet uit de naad vliegt. Als het schuiven te moeilijk blijkt te zijn, zul je je telefoon nog meer moeten verwarmen.
    • Schuif je plectrum langs de zijkant van de telefoon en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Doe dit langzaam, zodat de punt van je plectrum niet uit de naad vliegt. Als het schuiven te moeilijk blijkt te zijn, zul je je telefoon nog meer moeten verwarmen.

    • Laat je plectrum op z'n plek zitten en pak vervolgens een tweede plectrum als je verdergaat met de volgende stap. Het laten zitten van je plectrum voorkomt dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Herhaal de vorige procedure, waarbij je de lijm verwarmt en doorsnijdt, voor de drie overige zijden van de telefoon. Zorg dat je in iedere zijde een openingsplectrum achterlaat, zodat je voorkomt dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Zorg dat je in iedere zijde een openingsplectrum achterlaat, zodat je voorkomt dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Herhaal de vorige procedure, waarbij je de lijm verwarmt en doorsnijdt, voor de drie overige zijden van de telefoon.

    • Zorg dat je in iedere zijde een openingsplectrum achterlaat, zodat je voorkomt dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Til het glas omhoog en verwijder het uit de telefoon. Til het glas omhoog en verwijder het uit de telefoon.
    • Til het glas omhoog en verwijder het uit de telefoon.

  8. Om een nieuwe achterste behuizing te bevestigen: Gebruik je een pincet om alle lijmresten uit het chassis van de telefoon te halen. Maak de voorheen gelijmde gebieden vervolgens goed schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek om het oppervlak klaar te maken voor de nieuwe lijm.
    • Om een nieuwe achterste behuizing te bevestigen:

    • Gebruik je een pincet om alle lijmresten uit het chassis van de telefoon te halen. Maak de voorheen gelijmde gebieden vervolgens goed schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek om het oppervlak klaar te maken voor de nieuwe lijm.

    • Trek de beschermfolie van het plakkende gedeelte van de nieuwe glazen achterkant weg, breng vervolgens een van de zijkanten op de juiste positie op het chassis van de telefoon aan en druk de glazen achterkant stevig op de telefoon.

    • Gebruik deze handleiding in het geval dat je je oude glazen achterkant weer terugzet of als je nieuwe glazen achterkant geen vooraf geïnstalleerde kleefstrips bevat.

    • Zorg dat je je telefoon weer aanzet en je je reparatie test voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je telefoon definitief sluit.

    • Je kunt de glazen achterkant ook zonder vervangende kleefstrips terugzetten. Verwijder grote stukken lijm die voorkomen dat de achterkant goed past. Verwarm de achterste behuizing, na de installatie, en druk deze stevig vast. Het zal niet volledig waterdicht zijn, maar meestal is de lijm sterk genoeg om de achterkant weer te bevestigen.

  9. Verwijder de twaalf 3.5 mm Phillips-schroeven.
    • Verwijder de twaalf 3.5 mm Phillips-schroeven.

  10. Maak gebruik van de kleine inkeping linksonder in de bovenste antenne om deze uit de telefoon omhoog te duwen. Verwijder de bovenste antenne.
    • Maak gebruik van de kleine inkeping linksonder in de bovenste antenne om deze uit de telefoon omhoog te duwen.

    • Verwijder de bovenste antenne.

  11. Til de draadloze oplaadspoel omhoog en verwijder deze uit de telefoon.
    • Til de draadloze oplaadspoel omhoog en verwijder deze uit de telefoon.

  12. Til de luidspreker omhoog en verwijder deze uit de telefoon.
    • Til de luidspreker omhoog en verwijder deze uit de telefoon.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting los te koppelen.

  14. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel los te koppelen.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de aan-/uitknop los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de aan-/uitknop los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de aan-/uitknop los te koppelen.

  16. Gebruik de punt van een spudger om de rode en witte antennekabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de rode en witte antennekabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de rode en witte antennekabels los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de rode en witte antennekabels los te koppelen.

  17. Gebruik het platte einde van een spudger om de thuisknopaansluiting los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de thuisknopaansluiting los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de thuisknopaansluiting los te koppelen.

  18. Gebruik de punt van een spudger om de kabels van de naar voren gerichte sensoropstelling los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de kabels van de naar voren gerichte sensoropstelling los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de kabels van de naar voren gerichte sensoropstelling los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabels van de naar voren gerichte sensoropstelling los te koppelen.

  19. Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de volumeknoppen los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de volumeknoppen los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabel van de volumeknoppen los te koppelen.

  20. Til het moederbord nog niet volledig uit het toestel, deze is namelijk nog steeds verbonden met het dochterbord door middel van een kabel. Gebruik het platte einde van een spduger om het moederbord op voorzichtige wijze omhoog te duwen. Pak de zijkanten van het moederbord vast en kantel deze verder omhoog. Gebruik hierbij de spudger om de kabels uit de weg te duwen.
    • Til het moederbord nog niet volledig uit het toestel, deze is namelijk nog steeds verbonden met het dochterbord door middel van een kabel.

    • Gebruik het platte einde van een spduger om het moederbord op voorzichtige wijze omhoog te duwen.

    • Pak de zijkanten van het moederbord vast en kantel deze verder omhoog. Gebruik hierbij de spudger om de kabels uit de weg te duwen.

  21. Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het dochterbord, aan de onderkant van het moederbord, los te koppelen. Verwijder het moederbord.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het dochterbord, aan de onderkant van het moederbord, los te koppelen.

    • Verwijder het moederbord.

  22. Verwarm een iOpener en leg deze op de bovenkant van het scherm.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op de bovenkant van het scherm.

    • Het kan nodig zijn om je iOpener meerdere malen te verwarmen en deze op je toestel te leggen om de telefoon voldoende te verwarmen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Je kunt ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees hierbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit—het OLED-scherm en de batterij zijn erg vatbaar voor warmteschade.

    • Lees, terwijl je wacht op het verzachten van de lijm, alvast de volgende stap om een idee te krijgen van waar je moet gaan wrikken.

  23. Alle kanten van de schermmodule zijn bevestigd door middel van erg sterke, schuimen lijmstrips. Er bevindt zich een laag dubbelzijdige tape over het gehele koperen oppervlak. In de volgende stappen is het belangrijk dat je extra voorzichtig te werk gaat om te voorkomen dat je bepaalde onderdelen beschadigt:
    • Alle kanten van de schermmodule zijn bevestigd door middel van erg sterke, schuimen lijmstrips.

    • Er bevindt zich een laag dubbelzijdige tape over het gehele koperen oppervlak.

    • In de volgende stappen is het belangrijk dat je extra voorzichtig te werk gaat om te voorkomen dat je bepaalde onderdelen beschadigt:

    • De capacitieve knoppen zijn aan het scherm bevestigd en makkelijk te scheuren. Je zult deze moeten hergebruiken in deze reparatie.

    • Hoewel je het OLED-scherm en de schermkabel vervangt met het nieuwe scherm, zul je de capacitieve knoppen moeten hergebruiken. Wees dus extra voorzichtig dat je deze niet beschadigt.

    • Als je een van de capacitieve knoppen of lintkabels wél per ongeluk beschadigt, kun je de dochterbordmodule vervangen, welke nieuwe capacitieve knoppen bevat.

  24. Als de bovenkant eenmaal warm genoeg is, druk je een zuignap zo dicht mogelijk bij de bovenkant op de telefoon. Zorg echter dat je je zuignap niet over de speakergrill drukt. Als je scherm gebarsten is, kun je een laag sterke tape op het scherm plakken om vervolgens te proberen deze omhoog te tillen. Til de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren onder de bovenkant van het scherm.
    • Als de bovenkant eenmaal warm genoeg is, druk je een zuignap zo dicht mogelijk bij de bovenkant op de telefoon. Zorg echter dat je je zuignap niet over de speakergrill drukt.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je een laag sterke tape op het scherm plakken om vervolgens te proberen deze omhoog te tillen.

    • Til de zuignap omhoog om zo een kleine opening te creëren onder de bovenkant van het scherm.

    • Dit kan een flinke hoeveelheid kracht benodigen. Je hebt echter maar een kleine opening nodig om je tool in te kunnen steken.

    • Steek een openingsplectrum in de opening. Zorg dat je deze niet verder dan een kwart inch (6.35 mm) in de telefoon steekt.

    • Door de sterke lijm kan het nodig zijn dat je deze stap een aantal keer herhaalt. Volg de instructies van de iOpener en herhaal de verwarm-zuignap-omhoogtrek procedure totdat je een plectrum in de opening weet te krijgen.

  25. Leg, als je je plectrum eenmaal in de telefoon hebt weten te steken, een verwarmde iOpener op de bovenkant om de lijm nog een keer te verzachten.
    • Leg, als je je plectrum eenmaal in de telefoon hebt weten te steken, een verwarmde iOpener op de bovenkant om de lijm nog een keer te verzachten.

  26. Schuif je plectrum langs de bovenkant van het scherm en zorg hierbij dat je deze niet verder dan 0.25 inch (6.35 mm) in de telefoon steekt. Het te ver inbrengen van de plectrum kan ertoe leiden dat je de naar voren gerichte camera en de oorstukspeaker beschadigt.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van het scherm en zorg hierbij dat je deze niet verder dan 0.25 inch (6.35 mm) in de telefoon steekt.

    • Het te ver inbrengen van de plectrum kan ertoe leiden dat je de naar voren gerichte camera en de oorstukspeaker beschadigt.

    • Laat je plectrum aan de bovenkant in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw hecht.

  27. Herhaal de verwarm- en snijdprocedure van de vorige stap bij de lange zijden van de telefoon. Snijd de lijm aan de onderkant nog niet door. Er zijn grote stukken lijm die het scherm aan het frame bevestigen. Werk langzaam en methodisch om zo veel mogelijk lijm door te snijden.
    • Herhaal de verwarm- en snijdprocedure van de vorige stap bij de lange zijden van de telefoon. Snijd de lijm aan de onderkant nog niet door.

    • Er zijn grote stukken lijm die het scherm aan het frame bevestigen. Werk langzaam en methodisch om zo veel mogelijk lijm door te snijden.

    • Laat een openingsplectrum in iedere zijde van de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw hecht en ga vervolgen verder met de volgende stap.

    • De schermkabel is net boven het middelste punt aan de rechterkant geplaatst en kan in de weg van je plectrum zitten als je deze te ver in het toestel steekt.

  28. Steek een openingsplectrum in de rechter onderhoek van je toestel. Druk je plectrum langzaam in de telefoon. Probeer je plectrum iets omhoog te duwen zodat het tegen de achterkant van het scherm schuift.
    • Steek een openingsplectrum in de rechter onderhoek van je toestel.

    • Druk je plectrum langzaam in de telefoon. Probeer je plectrum iets omhoog te duwen zodat het tegen de achterkant van het scherm schuift.

    • Dit zorgt ervoor dat je plectrum tussen het scherm en de capacitieve knoppen doorsnijdt zonder hierbij de kabel van de knoppen te beschadigen.

    • Als je alle lijm in de rechterhoek eenmaal hebt door weten te snijden met je plectrum, laat je deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  29. Steek een openingsplectrum in de linker onderhoek. Duw je plectrum langzaam in je toestel. Probeer iets omhoog te duwen met je plectrum zodat het tegen de achterkant van het scherm aan schuift.
    • Steek een openingsplectrum in de linker onderhoek.

    • Duw je plectrum langzaam in je toestel. Probeer iets omhoog te duwen met je plectrum zodat het tegen de achterkant van het scherm aan schuift.

    • Als je de lijm in de linkerhoek eenmaal hebt door weten te snijden met je plectrum, laat je deze zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  30. Gebruik je openingsplectrum om de lijm rondom de thuisknop, inclusief overige stukken lijm, door te snijden. Open je telefoon lichtjes, beginnend bij de kant tegenover de schermkabel.
    • Gebruik je openingsplectrum om de lijm rondom de thuisknop, inclusief overige stukken lijm, door te snijden.

    • Open je telefoon lichtjes, beginnend bij de kant tegenover de schermkabel.

    • Verwijder de schermmodule nog niet. Er loopt nog een schermkabel, die aan het scherm bevestigd is, door het midframe.

  31. Til de schermmodule weg van het midframe en begeleid de schermkabel voorzichtig door het gat in het midframe. Verwijder de schermmodule.
    • Til de schermmodule weg van het midframe en begeleid de schermkabel voorzichtig door het gat in het midframe.

    • Verwijder de schermmodule.

  32. Volg deze link voor een gedetailleerde handleiding die je laat zien hoe je de kleefstrips op een nieuw scherm aanbrengt.
    • Volg deze link voor een gedetailleerde handleiding die je laat zien hoe je de kleefstrips op een nieuw scherm aanbrengt.

    • Het is belangrijk dat je alle oude lijmresten van het frame verwijdert voordat je een nieuw scherm bevestigt. Zorg daarbij ook dat je alle glasscherven, indien aanwezig, verwijdert.

    • Zorg dat je alle voorheen gelijmde gebieden, na het verwijderen van alle lijmresten, goed schoonmaakt met isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek of een koffiefilter. Veeg alles in een richting schoon, niet heen en weer.

    • Dit zorgt ervoor dat alle residue van de lijm wordt verwijderd en maakt het oppervlak klaar voor het nieuwe scherm inclusief lijm.

    • Als je frame gebogen is of als er nog glas- of lijmresten achterblijven, kan het zijn dat het nieuwe scherm niet goed past en mogelijk beschadigd raakt.

    • De beste manier om het nieuwe scherm te bevestigen is met een laag op maat gesneden dubbelzijdige tape. Breng de tape op de achterkant van het scherm aan, begeleid de schermkabel vervolgens op voorzichtige wijze door het frame, breng het scherm op de juiste positie en druk deze stevig vast.

Conclusie

en nl

95%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

172.962 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

38 Opmerkingen

Excellent guide, really enjoyed following the instructions. A job well done :-D

Craig Naidoo - Antwoord

How do you get the glass backing off without it shattering at all?

Simeon - Antwoord

There is no fool proof method. Apply liberal amounts of heat. Be careful when slicing near the corners. If your back has micro-fractures already, chances are your back will crack along the fracture.

Arthur Shi -

No matter how long I try to heat the back panel with an iOpener, I cannot seem to get the glue warm enough… Any advice on how to better unglue this thing?

Jérémie Corbier - Antwoord

Hi Jérémie,

The glue is pretty strong on this phone. You can try using a heat gun if you have one, or a hair dryer. You can also try the bottom edge instead of the long edge- sometimes the glue is not as strong there.

Arthur Shi -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 20

Afgelopen 7 dagen: 191

Afgelopen 30 dagen: 799

Altijd: 126,912