Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Ventilators kunnen flinke blaaskaken zijn, vooral als ze er niet uit willen komen. Gebruik deze handleiding om een beschadigde, kapotte of niet goed werkende rechter ventilator te vervangen.

  1. Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:
    • Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:

    • Acht 3.0 mm lange schroeven

    • Twee 2.3 mm lange schroeven

  2. Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.
    • Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.

    • Leg de onderste behuizing aan de kant.

  3. Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.
    • Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.

  5. Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.

    • De punten van de kabelaansluitingen zijn erg fragiel. Wees dus voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact of de kabel omhoog trekt.

    • Om de aansluiting weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze stevig naar beneden met het platte einde van je spudger.

  6. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  7. Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.

    • Zorg dat je parallel aan het bord duwt, eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "laat lopen". Duw absoluut niet omhoog, aangezien je dan het contact zult beschadigen.

  8. Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt. Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt. Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.
    • Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt.

    • Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt.

    • Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.

  9. Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken. De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt. Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.
    • Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken.

    • De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt.

    • Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.

  10. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt. Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord. Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt.

    • Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord.

    • Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.

  11. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.

  12. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.
    • Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen. Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen.

    • Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Schuif een plastic openingstool onder de kabel van de rechter ventilator, beginnend bij de bovenkant van de kabel, om deze los te krijgen van het logic board.

    • Wees voorzichtig bij het losmaken van de kabel, aangezien deze stevig aan het logic board vast is gemaakt.

  14. Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.9 mm lange T5 breedkop Torx-schroef

    • Eén 5.0 mm lange T5 Torx-schroef met 2 mm boord

  15. Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.
    • Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.

    • Bij het herinstalleren van de ventilator is het het makkelijkst om de lintkabel van de ventilator aan te sluiten bij het plaatsen van de ventilator in plaats van nadat je de drie schroeven in de ventilator hebt geschroefd.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Brett Hartt

Lid sinds: 12-04-10

118.277 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

Successfully replaced the right hand fan on my macbook pro retina. It no longer sounds like a lawn mower. Who needs geek squad??? The whole process took less than 30 minutes.

racolon4 - Antwoord

Great guide! It took me 45 minutes to replace my old and loud right fan. Thanks for the guide!

Fabian Neiser - Antwoord

Installed the new fan but it's not running. Other fan is running. Any ideas?

Yacoub Jadallah - Antwoord

Careful about the airport chip because it is extra tight. Apart from that everything went quite smooth. Thanks for the guide!

Ke Wang - Antwoord

done! thank you fixit!!!!

Gunter Friedrich - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 8

Afgelopen 7 dagen: 60

Afgelopen 30 dagen: 246

Altijd: 42,450