Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Vooraf vereiste handleiding voor het veilig verwijderen van het trackpad zodat deze niet wordt beschadigd bij het verwijderen van de batterij.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

  2. Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt. Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen los te draaien. Deze hebben de volgende lengtes:
    • Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen los te draaien. Deze hebben de volgende lengtes:

    • Vier 4.7 mm lange schroeven

    • Twee 6.6 mm lange schroeven

    • Let op de lichte hoek die de schroeven beschrijven als je ze eruit draait—het is de bedoeling dat je ze op eenzelfde wijze terugdraait.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je ze op de juiste plek terug schroeft en zo schade aan je toestel voorkomt.

  3. Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten. Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.
    • Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten.

    • Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.

  4. Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing. Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.
    • Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing.

    • Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.

  5. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.
    • Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.

  6. Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.
    • Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.

    • Twee extra verborgen klemmen in de buurt van het midden van de behuizing kunnen op dit punt los klikken, als ze dat nog niet eerder gedaan hadden.

    • Til de behuizing echter niet te ver op en probeer deze ook nog niet volledig te verwijderen.

  7. Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet omhoog.

    • Deze handeling kan wat kracht vereisen.

  8. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen: Breng je deze aan op de juiste plek en breng je de schuifklemmen op één lijn met de houders bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens naar beneden en schuif de behuizing richting de scharnieren. Als de klemmen in elkaar grijpen, zou het schuiven moeten stoppen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze aan op de juiste plek en breng je de schuifklemmen op één lijn met de houders bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens naar beneden en schuif de behuizing richting de scharnieren. Als de klemmen in elkaar grijpen, zou het schuiven moeten stoppen.

    • Als de schuifklemmen volledig in elkaar gegrepen hebben en de onderste behuizing op de juiste plek lijkt te zitten, druk je de behuizing stevig naar beneden om ook de verborgen klemmen vast te klikken. Je zou de klik moeten horen en voelen.

  9. Peuter de isolerende sticker die, aan de logic board kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt, over het batterijbord heen is geplakt los en verwijder deze.
    • Peuter de isolerende sticker die, aan de logic board kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt, over het batterijbord heen is geplakt los en verwijder deze.

    • Als de sticker niet gemakkelijk los komt, kun je wat warmte toedienen door middel van een iOpener, een föhn of een warmtepistool. Zo verzwak je de lijm onder de sticker en kun je het nog eens proberen deze los te trekken.

    • Als je de cover tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel niet goed kunt bevestigen, draai je deze 180 graden om en probeer je het nog eens. Deze moet namelijk op correcte wijze worden geplaatst, zodat de kleefkussen contact maken met de schroeven van het bord eronder.

  10. Peuter alle tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen is geplakt. Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen. Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen.
    • Peuter alle tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen is geplakt.

    • Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen.

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact op het logic board te schuiven. Schuif de kabel parallel aan het logic board en richting de kabel om deze los te koppelen.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact op het logic board te schuiven.

    • Schuif de kabel parallel aan het logic board en richting de kabel om deze los te koppelen.

  12. Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los. Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los.
    • Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los.

  13. Schuif de datakabel van het batterijbord uit het contact op het batterijbord en verwijder deze volledig. Zorg dat je de kabel bij het weer in elkaar zetten van je toestel niet achterstevoren of ondersteboven bevestigt. De kabel is op correcte wijze aangesloten als de witte vloeistofindicatorsticker, die direct over de stroomaansluiting van de batterij is geplakt, naar boven wijst.
    • Schuif de datakabel van het batterijbord uit het contact op het batterijbord en verwijder deze volledig.

    • Zorg dat je de kabel bij het weer in elkaar zetten van je toestel niet achterstevoren of ondersteboven bevestigt. De kabel is op correcte wijze aangesloten als de witte vloeistofindicatorsticker, die direct over de stroomaansluiting van de batterij is geplakt, naar boven wijst.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen. Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact weg te houden terwijl je nog werkt. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro ernstig beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen.

    • Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact weg te houden terwijl je nog werkt. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro ernstig beschadigen.

  16. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de kabelaansluitingen van het toetsenbord en het trackpad bevestigen, te verwijderen. Verwijder de beugel.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de kabelaansluitingen van het toetsenbord en het trackpad bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de beugel.

  17. Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen. Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.

  18. Gebruik wat milde warmte op de lintkabel van het trackpad om de lijm die het aan de batterij bevestigt te verzachten.
    • Gebruik wat milde warmte op de lintkabel van het trackpad om de lijm die het aan de batterij bevestigt te verzachten.

    • Je kunt hiervoor ook een iOpener, een föhn of een warmtepistool gebruiken, maar wees hierbij voorzichtig dat je de batterij niet oververhit. De kabel moet warm zijn, maar niet te warm om aan te kunnen raken.

  19. Trek de trackpadkabel van de batterij af en duw deze uit de weg. Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens. Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens.
    • Trek de trackpadkabel van de batterij af en duw deze uit de weg.

    • Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens.

  20. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 13 schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen: Negen 5.8 mm lange schroeven
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 13 schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen:

    • Negen 5.8 mm lange schroeven

    • Vier 4.9 mm lange schroeven

    • Deze schroeven zien er allemaal hetzelfde uit—zorg daarom dat je ze niet door elkaar haalt en verwisselt.

    • Om te voorkomen dat de schroeven zich na verloop van tijd vanzelf los draaien, kun je ervoor kiezen om een klein beetje blauw schroefdraadborgmiddel toe te voegen.

    • Bevestig de schroeven eerst losjes, check dan de positie van het trackpad en draai de schroeven, als het trackpad op de juiste positie is geplaatst, dan pas goed strak aan.

  21. Klap het scherm lichtjes open, maar zorg dat je de MacBook op z'n kop houdt. De trackpadmodule zou nu los moeten komen en plat op het scherm moeten liggen. Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis. Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis.
    • Klap het scherm lichtjes open, maar zorg dat je de MacBook op z'n kop houdt. De trackpadmodule zou nu los moeten komen en plat op het scherm moeten liggen.

    • Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis.

  22. Wees voorzichtig bij het verwijderen van de trackpadmodule dat je de negen kleine metalen voetjes op de schroeven niet kwijt raakt. (Deze willen nogal graag los komen en makkelijk kwijt raken.) Verwijder de trackpadmodule. Verwijder de trackpadmodule.
    • Wees voorzichtig bij het verwijderen van de trackpadmodule dat je de negen kleine metalen voetjes op de schroeven niet kwijt raakt. (Deze willen nogal graag los komen en makkelijk kwijt raken.)

    • Verwijder de trackpadmodule.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

345.145 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

134 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 0

Afgelopen 7 dagen: 0

Afgelopen 30 dagen: 0

Altijd: 35