Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de complete schermmodule van je MacBook Pro te vervangen, om een gebarsten of niet-functionerend scherm te repareren.

Ontlaad de batterij van je MacBook Pro, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met deze reparatie.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, van de opladen en schakel 'm uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Vier 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen om ervoor te zorgen dat ze ook weer op dezelfde plek teruggaan. Zo voorkom je onnodige schade aan je toestel.

  2. Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent. Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent.

    • Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.

    • Het kan zijn dat je hier heel wat kracht voor nodig hebt.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te installeren: Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te installeren:

    • Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuivende klemmen in elkaar zijn gegrepen en de onderste behuizing correct gepositioneerd is, druk dan met een stevige kracht op de onderste behuizing om de vier verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is, hoor en voel je ze in elkaar klikken.

  8. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  10. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  11. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

  12. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  13. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

  16. Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigen. Verwijder beide plasticen scharniercovers. Verwijder beide plasticen scharniercovers.
    • Verwijder de vier 1.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigen.

    • Verwijder beide plasticen scharniercovers.

  17. Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 2.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  18. Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven die de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel bevestigen.

    • Verwijder de cover.

  19. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog. Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog.
    • Wrik de flexkabel van het schermbord in een rechte beweging uit het contact op het schermbord omhoog.

  20. Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermbordkabels bevestigen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee aluminium covers bovenop de twee schermbordkabels bevestigen.

    • Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.

  21. Verwijder de vier 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan iedere kant) die de antennekabelmodule bevestigen. Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven (zes aan iedere kant).
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan iedere kant) die de antennekabelmodule bevestigen.

    • Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 pentalobe schroeven (zes aan iedere kant).

  22. Koppel de drie antenna-coaxkabels voorzichtig los door deze in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Schuif je pincet of het puntige einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze bijna bij het contact is, en draai je tool dan voorzichtig om of duw deze omhoog om de kabels los te koppelen. Om iedere kabel weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting direct over het contact om deze vervolgens naar beneden te drukken totdat deze op z'n plaats klikt.
    • Koppel de drie antenna-coaxkabels voorzichtig los door deze in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Schuif je pincet of het puntige einde van je spudger onder iedere kabel totdat deze bijna bij het contact is, en draai je tool dan voorzichtig om of duw deze omhoog om de kabels los te koppelen.

    • Om iedere kabel weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting direct over het contact om deze vervolgens naar beneden te drukken totdat deze op z'n plaats klikt.

  23. Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de drie antenne-coaxkabels aan het main board bevestigt.
    • Verwijder de 2.8 mm lange T5 Torx-schroef die de drie antenne-coaxkabels aan het main board bevestigt.

  24. Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule omhoog te wrikken, in de gebieden die op de foto worden aagegeven. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen.
    • Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule omhoog te wrikken, in de gebieden die op de foto worden aagegeven.

    • Schuif je openingsplectrum niet van de ene naar de andere kant, aangezien er twee schermkabels lopen die je op die manier kunt beschadigen.

  25. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt. Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt.
    • Verwijder de antennemodule op voorzichtige wijze en zorg hierbij dat je de antennekabelbundel onder het koellichaam door begeleidt.

  26. Verwijder de antennekabelmodule.
    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Druk de kabelbundel, tijdens het weer in elkaar zetten van dit onderdeel, samen en begeleid deze onder het koellichaam door en plaats deze in de juiste positie op het bord. Gebruik, indien nodig, je tools om de kabel er onderdoor te krijgen, maar forceer het niet.

  27. Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee beschermveren over de schermkabel bevestigen.
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de twee beschermveren over de schermkabel bevestigen.

  28. Pak de linkerkant van de schermkabelmodule vast en trek deze richting de onderkant van de MacBook en weg van de beschermveer. Gebruik een pincet om de beschermveer van de schermkabels uit de inkeping te trekken. Herhaal deze stap bij de rechter beschermveer van de schermkabelmodule.
    • Pak de linkerkant van de schermkabelmodule vast en trek deze richting de onderkant van de MacBook en weg van de beschermveer.

    • Gebruik een pincet om de beschermveer van de schermkabels uit de inkeping te trekken.

    • Herhaal deze stap bij de rechter beschermveer van de schermkabelmodule.

  29. Open het scherm volledig en zet je MacBook Pro op haar zijkant. Houd de MacBook Pro vast met je vrije hand en verwijder de drie T8 Torx-schroeven van uit het onderste schermscharnier.
    • Open het scherm volledig en zet je MacBook Pro op haar zijkant.

    • Houd de MacBook Pro vast met je vrije hand en verwijder de drie T8 Torx-schroeven van uit het onderste schermscharnier.

    • Verwijder de drie overige T8 Torx-schroeven van de bovenste schermscharnier.

  30. Houd zowel het scherm als de main body van de MacBook Pro stevig vast. Beide onderdelen kunnen los van elkaar vallen in deze stap. Duw beide helften van de MacBook Pro samen, zodat de scharnierbeugels uit de inkepingen in het chassis kunnen worden getild. Duw de main body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt en scheid zo beide helften van elkaar.
    • Houd zowel het scherm als de main body van de MacBook Pro stevig vast. Beide onderdelen kunnen los van elkaar vallen in deze stap.

    • Duw beide helften van de MacBook Pro samen, zodat de scharnierbeugels uit de inkepingen in het chassis kunnen worden getild.

    • Duw de main body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt en scheid zo beide helften van elkaar.

    • Verwijder de schermmodule en wees hierbij voorzichtig dat je de geen kabels meetrekt en scheurt.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of doorzoek ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

Één andere persoon heeft deze handleiding voltooid.

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

10.454 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

119 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 22

Afgelopen 7 dagen: 152

Afgelopen 30 dagen: 713

Altijd: 743