Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Dit is het begin van elke reparatie aan je MacBook Pro. Je hebt hiervoor een P5 Pentalobe schroevendraaier nodig om de onderste behuizing los te maken en toegang te krijgen tot de binnenkant van je toestel.

Ontlaad, voor je eigen veiligheid, de batterij van de MacBook Pro voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Trek, voordat je begint, de oplader uit je laptop en schakel je MacBook uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Twee 5.3 mm lange schroeven

    • Twee 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed in de gaten houdt welke schroef waarvandaan komt en deze niet verliest, zodat je deze ook weer op de juiste plek terug kunt zetten en zo te voorkomen dat je je toestel onnodig beschadigt.

  2. Druk, in het midden van de onderkant van de onderste behuizing, een zuignap vast. Til de zuignap langzaam op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Druk, in het midden van de onderkant van de onderste behuizing, een zuignap vast.

    • Til de zuignap langzaam op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  4. Steek een punt van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif de openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en tot de helft van de zijkant omhoog. Hiermee maak je de eerste van de verborgen klemmen, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Als het goed is, zou je de klem moeten horen en voelen als deze los schiet.
    • Steek een punt van een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif de openingsplectrum langs de dichtstbijzijnde hoek en tot de helft van de zijkant omhoog.

    • Hiermee maak je de eerste van de verborgen klemmen, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Als het goed is, zou je de klem moeten horen en voelen als deze los schiet.

  5. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt. Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant van je MacBook Pro. Schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de hoek en langs de zijkant omhoog zodat ook de tweede klem loskomt.

  6. Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van de twee middelste schroefgaten. Kantel je plectrum om ook de derde klem, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigt, los te maken. Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten en maak ook de vierde klem los.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van de twee middelste schroefgaten.

    • Kantel je plectrum om ook de derde klem, die de onderste behuizing aan het chassis bevestigt, los te maken.

    • Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten en maak ook de vierde klem los.

  7. Trek de onderste behuizing met wat kracht in de richting van de voorkant van je MacBook (weg van de scharnieren) om deze ook van de laatste klemmen te verlossen. Het kan helpen om eerst aan een hoek te trekken en daarna aan de andere. Trek naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing met wat kracht in de richting van de voorkant van je MacBook (weg van de scharnieren) om deze ook van de laatste klemmen te verlossen.

    • Het kan helpen om eerst aan een hoek te trekken en daarna aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet omhoog.

    • Het kan zijn dat dit heel wat kracht vereist.

  8. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing opnieuw te bevestigen:

    • Positioneer deze op de juiste plek en breng de schuifklemmen op de juiste positie in de buurt van de schermscharnieren. Druk deze dan naar beneden en schuif de cover in de richting van het scharnier. Het schuiven stopt zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuifklemmen in elkaar hebben gegrepen en de onderste behuizing goed lijkt te zijn gepositioneerd, kun je deze naar beneden vastdrukken om ook de vier verborgen klemmen eronder vast te laten klikken. Ook nu hoor en voel je deze, als het goed is, in elkaar klikken.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

6.360 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

124 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 27

Afgelopen 30 dagen: 175

Altijd: 524