Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de vastgelijmde batterij van je MacBook Pro te vervangen met behulp van een iFixit-kit met lijmverwijderaar. De lijmverwijderaar helpt bij het verzwakken van de lijm die de oude batterij bevestigt en maakt het gehele proces makkelijker.

De iFixit-lijmverwijderaar is licht ontvlambaar. Voer deze procedure daarom uit in een goed geventileerde ruimte, rook niet tijdens de reparatie en werk niet bij een open vuur.

Zet je MacBook, voordat je met deze procedure begint, aan en ontlaad de batterij van je laptop om het risico op schade en ongelukken te minimaliseren. Als je een geladen lithium-ion batterij per ongeluk doorboort of anderszins beschadigt, kan deze leiden tot een gevaarlijke en oncontroleerbare brand. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: De vloeistof die je gebruikt bij het verzwakken van de lijm onder de batterij kan bepaalde soorten plastic aantasten. Volg daarom nauwgezet alle instructies en wees voorzichtig bij het toedienen van de lijmverwijderaar.

  1. Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt. Zet je Mac aan en open Terminal. Kopieer en plak de volgende command (of type het precies na) in Terminal:
    • Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    Is this step necessary? I can’t perform this step as I am attempting to repair water damage and need to remove logic board & most likely replace the battery.

    lamajr - Antwoord

    @mac_medic You definitely don’t want the power coming on while the board is wet. In your case, I think powering on the machine to disable Auto Boot would do more damage than it prevents. I agree, skip this step and be prepared to disconnect the battery quickly if the laptop automatically powers on. Good luck!

    Jeff Suovanen -

    This did not work when running High Sierra.

    Kyle B - Antwoord

    Tried this on a 2018 MBP 13” Touchbar (there’s no iFixit guide for this model yet). Need to replace a broken screen.

    Luckily I managed to connect to an external screen (Cmd-Down Brightness to switch displays) and enter above command. Seems to work, but there’s another problem with this model - it powers up as soon as any key is pressed……. ffs <gnashes teeth>

    Cool_Breeze - Antwoord

    I unscrew the battery first and wrap electrical tape over the logic board battery connector before attempting any repairs to the board. Haven’t had any problems yet and I’ve worked on about 10 of these models already. Also when you open the bottom case use a suction cup at the bottom and pull up then run a plastic spudger along the edges to disconnect the clips. Also only use a plastic spudger on the board. Saw a youtube video from a repair shop and he did not disconnect the power and used all metal tools during the entire process of removing the board. His last step was to disconnect the battery terminal.

    Brian - Antwoord

    Is this step necessary if my mac can turn on? Battery fully dead(

    Nursat b - Antwoord

    BEFORE YOU START: The included torx head stripped off before I was done (and you might need an additional T4) so stop now and go buy a good one. Also they fail to warn you above to get some blue threadlocker ahead of time.

    Jason Sherron - Antwoord

    This command did not work for me and I read that sometime in later 2020 Apple stopped this command from working…any ideas on a work around?

    Patrick Machacek - Antwoord

    Not able to do that with damaged screen

    richardjgreen - Antwoord

    Hi. This does not work on 2018 13” MacBook Pro with Touch Bar. I did exactly this to disable auto boot. But when I check by using nvram -p it says: auto-boot true. Am I doing something incorrectly? I did everything step by step. Copied and pasted the sudo command, pressed enter and then entered my password. I have Big Sur 11.1 installed. Is there any other way since I need to replace the screen. Thank you. Adrian

    Adrian Vizik - Antwoord

    Hi everyone. This is also a little pointless if you can’t see anything on the screen, and you don’t have a display adapter to USB C to display it. I agree with Brian about removing the back and disconnecting the battery cable before you even think about opening the lid of the MacBook. Applying the insulation tape is also a handy little tip that just makes sure there is no way to discharge from either the board or battery.

    Roberto Enrieu - Antwoord

    running `nvram -p | grep 'AutoBoot'` in terminal verifies that it was accepted

    result: `AutoBoot %00`

    Marek Polák - Antwoord

    This step is completely unnecessary if you follow the guide to disconnect the battery properly. Just put some tape between the battery and logic board connection to prevent it from accidentally touching and therefore powering on the laptop.

    Grant Ormsby - Antwoord

    It took me a few tries to make this command work, as I was able to copy and paste the command into Terminal, but could not type in my laptop’s password. I finally typed my password into a text document, copied it (command C), and then pasted it into Terminal and it worked.

    tommy404 - Antwoord

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, van de opladen en schakel 'm uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Vier 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen om ervoor te zorgen dat ze ook weer op dezelfde plek teruggaan. Zo voorkom je onnodige schade aan je toestel.

  2. Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent. Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent.

    • Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.

    • Het kan zijn dat je hier heel wat kracht voor nodig hebt.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te installeren: Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te installeren:

    • Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuivende klemmen in elkaar zijn gegrepen en de onderste behuizing correct gepositioneerd is, druk dan met een stevige kracht op de onderste behuizing om de vier verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is, hoor en voel je ze in elkaar klikken.

  8. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  10. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

    Be very careful here. It is easy to break the whole connector off the battery board, which is what I did. Luckily the connector is part of the replacement battery, so you just need to remove the connector from the cable. The pictures here should provide more detail so you can see better what is going on.

    Mark Hayden - Antwoord

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  14. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

    To completely avoid accidental contacts I recommend to wrap this connector in a piece of paper and hold it in place with tape.

    Do not put tape directly on the contact underside, as that may leave some glue that would affect the contact conductivity.

    Sergio Ballestrero - Antwoord

  15. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm lange schroeven die het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad bevestigen, los te schroeven.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm lange schroeven die het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad bevestigen, los te schroeven.

  16. Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad met een pincet.
    • Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad met een pincet.

  17. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  18. Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.
    • Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.

    • Als je geen iOpener hebt, kun je een föhn gebruiken om de kabel te verwaremen. De kabel moet warm worden, maar niet zo warm dat je deze niet meer aan kunt raken. Zorg ook dat je de batterij niet oververhit.

  19. Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg. Vouw of scheur de kabel niet. Vouw of scheur de kabel niet.
    • Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg.

    • Vouw of scheur de kabel niet.

  20. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen, los te draaien:
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen, los te draaien:

    • Twee 4.3 mm lange schroeven

    • Acht 5.8 mm lange schroeven

    Heating the wrist-pad area and carefully using a plastic card to separate the adhesive allowed me to remove the battery without needing to use the solvent or removing the track-pad. No need for taping the speakers.

    johann beda - Antwoord

  21. Klap het scherm een klein stukje open om zo bij het trackpad te kunnen. Begeleid de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in het frame van de MacBook Pro.
    • Klap het scherm een klein stukje open om zo bij het trackpad te kunnen.

    • Begeleid de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in het frame van de MacBook Pro.

  22. Verwijder de trackpadmodule. Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt. Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt.
    • Verwijder de trackpadmodule.

    • Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt.

  23. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 3.2 mm lange schroeven van het batterijbord te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 3.2 mm lange schroeven van het batterijbord te verwijderen.

  24. De vloeibare lijmverwijderaar die mee wordt geleverd in je kit kan schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro. Om je scherm te beschermen, plaats je een vel aluminiumfolie tussen het scherm en je toetsenbord en laat je deze liggen terwijl je aan het werk bent. Daarbij kun je ook nog wat tape of folie gebruiken om het gebied onder het trackpad af te sluiten. Optioneel kun je er ook nog voor kiezen om een absorberende doek of keukenpapier direct onder het trackpadgebied te leggen om overtollige lijmverwijderaar direct op te zuigen.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die mee wordt geleverd in je kit kan schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een vel aluminiumfolie tussen het scherm en je toetsenbord en laat je deze liggen terwijl je aan het werk bent.

    • Daarbij kun je ook nog wat tape of folie gebruiken om het gebied onder het trackpad af te sluiten. Optioneel kun je er ook nog voor kiezen om een absorberende doek of keukenpapier direct onder het trackpadgebied te leggen om overtollige lijmverwijderaar direct op te zuigen.

  25. Het is belangrijk om de speakers, voordat je de batterij verwijdert, aan beide kanten te beschermen. De speakers zitten vastgelijmd, net als de batterij—dus als de lijmverwijderaar onder de speakers komt, kunnen deze loskomen en gaan trillen na deze reparatie.
    • Het is belangrijk om de speakers, voordat je de batterij verwijdert, aan beide kanten te beschermen. De speakers zitten vastgelijmd, net als de batterij—dus als de lijmverwijderaar onder de speakers komt, kunnen deze loskomen en gaan trillen na deze reparatie.

    • Knip een stuk ducttape of schilderstape af en schuif een kant tussen de batterij en de speaker aan de linkerkant.

  26. Druk met je spudger op de gehele zijkant van het stuk tape om deze aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro te bevestigen en zo de speaker van de batterij af te schermen. Wees hierbij voorzichtig dat je niet in de batterij steekt. Vouw de tape over de zijkant en druk deze lichtjes op de speaker om deze zo te beschermen.
    • Druk met je spudger op de gehele zijkant van het stuk tape om deze aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro te bevestigen en zo de speaker van de batterij af te schermen.

    • Wees hierbij voorzichtig dat je niet in de batterij steekt.

    • Vouw de tape over de zijkant en druk deze lichtjes op de speaker om deze zo te beschermen.

    • De schuimen bumpers op de speaker kunnen scheuren bij het eraf trekken van de tape. Zorg daarom dat je de tape niet op direct op de bumpers drukt.

    The speaker membrane is also relatively delicate. You can put a small piece of paper to protect it, to avoid the tape gluing to it directly.

    Sergio Ballestrero - Antwoord

  27. Herhaal de vorige twee stappen aan de overkant om ook de rechterspeaker af te schermen van de batterij.
    • Herhaal de vorige twee stappen aan de overkant om ook de rechterspeaker af te schermen van de batterij.

  28. Om de stroom van de lijmverwijderaar enigszings te controleren en deze van de speakers weg te geleiden, til je de rechterkant van je MacBook Pro een paar centimeter op en leg je deze op een boek of een stuk schuim. Om de stroom van de lijmverwijderaar enigszings te controleren en deze van de speakers weg te geleiden, til je de rechterkant van je MacBook Pro een paar centimeter op en leg je deze op een boek of een stuk schuim. Om de stroom van de lijmverwijderaar enigszings te controleren en deze van de speakers weg te geleiden, til je de rechterkant van je MacBook Pro een paar centimeter op en leg je deze op een boek of een stuk schuim.
    • Om de stroom van de lijmverwijderaar enigszings te controleren en deze van de speakers weg te geleiden, til je de rechterkant van je MacBook Pro een paar centimeter op en leg je deze op een boek of een stuk schuim.

  29. Nu je MacBook Pro volledig is klaargemaakt, is het tijd om ook jezelf klaar te maken voor de reparatie. De iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, een vloeistof die de ogen en de huid kan irriteren.
    • Nu je MacBook Pro volledig is klaargemaakt, is het tijd om ook jezelf klaar te maken voor de reparatie.

    • De iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, een vloeistof die de ogen en de huid kan irriteren.

    • Zorg dus dat je oogbescherming draagt bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Een goede oogbescherming wordt ook in de kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • In je kit zitten ook handschoenen ter bescherming van je huid. Als je niet wilt dat je huid geïrriteerd raakt, is dit het moment om je handschoenen aan te trekken.

  30. Trek de zwarte, rubberen sluiting van de fles met lijmverwijderaar. Draai aan de dop om deze te verwijderen, voordat je punt van het flesje openknipt. Dit zorgt ervoor dat de fles wordt geopend, zodat de druk zich gelijk kan verdelen voordat je de fles knipt. Als je deze stap overslaat, kan de lijmverwijderaar er onverwachts uit spuiten bij het knippen van het topje.
    • Trek de zwarte, rubberen sluiting van de fles met lijmverwijderaar.

    • Draai aan de dop om deze te verwijderen, voordat je punt van het flesje openknipt.

    • Dit zorgt ervoor dat de fles wordt geopend, zodat de druk zich gelijk kan verdelen voordat je de fles knipt. Als je deze stap overslaat, kan de lijmverwijderaar er onverwachts uit spuiten bij het knippen van het topje.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde punt van het flesje te knippen.

    • Hoe dichter bij de top je het flesje openknipt, des te meer controle zul je hebben bij het toedienen. Hierdoor zal het makkelijker zijn kleine hoeveelheden toe te dienen.

    • Draai de dop er weer op en zorg ervoor dat het flesje goed gesloten is, voordat je weer verder gaat.

  31. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest rechtse batterijcel. Je hoeft niet veel te gebruiken—de kleine fles bevat zeker meer dan twee keer de hoeveelheid aan vloeistof die je ndoig hebt om alle batterijcellen te verwijderen. Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar zo de tijd te geven om in de lijm te trekken en deze te verzachten.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest rechtse batterijcel.

    • Je hoeft niet veel te gebruiken—de kleine fles bevat zeker meer dan twee keer de hoeveelheid aan vloeistof die je ndoig hebt om alle batterijcellen te verwijderen.

    • Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar zo de tijd te geven om in de lijm te trekken en deze te verzachten.

  32. Steek, na een aantal minuten, een hoek van een plastic kaart onder de meest rechtse batterijcel, beginnend bij de voorkant. Dit zou niet te veel kracht moeten vereisen. Als je moeite hebt de cel los te krijgen, dien je wat meer lijmverwijderaar toe en geef je het weer 2-3 minuten om in te trekken. Zorg ervoor dat je de batterij op geen enkele manier vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekker en/of in brand vliegen.
    • Steek, na een aantal minuten, een hoek van een plastic kaart onder de meest rechtse batterijcel, beginnend bij de voorkant.

    • Dit zou niet te veel kracht moeten vereisen. Als je moeite hebt de cel los te krijgen, dien je wat meer lijmverwijderaar toe en geef je het weer 2-3 minuten om in te trekken.

    • Zorg ervoor dat je de batterij op geen enkele manier vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekker en/of in brand vliegen.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze volledig onder de batterijcel door.

    • Duw deze vervolgens wat omhoog om de batterijcel van de lijm en de behuizing te scheiden, maar verwijder de batterijcel nog niet helemaal.

    • Laat de plastic kaart tijdens onder de batterijcel zitten om zo te voorkomen dat de lijm zich weer aan de behuizing gaat hechten terwijl je verdergaat.

  33. Als het je niet lukt om een kaart onder de batterijcellen te krijgen, kun je als alternatief proberen een stuk flosdraad onder de batterijcel te rijgen. Trek deze, in een zagende beweging, van links naar rechts om de lijm onder de cel te scheiden.
    • Als het je niet lukt om een kaart onder de batterijcellen te krijgen, kun je als alternatief proberen een stuk flosdraad onder de batterijcel te rijgen. Trek deze, in een zagende beweging, van links naar rechts om de lijm onder de cel te scheiden.

    • Draag dikke handschoenen of draai de uiteindes van het flosdraad om een schroevendraaierhandvat heen om je vingers zo niet te veel te beschadigen.

  34. Herhaal de laatste aantal stappen om de meest linkse batterijcel los te halen. Begin met het optillen van de linkerkant van de MacBook Pro om de stroom van de lijmverwijderaar weg te laten lopen van de speaker.
    • Herhaal de laatste aantal stappen om de meest linkse batterijcel los te halen.

    • Begin met het optillen van de linkerkant van de MacBook Pro om de stroom van de lijmverwijderaar weg te laten lopen van de speaker.

  35. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest linkse batterijcel en wacht ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar in te laten trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest linkse batterijcel en wacht ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar in te laten trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest linkse batterijcel en wacht ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar in te laten trekken.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de meest linkse batterijcel en wacht ongeveer twee minuutjes om de lijmverwijderaar in te laten trekken.

  36. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de meest linkse batterijcel en scheid zo op voorzichtige wijze de lijm die het op z'n plek houdt. Laat de plastic kaart tijdelijk op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de behuizing en de batterijcel gaat hechten.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de meest linkse batterijcel en scheid zo op voorzichtige wijze de lijm die het op z'n plek houdt.

    • Laat de plastic kaart tijdelijk op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de behuizing en de batterijcel gaat hechten.

  37. Til de achterkant van je MacBook Pro wat omhoog om de stroom van de lijmverwijderaar weg te geleiden van het gebied waar het toetsenbord en het logic board zich bevinden.
    • Til de achterkant van je MacBook Pro wat omhoog om de stroom van de lijmverwijderaar weg te geleiden van het gebied waar het toetsenbord en het logic board zich bevinden.

  38. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de resterende drie batterijcellen. Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze batterijcellen, dus het kan voorkomen dat de lijmverwijderaar op sommige plekken uit de behuizing lekt in plaats van onder de batterij stroomt. Wees je bewust van mogelijke lekken en dien, indien nodig, wat meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de resterende drie batterijcellen.

    • Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze batterijcellen, dus het kan voorkomen dat de lijmverwijderaar op sommige plekken uit de behuizing lekt in plaats van onder de batterij stroomt.

    • Wees je bewust van mogelijke lekken en dien, indien nodig, wat meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.

    • Wacht ongeveer twee minuten voordat je verdergaat.

  39. De resterende twee kleinere batterijcellen zijn ieder bevestigd op een licht verhoogd deel van het aluminium frame van de MacBook. Schuif ook hier een plastic kaart onder de meest linkse batterijcel—welke je reeds hebt losgekregen in de vorige stappen—en schuif deze vervolgens verder tussen de andere linkerbatterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro. Schuif ook hier een plastic kaart onder de meest linkse batterijcel—welke je reeds hebt losgekregen in de vorige stappen—en schuif deze vervolgens verder tussen de andere linkerbatterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.
    • De resterende twee kleinere batterijcellen zijn ieder bevestigd op een licht verhoogd deel van het aluminium frame van de MacBook.

    • Schuif ook hier een plastic kaart onder de meest linkse batterijcel—welke je reeds hebt losgekregen in de vorige stappen—en schuif deze vervolgens verder tussen de andere linkerbatterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.

  40. Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant los te maken van de behuizing. Zorg dat je in geen geval het logic board raakt met je tools.
    • Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant los te maken van de behuizing.

    • Zorg dat je in geen geval het logic board raakt met je tools.

    • Laat je plastic kaart tijdelijk op z'n plek zitten om te voorkomen dat de linker batterijcellen zich weer gaan hechten aan de behuizing.

  41. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te maken. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te maken. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te maken.
    • Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te maken.

  42. De laatste batterijcellen kunnen wat moeilijker te verwijderen zijn. Dien, indien nodig, wat meer lijmverwijderaar toe om het jezelf wat makkelijker te maken. Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van een van de laatste batterijcellen en schuif deze vervolgens onder de andere cel. Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze zo onder de batterijcellen om deze te scheiden van de lijm die ze aan het frame van de MacBook bevestigt.
    • De laatste batterijcellen kunnen wat moeilijker te verwijderen zijn. Dien, indien nodig, wat meer lijmverwijderaar toe om het jezelf wat makkelijker te maken.

    • Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van een van de laatste batterijcellen en schuif deze vervolgens onder de andere cel.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze zo onder de batterijcellen om deze te scheiden van de lijm die ze aan het frame van de MacBook bevestigt.

  43. Zorg dat je, voordat je de batterij verwijdert, de batterijaansluiting voldoende omhoog hebt getild om deze uit de weg van het batterijbord te houden. Verwijder de batterij. Verwijder alle lijmresten die nog op de behuizing van de MacBook Pro zitten voordat je de nieuwe batterij installeert.
    • Zorg dat je, voordat je de batterij verwijdert, de batterijaansluiting voldoende omhoog hebt getild om deze uit de weg van het batterijbord te houden.

    • Verwijder de batterij.

    • Verwijder alle lijmresten die nog op de behuizing van de MacBook Pro zitten voordat je de nieuwe batterij installeert.

    • Peuter, met behulp van een pincet of je handen (met handschoenen om), alle grote lijmstrips van de behuizing.

    • Schraap de laatste lijmresten met een plastic tool en maak de onderliggen gebieden schoon met lijmverwijderaar of wat isopropyl alcohol. Veeg alles weg in een enkele richting (en niet heen en weer) totdat het chassis schoon en klaar is voor de nieuwe batterij.

    • Dit kan heel wat tijd in beslag nemen, dus heb geduld en werk rustig.

    • Verwijder, als je klaar bent, de tape van de speakers.

    • Dubbel-check of de batterij past en hoe deze moet worden gepositioneerd voordat je deze op z'n plek aanbrengt.

    • Wees je bewust van de positie van de datakabel van de batterij en zorg dat deze niet vast of klem komt te zitten onder het batterijbord.

    • Als je batterij is geleverd met vooraf geïnstalleerde kleefstrips aan de onderkant, draai deze dan om en pel de beschermlaag er voorzichtig af om de lijm bloot te leggen. Als je batterij zonder kleefstrips is geleverd, kun je een dunne laag dubbelzijdige tape (zoals Tesa 61395) aanbrengen om je batterij op z'n plek te houden.

    • Positioneer de batterij voorzichtig en breng deze op de juiste plek.

    • Druk en houd iedere cel gedurende 5-10 seconden naar beneden om deze aan de onderste behuizing te bevestigen.

    Extremely detailed and easy to follow instructions! I ordered all the tools from ifixit and they worked great. I didn’t use the adhesive remover. I was able to carefully work a plastic card behind each battery section. This took a little more effort but I didn’t feel comfortable using acetone on a macbook.

    Derek Keathley - Antwoord

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

22.503 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

137 Leden

Why doesn’t this kit contain a P5 pentalobe screwdriver? It’s literally the first step, and now I have to buy another tool to even get started?

John Frederick - Antwoord

Hi John, which kit did you purchase? We don’t sell a battery replacement kit for this exact model, only the part, so you’d have to make sure you have all the tools listed in the guide before you buy the part and add anything you don’t have to your cart.

If a P5 was supposed to be included in the kit you did purchase, reach out to customer service and they will promptly send one to you.

Sam Omiotek -

Great guide… worked for me. Only comment I would make is that finding the Adhesive remover on its own was impossible so I removed the old battery with some patience, floss and the the plastic levering tools. I cleaned off the remaining old sticky stuff and residue with basic sticky stuff remover and it worked just fine :)

sstickley - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 12

Afgelopen 7 dagen: 73

Afgelopen 30 dagen: 336

Altijd: 2,763