Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een kapot of versleten scherm van een Pixel 4a te vervangen.

Het onversterkte schermpaneel van de Pixel 4a is erg kwetsbaar. Houd rekening met de waarschuwingen die in de openingsprocedure worden gegeven als je van plan bent het scherm te hergebruiken.

  1. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Waarschuwingen vooraf: step 1, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Waarschuwingen vooraf: step 1, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Waarschuwingen vooraf: step 1, image 3 of 3
    • Je zult het scherm omhoog moeten wrikken om het te kunnen verwijderen. Lees de volgende waarschuwingen eerst aandachtig door voordat je verder gaat.

    • Let op de twee naden aan de zijkanten van de telefoon:

    • Schermnaad: Deze naad scheidt het scherm van de rest van de telefoon. Dit is vanaf waar je het scherm los moet wrikken.

    • Framenaad: Dit is waar het plastic frame samenkomt met de achterste behuizing. Deze wordt op z'n plek gehouden door een aantal schroeven. Wrik niet in deze naad.

    • Zorg dat je, voordat je begint, de volgende gebieden in de telefoon op hebt gemerkt:

    • Schermflexkabel: Steek je openingsplectrum niet dieper dan je wordt verteld of je riskeert deze kabel te beschadigen.

    • Let op de oranje kabel in de rechter onderhoek van het toestel. Deze is gevoelig en kan snel beschadigd raken. Voorkom dus dat je deze kabel met je openingsplectrum raakt. Steek je openingsplectrum enkel zo ver in het toestel als nodig is om de lijm door te snijden.

    • Gelijmde buitenste schermrand: Als je je plectrum hier voorbij de rand inbrengt zonder deze in een hoek te plaatsen, zul je het OLED-scherm beschadigen.

    Coll down guys and gals.

    1) go below the Display and not between the backcover/middle (see the other comments)

    2) just take care about the flex/display cable position (which is iirc about on the middle i.e. 2nd 3rd from the bottom ON THE LEFT side dear OP)

    Everything else is just separting the glued on Display from the Phone.

    See the other comments

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

    Cool down guys and gals.

    See the other comments

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

    I've measured it: The cable starts arround 1.4-1.6 cm from the lower half from the bottom on the left side.

    So You can cut the bottom left corner and of course the upper left one but for safety's sake, watch out for the camera.

    You can go up to 5cm down from the upper left side till You're near the cable.

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

  2. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Verwarm de rechterzijde van het scherm: step 2, image 1 of 1
    • Leg een verwarmde iOpener gedurende een minuut op de rechterzijde van het scherm om de lijm eronder te verzwakken.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik ervan voorzichtig en zorg dat je de telefoon niet oververhit. Zowel de batterij als het scherm zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  3. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Breng een openingsplectrum in je toestel aan: step 3, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Breng een openingsplectrum in je toestel aan: step 3, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Breng een openingsplectrum in je toestel aan: step 3, image 3 of 3
    • Als je scherm gebarsten is, kun je het met wat doorzichtige tape beplakken zodat de zuignap zich (beter) vast kan zuigen. Als alternatief kun je sterke tape gebruiken om het scherm omhoog te tillen. Als dat alles niet lukt, kun je je zuignap op je scherm vastlijmen met secondelijm.

    • Plaats je zuignap zo dicht mogelijk bij de rechterzijde van het scherm.

    • Til de zuignap met een sterke, constante kracht omhoog.

    • Steek de punt van een openingsplectrum niet verder dan 1 mm in de schermnaad.

    It's pretty easy. Insert it just below the screen between the Display and the Display “holder” or mold.

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

  4. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Plaats je openingsplectrum onder het OLED-paneel: step 4, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Plaats je openingsplectrum onder het OLED-paneel: step 4, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Plaats je openingsplectrum onder het OLED-paneel: step 4, image 3 of 3
    • Deze stap laat je zien hoe je je plectrum in de naad aanbrengt zonder daarbij het OLED-paneel te beschadigen. Zorg dat je plectrum goed zit voordat je begint met het doorsnijden van de lijm rondom het scherm.

    • Kantel je plectrum, zodra je deze ongeveer 1 mm diep in de naad in hebt gebracht, omhoog tot deze een scherpe hoek beschrijft.

    • Duw je plectrum, als deze zich in een scherpe hoek bevindt ten opzichte van de telefoon, op voorzichtige wijze ongeveer 6 mm (1/4 inch) in de opening. Je plectrum zou nu onder het OLED-paneel moeten schuiven.

    • Stop als je voelt dat de punt van je plectrum tegen een rand aan stoot. Het kan zijn dat je plectrum tegen de rand van het OLED-scherm aan drukt. Breng je plectrum weer in een scherpe hoek aan en probeer het nog eens.

    This took me a while, I ended up sharpening the tip of the pick with a razor so I could push it through the seam and slicing a few times, heat->sharpen-> slice until I finally got it to move, and once it slid under carefully heated up areas and sliced with ~2mm of the pick.

    Alan Carlson - Antwoord

    This sounds also harder than it is. Push it in 1mm and just lift the other end in a wider angle like 70° degree from the horinzontal position. There “shouldn't” be much you can do wrong. Because except for the Data cable (flex) at a certain position, I can't remeber anything important but isolating tapes that I have scratched.

    It's just the Screen glued to the mold. That's it.

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

    Oh, and I wonder here where do You all get such thins plectrums? I have also the flat plastic version and the thin plastic cards but none of them were thin enough for this!!

    I ended up using the backside i.e. the dull side of a Razorblade. I didn't saw any alternatives to this. Did You hear this OP?

    Any!!

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

  5. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Snijd de lijm door: step 5, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Snijd de lijm door: step 5, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Snijd de lijm door: step 5, image 3 of 3
    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde van het scherm om de lijm aan die kant door te snijden.

    • Steek je plectrum niet verder dan 6 mm (ong. 1/4 inch) in de naad. Doe je dit wel dan riskeer je de flexkabel van het scherm te beschadigen.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 6, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 6, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 6, image 3 of 3
    • De lijm rondom het scherm is vrij zwak en het zou daarom niet nodig zijn om meer warmte toe te dienen. Als de lijm rondom het scherm echter hard aanvoelt en lastig door te snijden is, gebruik je meer warmte in de moeilijke gebieden en probeer je het nog eens.

    • Steek nog een openingsplectrum in een scherpe hoek in de naad aan de rechterzijde van de telefoon. Zorg dat ook deze onder het OLED-scherm terecht komt.

    • Schuif je openingsplectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm aldaar door te snijden.

    • Er is een kabel in de rechter benedenhoek. Als je voelt dat je plectrum ergens achter blijft haken, haal je je plectrum er direct uit en probeer je het opnieuw. Zorg dat je plectrum in een hoek in het toestel is geplaatst en steek je plectrum enkel zo diep als nodig is om de lijm door te snijden (niet meer dan 3 mm diep).

    • Laat je plectrum in de opening aan de onderkant van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Steek nog een openingsplectrum in een scherpe hoek in de opening aan de onderkant van de telefoon. Zorg dat je plectrum onder het OLED-paneel komt te zitten.

    • Gebruik je plectrum om de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door te snijden.

    • Als de lijm rondom het scherm te hard voelt om door te kunnen snijden, verwarm je de linkerzijde gedurende een minuut en probeer je het nog eens.

    • Laat je plectrum in de opening aan de linkerzijde van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het toestel gaat hechten.

    • Breng nog een openingsplectrum in een scherpe hoek in de opening aan de linkerzijde van de telefoon aan. Zorg dat je het OLED-paneel niet beschadigt.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm aldaar door te snijden.

    • Als de lijm rondom het scherm te hard is om makkelijk door te kunnen snijden, verwarm je de bovenkant gedurende een minuut en probeer je het nog eens.

  9. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 9, image 1 of 2 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 9, image 2 of 2
    • Als je de lijm rondom het scherm eenmaal volledig hebt doorgesneden, kun je het scherm vanaf de rechterkant langzaam en voorzichtig omhoog tillen, zoals je ook een boek zou openen.

    • Verwijder het scherm nog niet in z'n geheel.

    • Gebruik een openingsplectrum om eventuele lijmresten door te snijden.

  10. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Klap het scherm om: step 10, image 1 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Klap het scherm om: step 10, image 2 of 3 Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Klap het scherm om: step 10, image 3 of 3
    • Til het scherm vanaf de bovenkant op en klap deze over de onderkant om totdat je het scherm met het glas naar beneden op je werkblad kunt leggen.

    • Voorkom dat je (te) veel spanning op de aan het scherm verbonden lintkabel zet.

  11. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Koppel het scherm los: step 11, image 1 of 1
    • Gebruik een pincet om de zwarte tape die over de beugel op de schermaansluiting is geplakt op voorzichtige wijze los te trekken.

    • Als het nog steeds in goede staat is, kun je deze tape tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel hergebruiken. Vervang het anders met een stuk isolatietape.

  12. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm: step 12, image 1 of 1
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 2.1 mm lange schroeven die de beugel op de schermaansluiting bevestigen te verwijderen.

    • Gebruik een pincet om de beugel op de schermaansluiting te verwijderen.

    • Gebruikk de punt van je spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te wrikken en los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen als deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie en druk je eerst de ene kant en vervolgens de andere kant naar beneden. Druk niet in de het midden van de aansluiting, aangezien je daarmee de pinnen kunt verbuigen als de aansluiting niet goed is gepositioneerd.

    No, why the tip? Use the other flat side that doesn't concetrate all the power on one point and Youre doing a propper job.

    Aleksandar Dejanovic - Antwoord

  15. Google Pixel 4a Vervanging van het scherm, Verwijder het scherm: step 15, image 1 of 1
    • Verwijder het scherm.

    • Vergelijk je nieuwe scherm met het originele scherm. Check of je nog meer onderdelen mee over moet zetten (zoals het speakergaasje) naar het nieuwe scherm.

    • Om het nieuwe scherm te installeren:

    • Verwijder je alle lijmresten rondom de buitenkant van het frame.

    • Gebruik je deze handleiding om op maat gesneden kleefstrips aan te brengen.

    • Gebruik je deze handleiding als je van plan bent dubbelzijdige tape, zoals Tesa-tape, te gebruiken.

    This step seems to imply that a screen replacement is necessary when replacing the charging port. Is the charging port replaceable without replacing the screen? I understand great care must be taken not to damage the original screen in the procedure, but can it be reinstalled?

    David-Alexandre Tremblay - Antwoord

    Yes, it can be reinstalled.

    Sam Omiotek -

    How long does the calibration process typically take? What does this process look like?

    phelpsbc - Antwoord

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

82%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

43.941 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

148 Leden

21 Opmerkingen

Really nice repair guide. But no place to buy the screen.

jeffreyjantos - Antwoord

Yep, still waiting for it to be available.

Paul -

Same, still waiting. I have a broken pixel 4a and I have a right to repair it.

Erik Fry -

Where do you recommend that I purchase the Pixel4a screen replacement from? I found these two with Witrigs being cheaper, but not sure if either are reliable high quality screens.

https://www.witrigs.com/oem-screen-repla...

https://phoneremedies.com/collections/go...

Alejandro Gaytan - Antwoord

@samomio Where do we install the double-sided tape for the replacement? Any areas we should not cover? I tried UV glue, but it is not holding the display securely.

Paul - Antwoord

Install the double-sided tape in the space between the outside edge of the glass and the OLED screen, all the way around.

Sam Omiotek -

Question- why does every phone repair shop automatically replace both the glass layer and the lcd layer even if the glass is the only thing that is broken?

T_Thyme - Antwoord

Good question—because OLED screens are destroyed by the oxygen in the air once their screens are cracked or separated.

Sam Omiotek -

Hey, nice guide!! Do you know if the Pixel 4a and 4a 5G are interchangeable between them? Thanks!!

Eli Pinheiro - Antwoord

Thank you! The 4a and 4a 5G screens are not interchangeable. The 5G is larger.

Sam Omiotek -

Excellent guide.

I bought this screen from eBay: https://www.ebay.de/itm/402564264411

Already had tools in an iFixit kit.

Also bought some 1mm Tesa Tape from iFixit to glue the screen back on.

Matt Smith - Antwoord

Got a replacement screen off Amazon, had a major scare tho, I tested it before going deep into the repair process, worked fine, removed all the adhesive, reattached the replacement screen it it was all black. Like dead. Phone was still vibrating, I made sure nothing was covering the proximity sensors or anything, still dead screen. I take a break, come back, dis-attach and reattach and the screen several times and its working again. Weird, but now very scared I delicately put it all back together. Make sure you transfer over the speaker grill on top, it doesn’t come with most replacement screens.

Anthony Ramirez - Antwoord

Hey guys & Ifixit team… what kit it s better to use for smartphones as a beginner : Essential Electronic or iOpener or Smartphone Repair Kit ?

The big pbl is finding the display…anybody bought form alibaba / alliexpres? Thanks a lot!

Daniel Spatariu - Antwoord

Water damage all over the screen from about 2 TBs drop of water on it. Picked up the phone and wiped it thinking its nothing . MAN God know I was wrong. The screen literally SIP water from the sides. 3 Days later and the screen is done. WARNING : If ANY water is left for a couple seconds PRAY. Now ALL of the screen is now purple from water stuck inside it. NEVER AGAIN GOOGLE.

Samud 78 - Antwoord

CAN SOMEONE TELL ME IF IT IS IMPORTANT TO BUY THE CORRECT SCREEN VERSION NUMBER? AS PIXEL 4A 4G G025 /G025N /GA02099.

Because sellers don't specify it, is it really relevant? They just sell as Pixel 4A 4G compatible.

Thanks overall!

Brian Diaz - Antwoord

Great repair guide, help me a lot! I am totally peaceful now handling my phone open-hearted (with Essentiel Electronics Toolkit). I bought my new screens on piecetelephone.fr, received in 2 weeks. I used B-7000 to glue the new screen back on. Thanks a lot iFixit team :)

Tim - Antwoord

where do I buy the actual google pixel 4a screen itself? On Amazon? On eBay? Pls answer me

Wei on Huang - Antwoord

Replacement screens are now available from iFixit here.

Andrew S -

Where do I buy the google pixel 4a screen itself? Which website? And is it cheaper to buy the toolkit bundle or Buy the speelste tools one by one

Wei on Huang - Antwoord

Phone will not power up after dropping in bowl of water. Can anything be done to recover.

Chris

Chris Lawson - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 255

Afgelopen 7 dagen: 1,811

Afgelopen 30 dagen: 7,803

Altijd: 85,097