Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de complete schermmodule van je MacBook Pro te vervangen, om een gebarsten of niet-functionerend scherm te repareren.

Ontlaad de batterij van je MacBook Pro, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met deze reparatie.

  1. Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt. Zet je Mac aan en open Terminal. Kopieer en plak de volgende command (of type het precies na) in Terminal:
    • Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    Is this step necessary? I can’t perform this step as I am attempting to repair water damage and need to remove logic board & most likely replace the battery.

    lamajr - Antwoord

    @mac_medic You definitely don’t want the power coming on while the board is wet. In your case, I think powering on the machine to disable Auto Boot would do more damage than it prevents. I agree, skip this step and be prepared to disconnect the battery quickly if the laptop automatically powers on. Good luck!

    Jeff Suovanen -

    This did not work when running High Sierra.

    Kyle B - Antwoord

    Tried this on a 2018 MBP 13” Touchbar (there’s no iFixit guide for this model yet). Need to replace a broken screen.

    Luckily I managed to connect to an external screen (Cmd-Down Brightness to switch displays) and enter above command. Seems to work, but there’s another problem with this model - it powers up as soon as any key is pressed……. ffs <gnashes teeth>

    Cool_Breeze - Antwoord

    I unscrew the battery first and wrap electrical tape over the logic board battery connector before attempting any repairs to the board. Haven’t had any problems yet and I’ve worked on about 10 of these models already. Also when you open the bottom case use a suction cup at the bottom and pull up then run a plastic spudger along the edges to disconnect the clips. Also only use a plastic spudger on the board. Saw a youtube video from a repair shop and he did not disconnect the power and used all metal tools during the entire process of removing the board. His last step was to disconnect the battery terminal.

    Brian - Antwoord

    Is this step necessary if my mac can turn on? Battery fully dead(

    Nursat b - Antwoord

    BEFORE YOU START: The included torx head stripped off before I was done (and you might need an additional T4) so stop now and go buy a good one. Also they fail to warn you above to get some blue threadlocker ahead of time.

    Jason Sherron - Antwoord

    This command did not work for me and I read that sometime in later 2020 Apple stopped this command from working…any ideas on a work around?

    Patrick Machacek - Antwoord

    Not able to do that with damaged screen

    richardjgreen - Antwoord

    Hi. This does not work on 2018 13” MacBook Pro with Touch Bar. I did exactly this to disable auto boot. But when I check by using nvram -p it says: auto-boot true. Am I doing something incorrectly? I did everything step by step. Copied and pasted the sudo command, pressed enter and then entered my password. I have Big Sur 11.1 installed. Is there any other way since I need to replace the screen. Thank you. Adrian

    Adrian Vizik - Antwoord

    Hi everyone. This is also a little pointless if you can’t see anything on the screen, and you don’t have a display adapter to USB C to display it. I agree with Brian about removing the back and disconnecting the battery cable before you even think about opening the lid of the MacBook. Applying the insulation tape is also a handy little tip that just makes sure there is no way to discharge from either the board or battery.

    Roberto Enrieu - Antwoord

    running `nvram -p | grep 'AutoBoot'` in terminal verifies that it was accepted

    result: `AutoBoot %00`

    Marek Polák - Antwoord

    This step is completely unnecessary if you follow the guide to disconnect the battery properly. Just put some tape between the battery and logic board connection to prevent it from accidentally touching and therefore powering on the laptop.

    Grant Ormsby - Antwoord

    It took me a few tries to make this command work, as I was able to copy and paste the command into Terminal, but could not type in my laptop’s password. I finally typed my password into a text document, copied it (command C), and then pasted it into Terminal and it worked.

    tommy404 - Antwoord

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, van de opladen en schakel 'm uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Vier 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen om ervoor te zorgen dat ze ook weer op dezelfde plek teruggaan. Zo voorkom je onnodige schade aan je toestel.

  2. Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent. Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent.

    • Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.

    • Het kan zijn dat je hier heel wat kracht voor nodig hebt.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te installeren: Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te installeren:

    • Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuivende klemmen in elkaar zijn gegrepen en de onderste behuizing correct gepositioneerd is, druk dan met een stevige kracht op de onderste behuizing om de vier verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is, hoor en voel je ze in elkaar klikken.

  8. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  10. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

    Be very careful here. It is easy to break the whole connector off the battery board, which is what I did. Luckily the connector is part of the replacement battery, so you just need to remove the connector from the cable. The pictures here should provide more detail so you can see better what is going on.

    Mark Hayden - Antwoord

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  14. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

    To completely avoid accidental contacts I recommend to wrap this connector in a piece of paper and hold it in place with tape.

    Do not put tape directly on the contact underside, as that may leave some glue that would affect the contact conductivity.

    Sergio Ballestrero - Antwoord

  15. Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigen. Verwijder beide plasticen scharniercovers. Verwijder beide plasticen scharniercovers.
    • Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigen.

    • Verwijder beide plasticen scharniercovers.

  16. Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

    I had to use a T4 instead of a T3 to remove these ones

    Gianluigi Persano - Antwoord

    Même chose, j’ai du utiliser du T4 au lieu du T3 !

    Ludovic - Antwoord

  17. Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

    t4 works better for these screws

    matthewfrey - Antwoord

  18. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog.
    • Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog.

  19. Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermbordkabels bevestigen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermbordkabels bevestigen.

    • Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.

  20. Verwijder de vier 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan iedere kant) die de antennekabelmodule bevestigen. Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven (zes aan iedere kant).
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan iedere kant) die de antennekabelmodule bevestigen.

    • Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven (zes aan iedere kant).

  21. Koppel de drie antenna-coaxkabels voorzichtig los door deze in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Schuif je pincet of het puntige einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze bijna bij het contact is, en draai je tool dan voorzichtig om of duw deze omhoog om de kabels los te koppelen. Om iedere kabel weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting direct over het contact om deze vervolgens naar beneden te drukken totdat deze op z'n plaats klikt.
    • Koppel de drie antenna-coaxkabels voorzichtig los door deze in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Schuif je pincet of het puntige einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze bijna bij het contact is, en draai je tool dan voorzichtig om of duw deze omhoog om de kabels los te koppelen.

    • Om iedere kabel weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting direct over het contact om deze vervolgens naar beneden te drukken totdat deze op z'n plaats klikt.

  22. Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de drie antenne-coaxkabels aan het main board bevestigt.
    • Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de drie antenne-coaxkabels aan het main board bevestigt.

  23. Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule omhoog te wrikken, in de gebieden die op de foto worden aagegeven. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen.
    • Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule omhoog te wrikken, in de gebieden die op de foto worden aagegeven.

    • Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen.

  24. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt.
    • Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt.

    When refitting the antenna assembly be aware there’s a locating lug in the centre of the cavity that it needs to fit over. I slid it back in without noticing this on my first attempt and it leaves the screw holes about 1mm out of alignment and causes the assembly to slightly catch you when open/close the lid.

    David - Antwoord

  25. Verwijder de antennekabelmodule.
    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Druk de kabelbundel, tijdens het weer in elkaar zetten van dit onderdeel, samen en begeleid deze onder het koellichaam door en plaats deze in de juiste positie op het bord. Gebruik, indien nodig, je tools om de kabel er onderdoor te krijgen, maar forceer het niet.

  26. Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee beschermveren over de schermkabel bevestigen.
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee beschermveren over de schermkabel bevestigen.

  27. Pak de linkerkant van de schermkabelmodule vast en trek deze richting de onderkant van de MacBook en weg van de beschermveer. Gebruik een pincet om de beschermveer van de schermkabels uit de inkeping te trekken. Herhaal deze stap bij de rechter beschermveer van de schermkabelmodule.
    • Pak de linkerkant van de schermkabelmodule vast en trek deze richting de onderkant van de MacBook en weg van de beschermveer.

    • Gebruik een pincet om de beschermveer van de schermkabels uit de inkeping te trekken.

    • Herhaal deze stap bij de rechter beschermveer van de schermkabelmodule.

  28. Open het scherm volledig en zet je MacBook Pro op haar zijkant. Houd de MacBook Pro vast met je vrije hand en verwijder de drie T8 Torx-schroeven van uit het onderste schermscharnier.
    • Open het scherm volledig en zet je MacBook Pro op haar zijkant.

    • Houd de MacBook Pro vast met je vrije hand en verwijder de drie T8 Torx-schroeven van uit het onderste schermscharnier.

    • Verwijder de drie overige T8 Torx-schroeven van de bovenste schermscharnier.

  29. Houd zowel het scherm als de main body van de MacBook Pro stevig vast. Beide onderdelen kunnen los van elkaar vallen in deze stap. Duw beide helften van de MacBook Pro samen, zodat de scharnierbeugels uit de inkepingen in het chassis kunnen worden getild. Duw de main body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt en scheid zo beide helften van elkaar.
    • Houd zowel het scherm als de main body van de MacBook Pro stevig vast. Beide onderdelen kunnen los van elkaar vallen in deze stap.

    • Duw beide helften van de MacBook Pro samen, zodat de scharnierbeugels uit de inkepingen in het chassis kunnen worden getild.

    • Duw de main body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt en scheid zo beide helften van elkaar.

    • Verwijder de schermmodule en wees hierbij voorzichtig dat je de geen kabels meetrekt en scheurt.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of doorzoek ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

25.302 Reputatie

I followed all the steps and my new screen is working properly (•̀ᴗ•́)و. I realized however that my Touch Bar isn’t lighting up anymore… Did I forget to connect something?

Guy - Antwoord

Where did you buy a replacement screen for your Mac? I can seem to find any for the A1989 Model that seems legit and I’m not sure how much I trust eBay listings.

Daniel Ramos -

Does anyone know where I can find a new official Apple Display 13” for model A1989? Can’t seem to find any except for eBay.

Daniel Ramos - Antwoord

Yeah, I found mine on eBay. This vendor seemed trustworthy (www.ebay.com/usr/wallachee?_trksid=p2060353.m1438.l2754) and it turned out to be true. The screen I got is working perfectly…

Guy -

Après remplacement de l’écran complet.

Je confirme que ce tutoriel fonctionne également pour le MacBook Pro avec Touch Bar 13,3 “ de 2017 A1706

Attention: aux étapes 16-18-20-27 utiliser un embout Torx T4 et non T3.

Fajardo - Antwoord

Aloha,

after replacing the screen the Keyboard backlight won’t work. Is it possible the T2 Chip will lock this function too?

Automatic backlight of screen and touchbar and True Tone don't work too.

Pete Doe - Antwoord

I also had an issue with Touch Bar not working after the screen replacement, everything else works fine though.

Has anyone been able to figure out what causes the “TouchBar not working anymore” issue?

curio sus - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 23

Afgelopen 7 dagen: 141

Afgelopen 30 dagen: 710

Altijd: 9,644