Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de vastgelijmde batterij van je MacBook Pro op veilige wijze te verwijderen met behulp van een iFixit-kit met lijmverwijderaar. De lijmverwijderaar is ontworpen om de lijm onder de batterij te verzwakken, waardoor je deze met meer gemak kunt verwijderen.

iFixit-lijmverwijderaar is licht ontvlambaar. Voer deze procedure daarom altijd uit in een goed geventileerde ruimte, rook niet tijdens de reparatie en werk niet in de buurt van een open vuur.

Om het risico op schade te verkleinen, schakel je je MacBook in en laat je je batterij volledig ontladen voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt doorboord. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: de vloeistof die je gebruikt om de lijm onder de batterij te verzwakken kan ook bepaalde soorten plastic aantasten. Volg daarom alle instructies goed op en wees voorzichtig bij het op bepaalde plekken aanbrengen van de lijmverwijderaar.

  1. Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt. Zet je Mac aan en open Terminal. Kopieer en plak de volgende command (of type het precies na) in Terminal:
    • Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    Is this step necessary? I can’t perform this step as I am attempting to repair water damage and need to remove logic board & most likely replace the battery.

    lamajr - Antwoord

    @mac_medic You definitely don’t want the power coming on while the board is wet. In your case, I think powering on the machine to disable Auto Boot would do more damage than it prevents. I agree, skip this step and be prepared to disconnect the battery quickly if the laptop automatically powers on. Good luck!

    Jeff Suovanen -

    This did not work when running High Sierra.

    Kyle B - Antwoord

    Tried this on a 2018 MBP 13” Touchbar (there’s no iFixit guide for this model yet). Need to replace a broken screen.

    Luckily I managed to connect to an external screen (Cmd-Down Brightness to switch displays) and enter above command. Seems to work, but there’s another problem with this model - it powers up as soon as any key is pressed……. ffs <gnashes teeth>

    Cool_Breeze - Antwoord

    I unscrew the battery first and wrap electrical tape over the logic board battery connector before attempting any repairs to the board. Haven’t had any problems yet and I’ve worked on about 10 of these models already. Also when you open the bottom case use a suction cup at the bottom and pull up then run a plastic spudger along the edges to disconnect the clips. Also only use a plastic spudger on the board. Saw a youtube video from a repair shop and he did not disconnect the power and used all metal tools during the entire process of removing the board. His last step was to disconnect the battery terminal.

    Brian - Antwoord

    Is this step necessary if my mac can turn on? Battery fully dead(

    Nursat b - Antwoord

    BEFORE YOU START: The included torx head stripped off before I was done (and you might need an additional T4) so stop now and go buy a good one. Also they fail to warn you above to get some blue threadlocker ahead of time.

    Jason Sherron - Antwoord

    This command did not work for me and I read that sometime in later 2020 Apple stopped this command from working…any ideas on a work around?

    Patrick Machacek - Antwoord

    Not able to do that with damaged screen

    richardjgreen - Antwoord

    Hi. This does not work on 2018 13” MacBook Pro with Touch Bar. I did exactly this to disable auto boot. But when I check by using nvram -p it says: auto-boot true. Am I doing something incorrectly? I did everything step by step. Copied and pasted the sudo command, pressed enter and then entered my password. I have Big Sur 11.1 installed. Is there any other way since I need to replace the screen. Thank you. Adrian

    Adrian Vizik - Antwoord

    Hi everyone. This is also a little pointless if you can’t see anything on the screen, and you don’t have a display adapter to USB C to display it. I agree with Brian about removing the back and disconnecting the battery cable before you even think about opening the lid of the MacBook. Applying the insulation tape is also a handy little tip that just makes sure there is no way to discharge from either the board or battery.

    Roberto Enrieu - Antwoord

    running `nvram -p | grep 'AutoBoot'` in terminal verifies that it was accepted

    result: `AutoBoot %00`

    Marek Polák - Antwoord

    This step is completely unnecessary if you follow the guide to disconnect the battery properly. Just put some tape between the battery and logic board connection to prevent it from accidentally touching and therefore powering on the laptop.

    Grant Ormsby - Antwoord

    It took me a few tries to make this command work, as I was able to copy and paste the command into Terminal, but could not type in my laptop’s password. I finally typed my password into a text document, copied it (command C), and then pasted it into Terminal and it worked.

    tommy404 - Antwoord

  2. Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt. Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen los te draaien. Deze hebben de volgende lengtes:
    • Schakel je MacBook Pro helemaal uit voordat je begint. Zorg ook dat deze niet aan de oplader hangt. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze op z'n kop ligt.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen los te draaien. Deze hebben de volgende lengtes:

    • Vier 4.7 mm lange schroeven

    • Twee 6.6 mm lange schroeven

    • Let op de lichte hoek die de schroeven beschrijven als je ze eruit draait—het is de bedoeling dat je ze op eenzelfde wijze terugdraait.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je ze op de juiste plek terug schroeft en zo schade aan je toestel voorkomt.

  3. Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten. Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.
    • Druk een zuignap op de onderste behuizing, zo dicht mogelijk bij de voorkant van de laptop en precies tussen de schroefgaten.

    • Til de zuignap lichtjes omhoog zodat je een kleine opening onder de behuizing creëert.

  4. Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing. Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.
    • Schuif de hoek van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening onder de onderste behuizing.

    • Schuif je openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en vervolgens tot halverwege langs de zijkant van de MacBook Pro omhoog.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden, los klikt. Als het goed is voel en hoor je het los klikken.

  5. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven. Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.
    • Herhaal de vorige stap aan de tegenoverliggende kant van de laptop, door je openingsplectrum langs de hoek omhoog te schuiven.

  6. Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.
    • Til de voorkant van de onderste behuizing (de kant tegenover de schermscharnieren) net genoeg omhoog om je vingertop eronder te krijgen totdat je een stevige grip hebt.

    • Twee extra verborgen klemmen in de buurt van het midden van de behuizing kunnen op dit punt los klikken, als ze dat nog niet eerder gedaan hadden.

    • Til de behuizing echter niet te ver op en probeer deze ook nog niet volledig te verwijderen.

  7. Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing met wat kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om de laatste van de klemmen die de behuizing vasthouden ook los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet omhoog.

    • Deze handeling kan wat kracht vereisen.

    With the amount of force needed to carefully pull the back panel out, this caused the back panel to scratch the battery. I don't see or hear any expansion, but this still has me concerned.

    gladgura - Antwoord

  8. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen: Breng je deze aan op de juiste plek en breng je de schuifklemmen op één lijn met de houders bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens naar beneden en schuif de behuizing richting de scharnieren. Als de klemmen in elkaar grijpen, zou het schuiven moeten stoppen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze aan op de juiste plek en breng je de schuifklemmen op één lijn met de houders bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens naar beneden en schuif de behuizing richting de scharnieren. Als de klemmen in elkaar grijpen, zou het schuiven moeten stoppen.

    • Als de schuifklemmen volledig in elkaar gegrepen hebben en de onderste behuizing op de juiste plek lijkt te zitten, druk je de behuizing stevig naar beneden om ook de verborgen klemmen vast te klikken. Je zou de klik moeten horen en voelen.

    If I had it all to do over, again, I would blow out the dust with compressed air at this point. During the disassembly, I kept encountering little dust bunnies, and I was very worried that one would get caught in one of the connectors when I plugged everything back up (which wouldn’t get discovered until I put it all back together and tried out all of the components).

    Joe Emenaker - Antwoord

  9. Peuter de isolerende sticker die, aan de logic board kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt, over het batterijbord heen is geplakt los en verwijder deze.
    • Peuter de isolerende sticker die, aan de logic board kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt, over het batterijbord heen is geplakt los en verwijder deze.

    • Als de sticker niet gemakkelijk los komt, kun je wat warmte toedienen door middel van een iOpener, een föhn of een warmtepistool. Zo verzwak je de lijm onder de sticker en kun je het nog eens proberen deze los te trekken.

    • Als je de cover tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel niet goed kunt bevestigen, draai je deze 180 graden om en probeer je het nog eens. Deze moet namelijk op correcte wijze worden geplaatst, zodat de kleefkussen contact maken met de schroeven van het bord eronder.

  10. Peuter alle tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen is geplakt. Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen. Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen.
    • Peuter alle tape die over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen is geplakt.

    • Gebruik een spudger om de vergrendelingsklep op de ZIF-aansluiting van de datakabel van het schermbord omhoog te klappen.

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact op het logic board te schuiven. Schuif de kabel parallel aan het logic board en richting de kabel om deze los te koppelen.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact op het logic board te schuiven.

    • Schuif de kabel parallel aan het logic board en richting de kabel om deze los te koppelen.

  12. Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los. Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los.
    • Wrik de sluitklem op de aansluiting, aan de overkant van de datakabel van het batterijbord, omhoog en koppel deze los.

  13. Schuif de datakabel van het batterijbord uit het contact op het batterijbord en verwijder deze volledig. Zorg dat je de kabel bij het weer in elkaar zetten van je toestel niet achterstevoren of ondersteboven bevestigt. De kabel is op correcte wijze aangesloten als de witte vloeistofindicatorsticker, die direct over de stroomaansluiting van de batterij is geplakt, naar boven wijst.
    • Schuif de datakabel van het batterijbord uit het contact op het batterijbord en verwijder deze volledig.

    • Zorg dat je de kabel bij het weer in elkaar zetten van je toestel niet achterstevoren of ondersteboven bevestigt. De kabel is op correcte wijze aangesloten als de witte vloeistofindicatorsticker, die direct over de stroomaansluiting van de batterij is geplakt, naar boven wijst.

    Bonjour, super Tuto, petite question elle sert a quoi cette nappe , et quesqui se passe si elle est pas branché ?

    Jorgio -aigleBrun- - Antwoord

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te schroeven en te verwijderen.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen. Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact weg te houden terwijl je nog werkt. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro ernstig beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen.

    • Til de aansluiting hoog genoeg om deze van het contact weg te houden terwijl je nog werkt. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt, kan dit je MacBook Pro ernstig beschadigen.

    Put a little bit of insulating tape over the terminal to be safe.

    Brian Tibbels - Antwoord

  16. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de kabelaansluitingen van het toetsenbord en het trackpad bevestigen, te verwijderen. Verwijder de beugel.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de kabelaansluitingen van het toetsenbord en het trackpad bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de beugel.

  17. Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen. Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de aansluiting van de trackpadkabel in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.

  18. Gebruik wat milde warmte op de lintkabel van het trackpad om de lijm die het aan de batterij bevestigt te verzachten.
    • Gebruik wat milde warmte op de lintkabel van het trackpad om de lijm die het aan de batterij bevestigt te verzachten.

    • Je kunt hiervoor ook een iOpener, een föhn of een warmtepistool gebruiken, maar wees hierbij voorzichtig dat je de batterij niet oververhit. De kabel moet warm zijn, maar niet te warm om aan te kunnen raken.

  19. Trek de trackpadkabel van de batterij af en duw deze uit de weg. Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens. Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens.
    • Trek de trackpadkabel van de batterij af en duw deze uit de weg.

    • Probeer de kabel niet te scheuren of anderszins te beschadigen. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel, forceer het dan niet maar dien meer warmte toe en probeer het nog eens.

  20. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 13 schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen: Negen 5.8 mm lange schroeven
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 13 schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen:

    • Negen 5.8 mm lange schroeven

    • Vier 4.9 mm lange schroeven

    • Deze schroeven zien er allemaal hetzelfde uit—zorg daarom dat je ze niet door elkaar haalt en verwisselt.

    • Om te voorkomen dat de schroeven zich na verloop van tijd vanzelf los draaien, kun je ervoor kiezen om een klein beetje blauw schroefdraadborgmiddel toe te voegen.

    • Bevestig de schroeven eerst losjes, check dan de positie van het trackpad en draai de schroeven, als het trackpad op de juiste positie is geplaatst, dan pas goed strak aan.

    I dont have the “clicky” feedback from my trackpad anymore - please advise how to fix this

    Shadi Saif - Antwoord

  21. Klap het scherm lichtjes open, maar zorg dat je de MacBook op z'n kop houdt. De trackpadmodule zou nu los moeten komen en plat op het scherm moeten liggen. Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis. Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis.
    • Klap het scherm lichtjes open, maar zorg dat je de MacBook op z'n kop houdt. De trackpadmodule zou nu los moeten komen en plat op het scherm moeten liggen.

    • Begeleid de lintkabel van het scherm op voorzichtige wijze door het gat in het chassis.

  22. Wees voorzichtig bij het verwijderen van de trackpadmodule dat je de negen kleine metalen voetjes op de schroeven niet kwijt raakt. (Deze willen nogal graag los komen en makkelijk kwijt raken.) Verwijder de trackpadmodule. Verwijder de trackpadmodule.
    • Wees voorzichtig bij het verwijderen van de trackpadmodule dat je de negen kleine metalen voetjes op de schroeven niet kwijt raakt. (Deze willen nogal graag los komen en makkelijk kwijt raken.)

    • Verwijder de trackpadmodule.

  23. Gebruik je spudger om de aansluiting van het toetsenbord in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen. Gebruik je spudger om de aansluiting van het toetsenbord in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.
    • Gebruik je spudger om de aansluiting van het toetsenbord in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen en deze zo los te koppelen.

  24. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 3.5 mm lange schroeven, die de cover over de flexkabel van het schermbord bevestigen, te verwijderen. Verwijder de cover over de flexkabel van het schermbord.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 3.5 mm lange schroeven, die de cover over de flexkabel van het schermbord bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de cover over de flexkabel van het schermbord.

  25. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.7 mm lange schroeven, die de beugel over de kabelaansluiting van het schermbord bevestigen, te verwijderen. Verwijder de beugel over de kabelaansluiting van het schermbord.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.7 mm lange schroeven, die de beugel over de kabelaansluiting van het schermbord bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de beugel over de kabelaansluiting van het schermbord.

    Help! I stripped the T3 Screw!! ?

    J S - Antwoord

  26. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog om deze zo los te koppelen. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog om deze zo los te koppelen.
    • Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog om deze zo los te koppelen.

  27. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de vier 2.0 mm schroeven uit de scharniercovers (twee aan iedere kant) te verwijderen. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de vier 2.0 mm schroeven uit de scharniercovers (twee aan iedere kant) te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de vier 2.0 mm schroeven uit de scharniercovers (twee aan iedere kant) te verwijderen.

  28. Verwijder de twee scharniercovers. Verwijder de twee scharniercovers. Verwijder de twee scharniercovers.
    • Verwijder de twee scharniercovers.

  29. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 2.4 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de hoofdtelefoonjack- en Touch ID-kabelaansluitingen bevestigen, te verwijderen. Verwijder de beugel. Verwijder de beugel.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 2.4 mm lange schroeven, die de coverbeugel over de hoofdtelefoonjack- en Touch ID-kabelaansluitingen bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de beugel.

    Here is a first! I did not notice this when disassembling but spent a bit of time validating I had reassembled things correctly. After 35 years of this stuff, you don’t see much new - just smaller. !

    —->The 2.4 mm screw closest to the hinge screws into the logic board screw circled in green T8 (larger head)at step 47.

    Try finding that screw in your bucket of spares!

    Brian Eustis - Antwoord

  30. Koppel de flexaansluiting van de hoofdtelefoonjack los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Koppel de flexaansluiting van de hoofdtelefoonjack los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Koppel de flexaansluiting van de hoofdtelefoonjack los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  31. Koppel de aan-/uitknop en Touch ID-sensor los door de aansluitingen in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Koppel de aan-/uitknop en Touch ID-sensor los door de aansluitingen in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Koppel de aan-/uitknop en Touch ID-sensor los door de aansluitingen in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

    This smaller connector cable of the touch ID sensor that sits underneath the power sensor connector is easy to overlook when replacing the logic board. It is small & short and can easily hide. Make sure you account for it when placing the LB in and before screwing it down.

    lamajr - Antwoord

  32. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de enkele 1.3 mm lange schroef, die de coverbeugel over de Touch Bar digitizeraansluiting bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de enkele 1.3 mm lange schroef, die de coverbeugel over de Touch Bar digitizeraansluiting bevestigt, te verwijderen.

  33. Gebruik een pincet om de beugel richting de zijkant van de MacBook Pro te schuiven totdat deze loskomt van de vergendelklem op het logic board. Verwijder de beugel. Verwijder de beugel.
    • Gebruik een pincet om de beugel richting de zijkant van de MacBook Pro te schuiven totdat deze loskomt van de vergendelklem op het logic board.

    • Verwijder de beugel.

  34. Koppel de Touch Bar digitizerkabel los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Koppel de Touch Bar digitizerkabel los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Koppel de Touch Bar digitizerkabel los door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  35. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de beugel over de Touch Bar schermkabelaansluiting bevestigen, te verwijderen. Verwijder de beugel.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.9 mm lange schroeven, die de beugel over de Touch Bar schermkabelaansluiting bevestigen, te verwijderen.

    • Verwijder de beugel.

  36. Koppel de Touch Bar schermkabel los door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Koppel de Touch Bar schermkabel los door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Koppel de Touch Bar schermkabel los door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  37. Verwijder met behulp van een T3 Torx-schroevendraaier: De twee 1.3 mm lange schroeven die de cover over de Thunderbolt-flexkabel aan de linkerkant bevestigen.
    • Verwijder met behulp van een T3 Torx-schroevendraaier:

    • De twee 1.3 mm lange schroeven die de cover over de Thunderbolt-flexkabel aan de linkerkant bevestigen.

    • De twee 1.3 mm lange schroeven die de Thunderbolt-kabelcover aan de rechterkant bevestigen.

  38. Verwijder de coverbeugels van beide contacten van de Thunderboltkabel. Verwijder de coverbeugels van beide contacten van de Thunderboltkabel.
    • Verwijder de coverbeugels van beide contacten van de Thunderboltkabel.

  39. Gebruik een spudger om de Thunderbolt-flexkabel aan de linkerkant van het toestel te verwijderen door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Wrik deze omhoog vanaf de binnenkant, de kant die het dichtst bij de ventilator ligt. Duw de flexkabelaansluiting op voorzichtige wijze richting de zijkant zodat deze niet in de weg komt te zitten tijdens het verwijderen van het logic board.
    • Gebruik een spudger om de Thunderbolt-flexkabel aan de linkerkant van het toestel te verwijderen door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

    • Wrik deze omhoog vanaf de binnenkant, de kant die het dichtst bij de ventilator ligt.

    • Duw de flexkabelaansluiting op voorzichtige wijze richting de zijkant zodat deze niet in de weg komt te zitten tijdens het verwijderen van het logic board.

  40. Herhaal het loskoppelen van de flexkabel van de Thunderbolt-aansluiting aan de andere kant. Duw de flexkabelaansluiting voorzichtig naar de zijkant zodat het logic board er gemakkelijker uit kan worden gehaald zonder dat deze achter kabels blijft hangen. Duw de flexkabelaansluiting voorzichtig naar de zijkant zodat het logic board er gemakkelijker uit kan worden gehaald zonder dat deze achter kabels blijft hangen.
    • Herhaal het loskoppelen van de flexkabel van de Thunderbolt-aansluiting aan de andere kant.

    • Duw de flexkabelaansluiting voorzichtig naar de zijkant zodat het logic board er gemakkelijker uit kan worden gehaald zonder dat deze achter kabels blijft hangen.

  41. Koppel de twee speakeraansluitingen los door het platte einde van je spudger zo dicht mogelijk bij de aansluiting onder iedere kabel te schuiven. Draai je spudger vervolgens lichtjes om om beide speakers los te koppelen. Draai je spudger vervolgens lichtjes om om beide speakers los te koppelen.
    • Koppel de twee speakeraansluitingen los door het platte einde van je spudger zo dicht mogelijk bij de aansluiting onder iedere kabel te schuiven.

    • Draai je spudger vervolgens lichtjes om om beide speakers los te koppelen.

    Both had a dab of glue underneath. I used heat gun to loosen.

    lamajr - Antwoord

    On this step, it helped to use the tip of sharp tweezers to open the small metal tab of the connector to the side.

    Rodrigo Damazio Bovendorp - Antwoord

  42. Peuter de tape die over de kabelaansluiting van de microfoon heen is geplakt los. Peuter de tape die over de kabelaansluiting van de microfoon heen is geplakt los.
    • Peuter de tape die over de kabelaansluiting van de microfoon heen is geplakt los.

    Wenn möglich das Klebeband nicht abziehen! Zwei Schritte weiter bist Du froh darum.

    Stephan Zenger - Antwoord

  43. Open de vergrendelingsklem op de ZIF-aansluiting van de microfoonkabel door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Open de vergrendelingsklem op de ZIF-aansluiting van de microfoonkabel door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Open de vergrendelingsklem op de ZIF-aansluiting van de microfoonkabel door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Open de vergrendelingsklem op de ZIF-aansluiting van de microfoonkabel door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  44. Koppel de microfoon los door de kabel richting de ventilator te trekken totdat deze los komt uit het contact. Indien mogelijk trek je aan de tape die aan de kabel vast is gemaakt in plaats van aan de kabel zelf. Zo verklein je het risico op het beschadigen van de kabel.
    • Koppel de microfoon los door de kabel richting de ventilator te trekken totdat deze los komt uit het contact.

    • Indien mogelijk trek je aan de tape die aan de kabel vast is gemaakt in plaats van aan de kabel zelf. Zo verklein je het risico op het beschadigen van de kabel.

  45. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.9 mm lange schroef, die de antennekabelbundel bevestigt, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.9 mm lange schroef, die de antennekabelbundel bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.9 mm lange schroef, die de antennekabelbundel bevestigt, te verwijderen.

  46. Koppel alle drie de antennekabels los door iedere aansluiting uit het contact omhoog te duwen. Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder iedere kabel totdat je de aansluiting bereikt. Vervolgens draai je je tool lichtjes om om de aansluitingen los te koppelen. Om iedere kabel weer aan te sluiten, breng je de aansluiting boven het contact en druk je het vervolgens, als het goed is gepositioneerd, naar beneden totdat deze op z'n plek klikt.
    • Koppel alle drie de antennekabels los door iedere aansluiting uit het contact omhoog te duwen.

    • Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder iedere kabel totdat je de aansluiting bereikt. Vervolgens draai je je tool lichtjes om om de aansluitingen los te koppelen.

    • Om iedere kabel weer aan te sluiten, breng je de aansluiting boven het contact en druk je het vervolgens, als het goed is gepositioneerd, naar beneden totdat deze op z'n plek klikt.

  47. Verwijder alle tien de schroeven die de logic board module bevestigen: Twee 2.6 mm lange T3 Torx-schroeven.
    • Verwijder alle tien de schroeven die de logic board module bevestigen:

    • Twee 2.6 mm lange T3 Torx-schroeven.

    • Vijf 2.9 mm lange T5 Torx-schroeven.

    • Eén 3.7 mm lange T5 Torx-schroef.

    • Eén 3.9 mm lange T8 Torx-schroef (grootkop).

    • Eén 4.0 mm lange T8 Torx-schroef.

    • Zorg dat je, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, deze schroeven eerst losjes aanbrengt. Vervolgens positioneer je het logic board op correcte wijze en als alle aansluitingen op de juiste plek zitten kun je alle schroeven strak aandraaien.

  48. Peuter de twee rubberen trildempstrips die met lijm aan de ventilatoren zijn bevestigd, lichtjes omhoog zonder deze volledig te verwijderen. Indien nodig kun je wat warmte toedienen met behulp van een iOpener, een föhn of een warmtepistool. Zo verzacht je de lijm en kun je de dempers makkelijker los krijgen. Indien nodig kun je wat warmte toedienen met behulp van een iOpener, een föhn of een warmtepistool. Zo verzacht je de lijm en kun je de dempers makkelijker los krijgen.
    • Peuter de twee rubberen trildempstrips die met lijm aan de ventilatoren zijn bevestigd, lichtjes omhoog zonder deze volledig te verwijderen.

    • Indien nodig kun je wat warmte toedienen met behulp van een iOpener, een föhn of een warmtepistool. Zo verzacht je de lijm en kun je de dempers makkelijker los krijgen.

  49. De logic board module past precies, maar je kunt het jezelf makkelijker maken om te verwijderen door een spudger onder de linkerkant van het logic board te steken en deze langzaam en voorzichtig omhoog te tillen. Je zou bij het omhoog wrikken van het logic board geen weerstand moeten voelen. Check alle kabels grondig en houd deze uit de weg bij het verwijderen van het logic board zodat je deze niet scheurt of anderszins beschadigt.
    • De logic board module past precies, maar je kunt het jezelf makkelijker maken om te verwijderen door een spudger onder de linkerkant van het logic board te steken en deze langzaam en voorzichtig omhoog te tillen.

    • Je zou bij het omhoog wrikken van het logic board geen weerstand moeten voelen. Check alle kabels grondig en houd deze uit de weg bij het verwijderen van het logic board zodat je deze niet scheurt of anderszins beschadigt.

    • Verwijder het logic board door deze vanaf de linkerkant omhoog te tillen.

  50. Zorg dat je bij het weer installeren van de logic board module: De positie van de rubberen trildempers checkt en deze op de juiste positie brengt indien nodig. De antennekabelbundel door het gat tussen het logic board en het koellichaam begeleidt en dat je zorgt dat deze op de juiste positie is aangebracht voordat je het logic board op z'n plek brengt.
    • Zorg dat je bij het weer installeren van de logic board module:

    • De positie van de rubberen trildempers checkt en deze op de juiste positie brengt indien nodig.

    • De antennekabelbundel door het gat tussen het logic board en het koellichaam begeleidt en dat je zorgt dat deze op de juiste positie is aangebracht voordat je het logic board op z'n plek brengt.

    • Checkt dat er geen kabels onder het logic board vast zijn komen te zitten als je deze installeert. Check de gemarkeerde locaties zorgvuldig.

    Would be good to mention (at the end of instructions here) to pay special attention on reassembly that the Touch ID and power button cable does not slip under the logic board at the last moment7

    Wolf Naegeli - Antwoord

  51. Verwijder de twee schroeven die het batterijbord bevestigen: 2016-2017 modellen: Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om beide 3.5 mm lange schroeven te verwijderen.
    • Verwijder de twee schroeven die het batterijbord bevestigen:

    • 2016-2017 modellen: Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om beide 3.5 mm lange schroeven te verwijderen.

    • 2018-2019 modellen: Gebruik een P2 Pentalobe-schroevendraaier om beide 3.2 mm lange schroeven te verwijderen.

    On my mid 2018 15.3” i9 MBP the battery board screws were PL1

    Brian Eustis - Antwoord

    On my mid 2018 15.3 i9 MBP the keyboard cable is farther to the left (as shown at Step 23)! When reinstalling, make sure it is under the battery cable and its connector sticking up between the battery cable and the aluminum battery frame.

    Wolf Naegeli - Antwoord

    So if I’ve understood correctly, almost all the above could have been skipped if apple just made these two screws accessible? Wow, just wow

    Nathan Skene - Antwoord

  52. De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit wordt geleverd kan zowel de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro als de plastic toetsenbordtoetsen aantasten. Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je deze gedurende het gehele proces daar zitten. Daarbij kun je schilderstape gebruiken om het gebied onder het trackpad zo goed mogelijk af te plakken. Optioneel kun je ook nog een stuk keukenpapier direct onder het trackpadgebied leggen zodat het alle overtollige lijmverwijderaar direct absorbeert.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit wordt geleverd kan zowel de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro als de plastic toetsenbordtoetsen aantasten.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je deze gedurende het gehele proces daar zitten.

    • Daarbij kun je schilderstape gebruiken om het gebied onder het trackpad zo goed mogelijk af te plakken. Optioneel kun je ook nog een stuk keukenpapier direct onder het trackpadgebied leggen zodat het alle overtollige lijmverwijderaar direct absorbeert.

    I didn’t have any solution and was hesitant to simply use an Isopropyl Alcohol solution of any concentration let along subject my electronics to liquid and aluminum foil, so I simply took a card (something between a metrocard and credit card… i used a rewards card) and brute forced the adhesive while dry (making sure to direct the bulk of the force laterally and not down into the screen below and mostly wiggle back and forth instead of straight on). About 10 minutes later with a sore hand it worked just fine and avoided steps 52-62. (You may want to try the string method detailed in step 62 if stubborn and after started with card.

    ajm0824 - Antwoord

  53. Om de stroom van de lijmverwijderaar te controleren, kun je de achterkant (waar de scharnieren zich bevinden) van je MacBook Pro een aantal centimeters optillen met behulp van een boek of een stuk schuim. Om de stroom van de lijmverwijderaar te controleren, kun je de achterkant (waar de scharnieren zich bevinden) van je MacBook Pro een aantal centimeters optillen met behulp van een boek of een stuk schuim.
    • Om de stroom van de lijmverwijderaar te controleren, kun je de achterkant (waar de scharnieren zich bevinden) van je MacBook Pro een aantal centimeters optillen met behulp van een boek of een stuk schuim.

  54. Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden. iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.
    • Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden.

    • iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Oogbescherming wordt ook in je kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Er zitten ook beschermende handschoenen in je kit. Als je bang bent voor mogelijke huidirritaties, kun je nu je handschoenen aantrekken.

  55. Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar. Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt. Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.
    • Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar.

    • Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt.

    • Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde top van de dop af te knippen.

    • Des te dichter je bij het puntje van de dop knipt, des te meer controle je hebt bij het toedienen van de lijmverwijderaar.

    • Draai de dop weer veilig dicht voordat je verder gaat.

    Eignet sch auch Isopropyl-Alkohol 99,9%?

    Felix - Antwoord

  56. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de twee rechtse batterijcellen, beginnend bij de kant die het dichtst bij de ventilator ligt. Je zult niet veel nodig hebben. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid om alle batterijcellen te verwijderen.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de twee rechtse batterijcellen, beginnend bij de kant die het dichtst bij de ventilator ligt.

    • Je zult niet veel nodig hebben. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid om alle batterijcellen te verwijderen.

    The bottle may (will!) squirt liquid. I used a bit of absorbant paper around the tip while turning the bottle upside down and putting the tip where it needs to go. Be especially careful not to drip liquid onto the speakers.

    For this type of work I always have a roll of thick toilet paper nearby: its leaves are smaller than those of kitchen paper.

    Robert Cailliau - Antwoord

  57. Dien wat meer druppels lijmverwijderaar toe tussen de twee rechtse batterijcellen, zodat het ook onder de onderste batterijcel stroomt. Wacht gedurende twee minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken en de lijm te verzachten voordat je verder gaat met de volgende stap.
    • Dien wat meer druppels lijmverwijderaar toe tussen de twee rechtse batterijcellen, zodat het ook onder de onderste batterijcel stroomt.

    • Wacht gedurende twee minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken en de lijm te verzachten voordat je verder gaat met de volgende stap.

  58. Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de batterij, beginnend bij de onderkant van de onderste, meest rechtse batterijcel. Dit zou niet veel kracht moeten vereisen. Als je moeite hebt, kun je meer lijmverwijderaar toedienen en 2-3 minuten wachten om het te laten intrekken. Probeer de batterij niet te vervormen. Een beschadigde of doorboorde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken en/of in brand vliegen.
    • Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de batterij, beginnend bij de onderkant van de onderste, meest rechtse batterijcel.

    • Dit zou niet veel kracht moeten vereisen. Als je moeite hebt, kun je meer lijmverwijderaar toedienen en 2-3 minuten wachten om het te laten intrekken.

    • Probeer de batterij niet te vervormen. Een beschadigde of doorboorde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken en/of in brand vliegen.

    • Wiebel de kaart heen en weer en schuif het helemaal onder beide batterijcellen.

    • Til de cellen iets omhoog om deze volledig te scheiden van de lijm, maar probeer ze nog niet uit je MacBook te verwijderen.

    • Laat je plastic kaart tijdelijk onder de cellen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten als je verder gaat met de volgende stap.

    I had a great deal of difficulty loosening the batteries. The solvent seemed to have little effect on the adhesive strips. Despite efforts, I deformed the batteries trying to get them free.

    Kent Folsom - Antwoord

    I also had a great deal of difficulty. I had to apply the adhesive remover 5 times before I could wiggle the card underneath the first battery sections. And it left the adhesive on the computer case; it did not remove the adhesive along with the battery sections.

    rileybk - Antwoord

    Took me three applications of adhesive remover. Think it really is about wiggling though.

    Nathan Skene - Antwoord

    It took me about 10 minutes or so to remove all battery modules. I used the adhesive remover as per the guide and also used the card with the corner doing most of the penetration instead of the blunt end. I also would gently wiggle the battery up and down while I applied more adhesive remover to allow it a better chance of getting underneath. BTW, my adhesive strips ran left to right and not back to front on the outer batteries, so I would think it would be more ideal to put the adhesive remover down the left and right sides of the outer batteries. The inner batteries (under trackpad) adhesive strips ran front to back. Keep this in mind when using the remover to loosen them up.

    Steven Wonder - Antwoord

    Once one of the packs is loose, stick a leaf of toilet paper under it, so that it cannot stick to the body again, while you are working on the other packs.

    Robert Cailliau - Antwoord

  59. Verplaats je werk naar de linkerkant van de MacBook Pro en herhaal de vorige stap om de twee linker batterijcellen los te maken. Laat je tweede plastic kaart ook tijdelijk op z'n plek zitten. Laat je tweede plastic kaart ook tijdelijk op z'n plek zitten.
    • Verplaats je werk naar de linkerkant van de MacBook Pro en herhaal de vorige stap om de twee linker batterijcellen los te maken.

    • Laat je tweede plastic kaart ook tijdelijk op z'n plek zitten.

  60. Druppel wat lijmverwijderaar langs de bovenkant van de twee middelste batterijcellen. Er zitten openingen in het chassis van de laptop onder deze twee cellen, waar de lijmverwijderaar uit kan lopen. Als het hier weg loopt, zal het niet de plekken bereiken die je wilt dat het bereikt. Wees je dus bewust van mogelijke lekken en dien wat meer lijmverwijderaar langs de randen toe indien dit nodig is.
    • Druppel wat lijmverwijderaar langs de bovenkant van de twee middelste batterijcellen.

    • Er zitten openingen in het chassis van de laptop onder deze twee cellen, waar de lijmverwijderaar uit kan lopen. Als het hier weg loopt, zal het niet de plekken bereiken die je wilt dat het bereikt.

    • Wees je dus bewust van mogelijke lekken en dien wat meer lijmverwijderaar langs de randen toe indien dit nodig is.

  61. Haal je eerste plastic kaart, na een aantal minuten, onder de batterij vandaan en steek een hoek onder de bovenkant van een van de middelste batterijcellen. Wiebel deze vervolgens heen en weer en schuif deze onder de batterijcel totdat alle lijm los is gekomen. Gebruik geen excessieve kracht als je moeite hebt met deze stap en zorg dat je ten koste van alles de batterij niet vervormt. Dien wat meer lijmverwijderaar toe en probeer het nog eens of sla twee stappen over voor een alternatieve methode.
    • Haal je eerste plastic kaart, na een aantal minuten, onder de batterij vandaan en steek een hoek onder de bovenkant van een van de middelste batterijcellen.

    • Wiebel deze vervolgens heen en weer en schuif deze onder de batterijcel totdat alle lijm los is gekomen.

    • Gebruik geen excessieve kracht als je moeite hebt met deze stap en zorg dat je ten koste van alles de batterij niet vervormt. Dien wat meer lijmverwijderaar toe en probeer het nog eens of sla twee stappen over voor een alternatieve methode.

    Once you get the card edge under a cell, you can apply a couple of drops on top of the card and it will flow down to the working edge of the card. This will make moving the card back and forth a lot easier.

    Scott Shore - Antwoord

  62. Haal je tweede plastic kaart ook onder de batterij vandaan en herhaal de vorige stap om de resterende middelste batterijcel ook los te maken van de lijm. Haal je tweede plastic kaart ook onder de batterij vandaan en herhaal de vorige stap om de resterende middelste batterijcel ook los te maken van de lijm. Haal je tweede plastic kaart ook onder de batterij vandaan en herhaal de vorige stap om de resterende middelste batterijcel ook los te maken van de lijm.
    • Haal je tweede plastic kaart ook onder de batterij vandaan en herhaal de vorige stap om de resterende middelste batterijcel ook los te maken van de lijm.

  63. Als je moeite had met het onder de batterij schuiven van je kaarten kun je ook proberen een stuk flosdraad of draad onder de batterijcel te plaatsen en deze in een zaagbeweging heen en weer te trekken om de lijm los te maken.
    • Als je moeite had met het onder de batterij schuiven van je kaarten kun je ook proberen een stuk flosdraad of draad onder de batterijcel te plaatsen en deze in een zaagbeweging heen en weer te trekken om de lijm los te maken.

    • Draag dikke handschoenen of wentel het stuk (flos)draad om een aantal schroevendraaierhandvatten om je vingers te beschermen.

    Wouldnt the wire damage the underside of the cells?

    Tom Jackson - Antwoord

    Yes, but you should never re-use a glued-down battery after removing it like this. These batteries are not designed to be re-used, and can pose a fire risk even when removed carefully.

    Jeff Suovanen -

    I used dental floss + pastic card for the middle part. Avoided using the adhesive remover for the middle ones.

    Neil Robinson - Antwoord

    I didn’t have to resort to this method, but if I did I would think some fishing line would be a good option. Put some candle wax on it if it starts to bind. I use this method to remove car dash phone holders that are siliconed down to the dash.

    Steven Wonder - Antwoord

    I used this method, (while waiting for the iFixIt glue dissolver kit: was over a weekend; so too late). Works well with a strong, doubled (with slight, about 1 turn per cm, twist) 25SWG (0.5mm, 0.02inch) copper wire, wrapped around spare small screwdriver handles. Ensure that the angle of the wire is _very_ _flat_ while ‘sawing’ slowly; take your time, quite a lot of force is required to sheer through the spongy pads in places. I started with the 2 larger central cells to refine the technique.

    Shawn Marston - Antwoord

  64. Til de batterij op en verwijder deze uit de laptop. Verwijder alle resterende lijmresten uit de behuizing van de MacBook Pro voordat je de nieuwe batterij installeert.
    • Til de batterij op en verwijder deze uit de laptop.

    • Verwijder alle resterende lijmresten uit de behuizing van de MacBook Pro voordat je de nieuwe batterij installeert.

    • Trek grote stukken kleefstrips uit de behuizing met behulp van een pincet of je vingers (gebruik hiervoor wel handschoenen).

    • Schraap de resten die je niet weg krijgt weg met een plastic tool en maak de onderliggende gebieden daarna schoon met lijmverwijderaar of wat isopropyl alcohol. Veeg alles in dezelfde richting (en niet heen en weer) totdat het chassis schoon en klaar is voor je nieuwe batterij.

    • Dit kan wat werk en moeite kosten, dus wees geduldig.

    Mine was very difficult to remove and clean. I spent forever trying to clean up the residue. However, I tried 70% isopropyl on two bays and the iFixit adhesive remover in the other two, and covered with food plastic wrap. Went to lunch and when I got back I used razor blade scraper (like used to remove stickers from glass), and it was pretty easily cleaned. Both chemicals worked just as well. Just soak and let the chemicals do the work.

    Philip Edelbrock - Antwoord

    I didn’t use any solution to remove the battery and found that using the plastic tool to start an adhesive strip I was able to pull each one off by hand in one shot

    ajm0824 - Antwoord

    I found the best way to do this was to put the hairdrier on the adhesive for a few seconds, then it just peeled off in one go. Wasted a lot of time trying to scratch them off before this.

    Nathan Skene - Antwoord

    SECOND THIS ADVICE!! Use a hairdryer it will save you a lot of time and the old adhesive will come off much, much cleaner

    Judah Trimmer -

  65. Dubbel-check de positie en plaatsing van je nieuwe batterij voordat je deze op z'n plek duwt. Wees je, bij eerdere modellen, bewust van de datakabel van de batterij en zorg dat deze niet vast of klem komt te zitten onder het batterijbord. Als je batterij is geleverd met vooraf geïnstalleerde kleefstrips, draai je de batterij om en trek je de folie over het plakkende gedeelte weg. Als je batterij niet met kleefstrips is geleverd, kun je een stuk dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395, op maat knippen om je batterij mee te bevestigen.
    • Dubbel-check de positie en plaatsing van je nieuwe batterij voordat je deze op z'n plek duwt.

    • Wees je, bij eerdere modellen, bewust van de datakabel van de batterij en zorg dat deze niet vast of klem komt te zitten onder het batterijbord.

    • Als je batterij is geleverd met vooraf geïnstalleerde kleefstrips, draai je de batterij om en trek je de folie over het plakkende gedeelte weg. Als je batterij niet met kleefstrips is geleverd, kun je een stuk dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395, op maat knippen om je batterij mee te bevestigen.

    • Neem je tijd om de batterij op de juiste plek te brengen.

    • Druk iedere batterijcel stevig omlaag gedurende 5-10 seconden zodat je zeker weet dat deze stevig aan de onderste behuizing wordt bevestigd.

    In this photo, the holes that are shown in Step 51, where it states, “2018-2019 models: Use a P2 Pentalobe driver to remove both 3.2 mm screws,” are in a different position, so that re-securing the battery board doesn’t seem possible.

    Sarr Sheffer - Antwoord

    Step 51 shows the correct procedure for two different models; this step shows only one model, because the procedure here works for both. Order the correct replacement battery for your model, and you’ll have no problem.

    Jeff Suovanen -

    I strongly recommend re-installing the touchpad BEFORE installing the battery. Doing that and feeding the ribbon cable through the correct slot will ensure that you don’t block the path of the cable. I did not do this and had to cut some of the framing plastic away to give me just a bit more slack to be able to reconnect the cable.

    After you have the touchpad back in, do a “dry” fit of the battery to make sure you see how the battery should go in so you don’t affect the ribbon cable. Then you can peel off the adhesive protection strips to secure the battery.

    Les Hartzman - Antwoord

    After reading this comment I went straight back to steps 19/20 and reversed them before installing the battery… will update if something is notable!

    Nathan Skene -

    Be careful here. When I went to peel up the liner on one of the batteries the adhesive strip came up with it. It should be smooth under the liner. If you start seeing ragged adhesive, stop peeling, push it back down, and try another corner.

    J D - Antwoord

    The version i got had the individual adhesives stuck to what look like tempered plastic that covered the whole battery. Removing the main plastic took off all adhesives at the same time. Its usefull to have another set of hands at this stage.

    Neil Robinson - Antwoord

    I had the same problem as others with the adhesive sticking harder to the plastic cover than to the batteries themselves. Another set of hands here would indeed be useful. This was actually the hardest step of the entire process as you cannot reposition the batteries once you set them down. Luckily it seems there is at least a little wiggle room in there. Make sure the power connection lines up with its screw holes as the number one priority.

    james - Antwoord

    I took off the top side full cover of plastic before sticking which meant all the individual cells were flopping about - leave it on until after sticking it down (as per the next step!).

    Jonathan Batchelor - Antwoord

    Unsticking the packs is messy and dangerous since they may tear if too much force is applied, especially if swollen.

    But do they need to be glued in?

    The batteries should not move: in time that would damage the connections. Measuring carefully, the space between the unibody and its lower case is 8.2mm. The thinnest packs are 7.0mm: there is some room.

    Instead of taking the protective sheets off the glue patches, I put bits of double-sided tape on top. The batteries are now easier to remove, but they cannot slide around.

    However, after turning the machine upside up, they are in fact “hanging” from the “ceiling”! My office tape solution works, but the thinner packs might in time unstick and fall down.

    It may be advisable to use the strong glue anyway, or else put some thermally conductive silicone sponge between them and the lower case.

    The batteries are under the palms of your hands: they don’t get warm, leaving the protective sheets on should not have any effect. The unibody case there is 0.8mm thick.

    Robert Cailliau - Antwoord

  66. Trek, nadat je batterij op de juiste positie is geplaatst en geïnstalleerd, de plastic folie van de bovenkant van de batterij af. Zorg dat de folie niet per ongeluk een van de zwarte batterijcovers meetrekt. Indien nodig kun je een pincet gebruiken om ze op hun plek te houden terwijl je de folie van de batterij af trekt.
    • Trek, nadat je batterij op de juiste positie is geplaatst en geïnstalleerd, de plastic folie van de bovenkant van de batterij af.

    • Zorg dat de folie niet per ongeluk een van de zwarte batterijcovers meetrekt. Indien nodig kun je een pincet gebruiken om ze op hun plek te houden terwijl je de folie van de batterij af trekt.

    • Kalibreer je nieuwe batterij: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens 2 uur doorladen. Trek de oplader eruit en gebruik je laptop totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Wacht minstens 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je vreemd gedrag of andersoortige problemen tegenkomt na het installeren van je nieuwe batterij kan het nodig zijn om de SMC van je MacBook Pro te resetten.

    In order to not remove everything, I reduce the procedure in following only steps 1 to 18 (until trackpad cable is pushed away).

    Then I removed the “low “ screws of step 46 in order to losen the fixation of “bottom” of the motherboard, as there is no room to remove the battery board and its ribbons).

    Then I removed the two screws of the step 50 (battery board). To take off the glued battery, I used twine or thread (e.g. as shown here: https://www.youtube.com/watch?v=fupkPz55...) but not acetone nor diluant.

    Then I lifted very carefully the bottom of the motherboard both to push away the battery board and its ribbons and to reinsert the new battery board and ribbons.

    Then I proceed backward to remount (step 50, step 46 then step 18 to 1).

    Note: my “old” battery was so inflated that the two screws of the lower case near the trackpad were difficult to remove (sometimes, this leads to a malfunctioning…

    Thank to Jeff for this overall procedure which helps me a lot.

    jompo - Antwoord

    Did they change the step numbers? You mention step 46 and 50, but now it looks like these are steps 47 and 51.

    strells -

    wow, this was awesome. thanks whoever wrote it. very well described.

    Astrit Mulla - Antwoord

    I did the same a @jumbo . So, I’d be happy to rewrite this into a much shorter and less hazard format as @jumbo suggests which works perfectly and has many fewer steps and less risk of injury to the trackpad, motherboard and connected components. I did this in about an hour on my MacBook Pro late 2016.

    Marc Marchioli - Antwoord

    Plastic liner is not releasing from the battery cells. If I hold the foam pad in place the plastic sheet rips the foam.

    Lee Gwaltney - Antwoord

    Missing one critical helpful notation and photo on the reassembly part - a checklist of all the cables and connectors that need to be checked to make sure they are not caught under the motherboard. I missed the keyboard cable and it cost me half an hour. I checked off all the ones I could remember to make sure they were clear, but just missed that one. A photo with circles and a checklist would be a big help to make sure everything is clear. Otherwise, everything was very well done.

    J Wade Caldwell Jr - Antwoord

    That’s in Step 49. Easy to miss, but it’s there! I feel your pain though, I’ve made that same mistake.

    Jeff Suovanen -

    I think that was the same cable I missed… at the bottom by the battery connector. I mentioned it to ifixit to add a checklist as well…. Who is responsible for editing this guide? Do you know?

    robert -

    I did the same thing as @jompo did. Works perfectly fine. Thank you jompo, thanks to the author and thank you ifixit team.

    artoo - Antwoord

    OK well, followed the instructions to the word, & pleased to say my problem has now been resolved. So very many thanks for the fix kit & cracking easy to follow instructions. The MacBookPro lives to fight another day.

    rayholliman - Antwoord

    in knapp 3h habe ich den Akku gewechselt gehabt, passt auf die Unterlegscheiben vom Trackpad auf… die gehen schnell verloren und das Tastaturkabel vergisst man auch mal ganz schnell. Der Guide ist eine super Hilfe gewesen und ohne den hätte ich sicher das MBP noch nicht mal aufbekommen.

    swordper - Antwoord

    Only 67,000 easy steps!

    Billy HW - Antwoord

    that’s what I thought :D But as others mentioned it can be reduced to a nice amount of steps. but anyway: I think producers should make their products waaaay easier to restore those parts like accumulator, ram, HD or even processor cores.. long live the good old desktop pc with motherboards as big and heavy as macbook airs from nowadays ;)

    julia.kadauke -

    Great instructions I finally got my mac book back alive! I am noticing that the battery settings do not show that it is charging even though it is plugged in…tried resetting the SMC still nothing indicating it is charging…I have no idea if it is calibrating correctly. Has been plugged in for about 2 hours but only indicates a 30% charge

    Judah Trimmer - Antwoord

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Stel je vraag dan op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

350.029 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

Is this the same procedure for the 2017 MacBook pro 15” ?

Andy Hannen - Antwoord

Hi the Guide was very good.

Unfortunately In Austrailia i could not get the adhesive dissolver .

I was force to do it with plastic cards (Plastic Cards) and some plastic spludgers.

this worked well enough but also didn’t need to remove the logic board or speakers or anything else.

using some goooff (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=...) on a paper town was easy clean up.

reassembly was very easy and the whole process took a bit over a hour.

Note i have worked in electronic industry for a long time so possibly more experienced

monty thompson - Antwoord

Hi!

where can i buy battery?

blondey - Antwoord

Great guide! I made it!

astroyura - Antwoord

Hi!

Can I use the device without battery? How to do it right? Please give an answer

Johan - Antwoord

Hi did you able to use the device without battery?

Sunjun -

Yes absolutely :) I have just removed the swollen battery from my MacBook pro 15 inches 2018 and running it on ac adapter now!

Sunjun -

Yes, you can. I am using my Macbook pro 15” 2018 without the battery. However, the processor clock speed is capped to 1.9GHz

Sunjun -

Hi! Thank you a lot for your work. Unfortunately, a camera doesn't work after a replaced battery. sudo killall VDCAssistant didn’t help. What else can I do?

Tim Bright - Antwoord

I was able to use dental floss to “saw” through much of the adhesive without needing the adhesive solvent. Assertive prying and patience did the rest. It was a little gut-wrenching when I put it all back together and it wouldn’t power on. I even plugged it into the wall power, and it still wouldn’t come on. After about 20-30 seconds, a green battery indicator popped up on the screen, followed by the Apple boot logo. Whew! Great guide!

Joe Emenaker - Antwoord

When will the battery be available?

Vyachesla Vik - Antwoord

Schade, dass nirgends die Batterie für ein Macbook Pro 2018 zu finden ist. Für einen Tipp wäre ich dankbar.

Michael Jasaraj - Antwoord

does macbook pro 15" 2018 support macbook pro 15" 2017's battery?

Sunjun - Antwoord

These instructions were fantastic. I was able to with ease replace the battery on my Macbook pro. I did buy the adhesive removal kit and the necessary screw drivers from ifixit where were absolutely necessary. Just be patient and don’t rush things and make sure to read all the instructions and understand them before doing anything.

Aleks P - Antwoord

Excellent guide!

Johan Kellerman - Antwoord

I successfully replaced the battery in my 2018 15” MBP. This guide is fantastic! Some feedback:

1. Step 13 - The battery data cable is the most delicate part to remove. Be *very* careful. I removed it just fine but putting it back was tricky. I got it in but accidentally tore off part of the tab used to tug on when removing it. Luckily, this didn’t compromise the cable and things seem fine.

2. Step 22 - The 9 small metal washers in the trackpad assembly are ridiculously easy to lose. I was very careful, yet they fell out unnoticed on me twice. Luckily I found them each time - some stuck to the display, one in the hinge area, one floating around the trackpad, and one slight bent, having been caught between the trackpad assembly and case on reassembly. I was able to get the trackpad reinstalled with all washers on my third attempt.

3. When I first booted my MBP with the new battery, macOS (Big Sure) didn’t recognize the new battery. I had no Battery preference pane. A reboot fixed it up - luckily!

russell - Antwoord

Great guide. took me 2 hours plus without using an adhesive remover.

Thompson - Antwoord

Fantastic guide! Thanks guys!

Some notes:

Don’t be stingy on the solvent. It needs A LOT MORE than two literal drops to melt the tape. Keep it going until you have 1/4 empty bottle. More makes ease.

While reattatching the lid, keep it lifted. The magnetic clips in the middle lock way too early.

When reconnecting the touchpad double check the allignment or you might end up with a missaligned pad that really !#^&@! you off (and reopen the back lid to correct ;)

When sticking the new battery, start pealing the protectors from the center out, no need to make it in one go and it will go smoother that way.

dourou - Antwoord

Great step by step instructions. Took me about 90 minutes to remove, clean, install new battery and re-assemble. My company just wanted to purchase another $3,000 laptop, but between disruption to work and cost, this was an amazing investment of time. I have now used your guides to fix iPhones, our 2 iMacs and now a 15” Pro. Keep up the amazing work iFixit!! Cheers!

Howard Cribbs - Antwoord

Thank you so much for the detailed procedure. If anybody finds it helpful, nail polish remover works wonders at removing glue.

Pía Zurita - Antwoord

Hi,

replacement of the battery went great but since then I got a crackling right speaker. What could be the reason?

David Adelmann - Antwoord

Great Guide!

The replacement of the battery went smooth, but even after over an hour of charging, the MBP still does not turn on.

No signs of life. Any troubleshooting tips?

(these machines are funny because there is no indicator light to show if it’s even charging)

Michael Bowen - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 65

Afgelopen 7 dagen: 475

Afgelopen 30 dagen: 2,172

Altijd: 58,452