Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

De linker- en rechterspeakers zijn samengevoegd in de MacBook Pro met Retina-scherm. Daarom moeten ze ook vervangen worden als een geheel. Gebruik deze handleiding om hulp te krijgen bij dat proces.

  1. Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:
    • Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:

    • Acht 3.0 mm lange schroeven

    • Twee 2.3 mm lange schroeven

  2. Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.
    • Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.

    • Leg de onderste behuizing aan de kant.

  3. Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.
    • Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.

  5. Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.

    • De punten van de kabelaansluitingen zijn erg fragiel. Wees dus voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact of de kabel omhoog trekt.

    • Om de aansluiting weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze stevig naar beneden met het platte einde van je spudger.

  6. Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.

    • Zorg dat je parallel aan het bord duwt, eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "laat lopen". Duw absoluut niet omhoog, aangezien je dan het contact zult beschadigen.

  7. Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt. Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt. Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.
    • Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt.

    • Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt.

    • Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.

  8. Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken. De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt. Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.
    • Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken.

    • De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt.

    • Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.

  9. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt. Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord. Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt.

    • Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord.

    • Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.

  10. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.

  11. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.
    • Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen. Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen.

    • Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Schuif een plastic openingstool onder de kabel van de rechter ventilator, beginnend bij de bovenkant van de kabel, om deze los te krijgen van het logic board.

    • Wees voorzichtig bij het losmaken van de kabel, aangezien deze stevig aan het logic board vast is gemaakt.

  13. Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.9 mm lange T5 breedkop Torx-schroef

    • Eén 5.0 mm lange T5 Torx-schroef met 2 mm boord

  14. Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.
    • Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.

    • Bij het herinstalleren van de ventilator is het het makkelijkst om de lintkabel van de ventilator aan te sluiten bij het plaatsen van de ventilator in plaats van nadat je de drie schroeven in de ventilator hebt geschroefd.

  15. Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen cover van het koellichaam, die deels over de linker ventilator valt, omhoog te tillen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen cover van het koellichaam, die deels over de linker ventilator valt, omhoog te tillen.

  16. Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.9 mm T5 breedkop Torx-schroef

  17. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waarin de lintkabel van de linker ventilator aan is gesloten, omhoog te klappen. Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem en niet het contact zelf omhoog duwt. Schuif je plastic openingstool onder de kabel van de linker ventilator, beginnend aan de bovenkant van de kabel, om deze los te maken van het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waarin de lintkabel van de linker ventilator aan is gesloten, omhoog te klappen.

    • Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem en niet het contact zelf omhoog duwt.

    • Schuif je plastic openingstool onder de kabel van de linker ventilator, beginnend aan de bovenkant van de kabel, om deze los te maken van het logic board.

    • Wees voorzichtig bij het losmaken van de kabel, aangezien deze stevig aan het logic board vast is gemaakt. Indien nodig kun je een iOpener of een föhn gebruiken om de kabel en de lijm te verwarmen, waardoor deze makkelijker te verwijderen is.

    • Til de linker ventilator uit het toestel.

    • Bij het herinstalleren van de ventilator is het het makkelijkst om de lintkabel van de ventilator aan te sluiten bij het op z'n plek leggen van de ventilator en niet na het vastschroeven van de ventilator.

  18. Verwijder de enkele 3.1 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 3.1 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  19. Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board. Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board.
    • Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board.

  20. Gebruik de punt van een spudger om het slot van de datakabel van het I/O-bord omhoog te klappen en deze naar de batterijzijde van de computer toe te draaien. Gebruik het platte einde van een spudger om de datakabel van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board te schuiven.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot van de datakabel van het I/O-bord omhoog te klappen en deze naar de batterijzijde van de computer toe te draaien.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om de datakabel van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board te schuiven.

    • Til de datakabel van het I/O-bord niet op aangezien het contact nogal fragiel en kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

  21. Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven die het I/O-bord aan het logic board bevestigen. Til het I/O-bord voorzichtig op en verwijder deze uit de onderste behuizing.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven die het I/O-bord aan het logic board bevestigen.

    • Til het I/O-bord voorzichtig op en verwijder deze uit de onderste behuizing.

  22. Gebruik het platte einde van een spudger om de hoofdtelefoon jackaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de hoofdtelefoon jackaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  23. Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de aansluitingen omhoog duwt via het kabelhoofd en niet via het contact zelf. Als je het contact omhoog duwt, trek je deze los van het logic board.

  24. Peuter de tape die over de lintkabelaansluiting van het toetsenbord zit weg.
    • Peuter de tape die over de lintkabelaansluiting van het toetsenbord zit weg.

  25. Gebruik het platte einde van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van het toetsenbord is aangesloten, omhoog te klappen. Wrik enkel onder de bevestigingsklem en niet onder het contact, aangezien je deze in dat geval zult beschadigen. Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het toetsenbord uit het contact te laten lopen door deze eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant los te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van het toetsenbord is aangesloten, omhoog te klappen.

    • Wrik enkel onder de bevestigingsklem en niet onder het contact, aangezien je deze in dat geval zult beschadigen.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het toetsenbord uit het contact te laten lopen door deze eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant los te duwen.

  26. Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabelaansluiting van het trackpad uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabelaansluiting van het trackpad uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  27. Gebruik het platte einde van een spudger om de backlightaansluiting van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de backlightaansluiting van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  28. Gebruik de punt van een spudger of je nagel om de sluitklep op het ZIF-contact van de lintkabel van de microfoon omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van een spudger of je nagel om de sluitklep op het ZIF-contact van de lintkabel van de microfoon omhoog te klappen.

    • Zorg dat je de gescharnierde klep omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact.

  29. Gebruik de punt van een spudger om het slot van de schermdatakabel omhoog te duwen en deze richting de kant van de computer te duwen waar de DC-In zich bevindt. Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot van de schermdatakabel omhoog te duwen en deze richting de kant van de computer te duwen waar de DC-In zich bevindt.

    • Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

    • Til de schermdatakabel niet omhoog, aangezien het contact erg fragiel is. Trek de datakabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

  30. Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen schroefkap die op de verhoogde schroefkop, dichtbij de MafSafe 2-aansluiting,  zit eraf te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen schroefkap die op de verhoogde schroefkop, dichtbij de MafSafe 2-aansluiting, zit eraf te duwen.

  31. Verwijder de volgende zes schroeven die het logic board aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende zes schroeven die het logic board aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Twee 5.8 mm lange T5 Torx-schroeven

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 5.2 mm verhoogde kop T5 Torx-schroef

    • Eén 3.5 mm lange zilveren T5 Torx-schroef

  32. Draai het logic board richting de bovenkant van de MacBook Pro, tillend vanaf de kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt. Gebruik de platte kant van een spudger om de MagSafe 2-aansluiting voorzichtig uit het contact aan de onderkant van het logic board te duwen. Check, bij het herinstalleren van het logic board, de kabels op de gemarkeerde locaties om zeker te weten dat ze niet onder het logic board vast komen te zitten.
    • Draai het logic board richting de bovenkant van de MacBook Pro, tillend vanaf de kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt.

    • Gebruik de platte kant van een spudger om de MagSafe 2-aansluiting voorzichtig uit het contact aan de onderkant van het logic board te duwen.

    • Check, bij het herinstalleren van het logic board, de kabels op de gemarkeerde locaties om zeker te weten dat ze niet onder het logic board vast komen te zitten.

    • Vanaf bovenaan met de klok mee: toetsenbord, trackpad, batterij, rechterspeaker, backlight van het toetsenbord, scherm, microfoon, hoofdtelefoonjack, linkerspeaker.

  33. Verwijder de logic board module uit je MacBook Pro.
    • Verwijder de logic board module uit je MacBook Pro.

  34. Verwijder de volgende drie schroeven die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen: Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Til de linkerspeaker uit de bovenste behuizing en leg deze aan de kant.

  35. Verwijder de volgende drie schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen: Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Verwijder de rechterspeaker uit de MacBook Pro.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Brett Hartt

Lid sinds: 12-04-10

118.679 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

129 Leden

Am I required to change both speakers if only one is damaged? The top of the guide explains it should be replaced as a pair... Don't see why it would be required? Thanks

Lukas Pechar - Antwoord

I have the same question - clearly one speaker is buzzing while the other sounds fine. Why replace both?

Andrew -

Speakers are frequently tested for frequency response and impedance and ones that are similar are paired with one another for installation as a matched set. I presume this is the reasoning behind the statement at the top of this guide.

agorophobe -

Great guide! My speakers sound fine now! Thanks to your guide, man!

RD Rubio - Antwoord

Why is there a need for the speakers to "be replaced as a pair" as noted in the introduction, why can't just one be replaced? or was this not the intention of the author when he wrote that sentence?

Jonathan S - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 30

Afgelopen 7 dagen: 241

Afgelopen 30 dagen: 1,224

Altijd: 62,239