Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Volg deze handleiding om de blauwe dop weer op een iFixit-precisieschroevendraaier te bevestigen. Deze reparatie moet worden uitgevoerd als de dop uit het einde van de schroevendraaier is gevallen.

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice als je je kapotte precisieschroevendraaier wilt laten vervangen.

Onderdelen

Geen onderdelen opgegeven.

  1. Knip een stuk van ongeveer 15 cm gewaxte flosdraad af. Knip een stuk van ongeveer 15 cm gewaxte flosdraad af.
    • Knip een stuk van ongeveer 15 cm gewaxte flosdraad af.

  2. De blauwe dop is aan de schroevendraaier bevestigd door een stuk schroefdraad die in het bovenste deel van de schroevendraaier wordt geschroefd. De dop en de schroefdraad kunnen echter niet in het bovendeel van de schroevendraaier worden geschroefd door de dop te draaien, omdat de dop vrij rond de schroefdraad draait. In plaats daarvan zul je dus de schroefdraad stil moeten houden zodat het bovendeel van de schroevendraaier erop kan worden vastgeschroefd. Houd het ene uiteinde van de flosdraad tegen de zijkant van de dop aan. Plaats je vinger op het stuk draad om deze op z'n plek te houden.
    • De blauwe dop is aan de schroevendraaier bevestigd door een stuk schroefdraad die in het bovenste deel van de schroevendraaier wordt geschroefd.

    • De dop en de schroefdraad kunnen echter niet in het bovendeel van de schroevendraaier worden geschroefd door de dop te draaien, omdat de dop vrij rond de schroefdraad draait. In plaats daarvan zul je dus de schroefdraad stil moeten houden zodat het bovendeel van de schroevendraaier erop kan worden vastgeschroefd.

    • Houd het ene uiteinde van de flosdraad tegen de zijkant van de dop aan. Plaats je vinger op het stuk draad om deze op z'n plek te houden.

    • Wikkel het midden van de flosdraad tweemaal om het breedste deel van de schroefdraad (onder de rubberen O-ring).

    • Leg geen knoop in de flosdraad, want dit zou voorkomen dat je de flosdraad kunt verwijderen nadat het bovendeel van de schroevendraaier op de schroefdraad is bevestigd.

  3. Trek de twee uiteinden van de flosdraad strak aan om de schroefdraad stevig vast te kunnen houden. Trek de twee uiteinden van de flosdraad strak aan om de schroefdraad stevig vast te kunnen houden.
    • Trek de twee uiteinden van de flosdraad strak aan om de schroefdraad stevig vast te kunnen houden.

  4. Leg de uiteinden van de flosdraad, tegenover waar de draden elkaar kruisen, over de rand van de dop heen. Druk de uiteinden van de flosdraad tegen de zijkant van de dop om te voorkomen dat de schroefdraad gaat draaien. Druk de uiteinden van de flosdraad tegen de zijkant van de dop om te voorkomen dat de schroefdraad gaat draaien.
    • Leg de uiteinden van de flosdraad, tegenover waar de draden elkaar kruisen, over de rand van de dop heen.

    • Druk de uiteinden van de flosdraad tegen de zijkant van de dop om te voorkomen dat de schroefdraad gaat draaien.

  5. Je kunt optioneel ook nog een schroefdraadborgmiddel (zoals Loctite Threadlocker Blue 242) aanbrengen om de schroefdraad definitief aan het bovendeel van de schroevendraaier te bevestigen.
    • Je kunt optioneel ook nog een schroefdraadborgmiddel (zoals Loctite Threadlocker Blue 242) aanbrengen om de schroefdraad definitief aan het bovendeel van de schroevendraaier te bevestigen.

    • Gebruik veiligheidshandschoenen en zet een veiligheidsbril op terwijl je de schroefdraadborging aanbrengt.

    • Reinig de schroefdraad en het schroefgat van het bovendeel van de schroevendraaier met een pluisvrije doek.

    • Breng een of twee druppels schroefdraadborgmiddel op de schroefdraad aan.

    • Zorg ervoor dat er geen schroefdraadborgmiddel op enig ander deel van de dop komt. Als je dit wel doet, kan de dop mogelijk niet meer ronddraaien. Breng enkel een kleine hoeveelheid borgmiddel aan die nodig is voor een evenredige verspreiding over de schroefdraad.

    • Wacht, nadat je het bovendeel van de schroevendraaier op de schroefdraad van de dop hebt bevestigd, op de aanbevolen uithardingstijd voordat je de bitschroevendraaier weer voor reparaties en onderhoud gebruikt.

  6. Steek de schroefdraad in het schroefgat van de schroevendraaier. Steek de schroefdraad in het schroefgat van de schroevendraaier.
    • Steek de schroefdraad in het schroefgat van de schroevendraaier.

  7. Schroef het bovenste deel van de schroevendraaier met de klok mee op de schroefdraad van de dop totdat deze handvast zit. De uiteinden van de flosdraad zullen met de klok mee beginnen te draaien wanneer het bovendeel bijna volledig is vastgeschroefd. Draai het bovenste deel van de schroevendraaier nog ongeveer een halve slag verder om het volledig te bevestigen. De uiteinden van de flosdraad zullen met de klok mee beginnen te draaien wanneer het bovendeel bijna volledig is vastgeschroefd. Draai het bovenste deel van de schroevendraaier nog ongeveer een halve slag verder om het volledig te bevestigen.
    • Schroef het bovenste deel van de schroevendraaier met de klok mee op de schroefdraad van de dop totdat deze handvast zit.

    • De uiteinden van de flosdraad zullen met de klok mee beginnen te draaien wanneer het bovendeel bijna volledig is vastgeschroefd. Draai het bovenste deel van de schroevendraaier nog ongeveer een halve slag verder om het volledig te bevestigen.

  8. Trek en draai het ene uiteinde van de flosdraad twee keer rond de schroefdraad, in de tegenovergestelde richting waarin deze was gewikkeld. Trek en draai het ene uiteinde van de flosdraad twee keer rond de schroefdraad, in de tegenovergestelde richting waarin deze was gewikkeld. Trek en draai het ene uiteinde van de flosdraad twee keer rond de schroefdraad, in de tegenovergestelde richting waarin deze was gewikkeld.
    • Trek en draai het ene uiteinde van de flosdraad twee keer rond de schroefdraad, in de tegenovergestelde richting waarin deze was gewikkeld.

  9. Trek het stuk flosdraad weg tussen de dop en de rest van de schroevendraaier.
    • Trek het stuk flosdraad weg tussen de dop en de rest van de schroevendraaier.

    • Als de flosdraad moeilijk te verwijderen is, probeer het andere uiteinde dan weg te trekken. Je kunt de opening tussen de dop en de rest van de schroevendraaier op ooghoogte houden om te zien of de flosdraad nog steeds om de schroefdraad heen gewikkeld is.

Conclusie

Reparatie niet volgens plan verlopen? Vraag de iFixit-gemeenschap om hulp.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Kyle Smith

Lid sinds: 01-02-21

29.642 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

146 Leden

4 Opmerkingen

Thanks for this information. I was worried about this but now I am Happy.

Saddaf Khan - Antwoord

Well that’s interesting. My blue cap popped off the screw. I had to use superglue… :-\

Ryan Coleman - Antwoord

Ok this is an epic repairability and culture standard that is demonstrated with this article - posting instructions on how to repair your own products! I wish this kind of attitude would spread in all tech industries.

I run a small tech startup myself, and this article just inspired me to do the same for the products we develop

Ignas Kaz - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 11

Afgelopen 7 dagen: 58

Afgelopen 30 dagen: 227

Altijd: 2,422