Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Hoor je vreemde geluiden? Of hoor je helemaal niets? Gebruik deze handleiding om de rechterspeaker van je 15" MacBook Pro met Retina-scherm uit mid 2015 te vervangen.

Let erop dat de rechterspeaker zich aan de rechterkant van de laptop bevindt als je deze normaal gebruikt, maar dat deze links komt te zitten tijdens deze reparatie.

  1. Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:
    • Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:

    • Acht 3.1 mm lange schroeven

    • Twee 2.3 mm lange schroeven

  2. Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop. Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop.
    • Til de onderste behuizing van de MacBook Pro af, tillend vanaf de scharnierkant van de laptop.

  3. De onderste behuizing heeft twee plastic haakjes (rood) die in de plastic klemmen in de bovenste behuizing (oranje) passen. Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen. Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen.
    • De onderste behuizing heeft twee plastic haakjes (rood) die in de plastic klemmen in de bovenste behuizing (oranje) passen.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel duw je het midden van de onderste behuizing voorzichtig omlaag om de behuizing in de twee plastic klemmen te laten vallen.

  4. Trek de sticker die over de batterijaansluiting is heen geplakt los.
    • Trek de sticker die over de batterijaansluiting is heen geplakt los.

  5. Til beide kanten van de batterijaansluiting voorzichtig omhoog om de aansluiting uit het contact op het logic board te duwen. Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt. Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt.
    • Til beide kanten van de batterijaansluiting voorzichtig omhoog om de aansluiting uit het contact op het logic board te duwen.

    • Buig de aansluiting naar achteren richting de batterij om zo te zorgen dat de aansluiting tijdens de reparatie geen contact maakt met het logic board en je laptop inschakelt.

  6. Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen. Buig ze vervolgens omhoog en uit de weg. De aansluitpunten van de kabels zijn erg fragiel en kwetsbaar. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting omhoog duwt en niet het contact of de kabel zelf. Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze vervolgens stevig in het contact met het platte deel van je spudger.
    • Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen. Buig ze vervolgens omhoog en uit de weg.

    • De aansluitpunten van de kabels zijn erg fragiel en kwetsbaar. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting omhoog duwt en niet het contact of de kabel zelf.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze vervolgens stevig in het contact met het platte deel van je spudger.

  7. Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg. Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg.
    • Trek de rechter rubberen cover van de ventilator af en vouw deze uit de weg.

  8. Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera uit het contact op het logic board te duwen. Zorg dat je parallel aan het logic board duwt, waarbij je de aansluiting eerst aan de ene en dan aan de andere kant duwt. Zo "loop" je de aansluiting als het ware uit het contact.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera uit het contact op het logic board te duwen.

    • Zorg dat je parallel aan het logic board duwt, waarbij je de aansluiting eerst aan de ene en dan aan de andere kant duwt. Zo "loop" je de aansluiting als het ware uit het contact.

  9. Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator af te trekken. De kabels zijn aan de ventilator vastgemaakt. Je zult deze dus voorzichtig van de ventilator af moeten trekken om te voorkomen dat ze beschadigd raken. Trek de kabels ook op voorzichtige wijze uit de plastic kabelgoot.
    • Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator af te trekken.

    • De kabels zijn aan de ventilator vastgemaakt. Je zult deze dus voorzichtig van de ventilator af moeten trekken om te voorkomen dat ze beschadigd raken.

    • Trek de kabels ook op voorzichtige wijze uit de plastic kabelgoot.

    • Bij het weer in elkaar zetten zou je gebruik moeten kunnen maken van de lijm die nog steeds op de kabel zit om de kabels weer her te bevestigen.

  10. Verwijder de vier 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de covers over de kabelaansluitingen van het I/O-bord bevestigen.
    • Verwijder de vier 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de covers over de kabelaansluitingen van het I/O-bord bevestigen.

  11. Verwijder de linkse cover. Gebruik het platte einde van een spudger om het linkereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Verwijder de linkse cover.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om het linkereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  12. Verwijder de rechter cover. Gebruik het platte einde van een spudger om het rechtereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Verwijder de rechter cover.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om het rechtereind van de I/O-bordkabel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  13. Trek de bovenste I/O-bordkabel los van de lijm die het aan de ventilator bevestigt.
    • Trek de bovenste I/O-bordkabel los van de lijm die het aan de ventilator bevestigt.

    • Verwijder de kabel.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de volgende drie schroeven, die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen, los te draaien:
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de volgende drie schroeven, die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen, los te draaien:

    • Eén 5.0 mm lange schroef met een 2.0 mm lange schouder.

    • Eén 4.0 mm lange schroef met een brede kop.

    • Eén 4.4 mm lange schroef.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te klappen. Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te klappen.

    • Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

  16. Til de ventilator op en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de kabel van de ventilator uit het contact te duwen. De kabel van de ventilator kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat deze beschadigd raakt, kun je deze langzaam lostrekken bij het optillen van de ventilator.
    • Til de ventilator op en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de kabel van de ventilator uit het contact te duwen.

    • De kabel van de ventilator kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat deze beschadigd raakt, kun je deze langzaam lostrekken bij het optillen van de ventilator.

    • Verwijder de ventilator.

  17. Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg. Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg.
    • Trek de linker rubberen cover van de ventilator en duw deze uit de weg.

  18. Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 3.6 mm lange T5 Torx-schroef met een brede kop.

    • Eén 5.0 mm lange T5 Torx-schroef met een 2.0 mm lange schouder.

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef.

  19. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de linker ventilator omhoog te klappen. Zorg dat je enkel de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de linker ventilator omhoog te klappen.

  20. Til de ventilator omhoog en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de ventilatorkabel uit het contact te bevrijden. De ventilatorkabel kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, moet je deze rustig lostrekken tijdens het optillen van de ventilator.
    • Til de ventilator omhoog en duw deze voorzichtig richting de achterkant van de MacBook om de ventilatorkabel uit het contact te bevrijden.

    • De ventilatorkabel kan aan het logic board bevestigd zijn—om te voorkomen dat je de kabel beschadigt, moet je deze rustig lostrekken tijdens het optillen van de ventilator.

    • Verwijder de ventilator.

  21. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  22. Til het einde van de SSD hoog genoeg op om deze over de speaker die er direct achter ligt heen te tillen. Til de SSD echter niet te hoog, aangezien je daarmee riskeert het contact of de pinnen te beschadigen. Trek de SSD in een rechte beweging uit het contact op het logic board.
    • Til het einde van de SSD hoog genoeg op om deze over de speaker die er direct achter ligt heen te tillen.

    • Til de SSD echter niet te hoog, aangezien je daarmee riskeert het contact of de pinnen te beschadigen.

    • Trek de SSD in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

  23. Gebruik de punt van een spudger om het sluitingsmechanisme op de I/O-bordaansluiting omhoog te klappen. Draai de spudger om en gebruik het platte einde om de kabel van het I/O-bord uit het contact te schuiven. Druk op het geopende sluitingsmechanisme om de I/O-kabel gemakkelijker uit het contact te kunnen schuiven. Dit kan helpen te voorkomen dat je de kabel, de aansluiting of het contact per ongeluk beschadigt.
    • Gebruik de punt van een spudger om het sluitingsmechanisme op de I/O-bordaansluiting omhoog te klappen.

    • Draai de spudger om en gebruik het platte einde om de kabel van het I/O-bord uit het contact te schuiven.

    • Druk op het geopende sluitingsmechanisme om de I/O-kabel gemakkelijker uit het contact te kunnen schuiven. Dit kan helpen te voorkomen dat je de kabel, de aansluiting of het contact per ongeluk beschadigt.

  24. Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven uit het I/O-bord.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven uit het I/O-bord.

  25. Til de binnenkant van het I/O-bord lichtjes omhoog en trek deze richting het midden van de MacBook, weg van de zijkant van de behuizing. Verwijder het I/O-bord.
    • Til de binnenkant van het I/O-bord lichtjes omhoog en trek deze richting het midden van de MacBook, weg van de zijkant van de behuizing.

    • Verwijder het I/O-bord.

  26. Verwijder de twee 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de cover over de touchpadkabelaansluiting op het logic board bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 2.2 mm lange T5 Torx-schroeven die de cover over de touchpadkabelaansluiting op het logic board bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  27. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het touchpad uit het contact op het logic board los te koppelen. Het lichtjes draaien of kantelen van het platte einde van een spudger kan helpen bij het omhoog duwen van dit soort aansluitingen en contacten. Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het touchpad uit het contact op het logic board los te koppelen.

    • Het lichtjes draaien of kantelen van het platte einde van een spudger kan helpen bij het omhoog duwen van dit soort aansluitingen en contacten.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt.

  28. Verwijder de kleine rubberen bescherming die op de schroef zit aan het einde van het koellichaam.
    • Verwijder de kleine rubberen bescherming die op de schroef zit aan het einde van het koellichaam.

  29. Verwijder de volgende zes schroeven die de logic board module aan de bovenste behuizing bevestigen.
    • Verwijder de volgende zes schroeven die de logic board module aan de bovenste behuizing bevestigen.

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

    • Twee 5.7 mm lange T5 Torx-schroeven

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef (deze is zilver en heeft een grotere kop dan de andere)

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.2 mm lange T5 Torx-schroef

    • Zet, bij het weer in elkaar zetten van het toestel, eerst alle schroeven op hun plek maar draai deze nog niet vast. Beweeg het logic board op z'n plek totdat alle schroeven in de juiste gaten vallen en de poorten overeenkomen met de openingen aan de zijkant van de bovenste behuizing. Draai dan pas alle schroeven strak vast.

  30. De volgende stappen laten in detail zien hoe je de zes gemarkeerde aansluitingen los koppelt. Zorg dat je iedere stap goed leest, aangezien deze aansluitingen alle verschillende zijn en dus verschillende instructies vereisen.
    • De volgende stappen laten in detail zien hoe je de zes gemarkeerde aansluitingen los koppelt. Zorg dat je iedere stap goed leest, aangezien deze aansluitingen alle verschillende zijn en dus verschillende instructies vereisen.

    • Microfoonkabel

    • Linkerspeakerkabel

    • Datakabel van het toestenbord

    • Rechterspeakerkabel

    • Backlightkabel van het toetsenbord

    • Schermdatakabel

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, checkt of alle aansluitingen op de juiste wijze zijn aangesloten.

  31. Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van de microfoon in is geplaatst, omhoog te klappen. Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt. Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van de microfoon in is geplaatst, omhoog te klappen.

    • Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact. Zorg dat je deze parallel aan het logic board trekt.

  32. Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact zelf kan ervoor zorgen dat deze loskomt van het logic board en dus niet meer zal werken. Vouw de kabel op voorzichtige wijze omhoog en uit de buurt van het logic board.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact zelf kan ervoor zorgen dat deze loskomt van het logic board en dus niet meer zal werken.

    • Vouw de kabel op voorzichtige wijze omhoog en uit de buurt van het logic board.

  33. Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los. Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los.
    • Trek de tape die over de bovenkant van de datakabelaansluiting van het toetsenbord heen is geplakt los.

  34. Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem van het ZIF-contact waar de datakabel van het toetsenbord mee is verbonden omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de gescharnierde sluitklem omhoog duwt en niet het contact zelf. Trek de datakabel van het toetsenbord uit het ZIF-contact. Zorg dat je parallel aan het logic board trekt en niet omhoog.
    • Gebruik de punt van een spudger om de sluitklem van het ZIF-contact waar de datakabel van het toetsenbord mee is verbonden omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de gescharnierde sluitklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Trek de datakabel van het toetsenbord uit het ZIF-contact. Zorg dat je parallel aan het logic board trekt en niet omhoog.

  35. Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact kan ervoor zorgen dat deze los komt van het logic board en dus niet meer werkt. Vouw de kabel op voorzichtige wijze uit de weg van het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je enkel de kabelaansluiting en niet het contact op het logic board zelf omhoog duwt. Het omhoog duwen van het contact kan ervoor zorgen dat deze los komt van het logic board en dus niet meer werkt.

    • Vouw de kabel op voorzichtige wijze uit de weg van het logic board.

  36. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de backlight van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  37. Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien. Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot op de schermdatakabel omhoog te klappen en deze richting de kant van de MagSafe 2-stroompoort te draaien.

  38. Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board. Til de schermdatakabel in geen geval omhoog, aangezien het contact erg kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board. Raak de contacten op de data-aansluiting of op het contact niet aan met je vingers noch met je tools, aangezien je hiermee oliën kunt achterlaten of de pinnen kunt beschadigen.
    • Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

    • Til de schermdatakabel in geen geval omhoog, aangezien het contact erg kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

    • Raak de contacten op de data-aansluiting of op het contact niet aan met je vingers noch met je tools, aangezien je hiermee oliën kunt achterlaten of de pinnen kunt beschadigen.

    • Buig de schermdatakabel richting de schermscharnieren om de schroeven op het MagSafe 2-bord bloot te leggen.

  39. Verwijder de twee 4.0 mm lange T5 Torx-schroeven uit het MagSafe 2-bord.
    • Verwijder de twee 4.0 mm lange T5 Torx-schroeven uit het MagSafe 2-bord.

  40. Til de volledige logic board module omhoog en trek deze weg van de muur van de bovenste behuizing. Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert. Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert.
    • Til de volledige logic board module omhoog en trek deze weg van de muur van de bovenste behuizing.

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de poorten op eenzelfde plaats brengt als de openingen in de bovenste behuizingen voordat je het logic board installeert.

  41. Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 2.7 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef (met 4.5 mm lange schouder)

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

  42. De kabel van de rechterspeaker zit lichtjes vastgemaakt aan de bovenste behuizing. Trek de kabel van de rechterspeaker omhoog om deze van de bovenste behuizing los te maken.
    • De kabel van de rechterspeaker zit lichtjes vastgemaakt aan de bovenste behuizing.

    • Trek de kabel van de rechterspeaker omhoog om deze van de bovenste behuizing los te maken.

    • Duw de kabel, bij het weer in elkaar zetten van het toestel, tegen het aluminium frame boven de batterij.

  43. Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert. Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert.
    • Verwijder de rechterspeaker door deze lichtjes weg te trekken van de zijkant van de bovenste behuizing en weg onder de aluminium rand die de speaker blokkeert.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Andrew Optimus Goldheart

Lid sinds: 17-10-09

458.467 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

129 Leden

My Mac book pro 15” Mid 2015 got the right side speaker issue. I have ordered the speaker from iFixit and I am able to replace the speaker by following the steps given above. Thanks to iFixit.

KRISHNA PRASAD PSR - Antwoord

Is there any way replace right speaker without remove the mainboard? Can we cut off the cable socket of fail speaker to get speaker out without remove the mainboard, and then when reassembling, we put the cable wire lie on the mainboard?

Thank you!

Tai Le.

Tai Le - Antwoord

I know this is 2 years too late probably, but you can by removing just the IO board and a few screws from the right side of the motherboard. You should be able to flex it enough without damaging it to gently pull the speaker cable out from under the board.

Zach -

Excellent. Successfully replaced RH speaker in my 2015 retina MBP. Took about 3 hours.

Tricky bit: Before screwing main board back into case I forgot to first make sure the left speaker wire, keyboard light cable, etc were all poking above the board (rather than squidged underneath), so had to retrace some steps…. i.e., make sure that none of the connectors are stuck under the board.

My tips:

1. use correct screwdrivers which are also magnetic (to hold screws), and also to use a plastic spudger where shown in instructions.

2. Get a couple little bowls (like might hold sauce) and place screws for case in one, and some other bits in another.

3. Use couple of upturned post-it notes and stick the little screws on the tacky strip while noting with pen underneath what size, and what for.

4. For some bits (cable end cover plates, logic board, etc) rather than try to keep track of all these different screws I immediately loosely placed them back in the chassis mounting holes for safekeeping, after removing each part.

Ray Lowe - Antwoord

Insane how many steps need to be done for such simple device

Rombout Versluijs - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 78

Afgelopen 7 dagen: 596

Afgelopen 30 dagen: 2,742

Altijd: 49,500