Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Condensatoren zijn elektronische componenten die in bijna elk apparaat met een printplaat voorkomen. Grote condensatoren kunnen voldoende lading opslaan om verwondingen te veroorzaken, dus ze moeten op de juiste manier worden ontladen.

Deze handleiding laat je zien hoe je zelf met een weerstand een simpele condensator-ontladingstool kunt maken.

  1. Om een condensator-ontladingstool te kunnen maken, zul je eerst de benodigde materialen moeten verzamelen. Waaronder:
    • Om een condensator-ontladingstool te kunnen maken, zul je eerst de benodigde materialen moeten verzamelen. Waaronder:

    • Twee stukken draad. Minimale draadvereisten zijn 4 kwadraatsdraad (12AWG), 600 volt voor grote elektrolytische condensatoren die worden gebruikt in voedingen, elektrische motorstartcircuits en cameraflitscircuits.

    • Een weerstand geschikt om de hoeveelheid warmte die ontstaat bij het ontladen van condensators af te voeren. De minimumvereisten voor 'n weerstand zijn 2k Ohm 5w voor kleine condensatoren, 20k Ohm 5w voor grote elektrolytische condensatoren die worden gebruikt in voedingen, startcircuits voor elektrische motoren en flitscircuits voor camera's.

    • Krimpkous.

  2. Begin met het strippen van een uiteinde van beide stukken kabel. Om een solide soldeerverbinding te garanderen, strip je ten minste 6,5 mm van de isolerende mantel van de draad.
    • Begin met het strippen van een uiteinde van beide stukken kabel.

    • Om een solide soldeerverbinding te garanderen, strip je ten minste 6,5 mm van de isolerende mantel van de draad.

  3. Knip vervolgens beide aansluitdraden van de weerstand korter. De lengte van de aansluitdraden van de weerstand moeten gelijk zijn aan de lengte van de isolatie die je in de vorige stap van de draden hebt gestript. Knip vervolgens beide aansluitdraden van de weerstand korter. De lengte van de aansluitdraden van de weerstand moeten gelijk zijn aan de lengte van de isolatie die je in de vorige stap van de draden hebt gestript.
    • Knip vervolgens beide aansluitdraden van de weerstand korter. De lengte van de aansluitdraden van de weerstand moeten gelijk zijn aan de lengte van de isolatie die je in de vorige stap van de draden hebt gestript.

  4. Verbind de draad van de weerstand en het gestripte uiteinde van de draad door de twee in elkaar te draaien. De draad die we gebruiken is vrij dik, dus we hebben de weerstandsdraad in het midden van het geleidergedeelte van de draad gestoken en de draad er zo strak mogelijk omheen gedraaid. Soldeer de draad aan de weerstand vast.
    • Verbind de draad van de weerstand en het gestripte uiteinde van de draad door de twee in elkaar te draaien.

    • De draad die we gebruiken is vrij dik, dus we hebben de weerstandsdraad in het midden van het geleidergedeelte van de draad gestoken en de draad er zo strak mogelijk omheen gedraaid.

    • Soldeer de draad aan de weerstand vast.

    • Het is essentieel dat er voldoende soldeertin in de soldeerverbinding vloeit om een permanente verbinding tussen de twee draden te creëren.

  5. Schuif een stuk krimpkous over de draad en zorg ervoor dat de soldeerverbinding en het stuk gestripte draad volledig zijn bedekt. Gebruik een heteluchtpistool of een aansteker om de krimpkous over de verbinding te krimpen en zorg ervoor dat de kous zodanig is geplaatst dat alle blootliggende draad wordt bedekt.
    • Schuif een stuk krimpkous over de draad en zorg ervoor dat de soldeerverbinding en het stuk gestripte draad volledig zijn bedekt.

    • Gebruik een heteluchtpistool of een aansteker om de krimpkous over de verbinding te krimpen en zorg ervoor dat de kous zodanig is geplaatst dat alle blootliggende draad wordt bedekt.

  6. Herhaal het bovenstaande proces ook voor de andere kant van de weerstand.
    • Herhaal het bovenstaande proces ook voor de andere kant van de weerstand.

    • Om het ontlaadgereedschap te voltooien, strip je de uiteinden van de draden.

    • Om kleine contactpunten te ontladen, kan het handig zijn om de blootliggende draadeinden in een puntvorm te knippen en ze te solderen om de vorm te behouden. Als alternatief kunnen de sondes, die gewoonlijk op multimeters worden gebruikt, aan de draden worden gesoldeerd om een nauwkeuriger ontladingsinstrument te creëren.

    • Voor grote elektrolytische condensatoren die worden gebruikt in voedingen, startcircuits voor elektrische motoren en cameraflitsers, kun je het ene uiteinde aan een grote krokodillenklem en het andere aan een goed geïsoleerde schroevendraaier solderen.

Eindstreep

en nl

100%

Begin met vertalen ›

8 Opmerkingen

thank you !!! :)

Sufian Hamouda - Antwoord

This article is by far the best I've read. I have made these in the past and had to get past the amount of words used to describe what needed to be done with what. This article is straight to the point and the tips ( using alligator clip ) are excellent.

Paul Kriner - Antwoord

I get the basics and can build something more to fit my needs, with what you have instructed

puckhead22 - Antwoord

hi

i have one query, if it is possible to discharge the capacitor in 12V 1 A power supply..? if i cut of the power, the power supply discharge the power around 6 sec but i need to discharge it with in 1 sec ..? this is possible or Not...?

prakashkumar - Antwoord

Thank you! I have been looking for a good diy discharge probe....I also used overlapping large size heat shrink to strengthen the joint at the ceramic resistor to prevent failure at a bad time.

doorabull2 - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 44

Afgelopen 7 dagen: 271

Afgelopen 30 dagen: 1,192

Altijd: 175,883