Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot OLED-scherm en digitizer in je Huawei Mate 20 Pro te vervangen.

Let op: Deze handleiding laat je zien hoe je enkel het scherm verwijdert terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek laat zitten. Sommige vervangende schermen voor deze telefoon worden echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) geleverd, wat een hele andere procedure vereist. Zorg daarom dat je het juiste vervangende onderdeel hebt voordat je met deze handleiding begint.

Het openen van de Huawei Mate 20 Pro zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Als je deze niet vervangt, zal je telefoon gewoon functioneren, maar zal deze niet meer waterdicht zijn.

Vanwege het ontwerp van de telefoon zul je de batterij moeten verwijderen om het scherm te kunnen verwijderen. Het hergebruiken van een oude batterij nadat deze is verwijderd, kan een potentieel gevaar opleveren. Vervang deze daarom door een nieuwe batterij.

Ontlaad de batterij van je telefoon, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt beschadigd. Je verkleint het risico echter door de batterij te ontladen.

  1. Schakel, voordat je begint, je telefoon uit.
    • Schakel, voordat je begint, je telefoon uit.

    • Leg een verwarmde iOpener, gedurende minimaal twee minuten, op de achterkant van de telefoon om de lijm onder de achterste behuizing te verzwakken.

  2. Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de rand van de telefoon. Als je glazen achterkant gebarsten is, kan de zuignap zich niet goed vastzuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm. Til de glazen achterkant op met je zuignap om een kleine opening te creëren tussen de achterste behuizing en het frame.
    • Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de rand van de telefoon.

    • Als je glazen achterkant gebarsten is, kan de zuignap zich niet goed vastzuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm.

    • Til de glazen achterkant op met je zuignap om een kleine opening te creëren tussen de achterste behuizing en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

    • Als je moeite hebt met het creëren van een opening, dien je wat meer warmte toe om de lijm verder te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

    • Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderhoek.

  3. Steek een tweede openingsplectrum in je toestel en schuif deze naar de linker onderhoek. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in je toestel en schuif deze naar de linker onderhoek. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  4. Steek een derde openingsplectrum in je toestel, in de linker onderhoek. Schuif de punt van je plectrum van de linker onderhoek langs de linkerzijde omhoog en snijd onderweg alle lijm door. Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een derde openingsplectrum in je toestel, in de linker onderhoek.

    • Schuif de punt van je plectrum van de linker onderhoek langs de linkerzijde omhoog en snijd onderweg alle lijm door.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Als de lijm te hard is geworden om door te snijden, is het waarschijnlijk afgekoeld. Gebruik je iOpener nog eens om de lijm weer te verwarmen. Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van de achterste behuizing.
    • Als de lijm te hard is geworden om door te snijden, is het waarschijnlijk afgekoeld. Gebruik je iOpener nog eens om de lijm weer te verwarmen.

    • Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van de achterste behuizing.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van het toestel en snijd onderweg alle lijm door.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon. Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de telefoon naar beneden en snijd onderweg alle lijm door.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon.

    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de telefoon naar beneden en snijd onderweg alle lijm door.

  7. Til de achterste behuizing omhoog en verwijder deze. Verwijder, voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt, alle oude lijmresten uit de telefoon. Maak de voorheen gelijmde gebieden vervolgens schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.
    • Til de achterste behuizing omhoog en verwijder deze.

    • Verwijder, voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt, alle oude lijmresten uit de telefoon. Maak de voorheen gelijmde gebieden vervolgens schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.

    • Dit is, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, een goed moment om je telefoon aan te zetten en alle functies te testen. Zorg dat je je telefoon weer uit zet voordat je verder gaat met deze procedure.

    • Bevestig je nieuwe achterkant met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Druk de achterkant, na het installeren ervan, gedurende een aantal minuten stevig aan, bijvoorbeeld met behulp van een stapel boeken, zodat de lijm zich goed kant hechten.

  8. Verwijder de acht Phillips #00 schroeven (4.3 mm lang).
    • Verwijder de acht Phillips #00 schroeven (4.3 mm lang).

  9. Schuif een openingsplectrum onder de zwarte lijm aan de linker onderkant van de oplaadspoel. Schuif je plectrum op voorzichtige wijze van links naar rechts om de lijm los te maken. Schuif je plectrum op voorzichtige wijze van links naar rechts om de lijm los te maken.
    • Schuif een openingsplectrum onder de zwarte lijm aan de linker onderkant van de oplaadspoel.

    • Schuif je plectrum op voorzichtige wijze van links naar rechts om de lijm los te maken.

  10. Steek een openingsplectrum onder de linker onderhoek van de moederbordcover. Gebruik je plectrum om de moederbordcover omhoog te wrikken.
    • Steek een openingsplectrum onder de linker onderhoek van de moederbordcover.

    • Gebruik je plectrum om de moederbordcover omhoog te wrikken.

    • Probeer de moederbordcover nog niet volledig te verwijderen. De flexkabel van de flitsmodule is nog steeds met het moederbord verbonden.

  11. Vouw de moederbordcover op voorzichtige wijze richting de batterij. Voorkom dat je de flexkabel van de flitsmodule beschadigt, aangezien deze nog steeds met het moederbord verbonden is.
    • Vouw de moederbordcover op voorzichtige wijze richting de batterij.

    • Voorkom dat je de flexkabel van de flitsmodule beschadigt, aangezien deze nog steeds met het moederbord verbonden is.

  12. Gebruik een spudger om de flexkabel van de flitsmodule omhoog te duwen en los te koppelen. Wees, bij het loskoppelen van dit soort aansluitingen, voorzichtig dat je de kleine onderdelen rondom het contact niet beschadigt. Verwijder de moederbordcover inclusief NFC en de oplaadspoel.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de flitsmodule omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Wees, bij het loskoppelen van dit soort aansluitingen, voorzichtig dat je de kleine onderdelen rondom het contact niet beschadigt.

    • Verwijder de moederbordcover inclusief NFC en de oplaadspoel.

  13. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

  14. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (4.3 mm lang).
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (4.3 mm lang).

    • Als je de luidspreker, het dochterbord, de batterij of het OLED-scherm wilt verwijderen of vervangen, verwijder je de vier Phillips #00 schroeven (4.3 mm lang) die de luidsprekermodule op z'n plek houden.

  15. Schuif een openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de dochterbordcover. Gebruik je plectrum om de dochterbordcover omhoog te wrikken. Verwijder deze vervolgens met een pincet. Gebruik je plectrum om de dochterbordcover omhoog te wrikken. Verwijder deze vervolgens met een pincet.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de dochterbordcover.

    • Gebruik je plectrum om de dochterbordcover omhoog te wrikken. Verwijder deze vervolgens met een pincet.

  16. Gebruik een spudger om de interconnectflexkabel van het dochtbord omhoog te wrikken en los te koppelen. Gebruik een spudger om de interconnectflexkabel van het dochtbord omhoog te wrikken en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de interconnectflexkabel van het dochtbord omhoog te wrikken en los te koppelen.

  17. Gebruik een spudger om de interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Verwijder de interconnectflexkabel.
    • Gebruik een spudger om de interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Verwijder de interconnectflexkabel.

  18. Gebruik een pincet om de aansluiting van de zwarte coaxkabel van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Verwijder de zwarte coaxkabel uit de metalen klem op het dochterbord en vouw de kabel naar de zijkant.
    • Gebruik een pincet om de aansluiting van de zwarte coaxkabel van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Verwijder de zwarte coaxkabel uit de metalen klem op het dochterbord en vouw de kabel naar de zijkant.

  19. Schuif een openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de luidsprekercover. Gebruik je plectrum om de luidspreker en de dochterbordmodule omhoog te duwen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de luidsprekercover.

    • Gebruik je plectrum om de luidspreker en de dochterbordmodule omhoog te duwen.

    This part is difficult to remove, does not come out easily.

    Hugues Laliberte - Antwoord

    Turns out that you have to remove the 4 orange screws of step 14.

    Not sure why there is a IF statement on this step.

    Hugues Laliberte - Antwoord

  20. Verwijder de luidspreker en de dochterbordmodule. Verwijder de luidspreker en de dochterbordmodule.
    • Verwijder de luidspreker en de dochterbordmodule.

  21. Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  22. Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het linker dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het linker dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de hoofdflexkabel van het linker dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  23. Schuif het platte einde van je spudger onder de rechterkant van de hoofdflexkabel, naast de oplaadpoort. Gebruik je spudger om de hoofdflexkabel omhoog te duwen en om de oplaadpoort uit de inkeping te wrikken.
    • Schuif het platte einde van je spudger onder de rechterkant van de hoofdflexkabel, naast de oplaadpoort.

    • Gebruik je spudger om de hoofdflexkabel omhoog te duwen en om de oplaadpoort uit de inkeping te wrikken.

  24. Verwijder de hoofdflexkabel inclusief de oplaadspoel door beide naar boven te tillen en in de richting van het moederbord te trekken. Verwijder de hoofdflexkabel inclusief de oplaadspoel door beide naar boven te tillen en in de richting van het moederbord te trekken.
    • Verwijder de hoofdflexkabel inclusief de oplaadspoel door beide naar boven te tillen en in de richting van het moederbord te trekken.

  25. Trek de oranje kleefstrip, gelabeld met een 1, van de batterij af. De oranje kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren. Trek de oranje kleefstrip, gelabeld met een 1, van de batterij af. De oranje kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren.
    • Trek de oranje kleefstrip, gelabeld met een 1, van de batterij af. De oranje kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren.

  26. Trek de oranje kleefstrips, gelabeld met een 2, van de batterij af. Ook deze kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren. Trek de oranje kleefstrips, gelabeld met een 2, van de batterij af. Ook deze kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren.
    • Trek de oranje kleefstrips, gelabeld met een 2, van de batterij af. Ook deze kleefstrip zal langs een scheurlijn afscheuren.

  27. Trek de oranje kleefstrip, gelabeld met nummer 3, van de batterij af. Trek de oranje kleefstrip omhoog om de batterij uit de inkeping in het toestel te trekken.
    • Trek de oranje kleefstrip, gelabeld met nummer 3, van de batterij af.

    • Trek de oranje kleefstrip omhoog om de batterij uit de inkeping in het toestel te trekken.

    • Hoewel deze nieuwe kleefstrips het verwijderen van de batterij gemakkelijker zouden moeten maken, kan het nog steeds wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het verwijderen van de batterij, kun je een verwarmde iOpener gebruiken om het midden van het scherm te verwarmen en de lijm onder de batterij te verzwakken.

  28. Kantel de batterij zodat deze recht naar boven wijst. Trek de batterij los van resterende kleefstrips. Verwijder de batterij.
    • Kantel de batterij zodat deze recht naar boven wijst.

    • Trek de batterij los van resterende kleefstrips.

    • Verwijder de batterij.

    • Sluit de batterij, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, tijdelijk weer aan op het moederbord om ervoor te zorgen dat de batterij op de juiste plek komt te zitten. Koppel de batterij hierna weer los.

  29. Trek de kleefstripsticker van het midframe af. Deze step is verplicht als je het scherm vervangt. Het wordt echter ook stevig aangeraden om een nieuwe kleefstripsticker te gebruiken bij het installeren van een nieuwe batterij.
    • Trek de kleefstripsticker van het midframe af.

    • Deze step is verplicht als je het scherm vervangt. Het wordt echter ook stevig aangeraden om een nieuwe kleefstripsticker te gebruiken bij het installeren van een nieuwe batterij.

    • Bevestig je nieuwe batterij met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om je batterij op de juiste plek te krijgen, breng je de nieuwe kleefstrips in de telefoon aan op de plek waar de oude strips zich bevonden en niet direct op de batterij. Druk je nieuwe batterij vervolgens stevig op z'n plek.

  30. Gebruik een spudger om de schermflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. De schermflexkabel zit vast aan het midframe door middel van een beetje lijm. Gebruik een pincet om de flexkabel van het midframe af te trekken. De schermflexkabel zit vast aan het midframe door middel van een beetje lijm. Gebruik een pincet om de flexkabel van het midframe af te trekken.
    • Gebruik een spudger om de schermflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • De schermflexkabel zit vast aan het midframe door middel van een beetje lijm. Gebruik een pincet om de flexkabel van het midframe af te trekken.

  31. Leg een verwarmde iOpener gedurende minimaal twee minuten op het scherm (aan alle kanten van de telefoon) om de lijm te verzwakken.
    • Leg een verwarmde iOpener gedurende minimaal twee minuten op het scherm (aan alle kanten van de telefoon) om de lijm te verzwakken.

  32. Als het scherm eenmaal te warm is om aan te raken, druk je je zuignap op de onderkant van het scherm. Trek de zuignap omhoog en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin de lijm door te snijden door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven. Trek de zuignap omhoog en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin de lijm door te snijden door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven.
    • Als het scherm eenmaal te warm is om aan te raken, druk je je zuignap op de onderkant van het scherm.

    • Trek de zuignap omhoog en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin de lijm door te snijden door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven.

  33. Steek een tweede openingsplectrum in je toestel en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je plectrums op hun plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in je toestel en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je plectrums op hun plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  34. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. Schuif je openingsplectrum naar de linker bovenhoek van de telefoon en snijd onderweg alle lijm door. Laat je plectrum vervolgens zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Als het doorsnijden van de lijm te veel moeite kost, verwarm je je toestel nog eens met behulp van je iOpener.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • Schuif je openingsplectrum naar de linker bovenhoek van de telefoon en snijd onderweg alle lijm door. Laat je plectrum vervolgens zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als het doorsnijden van de lijm te veel moeite kost, verwarm je je toestel nog eens met behulp van je iOpener.

  35. Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van je telefoon. Werk, bij het naderen van de naar voren gerichte camera, enkel met de punt van je plectrum om te voorkomen dat je de camera beschadigt.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek van je telefoon.

    • Werk, bij het naderen van de naar voren gerichte camera, enkel met de punt van je plectrum om te voorkomen dat je de camera beschadigt.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon en snijd alle lijm door. Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  36. Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de rechterzijde omlaag om de resterende lijm door te snijden. Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien de schermkabel nog steeds door het gat in het frame loopt en mogelijk aan de binnenkant van het midframe is vastgemaakt.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de rechterzijde omlaag om de resterende lijm door te snijden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien de schermkabel nog steeds door het gat in het frame loopt en mogelijk aan de binnenkant van het midframe is vastgemaakt.

  37. Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het midframe en verwijder het scherm. Niet alle vervangende schermen worden met een vooraf geïnstalleerde vingerafdruksensor geleverd. Als je je oude vingerafdruksensor over moet zetten naar je nieuwe scherm kun je deze handleiding gebruiken. Verwijder, voordat je je nieuwe scherm installeert, alle oude lijmresten uit het frame en maak de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek.
    • Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het midframe en verwijder het scherm.

    • Niet alle vervangende schermen worden met een vooraf geïnstalleerde vingerafdruksensor geleverd. Als je je oude vingerafdruksensor over moet zetten naar je nieuwe scherm kun je deze handleiding gebruiken.

    • Verwijder, voordat je je nieuwe scherm installeert, alle oude lijmresten uit het frame en maak de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek.

    • De beste manier om je nieuwe scherm te bevestigen is met behulp van op maat gesneden dubbelzijdige tape. Breng de tape aan aan de achterkant van het scherm, begeleid de schermkabel vervolgens voorzichtig door het midframe en breng je scherm tot slot aan op de juiste positie en druk deze stevig vast.

Conclusie

Zet, indien mogelijk, je telefoon aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer sluit.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons Antwoordencommunity voor hulp om je probleem op te lossen.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

88.988 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

134 Leden

Hi there.... My huawei mate 20 pro was water damaged!!! After a while its LCD was displaying green lines and in no time it went blank, but surprisingly the phone works and still receives notifications and incoming calls. I could even answer calls in a blank screen by pretending to swipe as if its on. My question before i buy a replacement screen . Is the LCD really damaged or its the logic board ? This might help me decide on how to proceed with it.

Bhekani Tshuma - Antwoord

Hi. Did you find out what was wrong? I have the same issue

Conor D -

Hi there,my Huawei mate 20 pro fell on a hard surface,and its started showing very bright sparkling light directly were the fell the hardest rendering ur eyes unable to even see well and also for blank at times. I want to know whether the new screen I intend to buys comes with the sensor coz I believed the is also affected! Or I am going to order for the sensor separately?

Jesse Mamza Williams - Antwoord

Where can I buy OLED Screen & Digitizer for Huawei mate 20 pro in India ?

Anu S - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 21

Afgelopen 7 dagen: 142

Afgelopen 30 dagen: 573

Altijd: 14,951