Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de batterij van je MacBook Air uit 2019 op veilige wijze te verwijderen en te vervangen.

Om het risico op schade te minimaliseren, zet je je MacBook aan en laat je de batterij volledig leeglopen totdat deze zichzelf uitschakelt. Een geladen lithium-ion batterij kan erg gevaarlijk zijn als deze per ongeluk wordt beschadigd of doorboord. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

  1. Je zult, voordat je met deze procedure begint, de Auto Boot-functie van je Mac uit moeten schakelen. Auto Boot schakelt zich in als je het scherm van je MacBook opent en kan per ongeluk worden geactiveerd tijdens het demonteren van je laptop. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen.
    • Je zult, voordat je met deze procedure begint, de Auto Boot-functie van je Mac uit moeten schakelen. Auto Boot schakelt zich in als je het scherm van je MacBook opent en kan per ongeluk worden geactiveerd tijdens het demonteren van je laptop. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen.

    • Schakel je MacBook Air uit en haal deze van de oplader voordat je met deze reparatie begint. Sluit het scherm en draai de laptop om zodat deze met de onderkant naar boven wijst.

    • Gebruik P5-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Twee 7.9 mm lange schroeven

    • Twee 7.1 mm lange schroeven

    • Zes 2.6 mm lange schroeven

    If the first thing you do is disconnect the battery, is it really an issue if you don’t (or can’t) disable auto-boot?

    maccentric - Antwoord

  2. Duw je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek deze omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te maken.
    • Duw je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek deze omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te maken.

    • Verwijder de onderste behuizing.

  3. Trek de tape die over de batterijaansluiting heen zit ver genoeg los om de batterijaansluiting bloot te leggen.
    • Trek de tape die over de batterijaansluiting heen zit ver genoeg los om de batterijaansluiting bloot te leggen.

  4. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te schuiven. Zorg dat je de aansluiting parallel aan het logic board uit het contact trekt. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te schuiven. Zorg dat je de aansluiting parallel aan het logic board uit het contact trekt.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te schuiven. Zorg dat je de aansluiting parallel aan het logic board uit het contact trekt.

    Before the battery can be fully disconnected, the battery disconnect button needs to be held down. There is a gold button just above the battery socket, along with a small LED much like the 12” machines. Once this has been held down and the LED has switched off it is safe to remove the battery.

    Aaron Dalziel - Antwoord

    This seems like an important step?

    maccentric -

    Also, seems like this should be done after the battery is disconnected, not before? Otherwise, wouldn’t the battery re-charge it?

    maccentric -

    I just performed this repair on my late 2018 mac air. I did click the gold button but saw no LED illuminated or otherwise. Question- after reassembly does the button get pressed again to connect the battery? Please clarify if this button is to be pressed and if it needs pressing again after the repair.

    All said - I pressed again after the battery connector clicked, assembled the back and all worked perfectly. The original issue was one dead port (no charge, no communication). The battery charge lightening bold icon was acting funny too. Genuis bar guy in Naperville said it was likely a logic board too. But it was not. The port was apparently confusing the logic board with regards to the charge function. Thanks Adam for saving me $440 and sending my computer back to Apple. I am 71 yrs young - who says an old dog can’t learn new tricks with good training!!

    William Lane - Antwoord

  5. Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrip met treklip die onder de rechterspeaker zit vast te pakken. Trek deze er zo ver uit dat je 'm met je vingers goed vast kunt pakken. Pak de kleefstrip vervolgens vast en trek deze op voorzichtige wijze weg onder de speaker. Zorg dat je de kleefstrips tijdens het trekken zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop. Zo voorkom je dat je de kleefstrip langs de laptop schuurt en deze breekt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrip met treklip die onder de rechterspeaker zit vast te pakken. Trek deze er zo ver uit dat je 'm met je vingers goed vast kunt pakken.

    • Pak de kleefstrip vervolgens vast en trek deze op voorzichtige wijze weg onder de speaker.

    • Zorg dat je de kleefstrips tijdens het trekken zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop. Zo voorkom je dat je de kleefstrip langs de laptop schuurt en deze breekt.

    • Als de kleefstrip afbreekt, laat je deze zitten en ga je verder met de volgende stap.

    What do you do to get the speaker to stick once you put things back together? Are these adhesive strips reusable? If not, where can we get new ones?

    Ryan - Antwoord

    The strips will tend to remain edhesive in some cases but if not just use some thin double sided adhesive tape of a similar width. I will not link because I am in Australia but it isn’t hard to find. I used some heat (100°C) and a plastic spudger to aid removal or a hair dryer on lower heat. Slow and steady, it’s not hard. The strips will almost certainly break.

    Peter Newman -

  6. Schuif de punt van een spudger onder de kabel van de rechterspeaker en wrik deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen. Schuif de punt van een spudger onder de kabel van de rechterspeaker en wrik deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen.
    • Schuif de punt van een spudger onder de kabel van de rechterspeaker en wrik deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen.

  7. Gebruik een pincet om de kleefstrips aan de bovenkant van de rechterspeaker omhoog te trekken. Trek deze zo ver los dat je 'm vast kunt pakken met je vingers. Pak de kleefstrip vervolgens vast en trek deze op voorzichtige wijze weg onder de speaker. Zorg dat je de kleefstrips tijdens het trekken zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop. Zo voorkom je dat je de kleefstrip langs de laptop schuurt en deze breekt.
    • Gebruik een pincet om de kleefstrips aan de bovenkant van de rechterspeaker omhoog te trekken. Trek deze zo ver los dat je 'm vast kunt pakken met je vingers.

    • Als één van de kleefstrips afbreekt, kun je een verwarmde iOpener of een warmtepistool gebruiken om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Verwarm de speaker om de lijm eronder te verzachten.

    • Schuif je spudger of openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de speaker om deze te scheiden van de kleefstrip.

  8. Til de rechterspeaker omhoog en verwijder deze uit het toestel.
    • Til de rechterspeaker omhoog en verwijder deze uit het toestel.

  9. Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrip met treklip die onder de linkerspeaker zit vast te pakken. Trek deze er zo ver uit dat je 'm met je vingers goed vast kunt pakken. Pak de kleefstrip vervolgens vast en trek deze op voorzichtige wijze weg onder de speaker. Zorg dat je de kleefstrips tijdens het trekken zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop. Zo voorkom je dat je de kleefstrip langs de laptop schuurt en deze breekt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrip met treklip die onder de linkerspeaker zit vast te pakken. Trek deze er zo ver uit dat je 'm met je vingers goed vast kunt pakken.

  10. Schuif de punt van een spudger onder de kabel van de linkerspeaker en wrik deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen. Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van een spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt. Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van een spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt.
    • Schuif de punt van een spudger onder de kabel van de linkerspeaker en wrik deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen.

    • Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van een spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt.

  11. Gebruik een pincet om de kleefstrips aan de bovenkant van de linkerspeaker omhoog te trekken. Trek deze zo ver los dat je 'm vast kunt pakken met je vingers. Pak de kleefstrip vervolgens vast en trek deze op voorzichtige wijze weg onder de speaker. Zorg dat je de kleefstrips tijdens het trekken zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop. Zo voorkom je dat je de kleefstrip langs de laptop schuurt en deze breekt.
    • Gebruik een pincet om de kleefstrips aan de bovenkant van de linkerspeaker omhoog te trekken. Trek deze zo ver los dat je 'm vast kunt pakken met je vingers.

  12. Til de linkerspeaker in een rechte beweging omhoog en verwijder deze uit het toestel.
    • Til de linkerspeaker in een rechte beweging omhoog en verwijder deze uit het toestel.

  13. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven die de beugel over de trackpadaansluiting bevestigen los te schroeven. Verwijder de beugel over de trackpadaansluiting.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven die de beugel over de trackpadaansluiting bevestigen los te schroeven.

    • Verwijder de beugel over de trackpadaansluiting.

  14. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen.

  15. Schuif de punt van een spudger onder de speakerkabel en duw deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen. Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt. Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt.
    • Schuif de punt van een spudger onder de speakerkabel en duw deze in een rechte beweging omhoog om de speaker los te koppelen.

    • Als je de aansluiting los hebt gekoppeld, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze te scheiden van de lijm die het aan het logic board bevestigt.

    I think step 15 was a mistake because it’s a repeat of step 10.

    Ryan R - Antwoord

    Yeah, the speaker is already removed at this point.

    Jason _ - Antwoord

  16. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.3 mm lange schroeven die de beugel over de USB-C poort aansluiting bevestigen los te schroeven. Verwijder de beugel over de USB-C poortaansluiting.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.3 mm lange schroeven die de beugel over de USB-C poort aansluiting bevestigen los te schroeven.

    • Verwijder de beugel over de USB-C poortaansluiting.

  17. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van de USB-C poort omhoog te duwen en deze uit het contact op het logic board te verwijderen. Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van de USB-C poort omhoog te duwen en deze uit het contact op het logic board te verwijderen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de kabelaansluiting van de USB-C poort omhoog te duwen en deze uit het contact op het logic board te verwijderen.

  18. Gebruik een spudger om de kleine sluitklem op de ZIF-aansluiting van de geluidskaartkabel omhoog te wippen. Schuif de kabel van de geluidskaart uit de ZIF-aansluiting. Schuif de kabel van de geluidskaart uit de ZIF-aansluiting.
    • Gebruik een spudger om de kleine sluitklem op de ZIF-aansluiting van de geluidskaartkabel omhoog te wippen.

    • Schuif de kabel van de geluidskaart uit de ZIF-aansluiting.

  19. Trek de zwarte tape die over de kabelaansluiting van de ventilator heen zit geplakt los.
    • Trek de zwarte tape die over de kabelaansluiting van de ventilator heen zit geplakt los.

  20. Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting van de ventilatorkabel omhoog te duwen. Schuif de ZIF-aansluiting van de ventilatorkabel uit het contact. Schuif de ZIF-aansluiting van de ventilatorkabel uit het contact.
    • Gebruik de punt van je spudger om de sluitklem op de ZIF-aansluiting van de ventilatorkabel omhoog te duwen.

    • Schuif de ZIF-aansluiting van de ventilatorkabel uit het contact.

  21. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven die de beugel over de antennekabel bevestigen te verwijderen. Verwijder de beugel van de antennekabel.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven die de beugel over de antennekabel bevestigen te verwijderen.

    • Verwijder de beugel van de antennekabel.

    These are T4 screws

    Richard Arnett - Antwoord

  22. Steek de punt van een spudger onder een van de antennekabels, zo dicht mogelijk bij de aansluiting. Duw de kabel vervolgens recht omhoog om de kabel los te koppelen. Herhaal dit bij de andere antennekabel. Herhaal dit bij de andere antennekabel.
    • Steek de punt van een spudger onder een van de antennekabels, zo dicht mogelijk bij de aansluiting. Duw de kabel vervolgens recht omhoog om de kabel los te koppelen.

    • Herhaal dit bij de andere antennekabel.

  23. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.5 mm lange schroeven die de beugel over de schermkabelaansluiting bevestigen te verwijderen. Verwijder de beugel over de schermkabelaansluiting.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.5 mm lange schroeven die de beugel over de schermkabelaansluiting bevestigen te verwijderen.

    • Verwijder de beugel over de schermkabelaansluiting.

  24. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabelaansluiting omhoog te duwen. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabelaansluiting omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabelaansluiting omhoog te duwen.

    How do I reconnect display connector??

    Kris Queck - Antwoord

    Just align the plug section of the display flex with the socket on the logic board and gently press it in until it locks in place. Do not force it but just ensure it’s correctly aligned before pushing it into the socket.

    Peter Newman -

  25. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Eén 5.5 mm lange schroef

    • Drie 2.6 mm lange schroeven

    • Twee 1.9 mm lange schroeven

    These are T5 Torx driver screws

    Richard Arnett - Antwoord

    Need torx 5 AND torx 4 driver here ;)

    Marcel Popp - Antwoord

    During re-assembly be soft when screwing in the logic board because those antenna plugs in Step 14 are quite awkward to pin back into their sockets and there is little leeway in the cables; to make this task a little easier in Step 14, secure the logic board loosely right up against the near outside edge; after re-connecting all the cables in Steps 16-9, return to Step 17 to firm up the logic board screws.

    Andrew Gordon - Antwoord

    The 5.5 mm screw goes into a hexagon standoff which may come off with the logic board being sanswiched beteen the 5.5 mm screw screw and the standoff like happened to me. Just something to be aware of. It also has a black rubber bumper over the screw which was not mentioned at all. It pulls straight off to give access to the screw.

    Peter Newman - Antwoord

  26. Verwijder het logic board.
    • Verwijder het logic board.

  27. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de trackpadkabel om deze te scheiden van de lijm die het aan de bovenste behuizing bevestigt. Als je moeite hebt met het scheiden van de lijm kun je ervoor kiezen om het wat te verwarmen met een iOpener of een föhn om zo de lijm te verzachten. Als je moeite hebt met het scheiden van de lijm kun je ervoor kiezen om het wat te verwarmen met een iOpener of een föhn om zo de lijm te verzachten.
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de trackpadkabel om deze te scheiden van de lijm die het aan de bovenste behuizing bevestigt.

    • Als je moeite hebt met het scheiden van de lijm kun je ervoor kiezen om het wat te verwarmen met een iOpener of een föhn om zo de lijm te verzachten.

  28. Gebruik het platte einde van je spudger om de kleine sluitklem op de ZIF-aansluiting van het trackpad omhoog te duwen. Schuif de trackpadkabel uit het contact. Schuif de trackpadkabel uit het contact.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de kleine sluitklem op de ZIF-aansluiting van het trackpad omhoog te duwen.

    • Schuif de trackpadkabel uit het contact.

  29. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de trackpadkabel om deze te scheiden van de lijm die het aan de batterij bevestigt. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel kun je deze een beetje verwarmen met een iOpener of een föhn. Wees hierbij wel voorzichtig dat je de batterij niet oververhit.
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de trackpadkabel om deze te scheiden van de lijm die het aan de batterij bevestigt.

    • Als je moeite hebt met het loskrijgen van de kabel kun je deze een beetje verwarmen met een iOpener of een föhn. Wees hierbij wel voorzichtig dat je de batterij niet oververhit.

  30. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de vier 2.5 mm lange schroeven die de batterij bevestigen te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de vier 2.5 mm lange schroeven die de batterij bevestigen te verwijderen.

  31. Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrips met treklip onder de batterij omhoog te trekken. Trek deze los totdat je een goede grip hebt. Pak de treklip van de kleefstrip en trek deze langzaam en voorzichtig weg onder de batterij. Probeer de kleefstrip weg te trekken in een hoek die zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop zelf. Probeer te voorkomen dat je over de binnenkant van de behuizing trekt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte kleefstrips met treklip onder de batterij omhoog te trekken. Trek deze los totdat je een goede grip hebt.

    • Pak de treklip van de kleefstrip en trek deze langzaam en voorzichtig weg onder de batterij.

    • Probeer de kleefstrip weg te trekken in een hoek die zo veel mogelijk parallel loopt met de laptop zelf. Probeer te voorkomen dat je over de binnenkant van de behuizing trekt.

    • Als een van de kleefstrips breekt, laat je deze liggen en ga je verder met de volgende stap.

    No ISO needed here. Luckily 6/6 tapes came out cleanly (praise the Lord)

    Peter Newman - Antwoord

  32. Herhaal de vorige stap bij de volgende twee kleefstrips aan dezelfde kant van de batterij. Als een van de kleefstrips afbreekt, laat je deze achter en ga je verder met de volgende stap.
    • Herhaal de vorige stap bij de volgende twee kleefstrips aan dezelfde kant van de batterij.

    • Als een van de kleefstrips afbreekt, laat je deze achter en ga je verder met de volgende stap.

  33. Herhaal de vorige twee stappen om de drie kleefstrips aan de andere kant van de batterij te verwijderen. Als een van de kleefstrips is afgebroken, kun je ervoor kiezen om hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) te gebruiken om deze te verwijderen: Druppel voorzichtig wat isopropyl alcohol langs beide kanten van de batterij, in de inkepingen in de bovenste behuizing waar de kleefstrips zich bevinden.
    • Herhaal de vorige twee stappen om de drie kleefstrips aan de andere kant van de batterij te verwijderen.

    • Als een van de kleefstrips is afgebroken, kun je ervoor kiezen om hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) te gebruiken om deze te verwijderen:

    • Druppel voorzichtig wat isopropyl alcohol langs beide kanten van de batterij, in de inkepingen in de bovenste behuizing waar de kleefstrips zich bevinden.

    • Het toedienen van te veel alcohol of het toedienen buiten de inkepingen waar de kleefstrips zitten, kan ertoe leiden dat andere onderdelen binnen de laptop beschadigd worden.

    • Laat de alcohol gedurende twee minuten in de kleefstrips trekken.

    • Gebruik openingsplectrums om de batterij op voorzichtige wijze uit de bovenste behuizing te wrikken.

  34. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Kalibreer je nieuwe batterij na installatie: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens twee uur doorladen. Haal je toestel vervolgens van de oplader af en gebruik deze totdat deze zich uitschakelt vanwege een lege batterij. Wacht dan minstens 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je laptop zich vreemd gedraagt na het installeren van je nieuwe batterij, kan het nodig zijn dat je de SMC van je MacBook moet resetten.

Conclusie

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

140.383 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

Één commentaar

Any issues with replacing the speakers without an adhesive. I see they shift around a little bit, but perhaps with the back cover on they stay in place. Any advise on this?

jzuaiter - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 20

Afgelopen 7 dagen: 139

Afgelopen 30 dagen: 586

Altijd: 7,368